Verschillen in luchtfilters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Ik merkte de laatste dagen met de vrieskou en hele droge lucht dat mijn auto beter op het gaspedaal reageerde en wat feller was.
Nu het weer flink vochtig is valt dat weer even tegen...

Ik heb al een vervangingsfilter van GREEN in het originele luchthuis liggen.

Ik twijfel een beetje of het de moeite waard is om deze te vervangen door iets met betere prestaties.
Naar een hard geluid ben ik helemaal niet op zoek, dit verkom ik zelfs liever. Een iets zwaarder geluid heb ik geen problemen mee, maar het moet niet gaan lopen blerren ;)
Ik weet dat je er geen enorme vermogens mee wint, maar ik weet uit ervaring van een vervangingfilter dat de motor wel iets soepeler wordt.

Nu heb je allemaal verschillende soorten filters en na wat zoekwerk wordt het helemaal niet duidelijk wat ik er nu van kan verwachten...

Zo heb je van GREEN:
Cilindrische filters (single cone of twin cone)
Conische filters (single cone of twin cone)
De Wind en Storm (Wind valt af, deze is maar tot 100 pk)
Twister

Zowel de Storm als Twister zitten in een behuizing om geen warme lucht uit de motorruimte. Kan ik er vanuit gaan dat dit ook meer geluid dempt?

Zijn er ervaringen met de verschillende filters en wat je ervan mag verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Koude lucht bevat meer zuurstof, dus het is niet gek dat je motor feller is bij vorst. Heeft op zich niet heel veel te maken met het luchtfilter dat je monteert. Over het algemeen zijn die performance-luchtfilters puur voor de show, qua vermogen levert het je geen ruk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die "open" luchtfilters zijn voor de show en het extra geluid, als het gaat om vermogen is er maar weinig dat beter werkt dan de originele airbox met paneelfilter die altijd de koude lucht aanzuigt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
Ik had ooit een K&N 57i kit gezet op een Corsa B 1.4i. Het verschil zat hem voornamelijk in een wat hoger koppel onderin de toeren. De toename van geluidsproductie viel zeker mee. Er was wel 'gevaar' van het inademen van warme lucht in de motorruimte, echter was er wel een slang meegeleverd om voorin de bumper te plaatsen, zodat koude rijwind aangevoerd kon worden.

De moeite waard? Laat ik het zo zeggen: ik heb het daarna nooit meer gedaan op alle auto's die ik daarna in bezit heb gehad. Ook gaat het er bij mij niet in dat het beter zou filtreren, hetgeen die fabrikanten vaak stellen. Ik denk eerder van niet, juist zodat er meer lucht binnenstroom (ten koste van de kwaliteit van die lucht).

Je kunt overigens ook universele conische filters halen en zelf met wat mecano het ding monteren in je auto, dat is een beetje een ghetto oplossing, maar doet het vaak even goed. Wel is het soms even opletten als je luchtsensoren hebt die speciale behandeling vereisen, maar dat zou je kunnen terugvinden in de handleiding van zo'n Green of K&N kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dat extra koppel zal vnml te maken hebben met het feit dat je een nieuw filter monteert ipv het oude stoffige ding dat al duizenden kilometers in een bak ligt die ook nooit schoongemaakt wordt.

Bij mijn vorige auto had ik ook zo nu en dan een open luchtfilter, dan was het weer tijd om de compriband te vernieuwen op het versleten luchtfilterhuis. Geluid was wel grappig, maar extra vermogen haalde je er niet uit.

• dude88
  • Niet online
Ik weet wel dat er geen wereld van verschil is, maar geen verschil had ik niet verwacht eigenlijk.

Met een twin cone heb je uiteindelijk wel meer cm2 filter oppervlakte dat lijkt me gelijk staan aan minder weerstand wat gelijk staat aan meer lucht.

Het lijkt me dat ze het ook niet voor niets in de race wereld gebruiken toch?

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
dude88 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 07:30:
Het lijkt me dat ze het ook niet voor niets in de race wereld gebruiken toch?
Maar daar doen ze ook een tikkeltje meer aan 't blok / ECU waardoor het wel meer nut kan hebben dan in een standaard straatwagen waar verder niets aan veranderd wordt.

