Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[WIN2k3 std] Proces limiteren op CPU gebruik

Pagina: 1
Acties:

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik heb een Windows 2003 Standard Edition server (virtueel onder ESX 4.1, maar dat maakt in dit geval volgens mij niet zo veel uit) die op gezette tijden een executable draait. Deze .exe trekt de CPU voor 10 à 15 minuten naar zo'n 90 à 100%. Het zou prima zijn als dit proces 30 minuten doet over z'n taak, maar de CPU minder belast (= CPU-tijd voor andere zaken overhouden). Is er een manier om er voor te zorgen dat dit proces minder resources toegewezen krijgt?

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Vanaf Windows 2008 kun je met een ingebouwde tool (Windows System Resource Manager) dit soort instellingen maken. Tijd om afscheid te nemen van een 10 jaar oud OS ;)

Windows System Resource Manager

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 22:32
Semt-x schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:01:
Vanaf Windows 2008 kun je met een ingebouwde tool (Windows System Resource Manager) dit soort instellingen maken. Tijd om afscheid te nemen van een 10 jaar oud OS ;)

Niet per definitie, je kan een batch bestand maken met de regel: cmd /c start /low [applicatie]

Het proces zal wel nog steeds proberen 100% cpu te pakken, echter zullen andere processen voorrang krijgen van de scheduler. De server blijft hierdoor fatsoenlijk reageren ondanks dat de cpu op 100% staat.

Persoonlijk vindt ik dat een betere optie dan met bijvoorbeeld een tool als threadmaster het proces een bepaalde hoeveelheid cpu toebedelen omdat je dan een deel van de cpu onbenut laat. Uiteraard zijn er wel situaties waar het beter is de cpu te limiteren per proces.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• LordMorgoth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

LordMorgoth

Valar Morghulis!

WSRM is ook beschikbaar voor de Enterprise en Datacenter edities van 2003:

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=8120

Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar

• reclamedoos
LordMorgoth schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:21:
WSRM is ook beschikbaar voor de Enterprise en Datacenter edities van 2003:

http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?id=8120
Dat had ik ook gevonden, helaas is het nou eenmaal een 2003 STD edition. Wellicht eens kijken of het mogelijk is om de server te upgraden naar enterprise of misschien 2008.

• reclamedoos

Daar heb je op zich gelijk in, maar in sommige (volgens mij de meeste) organisaties heb je nou eenmaal te maken met legacy applicaties die je niet zomaar even kan herinstalleren op een modern platform. Zeker niet omdat in de tussentijd ook nog eens de transitie van standaard 32 naar nu standaard 64 bits heeft plaatsgevonden.
Pagina: 1