ASRock Z68 Extreme3 wil geen beeld meer geven

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Ja jongens, jullie zien die titel en je denkt: 'weer zo'n kneus.' Maar het is waar, ik zit met een raar probleem en ik zoek ervaringen en tips, dus poets je glazen bol op and give it your best. Iemand anders heeft zo goed als exact hetzelfde probleem met dit bord lees ik op 't web, maar daar was geen oplossing voor: http://forums.tweaktown.c...-asrock-z68-extreme3.html

Ik heb van de week voor iemand het volgende systeem gebouwd:

i5 2500K
ASRock Z68 Extreme3 gen3
2x4GB Corsair XMS3 1600c9 1,65V
Asus HD6950 2GB DCii
CoolerMaster M850

Voor de installatie van het OS deed het systeem al apart. Aanvankelijk geen beeld, en het debug schermpje gaf code A3 (IDE init). Ik weet niet meer precies wat ik toen gedaan heb, maar een combinatie van HDD's losgooien en weer aansluiten en de DVI out van het moederbord in plaats van de videokaart op het scherm aansluiten loste het probleem op.

Windows geinstalleerd. Systeem functioneert normaal. Klein beetje overgeklokt (4,5GHz Linx Stable) en anderhalve dag benchmarks gedraaid om correcte werking te waarborgen. Verschillende restarts en een crashje wegens te weinig Vcore meegemaakt, nothing serious.

Komt mijn klant het systeem ophalen, herstart ik het, en prompt geeft de machine geen beeld meer. Sta je met je bek vol tanden. Systeem hangt opnieuw bij A3. Hierna heb ik in feite het hangen en opstartproblemen stappenplan gevolgd. Stap voor stap onderdelen eruithalen. BIOS op verschillende manieren gereset. Systeem bleef op A3 hangen. Interessant detail, als je dan op DEL drukte veranderde dit naar A6.

Toen ik uiteindelijk de videokaart eruit had gehaald, maar de harde schijven en andere apparatuur weer aansloot, kreeg ik ineens beeld. Ik ontdekte ook dat wanneer je dan in BIOS zit, het debugscherm code A6 weergeeft. Klaarblijkelijk kon ik in eerdere situaties vanuit de A3 hang in het BIOS komen, maar bleef het systeem geen beeld geven. BIOS instellingen goed gezet (harde schijven van standaard IDE naar AHCI) en zodoende in Windows gekomen.

Vervolgens vol goede moed de videokaart teruggeprikt. Weer geen beeld. Dit keer geen code A3, het systeem lijkt gewoon door te booten, maar er word geen enkel VGA signaal verstuurd over de uitgangen van noch het moederbord noch de videokaart. We zijn dus terug bij af...

Op internet heb ik verschillende vergelijkbare gevallen gevonden met dit bord rond de A3 debug code en geen beeld, waaronder dit verhaal dat erg op het mijne lijkt: http://forums.tweaktown.c...-asrock-z68-extreme3.html maar waarop geen oplossing werd gevonden, en wat verhalen die uiteindelijk werden opgelost op manieren die voor mij niet hebben gewerkt. Het lijkt er gewoon op dat ASRock met de Extreme3 weer een halfgare plank heeft gebakken want ik weet het niet meer.

In een notendop, heeft iemand een gouden tip of kan dit moederbord RMA en moet ik me voortaan strenger aan het voornemen houden om nooit meer ASRock in huis te halen?

[ Voor 3% gewijzigd door Singular1ty op 15-02-2012 23:42 ]

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 12:26
RMA sturen. Er kan eens een rot bordje tussen zitten dus om nu meteen ASRock af te schrijven.. Nou ja dat moet jezelf maar weten.

• Soundstorm2010
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-07 14:07
De volgende dingen die je nog even kunt doen:

1. Check de voeding of controleer met een voeding die meer watt heeft dan je nu hebt
2. Inderdaad RMA sturen en afwachten als je het terug krijgt
3. Blijft het probleeem dan voor doen, dan kun je ASrock afschrijven ;)

Suc6

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 16:07

Fordox

00101010

als je de hardeschijven van ide naar ahci zet onder dezelfde windows, zijn er nog wel eens problemen. trek de gpu eruit, zet hardeschijven weer naar ide en probeer nog eens.
maar dan is het ook raar dat je in je bios geen beeld krijgt.

ik neem aan dat je wel weet hoe je een voeding moet aansluiten op je gpu? :+ al geprobeerd met een andere voeding?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Soundstorm2010 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:32:
De volgende dingen die je nog even kunt doen:

1. Check de voeding of controleer met een voeding die meer watt heeft dan je nu hebt
2. Inderdaad RMA sturen en afwachten als je het terug krijgt
3. Blijft het probleeem dan voor doen, dan kun je ASrock afschrijven ;)

