Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

kan OS niet opnieuw installeren op laptop

Pagina: 1
Acties:

• Konani
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-03-2024
ik heb van de week een laptop gekregen van een kennis om deze even een frisse start te geven.
alleen doordat zijn C schijf helemaal vol zit geeft hij enkele fouten waardoor er niets meer te verwijderen is, niets meer te instaleren is, en hij de dvd writer niet meer herkent.

hierdoor is het voor mij erg lastig geworden om Windows XP opnieuw te instaleren omdat hij de bootdisk ook niet kan vinden en hij altijd via de harddrive zal opstarten.

het gaat om een Acer Travelmate 2310.

heb google al geprobeert maar die kon mij geen goede informatie bieden.

iemand een idee?

Bij voorbaat dank.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dan is er iets anders mis. Al is een harde schijf helemaal vol, dan moet de lapop nog wel gewoon een DVD of CD kunnen lezen.

Johann Sebastian Bach

• Konani
maar doordat ik niets kan verwijderen en of installeren wil hij de drivers voor de dvd writer ook niet opnieuw instaleren.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:23
je hebt je boot volgorde wel goed staan hoop ik?

1st cd-rom
2st hdd

Verwijderd

maar doordat ik niets kan verwijderen en of installeren wil hij de drivers voor de dvd writer ook niet opnieuw instaleren.
XP instaleerd deze automatisch! Heb je de veilie modus al geprobeerd om het een en ander weg te gooien? Echter lijkt een herinstallatie de beste oplossing...Maar hoe heb je dit aangepakt? CD/DVD erin...en via boot selection de DVD gekozen en op toets gedrukt toen erom gevraagd werd ...Ik denk het niet?

• Diange
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-11 09:36
Je kan ook proberen een boot usb te maken. Hierop je windows te zetten en hopelijk kan je via de USB je harde schijf wissen. Als dit niet werkt gewoon nieuwe hardeschijf kopen voor je laptop en erin zetten.

• Konani
@Hierboven,

ja ik heb de bootvolgorde goed staan,

veiligge modus ga ik even proberen,

dat van de toets komt er niet voor te staan, dit komt waarschijnlijk omdat hij het dvd station niet herkent.

Nieuwe hardeschijf is geen optie, deze is nog prima.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Eerst even terug naar de eerste stap. Het lijkt erop dat je windows opnieuw probeert te installeren onder de bestaande windows.

Zorg allereerst dat alle data die behouden moet worden is gebackupped!

Vervolgens zal je in de bios moet instellen dat de laptop als 1e boot vanaf de CD. Tijdens de installatie kan je de HDD hoogstwaarschijnlijk opnieuw formateren en windows opnieuw installeren.

• Konani
@mcsluis.

dit heb ik gedaan, maar als je goed leest wil hij geen enkele cd/dvd lezen omdat het dvd station niet meer wordt herkent

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 20:04
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:50:
@mcsluis.

dit heb ik gedaan, maar als je goed leest wil hij geen enkele cd/dvd lezen omdat het dvd station niet meer wordt herkent
Je moet booten vanaf de cd. Dus voordat Windows geladen wordt.
Als hij daar (je BIOS) geen DVD station kan vinden, dan kun je er vanuit gaan dat hij stuk is. Dit kan het DVD station zijn, maar ook iets op het moederbord.

Als hij wel zoekt op de cd/dvd maar toch Windows van de HDD gaat laden dan is je CD/DVD niet bootable of niet goed.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als het DVD station niet wordt herkend kan het ook zijn dat deze defect is. Probeer je DVD station eerst eens op een andere IDE/SATA poort te prikken en dan weer verder te gaan. Kijk ook even goed naar eventuele Master/slave settings.

• Konani
dit is niet de eerste keer dat ik een OS installeer. ik zal vanmiddag eerst in de veiligge modus proberen wat software te verwijderen en wat ruimte te krijgen op de C schijf. en hierna proberen de drivers van het dvd station er opnieuw op te zetten en hopen dat dit lukt.

als het niet werkt kom ik hier terug :)
sypie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:59:
Als het DVD station niet wordt herkend kan het ook zijn dat deze defect is. Probeer je DVD station eerst eens op een andere IDE/SATA poort te prikken en dan weer verder te gaan. Kijk ook even goed naar eventuele Master/slave settings.
het is een travelmate die heeft niet zoveel opties.

