Ubuntu 11.10 booten vanaf een USB stick en data wegschrijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
Hoi Allemaal

Een live cd ben ik bekend mee en dat ik een ''live cd'' vanaf een USB stick kan starten heb ik ook gevonden op het internet en ingesteld met het programma: ''Universal-USB-Installer-1.8.7.9''

Maar ik heb nu een nieuwe windows laptop met een hdd met officieprogrammas die erop komen. Ik zou alleen een 2e omgeving willen van Ubuntu (dus ubuntu eventueel installeren op de stick)

Gaat namelijk om persoonlijk data en dan dat hij ook alles wat ik ubuntu aan software installeer hij er ook niks van op de schijf installeert --> gaat om een 64gb stick

Is dit mogelijk? zoja hoe kan ik dit realiseren? wil dat hij dus niks op de HDD van de laptop installeert maar dan in de ubuntu omgeving de 64gb usb stick als harde schijf zit als ik in Ubuntu werk

Met voorbaat dank

Nino

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Dat kan je doen met unetbootin. Als je op die USB-stick via die applicatie nog een keer Ubuntu installeert kan je aangeven dat je wat ruimte wilt reserveren voor persistente data.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:11

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Je kan gewoon je USB stick in je PC stoppen, booten vanaf een andere USB stick met daarop Ubuntu (of cd, als je cdtjes wil branden) en dan Ubuntu instaleren op je USB stick. Zo heb ik mijn server hier thuis ook draaien op een 4GB USB stick.

Eventueel zou je je disk kunnen ontkoppelen zodat je zeker weet dat daar niets veranderd, en dan in de bios via een 'bootdisk popup' (vaak F8 of F12 in de bios) ervoor kiezen om vanaf USB te booten als je geen grub op je normale disk wil hebben.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 12:14
@ Cyphax,

Als ik dat programma installeer loopt die elke keer halverwege vast... Zegt die dat ik moet controleren of ik het goed heb geinstalleerd

@ Kees

Ik probeer de Usb stick die voorzien is van een ubuntu live versie te installeren, enkel als ik de HDDs uit mijn laptop schroef kom ik niet eens het ubuntu start scherm via de USB stick maar blijft die hangen in een ''bios'' scherm

Bedankt by the way voor jullie snelle antwoorden, maar is er wat voor de problemen die ik nu ondervindt?

Vr Gr

Nino

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Lijkt er op dat je live-usbstick dan niet bootable is. Als je wel nog een dvd/cdspeler hebt, zou ik een live-cd branden en daar vanaf booten. Voor de veiligheid koppel je dan de hdd's los zodat grub geen rare dingen doet met de bootsector van windows. Vervolgens kun je gewoon de installatie op usbstick doen alsof het een harde schijf is.