Suc6
Beetje opmerkelijk advies om een hoger wattage aan te raden terwijl 850W voor dit systeem al zware overkill is :? PC boot normaal en heeft zoals vermeld ook gewoon 2 dagen zonder problemen gewerkt en 3Dmark gedraaid. Het probleem is dat er gewoon geen VGA signaal wordt doorgegeven zodra er een discrete GPU in zit. Ik zie de correlatie 'geen VGA signaal' niet helemaal met 'gare voeding', kan je dat toelichten? Het is bij mij in elk geval het laatste waar ik aan denk bij zo'n probleem.
Fordox schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 12:55:
als je de hardeschijven van ide naar ahci zet onder dezelfde windows, zijn er nog wel eens problemen. trek de gpu eruit, zet hardeschijven weer naar ide en probeer nog eens.
maar dan is het ook raar dat je in je bios geen beeld krijgt.

ik neem aan dat je wel weet hoe je een voeding moet aansluiten op je gpu? :+ al geprobeerd met een andere voeding?
Uiteraard heb ik de harde schijven vóór de Windows installatie op AHCI mode gezet, als je dit later doet krijg je inderdaad BSOD's bij het laden, maar geen zwarte schermen.
Mieske666 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:52:
RMA sturen. Er kan eens een rot bordje tussen zitten dus om nu meteen ASRock af te schrijven.. Nou ja dat moet jezelf maar weten.
Tja, je gaat dan eens Googlen en de het aantal mensen dat al dan niet onopgeloste problemen met dit bord heeft is schrikbarend. Klaarblijkelijk zitten er bij ASRock wat vaker rotte bordjes tussen dan bij andere fabrikanten ;(

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-10 12:26
Ach en ook hoor je wel goede verhalen hoor. Ik ben echt geen ASRock fan hoor. Ik zelf heb de voorkeur voor Asus of Gigabyte borden. Overigens twijfel ik er niet over dat je alles wel geprobeerd hebt. Dus ik zou het plankje gewoon RMA sturen. Wel vervelend voor je klant.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Ik zie dat het bordje Virtu heeft, staat dat in d-mode of uitgeschakeld? Het lijkt wel of dat de boel loopt te verzieken op de een of andere manier, daar het systeem wel door boot (waarschijnlijk) en het zich voor lijkt te doen zodra de dedicated vga erbij wordt geprikt.
Al eens andere bios geprobeerd, al zie ik niet echt opmerkingen omtrent dit soort problemen bij de bios versies, maar niet alles wordt altijd vermeld bij dat soort dingen.
En je kan ook een andere vga eens proberen en evt. met 1 DIMM.
Memtest, als je beeld krijgt, kun je ook nog eens draaien, wellicht dat het geheugen flaky is.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 16-02-2012 14:02 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
wat ik niet lees in je verhaal is of met de 6950 er in het systeem wel beeld geeft op de onboard HDMI/DVI

klinkt mij net als DaLoona dat er ergens iets zit te bokken met initialiseren van de primaire videokaart..

test het eens met een andere gpu om de combi gpu/mobo uit te sluiten, incompatibiliteit bestaat nog steeds..

wel vaag issue..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
DaLoona schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:57:
Ik zie dat het bordje Virtu heeft, staat dat in d-mode of uitgeschakeld? Het lijkt wel of dat de boel loopt te verzieken op de een of andere manier, daar het systeem wel door boot (waarschijnlijk) en het zich voor lijkt te doen zodra de dedicated vga erbij wordt geprikt.
Al eens andere bios geprobeerd, al zie ik niet echt opmerkingen omtrent dit soort problemen bij de bios versies, maar niet alles wordt altijd vermeld bij dat soort dingen.
En je kan ook een andere vga eens proberen en evt. met 1 DIMM.
Memtest, als je beeld krijgt, kun je ook nog eens draaien, wellicht dat het geheugen flaky is.
Scherp. Ik weet eigenlijk niet precies wat dat hele Virtu inhoudt... Als ik weer beeld krijg met de videokaart eruit zal ik eens in het bios neuzen of hier wellicht iets speelt.

Geheugen verdenk ik niet direct. Zijn nette Corsair bankjes en meestal kenmerken geheugenproblemen zich door instabiliteit en BSODs. Ze hebben wel 1,65V nodig voor het XMP maar draaien na een bios reset 1333c9 op 1,5V, hier zal het probleem niet zitten. Gezien het systeem twee dagen zonder problemen heeft gedraaid zou ik dat anders hebben gemerkt.