[ Voor 39% gewijzigd door Konani op 17-02-2012 10:03 ]

• Lumics
Dus als bios goed is ingesteld is of de DVD lezer defect of de CD is beschadigd/niet bootable.
Om de laatste uit te sluiten; Officiële CD of niet?
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:02:
dit is niet de eerste keer dat ik een OS installeer. ik zal vanmiddag eerst in de veiligge modus proberen wat software te verwijderen en wat ruimte te krijgen op de C schijf. en hierna proberen de drivers van het dvd station er opnieuw op te zetten en hopen dat dit lukt.

als het niet werkt kom ik hier terug :)
Het punt is dat je geen drivers nodig hebt om windows te installeren. Immers, er wordt gestart vanaf de CD.
Tijdens de POST van je systeem worden er ook geen specifieke drivers geladen voor de DVD lezer.

Je hebt namelijk helemaal niets meer te maken met de huidige windows installatie tijdens de 'nieuwe' installatie. Het is nu zonde van je tijd om drivers te gaan installeren onder windows om zo een nieuwe installatie te kunnen gaan doen. Dit is namelijk niet de oplossing voor je probleem.
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:05:
@mcsluis niet, maar is vaker gebruikt, er is gewoon een orginele code aanwezig. en ik heb ook al andere cd's/dvd's geprobeert maar het dvd station vindt helemaal niets. dus waarschijnlijk ligt daar het probleem.
Dan is de meest logische gedachte dat de DVD station defect is.

[ Voor 98% gewijzigd door Lumics op 17-02-2012 10:07 ]

• Konani
@mcsluis niet, maar is vaker gebruikt, er is gewoon een orginele code aanwezig. en ik heb ook al andere cd's/dvd's geprobeert maar het dvd station vindt helemaal niets. dus waarschijnlijk ligt daar het probleem.

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

sypie schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:59:
Probeer je DVD station eerst eens op een andere IDE/SATA poort te prikken en dan weer verder te gaan. Kijk ook even goed naar eventuele Master/slave settings.
In een laptop ? ;)

kijk eerst in de bios of hij de cd/dvd drive wel herkent.
zo nee.....cd/dvd drive kapot.
zo ja.... probeer eens een andere boot cd, deze kan ook niet goed zijn.
probeer het eens met een gewone windows instal cd of met een linux variant.
kan je zien ofdat de cd/dvd drive kapot is.
gebruik je trouwens de acer herstel cd/dvd ? mischien moet je dan een andere knop gebruiken als je opstart ?

en hoezo zou de hd niet kapot kunnen zijn /geen optie :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

dus waarschijnlijk ligt daar het probleem.
Daar kan je simpel achter komen door de drive te verwijderen natuurlijk? Maar zet in de BIOS de boot volgorde om en hij zou hem zeker moeten lezen. Controleer in een ander systeem of de schijf het wel doet / opstartbaar is
en hoezo zou de hd niet kapot kunnen zijn /geen optie
En ga meteen opzoek naar een HDD zelftest als je daar nog niet aan gedacht had!

• Lumics
chucky666 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:09:
Omdat dat niet de essentie is van het probleem. De huidige windows kan gewoon worden opgestart van deze HDD. Er is enkel geen herinstallatie vanaf CD mogelijk. Het is dan ook minder logisch om het probleem bij de HDD te zoeken.

• Konani
chucky666 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:09:
[...]

In een laptop ? ;)

kijk eerst in de bios of hij de cd/dvd drive wel herkent.
zo nee.....cd/dvd drive kapot.
zo ja.... probeer eens een andere boot cd, deze kan ook niet goed zijn.
probeer het eens met een gewone windows instal cd of met een linux variant.
kan je zien ofdat de cd/dvd drive kapot is.
gebruik je trouwens de acer herstel cd/dvd ? mischien moet je dan een andere knop gebruiken als je opstart ?

Wordt hetkent, ik ga nog een paar andere cd/dvd's proberen, orginele windows cd heb ik niet in mijn bezit, ik gebruik geen herstel cd. en ja de hdd is nog prima.

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57
Is het mischien nog een optie om via een bootable usb stick windows te installeren?

• Lumics
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:11:
[...]