BMW 535D

• _JGC_
  • Nu online
De fabrikant heeft als het goed is het gebruikte luchtfilter afgesteld op de motor. Het standaard luchtfilter zal als deze niet vol zit met stof, genoeg lucht geven om de motor optimaal te laten draaien. Je kunt er wel meer lucht aan toevoegen door het te optimaliseren, maar het is nog altijd je motor die er gebruik van moet maken, en dat vervolgens gewoon niet doet.

• dude88
  • Niet online
Hoe kan het dan dat de motor wel profiteerd van de koude droge lucht?

Volgens mij wordt de luchttoevoer gewoon gemeten, als dit meer is past het motormanagement zich hierop aan. Of zit ik er nu helemaal naast?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een sportfilter is als een trechter. Je kan een grotere trechter plaatsen, maar als het buisje er onder niet groter wordt, loopt het niet sneller door.

Denk eens even aan het hele traject. Waar is het smalste punt?
Juistem! De kleppen in de kop.
Onder de kleppen wordt een X waarde aan vacuum getrokken. De snelheid waarmee het vacuum wordt opgeheven en de hoeveelheid lucht die in die tijd kan stromen wordt bepaald door de grootte van de klep-doorgang.

Oftewel, een filter doet nagenoeg niks, tenzij dat de beperkende factor is.

De reden dat scheur ijzers voorzien zijn van een sportfilter is het feit dat je ze kan uitwassen. Dat maakt onderhoud gemakkelijker en kosten effectiever.
En daarbij trekken ze natuurlijk meer lucht en is de filter mogelijk wél een beperkende factor.
Plus dat een sport filter meestal wat compacter is, en je de ruimte onder een motorkap van een high performance motor wel beter kan gebruiken dan voor een filter.

Wat betreft de metingen klopt helemaal. Koude lucht v.s. warme lucht zal misschien een PK of 2 schelen, maar daar merk je in de real world niks van.
Het is ook prima mogelijk dat de motor een iets ander geluid geeft bij extreme kou waardoor het lijkt dat hij beter oppakt. In 99 van de 100 gevallen zit het gewoon tussen de oren.

Toevoer wordt ook gemeten, maar gezien de stroming niet meer wordt van een filter, is dat dus helemaal geen mee spelende factor ;)

Editje:
De enige reden waarom je een sportfilter zou kopen is omdat het makkelijk te onderhouden is en op termijn kosten beperkt. K&N geeft 1,6miljoen KM garantie en Green zelfs 2miljoen KM.
Maak je zo'n filter met regelmaat schoon, dan gaattie langer mee als je auto.
En ja, het maakt wat meer geluid, en dat klinkt lekker snel.

Als je een wagen met turbo hebt, dan kan je nog spelen met de turbodruk, en dan wordt er wél meer lucht opgezogen. In zo'n geval zou een filter wel z'n nut kunnen bewijzen.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 16-02-2012 09:18 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
Heb op mijn auto ook openlucht filter. Deze heeft volgens de cijfers mijn 5pk extra opgeleverd (alleen op 280pk is dit nu niet echt merkbaar). Bij mij ging het ook meer op geluid/uitstraling.

Overigens was deze luchtfilter ook speciaal voor mijn auto ontwikkeld.

Dus als je meer performance wil doe dan een open luchtfilter als laatst. Zijn genoeg andere onderdelen die je kan vervangen voor meer PK.

• dude88
  • Niet online
McKaamos schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:04:
Een sportfilter is als een trechter. Je kan een grotere trechter plaatsen, maar als het buisje er onder niet groter wordt, loopt het niet sneller door.

Denk eens even aan het hele traject. Waar is het smalste punt?
Juistem! De kleppen in de kop.
Onder de kleppen wordt een X waarde aan vacuum getrokken. De snelheid waarmee het vacuum wordt opgeheven en de hoeveelheid lucht die in die tijd kan stromen wordt bepaald door de grootte van de klep-doorgang.

Oftewel, een filter doet nagenoeg niks, tenzij dat de beperkende factor is.
Daar ben ik het volledig mee eens.

Echter een filter is wel een extra weerstand voor de lucht. Als je deze oppervlakte groter maakt dan heb je daar voordeel mee.
Als de weerstand van het filter zo laag is dat je alsnog de hele luchttoevoer kan vullen dan zit je weer goed.

