Fanatiek console gamer meld zichHet is Aim Assist, geen auto-aim, anders kun je net zo goed niet spelen
Maar met aim-assist gaat het net zo makkelijk als op de pc met tobo-muis. Techniek is er, dus zie geen beperking.
En dat heeft als voordeel dat? Heel snel 360 graden draaien zie ik eigenlijk alleen maar als nadeel. Sure, je kunt snel rond draaien, maar ik denk dat cover nemen belangrijker is dan snel rond kunnen draaien. Daarom word je bij games als Call of Duty ook zo vaak van de zijkant/achterkant gepakt: gewoon omdat er zoveel gebrek aan cover is.
D4NG3R schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:06:
PC gamers hebben een groot voordeel boven console games. Niet alleen qua besturing, maar ook qua resolutie. Modificaties en customizing met config/ini files etc.
Maargoed dan praat ik specifiek over shooters. Arcadegames, Puzzelgames, Gezelschapgames en andere games waar een hoge snelheid en accuratie niet vereist zijn kunnen perfect cross-platform worden gedaan.
Je veranderd met die instellingen meestal niet de gameplay. Tuurlijk, het verhogen van de resolutie, veranderen van details e.d. is misschien wel gedeeltelijk als voordeel, maar dat zorgt er nog niet voor dat je me sneller af zult schieten. Eerder dat je me misschien sneller zult zien ofzo, maar tegenwoordig zit er zoveel detail in games dat dat al niet helemaal meer opgaat. Aangezien je bij de pc nogal afhankelijk bent van performance (vanwege de miljoenen configuraties) zul je vaak dat soort dingen moeten toepassen om het goed te laten lopen. Daar heb je op de console geen last van.
Verder komt er meer dynamiek in de games. Waar games als CS en UT vooral erg statisch waren van omgeving, zie je in BF3 bewegend gras, bomen die meewaaien en meer. Dan valt een tegenstander al minder erg op, zeker met camouflage.
YoupS schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:08:
[...]
Daar zeg je het zelf al: je moet een extreem goede consolespeler zijn om met de gemiddelde pc-gamer mee te komen. Tenzij je met console ook zo'n pc/muissetje gaat hangen, dan kan het denk ik prima (sprekend over fps, met voetbalgames en racegames hebben denk ik juist consolegamers een voordeel).
Ik zie mezelf als goede consolespeler en weet bijna zeker dat ik ook bij pc-potjes bovenaan kan staan. Niet omdat ik aim-assist heb, maar omdat ik gewoon goed kan mikken met pookjes. Ik weet waar mn zwakheden liggen en zorg ervoor dat ik dus voldoende cover heb, goed rondkijk en alternatieven gebruik om de precizie te krijgen. Dus met het loop-pookje kleine wijzigingen te maken in plaats van met het kijk-pookje. Door een stukje naar links te lopen kan ik makkelijker mijn aim corrigeren voor kleine aanpassingen (gevechten op >50 meter). Als je dat probeert te doen met je kijk/aim-pookje dan ga je al snel te ver.
Muis als voordeel valt wel mee, bij de controller heb je een wat natuurlijkere houding. Ik durf te wedden dat ik door het pookje veel preciezer kan lopen dan jullie met WSAD (omdat je daar in feite maar 8 richtingen mee hebt).
Maar je laatste punt is de grootste reden dat je niet PS3 VS 360 hebt. Niet zozeer PC vs 360 of PC vs PS3. Dat is gewoon mogelijk (anders had het vaker gebeurd), maar is dus gewoon een kwestie van niet willen en niet niet kunnen.
Bij die eerste link staat ook geen bron bij dus het kan net zo goed een broodje aap zijn. Zie zoiezo nergens op internet bronnen bij staan. En dan bedoel ik dingen als filmpjes of die door developers gemeld zijn. Niet iets wat op 1 of ander blog staat met een "ik heb vernomen dat...".
