iMac opknapper gekocht!

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 16:37

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb een 17" core duo 1.83 imac kunnen bemachtigen met dode witte verticale beeldbalk. Doet het naar externe monitor toe prima. Moet nog wel chinees verloopje van de video-out naar DVI kopen. Wordt dus budget-opknapper/modproject.

Weet iemand of de connectors van het 2006 intel model compatible zijn met G5 schermen? Die zijn namelijk nog wel redelijk goedkoop te vinden. Heb ook al overwogen gewoon de iMac te verstoppen en mijn huidige keyboard/muis en 20" monitor te gebruiken of leuk mac alu-look muis/tobo combootje van dealextreme ofzo te plukken. Monitor zou ik dan kunnen proberen een 20" iMac frontje voor te scoren en die dan modden.

Was van plan cpu te upgraden naar core 2 duo en naar 3gb of 4gb geheugen. Gezien op iFixit, moet te doen zijn. Wat is de max qua cpu? Er werd mij verteld T7400 of T7600?

Software nu Engelstalige Tiger, hoe ga ik het goedkoopst naar de max. wat Nederlandstalige OSX betreft?

Plaatjes van mijn 'nieuwe' iMac uit de advertentie van degene van wie ik hem kocht:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/a/17/rPZBJhLxml+wSWma3Fb9CQ==.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.com/kopen/7/b8/1b7Z+6dWoC3Y/7iBPG4UcA==.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:58
Ik had exact hetzelfde probleem met mijn vorige macbook pro gehad. Dit werd veroorzaakt door de connector tussen het beeldscherm en het systeem.

Overigens kan ik begrijpen waarom deze defect kan raken bij een laptop, maar niet bij een iMac.

De genoemde cpu's komen regelmatig voorbij in V&A. Veel succes met de upgrades en herstelwerkzaamheden.
Ben benieuwd naar het eindresultaat :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-10 10:02
dit lijkt me ook een kapotte kabel probleem. dode pixels zien er toch vaak anders uit (meestal zwart).
klinkt als fixbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-10 10:58

Neus

www.zenaconsult.com

OS X is multi-talig: je kan de taal on-the-fly veranderen bij de instellingen. Ff uitloggen en weer inloggen: voilà!

Er kan een T7200, T7400 of T7600 in. De eerste, een 2.0Ghz model, is het meest voordeligst (rond de € 25 - € 30).

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Aha! Hier reageren de kenners! :)

Weten jullie toevallig of de tft panels van de 17" en de 20" compatible zijn? Maw: kan ik iets gaan knutselen met een defecte G5 of Intel 20" scherm en behuizing icm. dit mainboard en voeding? Is de interne connector hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb ook nog zo'n Mac in de familie. Ook met een baan in beeld. Het is een Intel machine dus is het nog wel de moeite waard om het zelf te fixen. Mocht het alleen maar werken met een extern scherm dan wordt het zaak om de hele iMac om te bouwen zodat het een mod achter een bestaand scherm wordt.

Maar waar ligt dit aan: slechte kabel, slecht scherm of nog iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:39

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bellen met Apple, vaak vallen dit soort schermproblemen onder verlengde garantie!

G5 schermen passen wel maar werken niet.

Simpelste is een extern scherm gebruiken.

CPU upgrade naar T7200 doen, T7600 is erg duur (80 euro vaak).

[ Voor 48% gewijzigd door sebastius op 20-02-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
sebastius schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:16:
Bellen met Apple, vaak vallen dit soort schermproblemen onder verlengde garantie!

G5 schermen passen wel maar werken niet.

Simpelste is een extern scherm gebruiken.

CPU upgrade naar T7200 doen, T7600 is erg duur (80 euro vaak).
1 uit 2006? :+

User jrustemovic heeft regelmatig zulke processors in de verkoop, vaak voor heul redelijke prijzen. Nu heeft ie T7500's voor 25 euro. Passen die ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

T7500 werkt niet. Enkel T7200, T7400 en T7600.

