Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade vs. update

Pagina: 1
Acties:

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Geachte redactie,

Ik heb getwijfeld of ik hier wel een losse thread voor moest maken ipv. tikfoutjes, omdat het misschien domweg een vertikking is. Maar omdat er discussie mogelijk is over het onderwerp heb ik dan toch maar een los topic gemaakt. (Bij voorbaat excuus als ik me vergis),

In:
nieuws: Apple brengt developer preview Mac OS X 10.8 Mountain Lion uit

staat de tekst:
"Eind zomer 2012 moet Mac OS X 10.8 als betaalde update voor het grote publiek beschikbaar komen."

Volgens mij zou hier eigenlijk "upgrade" moeten staan. Ik besef me dat het nogal mierenneukerig is, maar het verschil tussen een update en upgrade is volgens mij dat een "update" een wijziging van een bestaande versie is, terwijl een "upgrade" in principe een volledig nieuwe versie.

Groet,
Keypunchie

[ Voor 5% gewijzigd door Keypunchie op 16-02-2012 17:05 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
Tsja, volgens mij kan beide. Om de nieuwe versie te krijgen zul je moeten upgraden door een update te installeren. In dit geval gaat een user van 10.7 naar 10.8, wat volgens mij prima kan worden afgedaan als een update.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-11 17:30
Upgrade lijkt me echter wel beter. Natuurlijk kun je updaten naar de nieuwe versie. Het verschil tussen een update en een upgrade zit meer in het feit of iets slechts fouten verhelpt (update) of daadwerkelijk nieuwe functionaliteit toevoegt (upgrade). Bij Apple zijn de 10.x.y branches de updates die security fixes brengen en problemen oplossen, de 10.x.0 versies voegen, net als deze 10.8, functionaliteit toe en zorgen voor een upgrade van de user experience, iets wat een update minimaal doet. Althans, een update verhoogt niet de gebruikerservaring ten opzichte van wat het doel was van de oorspronkelijke, maar met fouten gereleasde, software.

Bovenstaande dingen zijn imho de scheidingslijn tussen wat een upgrade is en wat een update is. Wikipedia zegt min of meer hetzelfde:
Wikipedia: Upgrade
Wikipedia: Update (software)
Het NL artikel kent als engels vertaling ook "Patch".

Ook het laten vallen van hardware ondersteuning voor bepaalde apparaten kan in mijn ogen het verschil tussen update en upgrade verduidelijken.

[ Voor 36% gewijzigd door GENETX op 17-02-2012 13:55 ]

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
* Wilbert de Vries is overtuigd door de argumenten en heeft het aangepast