NES controller omtoveren tot flash drive

Pagina: 1
Acties:

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:01

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Vorige week zag ik op 9gag een plaatje voorbij komen van iemand die een NES controller om had getoverd tot een flash drive. De bijgeleverde handleiding zag er kinderlijk eenvoudig uit dus besloot ik op zoek te gaan naar een NES controller. In de Pricewatch heb ik toen een vraag-advertentie geplaatst en daar kwam iemand aanzetten met een link naar de Retro Game Winkel waar de desbetreffende controller voor 9,95 gekocht kon worden.

Vandaag is mijn controller binnengekomen en dus heb ik na het werk even een 8GB stickje gehaald van Silicon Power. Eenmaal thuis heb ik de controller open geschroefd, de USB stick uit elkaar gehaald en de handleiding van 9gag gevolgd. Het resultaat is echt super gaaf al zeg ik het zelf! O-)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VL3tf.jpg
(Plaatje is door mij gemaakt)

Ik wilde dit even met iedereen delen voor het geval jullie dit wel een tof idee vinden. Het is enorm makkelijk om te doen en ik was binnen een paar minuten klaar. Sterker nog, het uit elkaar halen van de USB stick kostte me meer moeite :+ Overigens excuses als dit topic in het verkeerde sub-forum staat, maar dit leek me de meest geschikte plek op Tweakers om dit te plaatsen :)

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Heel leuk, maar best groot voor een USB-stick.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Nogal een useless projectje om eerlijk te zijn..
Je houd gewoon een usb stick in een lomp grote behuizing over :?

Tenzij je het voor elkaar krijgt om er een zelfstartende nes-emulator in te verwerken, dan is het natuurlijk ubercool ! :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• danielkraak
heuveltje schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:23:
Nogal een useless projectje om eerlijk te zijn..
Je houd gewoon een usb stick in een lomp grote behuizing over :?

Tenzij je het voor elkaar krijgt om er een zelfstartende nes-emulator in te verwerken, dan is het natuurlijk ubercool ! :)
Raspberry pie??

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:54
Nee, USB stick + roms + USB gamepad in een NES gamepad is al eens gedaan. Heb het zelf ook gepoogd, maar viel toch wel tegen :$.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik ben echt een complete ramp op het gebied van elektronica (in de zin van printplaatjes en aanpassingen) dus een zelfopstartende ingebouwde NES emulator gaat 't 'm niet worden ;) Overigens is dit ding ook niet bedoeld voor de handzaamheid (daar heb ik m'n 4GB USB stickje voor) maar gewoon puur om een leuk dingetje te hebben :)

• danielkraak
alex3305 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:26:
[...]

Nee, USB stick + roms + USB gamepad in een NES gamepad is al eens gedaan. Heb het zelf ook gepoogd, maar viel toch wel tegen :$.
Haha, zal vast, maar dat was het eerste waaraan ik dacht waarmee het mogelijk zou kunnen zijn. Maar je hebt niet echt heel veel ruimte meer met die PCB voor de knoppen dus die moet je ook al modificeren. Ja het is toch wel lastig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:22

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit past volgens mij meer in Case Modding, kleine verhuizing dus. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:54
danielkraak schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:29:
[...]

Haha, zal vast, maar dat was het eerste waaraan ik dacht waarmee het mogelijk zou kunnen zijn. Maar je hebt niet echt heel veel ruimte meer met die PCB voor de knoppen dus die moet je ook al modificeren. Ja het is toch wel lastig. :P
Voorbeelden @ Instructables:Edit, er was ook een versie met Roms, mini USB hub en werkende gamepad. Maar die kon ik zo snel niet terugvinden :-(.