Wordt hetkent, ik ga nog een paar andere cd/dvd's proberen, orginele windows cd heb ik niet in mijn bezit, ik gebruik geen herstel cd. en ja de hdd is nog prima.
Hoe weet je zeker dat de DVD wordt herkent?

ALS je DVD-Speler wordt herkent EN
in de bios is DVD-Speler als 1st boot en enige boot EN
CD is onbeschadigd en bootable DAN

Moet jij Windows opnieuw kunnen installeren.

Ik heb het ook wel dat hij mijn USB/windows CD niet direct pakt tijdens een herinstallatie.
Dit los ik op door in de bios niet alleen de bootvolgorde aan de passen, maar zelf alles uit te schakelen.
Er is dan maar 1 boot apparaat en dat is de DVD of de USB.

[ Voor 4% gewijzigd door Lumics op 17-02-2012 10:18 ]

• Konani
@ nickertnl dat is te proberen alleen ligt mijn usb die dat kan 100km verderop :P

@mcsluis, ik weet dat hij het gewoon moet doen, maar hij doet het niet :P
in de bios zijn geen opties om andere aparaten uit te schakelen alleen om de bootvolgorde te wijziggen.

[ Voor 60% gewijzigd door Konani op 17-02-2012 10:18 ]

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Lumics schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:11:
[...]

Omdat dat niet de essentie is van het probleem. De huidige windows kan gewoon worden opgestart van deze HDD. Er is enkel geen herinstallatie vanaf CD mogelijk. Het is dan ook minder logisch om het probleem bij de HDD te zoeken.
alleen doordat zijn C schijf helemaal vol zit geeft hij enkele fouten waardoor er niets meer te verwijderen is, niets meer te instaleren is, en hij de dvd writer niet meer herkent

als ik dit zo lees kan je dat nooit zomaar uitsluiten natuurlijk.
ik verdenk ook eerder de cd/dvd drive dat ie niet helemaal lekker is maar soms zijn de logische dingen niet wat je zoekt :+

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Lumics
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:16:
@ nickertnl dat is te proberen alleen ligt mijn usb die dat kan 100km verderop :P

@mcsluis, ik weet dat hij het gewoon moet doen, maar hij doet het niet :P
in de bios zijn geen opties om andere aparaten uit te schakelen alleen om de bootvolgorde te wijziggen.
Is het niet mogelijk om tijdens de post van de laptop een bootscreen te openen? Bij mijn PC kan ik bijvoorbeeld op F10 drukken om een bootscreen te openen waarbij ik kan selecteren waarvan hij moet booten.
chucky666 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:19:
[...]
alleen doordat zijn C schijf helemaal vol zit geeft hij enkele fouten waardoor er niets meer te verwijderen is, niets meer te instaleren is, en hij de dvd writer niet meer herkent

als ik dit zo lees kan je dat nooit zomaar uitsluiten natuurlijk.
ik verdenk ook eerder de cd/dvd drive dat ie niet helemaal lekker is maar soms zijn de logische dingen niet wat je zoekt :+
Het punt is dat :

* Het niet uitmaakt dat de HDD vol is
* Dat hij niets meer kan installeren
* Dat de DVD speler niet te gebruiken is in windows

Hij wil namelijk een verse installatie doen, en dat gaat buiten een bestaande installatie om.

Ten slotte heeft de TS nog geen inzicht gegeven in de foutmeldingen die worden gegeven bij het verwijderen.

[ Voor 42% gewijzigd door Lumics op 17-02-2012 10:22 ]

• Konani
@chucky666 is altijd te proberen, maar dat heb ik al uitgeloten :)

@mcsluis. is bij de travelmate f12, maar hoevaak ik hier ook op druk er gebeurt niets.

• Lumics
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:22:
@chucky666 is altijd te proberen, maar dat heb ik al uitgeloten :)

@mcsluis. is bij de travelmate f12, maar hoevaak ik hier ook op druk er gebeurt niets.
Dat laatste is ook vreemd...

Heb je deze CD vandaag nog getest in een andere pc? Boot deze CD wel in dat andere systeem? Dus niet een aantal weken geleden. Heb je een andere bootable CD liggen die je nu in deze laptop kan testen.

Volgende klinkt als een zinloze oplossing, maar wellicht de bios restoren naar de default settings en van daaruit de bootvolgorde weer opnieuw instellen.