En ja, juist die 2006 serie heeft veel schermproblemen, bel nou gewoon een keertje voor je de boel open trekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
sebastius schreef op maandag 20 februari 2012 @ 20:25:
T7500 werkt niet. Enkel T7200, T7400 en T7600.

En ja, juist die 2006 serie heeft veel schermproblemen, bel nou gewoon een keertje voor je de boel open trekt!
Ik wil het best proberen, maar ben een beetje bang hard uitgelachen te worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hier staat 'ie in ieder geval niet meer bij: http://www.apple.com/support/exchange_repair/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-10 21:30
Niet geschoten is altijd mis, dus je kan het gewoon proberen en kijken of het werkt. Nee heb je, ja kan je krijgen. Scheelt heel veel gekloot, geloof mij daar maar in.
Dingen zijn rampzalig te openen en dan moet je het ook nog maar op zien te lossen. Als het dan kan door een APR / Apple zelf dan is dat een stuk fijner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Oh, openmaken is geen enkel probleem, heb hier al twee van die witte monsters over de werktafel gehad. Probleem is dat je zo'n scherm niet kunt repareren, alleen vervangen. En dat is lastig omdat het specifieke paneel niet te krijgen is (of erg duur). Het loont echt niet om dat te doen. Dan is het beter de machine voor een nette prijs weg te doen en te investeren in een 100% werkende. Of om te bouwen tot een soort mac-mini in een verticale doos :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Nog een vraagje aan de kenners; met gebruik extern scherm kan ik alleen dezelfde resolutie gebruiken als het iMac scherm. Draai nu nog Tiger.

Heb van medetweaker Snow Lepoard upgrade dvd gekocht, waarvan ik al ergens heb gezien dat deze ook 'clean' te installeren is. Is het in SL wel mogelijk een andere resolutie voor extern scherm te gebruiken? Als ik trouwens die SL schijf gebruik ter upgrade van de iMac, kan ik hem dan ook nog gebruiken voor een of ander Hackintosh project?

Nog iets anders; de iMac had oorspronkelijk 1.5 GB geheugen; 1x 1GB + 1x 512mb. Ik verving het latje van 512mb voor 1 van 2GB (Hynix) om zo het totaal op een comfortabele 3GB te zetten, maar accepteerde de Mac niet, hij startte er niet mee op. Daarna het 1GB latje eruit gehaald (wat er dus oorspronkelijk in zat - ben merk vergeten maar er zat een stickertje op waarop stond dat hij bruikbaar was voor Intel Mac) en alleen de 2GB Hynix er in, deed hij het wel goed. Dus: 2 latjes geheugen die ieder onafhankelijk van elkaar probleemloos werken, maar als ik ze samen gebruik werken ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Laatst online: 10:31
Voor zover ik weet kan je in SL inderdaad gewoon een andere resolutie selecteren voor je externe scherm :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Laatst online: 13-10 21:30
neanderthaler schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 10:56:
Nog een vraagje aan de kenners; met gebruik extern scherm kan ik alleen dezelfde resolutie gebruiken als het iMac scherm. Draai nu nog Tiger.

Heb van medetweaker Snow Lepoard upgrade dvd gekocht, waarvan ik al ergens heb gezien dat deze ook 'clean' te installeren is. Is het in SL wel mogelijk een andere resolutie voor extern scherm te gebruiken? Als ik trouwens die SL schijf gebruik ter upgrade van de iMac, kan ik hem dan ook nog gebruiken voor een of ander Hackintosh project?

Nog iets anders; de iMac had oorspronkelijk 1.5 GB geheugen; 1x 1GB + 1x 512mb. Ik verving het latje van 512mb voor 1 van 2GB (Hynix) om zo het totaal op een comfortabele 3GB te zetten, maar accepteerde de Mac niet, hij startte er niet mee op. Daarna het 1GB latje eruit gehaald (wat er dus oorspronkelijk in zat - ben merk vergeten maar er zat een stickertje op waarop stond dat hij bruikbaar was voor Intel Mac) en alleen de 2GB Hynix er in, deed hij het wel goed. Dus: 2 latjes geheugen die ieder onafhankelijk van elkaar probleemloos werken, maar als ik ze samen gebruik werken ze niet.
Volgens MacTracker kan er maximaal 2 GB in het apparaat. Alles erboven zorgt ervoor dat het systeem niet meer opstart vanwege limitaties van het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Merethil schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:20:
[...]