Ik vind het jammer dat er veel info over filters te vinden is, alleen bijna nergens sprekende cijfers die op een dyno gemaakt zijn bijvoorbeeld.

Nogmaals ik ben niet op zoek naar vele PK's extra (is wel altijd mee genomen natuurlijk >:) ).
Maar ik merk nu gewoon dat de auto minder snel oppakt en niet zo goed op het gaspedaal reageerd, dat zou fijn zijn om wel altijd te hebben.

• 4x2
  • Laatst online: 22:26

4x2

lộn xộn quá

Als je eens kijkt welke van de 2 er een groter oppervlak aan filtermateriaal heeft, denk je dat het originele filter of een reeszfilter dan wint ?
En je dan realiseren dat het reeszfilter met een kleiner oppervlak toch meer lucht door kan laten.
Logische conclusie: het filtert gewoon minder ;)

leeg

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

McKaamos schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:04:
[...]

Editje:
De enige reden waarom je een sportfilter zou kopen is omdat het makkelijk te onderhouden is en op termijn kosten beperkt. K&N geeft 1,6miljoen KM garantie en Green zelfs 2miljoen KM.
Maak je zo'n filter met regelmaat schoon, dan gaattie langer mee als je auto.
En ja, het maakt wat meer geluid, en dat klinkt lekker snel.
[...]
Maar wie maakt ook daadwerkelijk z'n K&N filter schoon? Daar had je toch speciale olie voor nodig ofzo?
Ik ken niemand die z'n open luchtfilter ooit gereinigd heeft (mezelf inclusief :X).

🖥️ | 🚗

• itsleon
Ik maak hem 1x per half jaar schoon. En ligt eraan wat voor soort filter heb is. Sommige moeten inderdaad met speciale olie. Andere kan gewoon met water.

Overigens hier een dyno test van het verschil met en zonder pop charger (open luchtfilter)
Afbeeldingslocatie: http://www.jimwolftechnology.com/images/350_POP_CHARGER_DYNO_SHEET.jpg

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

itsleon schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:07:
Heb op mijn auto ook openlucht filter. Deze heeft volgens de cijfers mijn 5pk extra opgeleverd (alleen op 280pk is dit nu niet echt merkbaar). Bij mij ging het ook meer op geluid/uitstraling.

Overigens was deze luchtfilter ook speciaal voor mijn auto ontwikkeld.

Dus als je meer performance wil doe dan een open luchtfilter als laatst. Zijn genoeg andere onderdelen die je kan vervangen voor meer PK.
Welke cijfers, want volgens mij valt 5 pk (op 280) binnen de toleranties van een meting.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• itsleon
Flagg schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:14:
[...]

Welke cijfers, want volgens mij valt 5 pk (op 280) binnen de toleranties van een meting.
Ooit gedacht aan meerdere metingen + gemiddelde pakken? Maar 5 pk op 280pk is toch niet merkbaar

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vraag me af wat het gevolg is van een filter dat minder goed filtert. Ik kan me niet voorstellen dat je het verschil merkt (wat itsleon al zegt), zeker aangezien het misschien eens een procent of twee uitmaakt 8)7 Tijdens een periode van 10 jaar verliest een auto meer dan dat aan pk's / koppel als ik de diverse TopGear "2e hands auto's op dyno"-tests moet geloven :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05 13:25
Ook moet je niet vergeten, dat een filter moet doen waarvoor hij is gemaakt. Er zijn zat filters die genoeg troep doorlaten.

Afbeeldingslocatie: http://img516.imageshack.us/img516/1524/mushroomshy8.jpg
http://www.raceweb.co.za/Articles/airfilters/induction.htm

[ Voor 17% gewijzigd door Don3k op 16-02-2012 17:21 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

dude88 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:03:
[...]

Daar ben ik het volledig mee eens.

Echter een filter is wel een extra weerstand voor de lucht. Als je deze oppervlakte groter maakt dan heb je daar voordeel mee.
Als de weerstand van het filter zo laag is dat je alsnog de hele luchttoevoer kan vullen dan zit je weer goed.

Ik vind het jammer dat er veel info over filters te vinden is, alleen bijna nergens sprekende cijfers die op een dyno gemaakt zijn bijvoorbeeld.

