Toon posts:

Opstart probleem Win vista

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen, mijn zusje heeft een laptop waarop ze een 32-bit versie van Windows Vista Home edition draaide. De precieze specificaties kan ik zo niet geven aangezien hij dus niet meer opstart.

Het probleem:
Bij het opstarten geeft de computer aan dat er tijdens een update een fout is opgetreden en dat de update verwijdert word. Echter sluit de laptop zich gewoon af.

Het mooie is echter dat de gegevens op de laptop niet gered hoeven te worden. Ik zie nu al geruime tijd toe op het back-uppen van alle school/werk gegevens binnen ons huis dus hier zijn geen problemen.

Het formatteren van de schijf/verwijderen partitietabel etc. is dus geen enkel probleem echter werkt dit niet.

Als ik een Windows XP home en professional editie (2 verschillende discs) probeer op te booten lukt dit maar naar verloop van tijd verschijnt er een blue screen met code (0x0000007b). Dit blijkt dus een probleem te zijn met de (master) boot record.

Hier lig ik echter vast. Ik kan niet opstarten (ook niet in veilige modus) dus vraag ik mij af wat ik het beste kan doen.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-10 15:04
Kun je de reparatie functie van de Windows Vista installatie disk nog gebruiken of heb je de Vista installatie al verwijderd en nu problemen met het installeren van XP?

In het geval van het laatste zou ik de hard disk eens controleren op goed functioneren, liefst met software van de fabrikant (praktisch iedere hdd fabrikant levert diagnose software voor z'n disks).

• Yarno
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-10 08:14
Wanneer je van Vista naar XP veranderd moet je op de SATA operation mode in het BIOS letten.
Vaak staat deze bij Windows Vista/7 op AHCI waar XP niet mee om kan gaan. (Blue Screens.)
Verander dus eerst de SATA mode naar ATA en start dan vanaf XP CD.

[ Voor 3% gewijzigd door Yarno op 16-02-2012 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yarno schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:57:
Wanneer je van Vista naar XP veranderd moet je op de SATA operation mode in het BIOS letten.
Vaak staat deze bij Windows Vista/7 op AHCI waar XP niet mee om kan gaan. (Blue Screens.)
Zal ik eens proberen. Ik heb de harde schijf weten te formatteren (dmv hem in een PS3 te bouwen. Deze formatteerd dan automatisch de harde schijf). De originele Vista disc heb ik niet maar hier zal ik mijn moeder later nog even naar vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Yarno schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:57:
In de BIOS staat inderdaad SATA controller Mode, deze heeft echter alleen de mogelijkheid om AHCI en compatiblity te selecteren. Ik probeer hem nu met compatibility.

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:04
Probeer anders ook eens de hdd te formateren met een andere pc, of met een BartPE of andere tools/uttilitydisk. meestal zou dat het moeten oplossen.

Verwijderd

Topicstarter
_trickster_ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:39:
Probeer anders ook eens de hdd te formateren met een andere pc, of met een BartPE of andere tools/uttilitydisk. meestal zou dat het moeten oplossen.
De harde schijf is zeker weten al geformateerd. De foutcode wijst op een fout hoogstwaarschijnlijk in de MBR (master boot record). Is dit op te lossen door met de partitietabel te sleutelen?

EDIT: na de tip van de SATA controller mode aan te passen lijkt de setup van Win XP te starten. Hij is nu bezig met het NTFS file system te installeren. (Hij gaf aan dat de hele HDD ongepartitioneerde ruimte was).

EDIT 2:

Hij lijkt het te doen. Windows XP is nu geinstalleerd en start gewoon op. Bedankt voor de hulp iedereen

TOPIC IS AFGEROND!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 22:04 ]

Pagina: 1