Zoiezo kan ik me voorstellen dat pc-gamers nogal beschermend zijn op dit vlak. FPS is echt zo'n pc walhalla dat natuurlijk nooit slechter kan zijn dan console-varianten.
mattttt schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:40:
[...]
Onzin, voetbalgames worden eigenlijk alleen nog maar met een controller gespeeld, en de serieuzere racer gebruikt ook voor de pc controls. Toetsenbord en muisgebruik zijn juist in deze 2 categorieen in de minderheid op de pc gaming markt.
Kijk maar naar wat er op de World Cyber Games wordt gespeeld. Meestal zijn er een paar console games en dat is dan meestal altijd wel een racer. Meestal ook omdat de pc-racers over het algemeen alleen maar sims zijn en geen games. F1, Dirt en Grid worden vaak gigantisch afgezeken op GoT terwijl de consolegamer zich er prima mee vermaakt. Ook sportgames zoals Fifa worden meestal op een console gespeelt. RTS en FPS zijn vaak nog wel op de PC al zit er meestal wel een Gears of Halo titel bij. Al is dat de laatste jaren een stuk minder omdat er minder gesponsord wordt vanuit de console-kant.
Ik heb zelf overigens mijn 360 controller wel eens aan mn pc gehangen tijdens gamen. Met een hoop games werkt dat prima, maar omdat je op de pc vaak geen aim-assist hebt, werkt het ineens voor geen meter meer. BF3 is een goed voorbeeld: daar is op de console de assist minimaal, maar zonder leg ik het wel af. Tuurlijk, ik kan vaak wel een top 5 klassering halen, maar niet vrijwel constant bovenaan zoals op de console. Ga ik echter in een vliegtuig of helicopter zitten, dan bestuurt het vrijwel hetzelfde en is het dus ook niet een probleem om kills me te halen (afgezien van het feit dat ik er niet zo goed in ben omdat ik er gewoon niet vaak genoeg in vlieg, maar ik kan wel degelijk kills halen).
De assist bij Call of Duty is overigens echt ongelofelijk slecht. Als je stilstaat en niet beweegt en er komt een tegenstander langs je lopen, dan kan je poppetje volledig meedraaien zonder dat je dus wat doet. Het probleem is echter dat als er 2 bij elkaar lopen, het helemaal in de soep loopt omdat ie dan verkeerd meedraait en vaak tussen de spelers in gaat zitten. Iets waar je met BF3 minder last van hebt omdat de assist een stuk minder is.
Ik denk dat het grote probleem eerder is dat tobo-muis gaming al zoveel jaar bestaat en dat gamen met pookjes pas een paar jaar echt van de grond komt. Die ervaring (vooral het krijgen van de precizie) komt pas na een paar jaar echt goed tevoorschijn en zover zijn ze nog niet op consoles. Toch denk ik dat ik menigeen een poepie kan laten ruiken als ik met mn controller bezig ben.
Ik ben de laatste tijd zelf wat leuke filmpjes aan het opnemen en misschien dat het interessant is voor sommige mensen om te zien hoe ik speel met controller op de 360.
Filmpje 1,
Filmpje 2,
Filmpje 3. Zoals je ziet gaat het niet slecht. Al kom ik in bovenstaande filmpjes ook wel een hoop n00bs tegen, maar die heb je op de pc ook wel

. Het is overigens wel jammer dat ik niet wat ouder materiaal heb op kunnen nemen (voordat ik mn capture-card had), want ik heb ook vaak zat van die acties gehad dat ik met een rifle bezig ben en de ene na de andere headshot op verschillende locaties aflever. 5 kills binnen 20 seconden ofzo.
Ik vind het jammer dat het niet kan, maar ben eigenlijk ook wel blij. Vind console-gamers over het algemeen leuker volk om mee te spelen.
[
Voor 14% gewijzigd door
Martinspire op 16-02-2012 15:14
]