Nogmaals ik ben niet op zoek naar vele PK's extra (is wel altijd mee genomen natuurlijk >:) ).
Maar ik merk nu gewoon dat de auto minder snel oppakt en niet zo goed op het gaspedaal reageerd, dat zou fijn zijn om wel altijd te hebben.
Die PK's en sneller oppakken zit volgens mij gewoon tussen je oren ;) Laat er wat fatsoenlijke metingen op los en je houd alleen een beetje geluid over waardoor je denkt dat het zo is ;)

Vergeet een sportfilter voor het snelle oppakken of de PK's. Als je er een koopt, koop hem dan vanwege de onderhoud voordelen.

Wat betreft de dyno grafieken: niet zo gek dat er zo weinig over te vinden is. Het werkt gewoon niet en er is dus ook niets om mee te pronken.
En dat grafiekje wat hier is neergezet is ook een schoolvoorbeeld van zinloos. Extra vermogen is als je over de hele loop verschil ziet, niet alleen op het einde. Elke kenner weet dat ;) Je maakt hooguit indruk op school jochies van 15 ;)
MadMarky schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:33:
[...]

Maar wie maakt ook daadwerkelijk z'n K&N filter schoon? Daar had je toch speciale olie voor nodig ofzo?
Ik ken niemand die z'n open luchtfilter ooit gereinigd heeft (mezelf inclusief :X).
True true, geen hond die z'n filter schoonmaakt, wat imho ongelofelijk dom is.
Als je het goed doet, doe je dat wel, en dan gaat zo'n filter een leven lang mee.
itsleon schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:41:
[...]

Ooit gedacht aan meerdere metingen + gemiddelde pakken? Maar 5 pk op 280pk is toch niet merkbaar
Is die grafiek dan een gemiddelde van een aantal metingen? If so, waar komtie vandaan? is er een artikel bij? lijkt me wel interessant leesvoer namelijk.

En verder, wat de grafiek betreft: alleen helemaal aan het einde van de rev-range heb je er blijkbaar iets aan. Daar komen de twee lijnen zichtbaar los van elkaar. Dus in dagelijks gebruik heb je er vrij weinig aan. Leuk voor als je tot je toerenbegrenzer doortrekt, maar dat is dan weer een zinloze actie omdat de powerband meestal opgehouden is voor de toerenbegrenzer.

Als je vermogen erbij wil, dan moet die grafiek over de volle loop tonen dat er verschil zit tussen stock en filter. Dat is namelijk vermogen waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt.
Met die filter is het blijkbaar alleen het laatste staartje waar nog een beetje extra power beschikbaar is.

[ Voor 30% gewijzigd door McKaamos op 16-02-2012 18:56 ]

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb nog een Schoongemaakte K&N op zolder liggen, inclusief schoonmaak set. Betwijfel alleen of het zin heeft op een Lybra 1.8

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Rev! schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:47:
Ik heb nog een Schoongemaakte K&N op zolder liggen, inclusief schoonmaak set. Betwijfel alleen of het zin heeft op een Lybra 1.8
Ach, het zal allicht leuk klinken ;)

Ik had (bij aanschaf) een sportfilter op m'n Calibra zitten. Buiten verschil in geluid is er niks veranderd nadat ik een originele filterdoos terug heb gezet.
Geluid heb ik sowieso wel genoeg, met een uitlaat systeem volledig uit 63mm RVS vanaf de kop naar de bumper. :P

Edit: Om toch nog even een tegenlicht te werpen tegen mijn eigen standpunt: Er zijn wel auto's die er bij gebaat zijn als je met het inlaat traject gaat spelen.
Denk aan het X16XE (1,6 16v GSi) motorblok van Opel. Die heeft specifiek een inlaatsysteem om het vermogen te beperken omdat het blok destijds een te grote bedreiging was voor de 2 liter versie.
Met een aangepakt inlaatsysteem komt er zo 15 a 20PK bij over de hele grafiek, waardoor hij (met de bijbehorende auto's) sneller was op alle vlakken dan de 2liter versie (ook weer in bijbehorende auto)

Maargoed, dergelijke situaties komen weinig voor en als het zo is, dan kan je er alles over lezen op het wereldwijde web.
Dus als je iets wil weten over danoontje power in je motorblok, dan raad ik aan om eens wat tijd te besteden aan het zoeken naar welke werkende opties er bestaan voor jouw motorblok.

