Anoniem: 445441

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik overweeg een nieuwe receiver te kopen. Ik ben al een aantal weken aan het zoeken naar receivers en reviews/adviezen hierover, waaronder ook op dit forum. Toch heb ik besloten een topic aan te maken, in de hoop dat jullie mij wat meer kunnen helpen.

Momenteel heb ik een Parasound C/HD-650 receiver met een set ProAc Studio 1 speakers en een Klipsch KSW10 subwoofer. De receiver en de speakers is het oude setje van mn ouders, en is inmiddels al 20/25 jaar oud. De speakers doen het nog prima, maar de receiver begint wat kuren te vertonen. Als je m aan zet duurt het bijvoorbeeld soms erg lang voordat hij het doet, en vervolgens kraakt hij een paar minuten. Daarnaast vind ik het ook wel handig om mijn PS3 en mn PC via HDMI kabels aan te sluiten. Kortom, hij functioneert nog, maar ik ben inmiddels wel op zoek naar een eventuele vervanger.

Mijn ouders hebben een jaar of 4/5 geleden als vervanging van het setje dat ik nu heb een Onkyo TX-SR705 receiver gekocht icm Kef speakers en subwoofer, en die zijn daarover zeer tevreden. Ik ben daardoor geneigd naar een Onkyo receiver, maar aan de andere kant ben ik ook niet per se tegen andere merken.

Aangezien ik in Rotterdam woon en bij deze winkel niet snel het gevoel heb dat ik genaaid word, kijk ik vaak op de site van Correct, en dan met name de Koopjeskelder. Ik ben daar de volgende versterkers tegen gekomen. Zeer verschillende modellen, maar qua prijs behoren ze allemaal tot mijn mogelijkheden dus wil ze daarom allemaal even opnoemen.

Onkyo TX-SR309B, 199 euro.
Onkyo TX-SR506B, 199 euro.
Onkyo HTR-538, 199 euro.
Onkyo TX-SR607B, 249 euro.
Yamaha RX-V371B, 229 euro.
Yamaha RX-V665, 249 euro.
Sony STR-DH510, 179 euro.
Denon AVR1312, 245 euro.
Denon AVR1611, 249 euro.

Mijn budget is dus beperkt. Qua looks heb ik geen voorkeur, eigenlijk is de enige eis dat ik minimaal 3 hdmi ingangen heb en dat hebben ze allemaal. Meer is uiteraard geen probleem. 7.1 ipv 5.1 is voor mij geen must, maar ook hierbij geldt dat het me ook niet in de weg zit.

Mijn huidige setup is dus 2.1, maar in de toekomst wil ik dat nog wel uitbreiden naar een 5.1, vandaar dat ik niet voor een stereo receiver ga. Ik hecht veel waarde aan de kwaliteit van mijn geluid (met name met het afspelen met muziek), maar aan de andere kant ben ik ook weer geen echte "audiofiel". Eigenlijk ben ik tevreden zolang ik qua geluidskwaliteit niet achteruit ga tov wat ik nu heb staan.

Nu dus de vraag of jullie mij kunnen helpen. Alle ervaringen en adviezen zijn welkom.

Alvast bedankt,

Huib de Wit

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

FeaR

In GoT we trust

De Onkyo TX-SR506 zou ik direct laten vallen, zeer slechte serie met zeer slechte voedingen. Voor ~250 euro kan je overigens bij Correct ook een Denon AVR-1611 kopen. Heb je weer een extra merk om op je shortlist te zetten ;) Verder zit iets verderop in Rotterdam de Foka, die willen wel eens goed concurreren met de Correct dus daar naar binnen lopen kan ook zeker lonen.

Ik ben niet bekend met de Parasound C/HD-650, maar ik weet wel dat Parasound zeer leuke dingen maakte. Het zou me niet verbazen als je er op achteruit gaat als je nu een low-end receiver gaat nemen als een TX-SR309 of wat dan ook.

Verder schop ik dit topic even richting Aankoopadviesforum (bèta).
AUD > AAF

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Topicstarter
Sorry dat ik in de verkeerde categorie zat :)

Ik had zelf nog nooit van Parasound gehoord, maar toen ik dus een vervanger ben gaan zoeken schrok ik wel van de prijzen. Ik snap dat de receivers die ik noem in een andere klasse zitten, maar we zijn inmiddels ook wel weer 25 jaar verder. Ik weet niet hoe snel de ontwikkeling gaat met receivers, maar het lijkt me niet dat de tijd heeft stil gestaan. Is een een receiver van 250 euro van nu qua kwaliteit niet vergelijkbaar met een Parasound van 20/25 jaar oud?

