• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Ik heb een probleem met mijn Fractal Design R3 met USB 3.0 i.c.m. met mijn Gigabyte moederbord. De USB 3.0 poorten van het moederbord zelf doen het prima, en er zit een header op voor usb 3.0. Daarom heb ik de FD R3 met usb 3.0 besteld, en deze op de header aangesloten. Nu heb ik sinds kort een WD harde schijf die USB 3.0 ondersteund, maar als ik deze aansluit op de usb 3.0 ingang dan doet deze het niet. Het lichtje gaat aan, en blijft aan, waar deze hoort te gaan knipperen, en ook in windows zie ik de schijf nergens verschijnen. Het vreemde is dat deze poort met usb 2.0 apparaten wel gewoon functioneert.

Ik heb de kast los gehad om de verbindingen te bekijken, deze zagen er goed uit (al hoeft dat niet alles te zeggen) en ik heb de drivers meerdere keren verwijdert en opnieuw geinstalleerd. Mijn ideeën zijn een beetje op, maar hopelijk heeft een van jullie een helder moment ;)

Samengevat:
-Front USB 3.0 aangesloten op header moederbord
-Werkt met USB 2.0
-Werkt niet met USB 3.0
-USB 3.0 direct via moederbord werkt wel

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoor je de schijf wel opspinnen? Grote kans dat die frontpoorten net niet genoeg stroom leveren om de schijf te laten werken. USB3.0 kan tot 900mA leveren, USB2.0 tot 500mA. Dus dan is het logisch dat USB2.0 wel werkt, omdat die 500mA waarschijnlijk ruimschoots gehaald kan worden.

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-05 13:58

jopitan

It's just a fact

TERW_DAN schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:27:
Hoor je de schijf wel opspinnen? Grote kans dat die frontpoorten net niet genoeg stroom leveren om de schijf te laten werken. USB3.0 kan tot 900mA leveren, USB2.0 tot 500mA. Dus dan is het logisch dat USB2.0 wel werkt, omdat die 500mA waarschijnlijk ruimschoots gehaald kan worden.
Als hij het doet met USB 2.0 die 500mA levert dan zou hij het toch ook moeten doen met USB 3.0 als die 900mA levert? Dan levert de USB 3.0 poort nog meer dan de USB 2.0 Poort.

Maar hoor je inderdaad de schijf opspinnen? Je ziet hem ook niet in je apparatenbeheer?

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jopitan schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:30:
[...]

Als hij het doet met USB 2.0 die 500mA levert dan zou hij het toch ook moeten doen met USB 3.0 als die 900mA levert? Dan levert de USB 3.0 poort nog meer dan de USB 2.0 Poort.
Stel dat je door interne weerstanden e.d. 700mA netto geleverd krijgt. Dan zit je ruim boven de 500mA voor USB2.0, maar onder de 900mA van USB3.0

• Cyleo
De harde schijf is backwards compatible, dus die doet het ook met usb 2.0. Hij spint ook wel op dus de hoeveelheid stroom moet wel goed zitten.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en als je nou een usb2 kabel in je usb3 drive in je usb3 poort gebruikt ?

Iperf

• Cyleo
Dat kan niet, de harde schijf beschikt alleen over een usb 3.0 ingang.

Overigens heb ik opnieuw alle drivers verwijdert en opnieuw aangesloten. Nu herkent die een unknown device waar die drivers voor installeert, en dan komt er een vinkje te staan. Het unknown device kan ik dan vervolgens nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 00:44
Cyleo schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:51:
Dat kan niet, de harde schijf beschikt alleen over een usb 3.0 ingang.

Overigens heb ik opnieuw alle drivers verwijdert en opnieuw aangesloten. Nu herkent die een unknown device waar die drivers voor installeert, en dan komt er een vinkje te staan. Het unknown device kan ik dan vervolgens nergens vinden.
Het unknown device verdwijnt dus uit apparaatbeheer, daar staat nergens meer een uitroeptekentje oid? Als dat zo is lijkt mij dat de installatie van de drivers etc goed is verlopen. Ik zou zeggen dat je het probleem in de schijf zelf zal moeten zoeken. Heb je de schijf al eens ergens anders kunnen testen? Nog niet ontzettend veel pc's in de omloop met 3.0, maar dat zou ik als eerste doen. Gebruik je wel de juiste kabels?

Heb je overigens al eens bij schijfbeheer gekeken? Staat de schijf daar ook niet bij? Is de schijf al eens gebruikt, want misschien moet deze eerst geformatteerd worden of een partitie toegewezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
Zoals MicGlou al aangeeft, wellicht dat je in schijfbeheer kunt kijken. Zie eigenlijk regelmatig dat een schijf wel geïnstalleerd wordt maar vervolgens geen driveletter toegekend krijgt. Wanneer je dit in schijfbeheer handmatig doet zal hij het wel doen. Het niet gaan knipperen kan evengoed betekenen dat er, vanwege het niet toegekend krijgen van een driveletter, geen activiteit is.