[ Voor 44% gewijzigd door McKaamos op 16-02-2012 19:02 ]

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:01
MadMarky schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:33:
[...]

Heb je zeker speciale olie voor nodig, twee verschillende spuitbussen zelfs. En ik doe dat braaf elk jaar, waarom zou je het niet doen?

(mijn auto had bij aankoop al een K&N filter, gewoon in het originele huis, dus geloof niet dat het verschil maakt qua pk's of geluid, zeker niet bij een common-rail diesel).

• 4x2
  • Laatst online: 22:26

4x2

lộn xộn quá

McKaamos schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 18:51:
Geluid heb ik sowieso wel genoeg, met een uitlaat systeem volledig uit 63mm RVS vanaf de kop naar de bumper. :P
En dat heeft nut op een 2 litertje met 120pk omdat ?
;)

leeg

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 12:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Toen we nog een S2000 thuis hebben ben ik 4 jaar bezig geweest mijn vader en ander uitlaat systeem + luchtfilter aan te smeren (heeft hij overigens nooit gedaan).

Na wat googlen kwam ik er al wel snel achter dat de veel systemen helemaal geen vermogen opleveren, maar juist vermogen kosten (zowel met andere uitlaten als luchtfilters of een combinatie van beide). Niet 100% het doel in dit geval aangezien een std S2000 klinkt als een stofzuiger :9.
Komtom bij een fatsoenlijk ontwikkelde motor zit een luchtfilter wat zo goed is dat modden soms zelfs vermogen kost. Lengte van het inlaat kanaal en de weerstand zijn zeer belangrijk mbt de hele loop van de motor. Afstemming van de inlaatkanaal lengte, weerstand in het luchtfilter, kleptiming etc zorgen ervoor of het pulsatie effect de motorloop verbeterd of juist verslechterd.

Er zijn overigens absoluut combinaties die vermogen opleveren, daar niet van. Vooral bij vervuilde luchtfilters is er natuurlijk veel te winnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Tortelli op 16-02-2012 20:04 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik merkte de afgelopen week ook mindere prestaties van mijn auto...

... maar dat heeft meer te maken met de weersverandering. Sinds de dooi is ingevallen, is 't aanmerkelijk harder gaan waaien. En mijn auto is nogal windgevoelig :+

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
Afbeeldingslocatie: http://www.x-tune.com/Alfa%20Romeo%20products/Alfa%20155/BMC%20Carbon%20Dynamic%20Airbox.jpg

Zo een unit had ik op de 206 zitten. En deze maakte wel degelijk verschil met het standaard luchtfiler. Het is dat het op een 1.2 TSI geen zin heeft om te tunen, maar anders was er zeker weer zo een ingegaan.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

4x2 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 19:27:
[...]

En dat heeft nut op een 2 litertje met 120pk omdat ?
;)
Omdat RVS niet roest ;) En het klinkt wel leuk ;)

en het is 115PK ;)

[ Voor 4% gewijzigd door McKaamos op 16-02-2012 21:28 ]

• _JGC_
  • Nu online
peugeot206gt schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 20:46:
[afbeelding]

Zo een unit had ik op de 206 zitten. En deze maakte wel degelijk verschil met het standaard luchtfiler. Het is dat het op een 1.2 TSI geen zin heeft om te tunen, maar anders was er zeker weer zo een ingegaan.
Wat voor verschil? verschil in geluid vnml? Zoals hierboven aangegeven geeft een performance filter alleen verschil als het bestaande filter doelbewust ontoereikend is gemonteerd.

Als ik bij mijn 206 1.4HDI de pijp op de zijkant van de motor loshaal (luchtinvoer naar luchtfilter) krijgt ie ook een mooi zwaar geluid, maar sneller gaat ie er niet van. Omdat het geluid zwaarder klinkt heb je gewoon een heel andere beleving van snelheid en reactie op wat je doet.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

^^Wat hij zegt.
Geluid fuckt met je beleving.

Hoewel een BMC Carbon Dynamic Airbox beter is als de meeste open filters, simpelweg om de reden dattie een behuizing en een slang heeft waardoor hij minder warme lucht trekt, is het nogsteeds in 99% van de gevallen geen verbetering.