[ Voor 10% gewijzigd door alex3305 op 17-02-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonde van de controller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:41

SeatRider

Hips don't lie

Maar goed, dit is toch gewoon een USB verlengkabel met daarop een USB stick, waarbij de socket en de stick in een NES controller zitten? Zo kan ik er nog wel een paar bedenken :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
SeatRider schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 21:50:
Maar goed, dit is toch gewoon een USB verlengkabel met daarop een USB stick, waarbij de socket en de stick in een NES controller zitten? Zo kan ik er nog wel een paar bedenken :)
In feite wel ja :+ Het gaat er mij ook niet zozeer om hoe moeilijk het te maken is (of te verzinnen), maar ik vind het idee wel gaaf en uiteindelijk hou je een leuke flash drive over :) Daarom vond ik het de moeite waard om het wel te delen.
De PCB van de controller is nog intact en in 5 minuutjes tijd terug te plaatjes, dus er is niks kapot ofzo (op de USB stick behuizing na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:33
Haha mooi zeg, ga er morgen gelijk 1 maken. Heb nog wel zn oud ding liggen.. 32GB USB erin en gaan!~

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sperion
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:06
Tja had liever gezien dat je er zoiets mee had gedaan : http://edshowtos.blogspot.com/

die heb ik ook nagemaakt, moet alleen er ooit nog een andere usb kabel aan maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Ik had 'm zelf zo gemaakt dat ie nog steeds als controller zou werken.
Of je dan ook een emu op de usb stick zet is natuurlijk inrelevant.

Als je zo'n mini usb stick hebt, en je stript een klein usb hub uit elkaar, dat samenvoegen met een atmel micro met v-usb erop, kan samen bestwel in zo'n controllertje passen.
Is tenminste een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 14:33

Crp

Sperion schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 03:59:
Tja had liever gezien dat je er zoiets mee had gedaan : http://edshowtos.blogspot.com/

die heb ik ook nagemaakt, moet alleen er ooit nog een andere usb kabel aan maken :P
ik heb er hier ook 1tje liggen, een jaar terug ook omgebouwd naar USB controller met een Logitech wingman ic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Even 'n flinke kick aan het topic. Pas kwam ik "Ed's howto" tegen en het leek mij ook wel grappig om te doen, alleen vond ik het zonde van een orginele controller.

Daarom heb ik op ebay een (fake) NES USB controller gekocht en hier zelf een usbstick ingebouwd.

Benodigde onderdelen:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2lwbnm.jpg

De controller opengeschroefd:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/2qnd0m9.jpg

De USB-Stick opengemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2n7jhqh.jpg

Van de USB hub die open is heb ik alleen geen plaatje, maar het makkelijke van deze hub is dat er draadjes op de printplaat zitten in plaats van een stekker, welke er afgehaald moet worden en dan vervangen door draadjes.

Van alles aan elkaar gesoldeerd heb ik geen foto gemaakt, ik had al m'n handig nodig om het in de controller te proppen. Volgende keer toch maar een Cruzer Fit gebruiken, welke nog een stuk kleiner is. Hiervan kon ik eerst geen foto vinden van hoe die er 'opengebroken' uit zag, dus ik was bang dat dit lastig zou worden.

Totale kosten:
NES USB Controller €10
USB-Stick €7.5
USB Hub €2

Soldeerapparaat (soldeerijzer, station, desoldeerpomp en draadpen) €20
Desoldeerdraad €3
Derde hand €8

Maar dat is m'n eigen schuld natuurlijk dat ik nog geen soldeerspullen had :9

Het enige nadeel is dat de USB hub volgens mij maar USB1.1 is in plaats van de genoemde 2.0 volgens de specs. De snelheid van de USB Stick aangesloten aan de hub is niet hoger dan +-1MB/s, terwijl deze rechtstreeks in m'n computer beduidend hoger lag 8)7
Dit heb ik als mededeling doorgegeven aan degene waarbij ik 'm gekocht heb op ebay, deze stortte direct het geld terug (2 hubs had ik gekocht) en daarna kreeg ik een mail dat hij graag positieve feedback wilde. Geld had hij mogen houden, was alleen ter informatie maarja :)

[ Voor 26% gewijzigd door srdevil op 05-01-2013 11:32 ]

Pagina: 1