Intel Smart Response wil niet werken MSI Z68 G45

Pagina: 1
Acties:

• leon1989
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-02 10:06
beste tweakers,

ik zit hier met een wellicht eenvoudig probleem.

ik heb het volgende systeem:

MSI Z68 - G45 G3 BIOS V11.2
intel G620
wd 1500HLFS/ 3200AAKX
Patriot Torqx 2 32gb ssd

hdd op Sata1 (sata600) / ssd op Sata2 (sata600)

De schijven staan in Raid modus, zonder hot swap

Ik heb op beide schijven een clean install gedaan van windows 7 met alle drivers van de msi cd
en het daarna nog de intel update utility gedraaid.

Bij device manger>storage controllers heb ik wel de Intel SATA RAID controller staan, dus hij zou moeten werken.

Probleem:
ik krijg ik het scherm van Intel rapid storage technology geen tab-blad "Accelarate" daar waar de cashing aangezet zou moeten kunnen worden.

De patriot zou wel geschikt moeten wezen voor iSRT, ik heb meerdere fora gezien waar er iig gebruikt werd gemaakt van deze schijf.

ik zag ook al een topic van een MSI G65, maar hij was al een stap verder maar kreeg hem nog niet aan de praat.

ik hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

• Mieske666
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-02 08:14
Je moet hem niet als raid 0 installeren je hoeft alleen maar de SATA config als raid te zetten in de BIOS. Daarna installeer je naar je HDD. Pas dan kun je in windows met het RST progje de SSD als smartcache gebruiken.

• leon1989
hij is niet als raid 0 geinstalleerd.

enkel de sata modus op RAID ingesteld.

het is gedaan zoals je zegt, maar helaas zit ik dan met het probleem

• Mieske666
Oké wat ik verwarrend vind aan je verhaal is het volgende:
Ik heb op beide schijven een clean install gedaan van windows 7 met alle drivers van de msi cd
en het daarna nog de intel update utility gedraaid.
Waarom een clean install naar de SSD? Die moet geen File System hebben en geen partities die hoort gewoon clean te zijn als je de caching wil gebruiken lijkt me.

Verder zou ik de BIOS eerst maar eens updaten naar de laatste versie omdat daar dan wss ook een nieuwe OROM in zit. En de IRST drivers updaten naar de laatste versie.

Misschien begrijp ik je wel verkeerd hoor....

[ Voor 0% gewijzigd door Mieske666 op 16-02-2012 14:07 . Reden: Spelfout ]

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 17:54

hostler

Yeahhh dude!

Je moet op de HDD je windows install zetten. De SSD MOET blanko zijn. Laatste bios versie is aan te raden.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Je hebt je OS geinstalleerd op 1500HLFS ?

Intel RST moet minimaal versie 10.5 zijn dacht ik, download de laatste 10.8 via de intel website.
Verwijder eventuele partities van de ssd, gevolgd door een reboot. De accelerate tab zou nu moeten verschijnen in RST.

4015Wp west (Dordrecht)

• leon1989
Waarom een clean install naar de SSD?
ik heb op beide hardeschijven windows geinstalleerd, de ssd is leeg gelaten.

De laatste bios versie (v11.2) is geinstalleerd

Ik heb nu het volgende weer geprobeerd:
- ssd, alle partities verwijderen (dus dan is deze niet als "bruikbaar" zichtbaar in windows)
- ik heb verschillende versies gebruikt van intel RST (10.5 van de cd en 10.8)
- ook heb ik de ssd geformatteerd met het NTFS file system, maar ook dat mocht niet baten.

wat ik wel zag;
tijdens het opstarten, omdat RAID is aangezet in de bios, krijg je een bootscherm waar je de hardeschijven in raid kan zetten. ook hier staat een kopje accelerate, maar ook deze kan ik niet selecteren?

• leon1989
beste mensen,
bedankt voor alle reacties, maar ik denk dat ik het probleem gevonden heb.
helaas heeft intel nogal wat belemmeringen aangebracht.
Intel Smart Response Technology is alleen activeerbaar op intel Core, dus niet op de pentium en celerons

helaas want ik wilde een eenvoudige "goedkope/zuinige" pc uitproberen, waar een G620 meer dan voldoende is en toch behoorlijke snelheden behalen.

• Mieske666
Ach daar heb ik helemaal over heen gelezen. 8)7

Inderdaad gaat het niet op die processors.. Windows persen op een 32Gb SSD dan maar en profielen en programma's naar een andere schijf is dan nog wel een optie. Van mijn SSD wordt 23,7Gb met Windows 7 Ultimate op 64 Bits wordt 23,7Gb gebruikt dus het kan.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Die belemmering kende ik niet, volgens mij weinig processor-specifiek, eerder een marketing beslissing.
Wat je nog zou kunnen proberen is om hem met command prompt raidcfg32 utility te definieren.

Download daarvoor de 11.0.0.1032 zip vanaf station-drivers en pak het uit.

Open een command prompt en browse naar de uitgepakte map 'RaidConfigUtility'.

Vervolgens roep je raidcfg32 aan met de juiste argumenten:
quote: RaidCfg32.txt snippet
/NVCACHE Create a cache volume(18.6GB or 64GB). /SS & /L not supported with
the /NVCACHE option. Only valid with /C.

An example input for using /NVCACHE with an SSD on port 2 is as follows:
raidcfg32 /C CacheVolume /DS 2 /S 18.6 /NVCACHE
Geen idee of je daar ook 32 ipv 18.6/64 kan zetten, dat zou je moeten proberen. Ben benieuwd of dit wel werkt!

edit: Let op, Intel begint bij poort 0, de 2e SATA-6G poort is dus poort 1.

[ Voor 8% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-02-2012 20:42 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• leon1989
@ Tutti-frutti
het werkte bijna, hij geeft aan dat hij gecached is, zodra je het in command pompt invoert, maar helaas na een herstart gaat het RST programma zeuren dat er iets niet goed is., gevolg je kan alleen de ssd "resetten" en er is ook geen prestatie verschil te meten.

btw, voor het gebruik van deze methode met een volledige ssd moet je de volgende regel gebruiken:
raidcfg32 /C CacheVolume /DS 2 /NVCACHE en dan bij DS 2 de goede poort invullen.

ik wil jullie toch bedanken voor de feedback, maar denk dat ik gewoon een 2500k ga halen en dan van al het gepiel af ben.

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

leon1989 schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 13:50:
@ Tutti-frutti
het werkte bijna, hij geeft aan dat hij gecached is, zodra je het in command pompt invoert, maar helaas na een herstart gaat het RST programma zeuren dat er iets niet goed is., gevolg je kan alleen de ssd "resetten" en er is ook geen prestatie verschil te meten.

btw, voor het gebruik van deze methode met een volledige ssd moet je de volgende regel gebruiken:
raidcfg32 /C CacheVolume /DS 2 /NVCACHE en dan bij DS 2 de goede poort invullen.

ik wil jullie toch bedanken voor de feedback, maar denk dat ik gewoon een 2500k ga halen en dan van al het gepiel af ben.
Helaas! Dat commando zet trouwens alleen de flag dat het een caching device is. Je zou hem daarna nog moeten assignen aan je volume dat je wilt 'versnellen'.
Maar een core i3/5/7 is inderdaad meer op zijn plaats in het systeem. Veel plezier ervan :)

4015Wp west (Dordrecht)

Pagina: 1