Het geluid is wel anders. Minder heftig als een volledig open filter, maar meer als de stock doos met paneelfilter.

Totdat iemand met een testbank uitdraai komt die aantoont dat er over de hele powerband iets bij komt, blijft een sport filter op z'n minst een discutabel geval en is de enige info die je hebt wat de beleving van een ander is.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:17
Ik heb op mijn 206 toen de hele uitlaatlijn incl. spruitstuk aan laten passen, BMC filter laten monteren en daarna laten remappen. Toevallig had een maatje van mij exact dezelfde 206 met zelfde motor zonder deze aanpassingen. Bij 120 in zijn vier vol op het gas trok ik zo een paar autolengtes verschil. Dit was dus met alle aanpassingen.

Later eens het standaard filter gemonteerd omdat ik hem iets ging wijzigen, dat gaf een mindere gasrespons. Bij de 206 GT was de airintake een aanzuigbuis bij de wielkast. Het behoeft dan geen rocket science te zijn dat een goede buis direct achter de grille een stuk meer lucht naar binnen krijgt, zeker als je 150 plus rijdt.

Het zal wellicht minimaal in PK schelen, maar op een 206 was er zeker verschil. En het geluid, dat was nou hetgeen wat me altijd positief heeft verrast, dat was nagenoeg hetzelfde als het standaardfilter!

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• _JGC_
  • Nu online
Als jij je hele motor ombouwt en aanpast naar iets wat niet genoeg heeft aan een standaard luchtfilterbak met paneelfilter, dan kan ik me voorstellen dat je profijt hebt van een beter luchtfilter. Als je alleen je luchtfilterbak eraf ropt en zo'n performance filter erop zet, heeft dat nagenoeg geen effect.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

In mijn vorige auto had ik een K&N paneelfilter liggen (dus ipv het standaard papieren filter). Verschil in prestaties heb ik nooit gemerkt, en met dat filter ook geen verschil in geluid. Hij lag er echter wel met een heel bewust doel in, hij kwam uit een restpartij en was daardoor maar het dubbele in prijs van een standaard filter. Daardoor was hij snel terugverdiend. Maar goed, op 2 tientjes voor een filter boeit het ook eigenlijk weinig.
Ik rij tegenwoordig weer met een gewoon standaard filter. Geen moeilijk gedoe bij een beurt (ik moest elke keer melden dat het filter absoluut niet vervangen mocht worden) en qua prestaties maakt het toch niet uit.

En bij bepaalde type motoren (die een MAF-sensor (hete draad/film luchtmassameter) gebruiken) kan een nat filter als K&N juist de levensduur van de luchtmassasensor negatief beïnvloeden.

Zolang je niet met serieuze tuning bezig bent, en elke mogelijke pk uit een motor hoeft te persen, zou ik het gewoon lekker bij het standaard filter houden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• _JGC_
  • Nu online
Luchtfilter vervangen bij een beurt? Daar moet ik zelf altijd naar vragen, of ik doe het gewoon zelf :X. Sommige garages presteren het zelfs om een kleine beurt te beperken tot het vervangen van olie en het plaatsen van een nieuwe carterstopring :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:00
Als een motor helemaal tot het uiterste is geoptimaliseerd is zo'n filter wel een leuke toevoeging, maar als je echt goed merkbare prestatieverbetering zoekt voor een doorsnee auto moet je toch verder gaan. Grotere gasklep, andere nokkenas, of nog extremer als je nog meer wil >:) . Open luchtfilter is vooral leuk voor het geluid. Daarom heb ik er ook een :)

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 17-02-2012 01:43 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dude88
  • Niet online
Ik denk dat er best mensen zijn die het filter wel netjes schoon maken, zeker als je je auto verder ook netjes onderhoud, maar ja dat ontbreekt er vaak nog wel eens aan.

Ik maak mijn inlegfilter zelf wel altijd 1x per jaar schoon, dat is dan eigenlijk ook wel nodig.

Ik blijf nog steeds van mening dat de auto met inlegfilter beter is gaan oppakken, zeker met wegrijden.
Goed als een open filter verder geen extra's bied ga ik dat geld lekker in mijn zak houden ;)

Het ziet er natuurlijk wel leuk uit onder de kap, maar die is toch meestal dicht tijdens het rijden B)
Pagina: 1