Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Ik heb sinds enkele maanden een VPS bij Versio. Werd opgeleverd met CentOS en Direct Admin voor geïnstalleerd. Sinds dien alleen wat instellingen veranderd van bijvoorbeeld sshd om 'm langs een andere poort te laten gaan, die werd namelijk constant aangevallen zonder succes. Verder komen er wel eens aanvallen binnen uit China of Rusland ofzo, daar krijg ik netjes mailtjes van. Dat is tegenwoordig vooral op dovecot en soms ook op proftpd. A/w: daar heeft de server nooit echt onder te leiden.

Echter soms krijg ik een hoop mailtjes achter elkaar dat de load van vrijwel 0 naar 12 vliegt, maar soms ook nog hoger. Het lijkt wel alsof dit nou dagelijks gebeurd, en niet op een vast tijdstip of iets. In de logs die je in DA kunt bekijken zie ik niets vreemds behalve dan dat httpd soms gestart wordt om welke reden dan ook. Vaak is het enige wat ik kan doen een reboot en dan is alles weer normaal. Ik heb werkelijk geen idee waar ik naar de oorzaak van dit probleem moet zoeken. Misschien dat iemand zoiets herkent (bij een VPS (van Versio))? Als bepaalde logs voor jullie wel wat zeggen, hoor ik het graag dan post ik ze even. In mijn ogen komt er niets vreemds in voor.

Verwijderd

Misschien is het handig om de httpd log files te lezen? Of die van DA bijvoorbeeld.

Commandos:
tail -f /var/log/messages
tail -f /var/log/httpd/
tail -f /var/log/secure
tail -f /var/log/auth.log

Genoeg informatie om het probleem te achterhalen dacht ik zo :+

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2012 18:03 ]

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
tijd om /var/log uit te spitten.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Is het niet als er veel mail tegelijk komt dat je spamengine het (te) druk krijgt? En post de specs eens van je VPS? Mogelijk is het wat te krap voor wat erop moet draaien.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Bastien schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:05:
Is het niet als er veel mail tegelijk komt dat je spamengine het (te) druk krijgt? En post de specs eens van je VPS? Mogelijk is het wat te krap voor wat erop moet draaien.
Maar dan moet hij niet bij een load van 12 moeilijk gaan doen? :X

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:07:
[...]

Niet met 12 cores.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Installeer Munin eens? Dat kan je ook nog wel wat insight geven.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:07:
[...]

Hoe bedoel je? Het ligt maar net aan de configuratie hoe de load omhoog gaat en wanneer het irritant wordt toch? Mijn ervaring met mijn mailserver (ook een VPS, niet bij Versio) met 1 proc en 512 MB ram het bij een wat grote stroom mail soms ook een hogere load krijgt. Niet dat de VPS onderuit gaat of trager reageert (tenminste voor mij niet merkbaar) maar je ziet duidelijk flinke spikes. En dat is een verder kale Debian Squeeze installatie, alleen mail en apache. Hij heeft er nog wat overhead als DA bij dus bij minimale hardware kan ik mij best voorstellen dat een load van 12 al merkbaar is.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Hmm okee, dan heb ik niks gezegd. ik heb er zelf nog nooit last van gehad, vandaar. maargoed, versio heeft nogal veel verschillende vps'en dus het is inderdaad wel handig om te weten wat de specs zijn :o

Verwijderd

Enkele vaststellingen:

- Er wordt gebruik gemaakt van OpenVZ, dit is in tegenstelling tot bv ESX en Hyper-V geen bare-metal hypervisor en dit geeft naar mijn ervaring toch meestal een kleine performance hit.
- Gezien de prijsstelling lijkt het me sterk dat er op een enterprise hardware platform gehost wordt. Wellicht gaat het om standalone machines met lokale (SATA?) storage.

Doe voor de gein eens op Versio op webhostingtalk.nl.
Pagina: 1