@Fish, USB 2.0 kabels kun je niet aansluiten op externe HD's die voor USB 3.0 bedoeld zijn. Ze hebben vaak een enkele aansluiting die niet gelijk is aan een USB 2.0 connector. De laatste twee hieronder afgebeeld worden op dit moment vaak gebruikt voor externe HD's waar de één na laatste vaak voor desktop modellen is en de laatste voor de zogenoemde portable schijven.

USB 3.0 Connectoren
Afbeeldingslocatie: http://www.ptgrey.com/newsletters/images/dual-bus-usb3-cables.jpg

[ Voor 40% gewijzigd door Evil Genius op 17-02-2012 07:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 195780 op 17-02-2012 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-06 16:49
Ben je zeker dat die front USB ook op de USB3.0 headers van het moederbord aangesloten is? Tenzij alle headers van het moederbord 3.0 zijn.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
MicGlou schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 06:14:
[...]

Het unknown device verdwijnt dus uit apparaatbeheer, daar staat nergens meer een uitroeptekentje oid? Als dat zo is lijkt mij dat de installatie van de drivers etc goed is verlopen. Ik zou zeggen dat je het probleem in de schijf zelf zal moeten zoeken. Heb je de schijf al eens ergens anders kunnen testen? Nog niet ontzettend veel pc's in de omloop met 3.0, maar dat zou ik als eerste doen. Gebruik je wel de juiste kabels?

Heb je overigens al eens bij schijfbeheer gekeken? Staat de schijf daar ook niet bij? Is de schijf al eens gebruikt, want misschien moet deze eerst geformatteerd worden of een partitie toegewezen?
Nee, hij verdwijnt gewoon. Op de USB 3.0 poorten op de achterkant (dus rechtstreeks op het moederbord) doet hij het wel.

@header. De USB 3.0 header bestaat uit 20 pinnen, waar de normale USB 2.0 er uit 8 bestaat, die zit dus zeker wel op de goede plek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144074

Hij doet het wel op de achterkant maar niet op de header aansluiting.
Wel ik zou zeggen kijk eens in het Bios of je het daar voor de header aansluiting moet kunt enablen. Kijk ook uitvoerig in de manual van het moederbord of er iets over geschreven is. Hetgeen wat ik hier mis is dan ook welk moederbord je gebruikt. Als je problemen hebt met een apparaat vermeldt dan het volledige type svp. Het vergroot je kans tot een snelle oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Evil Genius schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 06:54:
Zoals MicGlou al aangeeft, wellicht dat je in schijfbeheer kunt kijken. Zie eigenlijk regelmatig dat een schijf wel geïnstalleerd wordt maar vervolgens geen driveletter toegekend krijgt. Wanneer je dit in schijfbeheer handmatig doet zal hij het wel doen. Het niet gaan knipperen kan evengoed betekenen dat er, vanwege het niet toegekend krijgen van een driveletter, geen activiteit is.

@Fish, USB 2.0 kabels kun je niet aansluiten op externe HD's die voor USB 3.0 bedoeld zijn. Ze hebben vaak een enkele aansluiting die niet gelijk is aan een USB 2.0 connector. De laatste twee hieronder afgebeeld worden op dit moment vaak gebruikt voor externe HD's waar de één na laatste vaak voor desktop modellen is en de laatste voor de zogenoemde portable schijven.

USB 3.0 Connectoren
[afbeelding]
Let maar op het kan wel ;) ze schakelen alleen terug naar usb 2 :)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil Genius
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05-2024
You're right, my bad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
Anoniem: 144074 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:23:
Hij doet het wel op de achterkant maar niet op de header aansluiting.
Wel ik zou zeggen kijk eens in het Bios of je het daar voor de header aansluiting moet kunt enablen. Kijk ook uitvoerig in de manual van het moederbord of er iets over geschreven is. Hetgeen wat ik hier mis is dan ook welk moederbord je gebruikt. Als je problemen hebt met een apparaat vermeldt dan het volledige type svp. Het vergroot je kans tot een snelle oplossing.
Zijn gekoppeld als producten, front usb is enabled. Ben zelf nog wat verder op onderzoek gegaan, kwam erachter dat ik als ik ontkoppelde apparaten laat zien in device manager kwam ik erachter dat windows hem even ziet als unknown device, en dan weer ontkoppeld. Zoals hier te zien is De SES driver is nodig, maar wordt niet geactiveerd via de header, wel via de achterste poorten (vandaar dat die doorzichtig is). De SES driver vervolgens installeren op het unknown device werkt helaas niet ;)
Pagina: 1