Volgens MacTracker kan er maximaal 2 GB in het apparaat. Alles erboven zorgt ervoor dat het systeem niet meer opstart vanwege limitaties van het moederbord.
Klopt, Core Duo iMac's gaan niet hoger dan 2GB. Daarom heb ik die van mij ook een tijd geleden weg gedaan, 2GB is gewoon niet genoeg als je iets zwaarders doet dan internetten/muziek luisteren.. Jammer, want de cpu is toch snel zat. :)

En volgens mij kan je gewoon een andere resolutie instellen hoor voor je tweede monitor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Maar is dat afhankelijkvan het moederboard, processor, de BIOS (of hebben Macs die niet?) of het OS?

Als ik de cpu vervang voor een Core 2 Duo, slikt ie dan wel meer geheugen?

Is de geheugenlimitatie trouwens een technisch verhaal of slechts marketing om een goedkoper model met core duo/2gb ddr2 max uit te brengen tov. het duurdere core 2 duo model met meer geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Is echt een beperking van de chipset van het moederbord voor zover ik weet. Ik had er ook een T7200 Core 2 Duo ingezet, maar er ging echt niet meer geheugen in.. :P Dus als je meer geheugen wil zal je toch een andere mac moeten kopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Satch schreef op woensdag 21 maart 2012 @ 16:58:
Is echt een beperking van de chipset van het moederbord voor zover ik weet. Ik had er ook een T7200 Core 2 Duo ingezet, maar er ging echt niet meer geheugen in.. :P Dus als je meer geheugen wil zal je toch een andere mac moeten kopen. :)
Bummer :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Welke chipset zit er dan in zo'n eerste generatie intel iMac trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Niet online
Als ik google (wat jij ook kan :P) dan kom je uit op deze review:
http://arstechnica.com/ha.../2006/01/imac-coreduo.ars
Zij hebben het over de volgende chipset (Intel 945GM Express):
http://ark.intel.com/products/chipsets/22816

Dat duidt dus op 4GB support, maar waarschijnlijk heeft Apple er een custom variant van, waardoor je die specs dus niet 1 op 1 kan overnemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Satch schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 17:11:
Als ik google (wat jij ook kan :P) dan kom je uit op deze review:
http://arstechnica.com/ha.../2006/01/imac-coreduo.ars
Zij hebben het over de volgende chipset (Intel 945GM Express):
http://ark.intel.com/products/chipsets/22816

Dat duidt dus op 4GB support, maar waarschijnlijk heeft Apple er een custom variant van, waardoor je die specs dus niet 1 op 1 kan overnemen. :)
Als je precies weet waar je moet zoeken, is alles te vinden ;)

Nog een vraagje; een intel 20 inch iMac uit dezelfde periode, heeft deze een moederbord met dezelfde afmetingen? Maw: als ik van marktplaats een 20" iMac pluk met een defect mobo, kan ik dan het mijne uit de 17" overzetten in de 20"? Ik heb het idee van niet, maar het zou toch top zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:35

Pixeltje

Woo-woohoo!

Waarom niet? Qua ruimte zou het moeten passen. Hooguit dat je kabels of bevestigingspunten te kort komt (omdat afstanden in de 20"groter zijn).

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Pixeltje schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 14:15:
Waarom niet? Qua ruimte zou het moeten passen. Hooguit dat je kabels of bevestigingspunten te kort komt (omdat afstanden in de 20"groter zijn).
Daar zeg je wat. Ik bedacht me ook nog dat misschien zelfs een mogelijkheid is de gehele achterkacht van de 17" in zijn geheel in de leeggehaalde achterkant van de 20" te frotten. Dan zouden alleen de data- en powerconnectors voor het beeldscherm hetzelfde moeten zijn.
Pagina: 1