De Denons had ik nog niet gezien, dat zijn dan inderdaad ook opties. Goed dat je over Foka begint, zit hier om de hoek dus daar loop ik zeker eens binnen. Zie op hun site dat ze daar ook de Denon AVR1312 hebben, inderdaad voor vergelijkbare prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 445441 op 16-02-2012 15:14 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:31

FeaR

In GoT we trust

Nieuwer is zeker niet altijd beter. Wellicht dat je qua opties nu inderdaad op een instap ziet wat er vroeger op een topmodel zat, maar qua versterking en opbouw zal het nooit dezelfde kwaliteit worden.

Dat zie je met de nieuw aangekondigde Onkyo's nu ook weer: een hele rits aan HDMI-ingangen, dubbele HDMI-uitgangen, netwerk, USB, en ga zo maar door. Dingen die vroeger alleen op de hogere series zaten. Maar qua opbouw is en blijft het budget/low-end.

[ Voor 38% gewijzigd door FeaR op 17-02-2012 02:29 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 17:13
Die Parasound mag oud zijn maar ik denk dat die beter klinkt met stereo dan de versterkers op je lijstje.

Als ik de merken op je lijstje zo zie, zit er qua klank best veel verschil in. Denon en Onkyo liggen het dichtst bij elkaar. De Yamaha komt wat schreeuwiger over en Sony heeft een voorkeur voor de Typische Radio 538 en Slam!FM muziek. Het is al weer een paar jaar geleden dat ik een reciever heb uitgezocht maar dat staat me nog bij.

[ Voor 61% gewijzigd door Athome op 18-02-2012 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus jij raadt een Denon of Onkyo aan? Zoals ik al zei, mn ouders hebben een Onkyo gekocht als vervanger voor de Parasound die ik nu heb, en die zijn er erg tevreden over. Was wel een wat duurder model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Denon en Onkyo geven denk ik wel de meeste neutrale klank. Daar bedoel ik dus mee dat de meeste mensen deze het prettigst vinden klinken.
Ik heb zelf ook een onkyo gehad maar deze viel mij tegen. De Mission 780 speakers, die ik heb, zijn vermogen nodig om te presteren en Onkyo kon dat toen gewoon leveren. Er zat weinig leven in de speakers.
Ik zou zelf niet gauw weer voor een Onkyo gaan.
Onkyo levert wel veel waar voor zijn/haar geld. En veel mensen zijn er tevreden mee, dus waarom zou ik dan zeggen dat je het niet moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 16:20
Vind je het erg dat ik meelift met je topic? Ikzelf zit namelijk in exact dezelfde positie. Ik heb nu een oude Pioneer versterer (SX-205 RDS). Dit ding is inmiddels al een jaar of 15 oud, maar voldoet nog prima eigenlijk. Er is één groot nadeel: geen HDMI. En aangezien hij al lang is afgeschreven wil ik iets nieuws. Mijn eisen zijn eigenlijk gelijk aan die van de topicstarter: ik wil HDMI.

Ook ik ben niet echt een audiofiel, wel vind ik een vol geluid (volle bas) op lagere volumes heerlijk en moet het geluid helder zijn. Ik wil een nieuwe receiver aanschaffen, gezamenlijk met een setje speakers. Ik hoef geen 5.1 ofzo, gewoon een subwoofer en twee (kleine) speakertjes is voldoende. Wat raden jullie mij dan aan? Op internet viel mijn oog op de Harman Kardon AVR-156. Is dit iets? En welk setje speakers (2.1) kan ik daar het beste bij nemen? Mijn totale budget ligt rond de 750 euro... (dus voor reciever + speakers).

Even iets meer info:
  • Er komt een televisie (Philips LED) aan te hangen
  • Een apple TV
  • Misschien in combinatie met een airport express
Voor de rest eigenlijk niets. Geen CD speler, geen blu-ray, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door smeerbartje op 04-03-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Harman Kardon levert leuke combisetjes (receiver met speakers) voor een leuke prijs. Ik denk deze jou wel aan staan.
Kijk eens bij de lokale MediaMarkt o.i.d. Het zijn vaak wel 5.1 setjes. Dit hoeft geen probleem te zijn. Normaal gesproken kan je in de receiver instellen hoeveel speakers je hebt.
Pagina: 1