[ Voor 6% gewijzigd door Lumics op 17-02-2012 10:26 ]

• Konani
@mcsluis,
wel een paar weken geleden. maar heb de bios ook al geprobeert met de default settings en dan daarna het dvd station weer als 1e boot geselecteert maar is ook geen oplossing

ik zal zo richting huis. zit nu namelijk op school en dan ga ik nog wat dingen proberen.

[ Voor 20% gewijzigd door Konani op 17-02-2012 10:28 ]

• roxxxfanatic
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 21:58
De Acer heeft als het goed is een recovery partitie...

Alt+F10 bij de POST(Tijdens het Acer logo).
Als dat werkt kan je hem in ieder geval opnieuw installeren, en kan je daarna je DVD-ROM troubleshooten.
Anders zou ik een USB-Bootstick downloaden van Hi-Ren ofzo.

Ik denk namelijk dat je DVD-ROM stuk is. En niet stuk dat hij niet meer herkenbaar is voor de bios maar stuk als in de laser die op zal zijn of iets in die zin, misschien een mechanisch mankementje.

Focus je eerst op de gezondheid van de hardware, heb je vervangende spullen om dergelijke uit te sluiten? Want softwarematig maakt het niets uit. Wat mcsluis al zei: Al zou je er GEEN HDD in hebben zou hij alsnog de setup-cd moeten opstarten.

[ Voor 0% gewijzigd door roxxxfanatic op 17-02-2012 10:51 . Reden: Typo's ]

• Saeverix
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:27:
@mcsluis,
wel een paar weken geleden. maar heb de bios ook al geprobeert met de default settings en dan daarna het dvd station weer als 1e boot geselecteert maar is ook geen oplossing

ik zal zo richting huis. zit nu namelijk op school en dan ga ik nog wat dingen proberen.
Zoals ik al eerder zei: Als je zeker weet dat de BIOS goed staat en je DVD bootable is (probeer deze in een andere computer te booten) dan zit er maar een ding op: Je DVD station is kapot (of erger, het moederbord).

Je hebt het steeds maar over Windows die vol staat, en in Veilige modus proberen om drivers te installeren. In de BIOS heb je niets met drivers te maken... Sterker nog: In de BIOS heb je helemaal niets met Windows te maken.
Zelfs als er geen HDD in je laptop zou zitten, dan moet hij nog steeds kunnen booten vanaf je Windows CD/DVD. Het booten vanaf CD/DVD gebeurt vanuit de BIOS!

• Konani
zou het iets te maken kunnen hebben met het uitroepteken dat bij het dvd station staat onder apparaatbeheer?

het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat het dvd station kapot is,

EDIT: volgens mij heb ik het probleem gevonden en wil hij geen dvd's meer lezen maar nog wel cd's en ja het is een DVDRW station :P

nu afwachten of hij er een volledige os op zet :)

[ Voor 59% gewijzigd door Konani op 17-02-2012 11:43 ]

• Lumics
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:37:
zou het iets te maken kunnen hebben met het uitroepteken dat bij het dvd station staat onder apparaatbeheer?

EDIT: volgens mij heb ik het probleem gevonden en wil hij geen dvd's meer lezen maar nog wel cd's en ja het is een DVDRW station :P

Wat heb je nu precies gedaan, dat het wel werkt? Kan je nu wel booten vanaf de windows XP cd?

[ Voor 4% gewijzigd door Lumics op 17-02-2012 11:46 ]

• Saeverix
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:37:

:O DVD station kapot? Dat probeer ik je de hele tijd al te zeggen!

En nogmaals: Nee dit heeft niks met het uitroepteken onder apparaatbeheer te maken. Je hebt namelijk NIETS met Windows te maken.
Is lezen nou echt zo moeilijk?

• roxxxfanatic
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 21:58
Het komt wel vaker voor dat een DVD-Reader geen DVD's meer leest en nog wel CDs, anywho wat je voor de toekomst misschien kan proberen is je eigen USB installatie media te maken met MDT

Als je MDT niet kent heb je er veel aan om het te leren. Dan worden je toekomste "klusjes" voor vrienden een stuk makkelijker.

Off Topic:
:O DVD station kapot? Dat probeer ik je de hele tijd al te zeggen!