Wat extreem frappant blijft is dat de computer gewoon perfect heeft gedraaid met alles erop en eraan, maar na een reset zonder verder bijzondere omstandigheden er de brui aan geeft.
nedernakker schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:03:
wat ik niet lees in je verhaal is of met de 6950 er in het systeem wel beeld geeft op de onboard HDMI/DVI

klinkt mij net als DaLoona dat er ergens iets zit te bokken met initialiseren van de primaire videokaart..

test het eens met een andere gpu om de combi gpu/mobo uit te sluiten, incompatibiliteit bestaat nog steeds..

wel vaag issue..
Nope, ook geen beeld via de interne aansluitingen. Helaas heb ik geen andere GPU bij de hand om eventjes mee te testen...

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
test het eens met een andere gpu, enige manier om de gpu uit te sluiten...

en reinig de pci-e connector van de 6950 eens met alcohol

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Hier staat het een en ander uitgelegd en hoe de modi van Virtu in elkaar steken:
http://www.lucidlogix.com/technology-virtual-graphics.html

Wees er ook zeker van dat multi-monitor ook uit staat, dat gaf bij mij "geen beeld" problemen tijdens opstarten, tenzij je natuurlijk meerdere monitoren gebruikt.
Het is leuk en het werkt ook wel aardig, dat Virtu gebeuren, maar het is nog wel erg buggy allemaal.

[ Voor 49% gewijzigd door DaLoona op 16-02-2012 15:28 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Het klinkt als een plausibele verklaring voor dit probleem. De Virtu-software ligt met zichzelf in de knoop en besluit maar dat geen van beide grafische adapters beeld hoeven te renderen ;(

Ik ga dit vanavond direct testen, want dat zou me wel mooi het ombouwen van het complete systeem schelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Update. Met het bios van het 'oude' moederbord er niet uitgekomen, de verschillende Virtu opties leverden geen soelaas. Nieuw bord geinstalleerd, MSI P67A-GD65. Zelfde probleem. Kut!

Nu heb ik voor 't hele gedoe toen de pc werkte met RBE in het bios van de HD6950 lopen prutsen in een poging deze te unlocken tot 6970 en eventjes met winflash een ander bios geflashed gehad. Flash werkte niet, ik heb toen het oude bios (dat ik uiteraard had gebackupped) teruggezet. Nu slaat het bij me in dat wellicht m'n backup niet zo goed was als gehoopt en nu problemen veroorzaakt. Helemaal niet aan gedacht. Zou een enigzins gaar bios kunnen veroorzaken dat het systeem bij een willekeurige reboot ineens besluit geen beeld meer te geven?

Ik kreeg namelijk weer beeld toen ik de bios switch van de kaart omzette (er zou als het goed is 2x origineel bios op moeten staan nu) helaas gaf de kaart de reboot daarna opnieuw geen beeld meer. Word een beetje wanhopig hier. BIOS nu even 'goed' flashen met een DOS-stickje? Probleem is dat ik niet weet of ik de originele bios nog ergens anders heb, en er zijn verschillende versies van de HD6950DCii uitgekomen. Zou er nog verschil zitten tussen die stock biossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-10 16:07

Fordox

00101010

Singular1ty schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 18:36:
Update. Met het bios van het 'oude' moederbord er niet uitgekomen, de verschillende Virtu opties leverden geen soelaas. Nieuw bord geinstalleerd, MSI P67A-GD65. Zelfde probleem. Kut!

Nu heb ik voor 't hele gedoe toen de pc werkte met RBE in het bios van de HD6950 lopen prutsen in een poging deze te unlocken tot 6970 en eventjes met winflash een ander bios geflashed gehad. Flash werkte niet, ik heb toen het oude bios (dat ik uiteraard had gebackupped) teruggezet. Nu slaat het bij me in dat wellicht m'n backup niet zo goed was als gehoopt en nu problemen veroorzaakt. Helemaal niet aan gedacht. Zou een enigzins gaar bios kunnen veroorzaken dat het systeem bij een willekeurige reboot ineens besluit geen beeld meer te geven?

Ik kreeg namelijk weer beeld toen ik de bios switch van de kaart omzette (er zou als het goed is 2x origineel bios op moeten staan nu) helaas gaf de kaart de reboot daarna opnieuw geen beeld meer. Word een beetje wanhopig hier. BIOS nu even 'goed' flashen met een DOS-stickje? Probleem is dat ik niet weet of ik de originele bios nog ergens anders heb, en er zijn verschillende versies van de HD6950DCii uitgekomen. Zou er nog verschil zitten tussen die stock biossen?
volgens mij alleen hoger ingestelde kloks, maar verder niet zon probleem.
google ff naar jou kaart en het staat vast wel ergens op een overclock forum.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1