[W7-64] Krijg Intel ICH9 SATA Controller niet geinstalleerd

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:28
Hoi,

Ik heb laatst een DC7800 SFF gekocht, zo'n mooi compact bakje.

Ik heb er gelijk mijn Intel X25-V 40GB in gedrukt en er Windows 7 Professional 64bit opgeknald.

Na de installatie zie ik in apparaatbeheer onder IDE/ATAPI controllers staan:
ATA Channel 0
ATA Channel 1
Standaard Dual Channel PCI IDE Controller

Omdat ik het maximale uit mijn SSD wil halen ging ik op zoek naar de Intel Chipset drivers voor het PCtje. Hij heeft een Intel Q35 chipset. Ik dus naar de Intel downloadsite, chipset drivers voor Intel 3 series gedownload (infinst_autol.exe), die geinstalleerd. Maar na een reboot nogsteeds die verdomde standaard controller :S

Ik heb ook al geprobeerd om op "Stuurprogramma bijwerken" te klikken, en dan op internet laten zoeken, maar dan vind hij ook niks.

De SATA controller staat in de BIOS ingesteld op "RAID". Ik kan daar namelijk kiezen uit "IDE" en uit "RAID"

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 16-02-2012 17:01 ]

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 12:26
ICH9 wordt niet ondersteund door de intel drivers :( ICH9R weer wel. Er is geen goede rede hiervoor gewoon een brakke beslissing van intel. Maak je geen zorgen de standaard drivers zijn prima alleen kun je geen AHCI gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hmmm

Dat is juist zo zuur, want met een SSD wil ik wel heel graag AHCI gebruiken.

Ik ga nog wel even verder zoeken, kan mij namelijk niet voorstellen dat iedereen hier zomaar akkoord mee gaat. Er zal vast wel een handig iemand zijn die iets in elkaar heeft gehackt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
Je kunt een BIOS mod doen :) want de chipset kan het gewoon hoor. Ik kan je zo even niet helpen omdat ik niet weet om welk MOBO en BIOS het precies gaat maar google is in dit soort gevallen je vriend. Fabrikanten moesten het van Intel uit de BIOS halen. In het geval met bijv. de ASUS P5k zat het in de eerste BIOS. Latere BIOS versies was het uit gesloopt. Je had ook de Asus P5KR (indentiek bord) maar dan wel met ICH9R en de P5K viel te cross flashen naar P5KR (heb ik toendertijd ook gedaan). Et voila AHCI. :D Even zoeken of het er al is en anders met BIOS mod tooltjes aan de slag.

Maar dit is volkomen eigen risico gedoe. Dus mij niet de schuld geven als het mis gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb nu de ICH9R gewoon gekozen, die pakt hij ook gewoon. Wat dit qua performance doet heb ik nog niet getest.

Heb al wel met zo'n commandline commando kunnen checken dat TRIM wel werkt iig.

En het is een HP DC7800, dus allemaal dichtgezet spul. BIOS mod gaat lastig worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
Nou als de driver gewoon gepakt wordt dmv. ICH9R en trim functioneerd dan ben je er wel hoor. De ICH9 kan gewoon AHCI aan alleen wil Intel het niet toelaten. Ik weet niet in hoeverre het belangrijk is dat AHCI niet aan staat in de BIOS. Misschien is RAID gewoon genoeg. Qua bios... Dat zal gewoon een van de BIOS merken zijn zoals Award, AMI of Phoenix. Er zijn tools om die te modden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Oke.

Het vreemde vind ik echter, dat ik in HD Tune bij m'n SSD het "Health" tabblad niet kan bekijken (blijft leeg), en bij m'n DATA schijf wel.

Hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
Er wordt geen S.M.A.R.T. info weergegeven. Staat die optie uit in de BIOS? Je zou toch even een benchmark voor SSD's moeten proberen. Kijken of de snelheid in de buurt van de X25 met dezelfde grootte uit een of ander review komt. Je zou ook eens kunnen kijken met Parted Magic of daar wel de S.M.A.R.T. gegevens worden uitgelezen. Ik zou zelf ook opzoek gaan naar een optie om de BIOS te modden en de AHCI optie weer te activeren (ze hebben dit gewoon niet aangezet toen ze de BIOS maakte). Zou niet meer moeten zijn dan een module in de bios te injecteren. Ik denk toch dat windows het nu niet zo leuk vind op de een of andere manier. Probeer ook eens je SSD uit device manager te deïnstalleren en windows zo een keer opnieuw op te starten. Wie weet helpt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor je reactie.

Ik vond hier nog een PDF van HP over AHCI / RAID bij de DC7800.

De stappen onder het kopje "Single Drive AHCI Configuration" heb ik dus gedaan (SATA Emulation op "RAID" zetten).

Wat ik alleen niet snap is wat ze bedoelen met:
NOTE: Make sure the Intel Matrix Storage driver is loaded in the SW image prior to making the F10
setup change. The operating system will not boot without this driver. The dc7800 factory SW image
already contains this driver. This driver is also provided as a softpaq at www.hp.com.
Wat is die SW image waar ze het over hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mieske666
Die SW image lijkt me de recover cd/dvd of recover partitie van HP. Ze bedoelen dat het operating systeem niet kan starten zonder die driver als je van SATA-IDE naar SATA-AHCI gaat. Nu kan Windows 7 dit gewoon wel hoor dus het is een beetje cryptisch. Als je Windows 7 installeert in AHCI Werkt het gewoon. Als je het eerst in IDE modus hebt geïnstalleerd moet er een registry wijziging gemaakt worden. Deze key moet dan veranderen als de MS AHCI drivers gebruikt worden:

HKEY_LOCAL_MACHINE - System - Current Control Set - Services - msahci

De waarde 0 in deze key staat voor IDE en 1 voor AHCI. Maar het werkt toch al bij jou? In dat geval kun je dit gewoon negeren.

De intel drivers kun je niet installeren in IDE modus dus wil je veranderen dien je de key eerst te veranderen.

[ Voor 9% gewijzigd door Mieske666 op 22-02-2012 13:20 ]

Pagina: 1