En nogmaals: Nee dit heeft niks met het uitroepteken onder apparaatbeheer te maken. Je hebt namelijk NIETS met Windows te maken.
Is lezen nou echt zo moeilijk?
Pak je rust man... Ben jij bezig met die installatie of hij? Hoe langer iemand niets doet met de info die jij hem geeft, hoe langer het voor die persoon duurt om zijn doel te bereiken... Zal jij er minder om slapen vannacht?

• Saeverix
roxxxfanatic schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:01:
[...]

Pak je rust man... Ben jij bezig met die installatie of hij? Hoe langer iemand niets doet met de info die jij hem geeft, hoe langer het voor die persoon duurt om zijn doel te bereiken... Zal jij er minder om slapen vannacht?
Ik ben zo rustig al het maar kan :). Snap gewoon niet waarom TS bijna alle bovenstaand vragen/berichten negeert en maar over Windows blijft zeuren. Want ik ben niet de enige die het hem duidelijk probeert te maken.

• Konani
thanxx voor de tip, ga ik zeker doen :) hij is nog steeds aan het installeren, maar toch vreemd dat hij geen dvd's leest maar wel een cdrom,

@Werner, sorry, ik heb geen bril voor dikgedrukte letters :P
en ik wou het eerst proberen op te lossen in windows zelf, zodat ik zeker wist dat ik straks met dit dvd station wel een cd of dvd kan lezen. maar dat wacht ik nu wel even af.

[ Voor 30% gewijzigd door Konani op 17-02-2012 12:36 ]

• Lumics
Konani schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:22:
thanxx voor de tip, ga ik zeker doen :) hij is nog steeds aan het installeren, maar toch vreemd dat hij geen dvd's leest maar wel een cdrom,

@Werner, sorry, ik heb geen bril voor dikgedrukte letters :P
en ik wou het eerst proberen op te lossen in windows zelf, zodat ik zeker wist dat ik straks met dit dvd station wel een cd of dvd kan lezen. maar dat wacht ik nu wel even af.
Maar dit betekent dus dat je nu opeens een ander CD hebt geprobeerd, dat de DVD die je eerst gebruikte?
Voor de afronding van het topic is het wel zo netjes om even te delen wat de oplossing was en wat er precies aan de hand was. Op die manier hebben anderen er in de toekomst ook wat aan .

Daarnaast is het een terechte opmerking dat je eigenlijk alle opmerkingen en vragen negeert, en compleet je eigen plan trekt. Dat laatste is natuurlijk prima en je goed recht maar je hulpvraag hier op tweakers heeft dan eigenlijk weinig zin.

Mocht je in de toekomst weer een beroep doen op tweakers zorg en dan voor dat alle relevante info in de OP staat. Nu blijkt uit je laatste post dat je in windows de DVD-speler aan de praat wilde krijgen om te kijken of hij nog wel CD's/DVD's wilde spelen. Als je dat in de OP had gezet, dan hadden wij geadviseerd om een bootable CD & DVD te pakken en vanaf beiden proberen te booten. OP deze manier had je het kunnen uitsluiten buiten windows.

[ Voor 17% gewijzigd door Lumics op 17-02-2012 12:42 ]

• machinist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-04 16:57
Dvd speler verwijderen, schroefje aan de onderkant en je wipt hem erzo uit, opnieuw opstarten zonder de speler.Afsluiten en dvd speler terug plaatsen opstarten en bootcd plaatsen...

• Konani
@Mcsluis ik snap wat je bedoelt. op het moment van het starten van het topic was ik op school en had ik de laptop niet bij me, hierdoor heb ik in eerste instantie ook wat dingen over het hoofd gezien, het ging wel degelijk om het installeren van het os,

dat ik mijn eigen plan trek dat is niet helemaal waar, maar ik had zelf al een paar dingen uitgesloten en hoefde daarbij niet meer naar die dingen te kijken. ik zat toen ik hem probeerde te installeren vast en dan is tweakers vaak mijn beste uitweg. al mijn vragen kunnen vaak hier beantwoord worden en daar ben ik heel dankbaar voor.

de oplossing voor dit probleem was dat mijn DVDRW station geen dvd's meer kon lezen maar nog wel een cd. hier kwam ik achter nadat ik een hele oude cd uit de doos heb getrokken en deze geprobeerd heb. daarna heb ik de iso van xp die ik nog op mijn eigen pc had. op een lege CDrom gebrand en hiermee de windows geinstaleerd. en met succes.
Pagina: 1