Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop zwart beeld --> zelf maken

Pagina: 1
Acties:

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:23
Sinds vandaag geeft mijn Asus laptop alleen nog maar een zwart beeld, ik vermoed dat dit aan de videokaart ligt. Nu heb ik al een beetje gegoogeld en blijkt het te maken door de loszittende contacten onder de grafische cpu te verhitten. Ik wil dit eigenlijk zelf proberen omdat het een 5 jaar oude laptop is, en het eigenlijk geen reparatie van 140euro meer waard is. Zijn er gotters dit dit ooit zelf hebben gedaan? En is dat een beetje makkelijk gelukt?

BlaBlaBla

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:10

jopitan

It's just a fact

Welke laptop heb je het over?

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het de videokaart is? En niet simpelweg de inverter? Hang er eens een losse monitor aan en kijk of dat wel beeld geeft.

Wat zijn de volledige specs?

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 10:00

JaltaH

meh

Is niet toevallig alleen de backlight (of inverter) stuk? Is het scherm echt uit, of zie je heel vaag nog wat op het scherm staan als hij aanstaat? Dit is in ieder geval gemakkelijk te repareren...

En mocht je videokaart kapot zijn, zou je ook geen beeld moeten krijgen op een externe monitor.

...spuit 11

[ Voor 4% gewijzigd door JaltaH op 15-02-2012 15:11 ]

Careful. We don't want to learn from this.

• Strider
TERW_DAN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:08:
Weet je zeker dat het de videokaart is? En niet simpelweg de inverter? Hang er eens een losse monitor aan en kijk of dat wel beeld geeft.

Wat zijn de volledige specs?
Jup ik weet zeker dat het de videokaart is, is overigens een Asus FT3 (Turion cpu) + Geforce GO 7300 videokaart. Mijn zus had 2 jaar geleden overigens exact hetzelfde probleem, en google zegt ook dat het erg vaak bij laptops voorkomt.

BlaBlaBla

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Als je om hulp vraagt is het wellicht verstandig om aan te geven welke stappen je ondernomen hebt om erachter te komen dat het de videokaart is.
'Google zegt' is nou niet bepaald een goed argument om iets vast te stellen.

• Strider
Mental schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:21:
Als je om hulp vraagt is het wellicht verstandig om aan te geven welke stappen je ondernomen hebt om erachter te komen dat het de videokaart is.
'Google zegt' is nou niet bepaald een goed argument om iets vast te stellen.
Geheugen verwisselt, accu een tijdje eruit, externe monitor aan mijn videokaart.

BlaBlaBla

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Mocht het probleem werkelijk zijn dat de GPU tinverbindingen slecht contact maken met het moederbord dan zou ik gaan voor een reflow service. Je kan het zelf proberen door middel van ovens en dergelijke, maar dat zijn risicovolle, tijdelijke en zeer slechte oplossingen. Het komt niet eens in de buurt bij de kwaliteit dat een volledige reball en reflow geeft.

Op marktplaats adverteren vaak mensen met het professioneel reballing en reflowen van BGA chips. Vaak voor het herstellen van XBOX-en. Daar zou je het bijvoorbeeld eens kunnen proberen. Volgens mij kost het professioneel reflowen van een BGA chip ongeveer 40e.

Maar goed, dan moet je zeker weten dat het de GPU is.

• Strider
Oyster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:25:
Mocht het probleem werkelijk zijn dat de GPU tinverbindingen slecht contact maken met het moederbord dan zou ik gaan voor een reflow service. Je kan het zelf proberen door middel van ovens en dergelijke, maar dat zijn risicovolle, tijdelijke en zeer slechte oplossingen. Het komt niet eens in de buurt bij de kwaliteit dat een volledige reball en reflow geeft.

Op marktplaats adverteren vaak mensen met het professioneel reballing en reflowen van BGA chips. Vaak voor het herstellen van XBOX-en. Daar zou je het bijvoorbeeld eens kunnen proberen. Volgens mij kost het professioneel reflowen van een BGA chip ongeveer 40e.

Maar goed, dan moet je zeker weten dat het de GPU is.
Ik heb daar al contact mee gezocht, en dat zou uitkomen op 140euro inclusief heen en terug verzenden. Wat ik eigenlijk iets te prijzig vind voor deze oude laptop.

BlaBlaBla

• Mental
Strider schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:24:
[...]

Geheugen verwisselt, accu een tijdje eruit, externe monitor aan mijn videokaart.
En het resultaat van deze acties? Externe monitor wel / geen beeld? Wel / geen detectie van een aangesloten videokaart?
Lijkt misschien voor jou nu vanzelfsprekend maar voor ons niet helemaal (voor degenen die geen aannames doen in ieder geval).

• Strider
Mental schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:30:
[...]

En het resultaat van deze acties? Externe monitor wel / geen beeld? Wel / geen detectie van een aangesloten videokaart?
Lijkt misschien voor jou nu vanzelfsprekend maar voor ons niet helemaal (voor degenen die geen aannames doen in ieder geval).
Geen beeld.

BlaBlaBla

• Mental
Hoe weet je zeker dat je laptop wel gewoon boot?

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Heb je bekeken hoe je exact de externe monitor uitgang moet activeren? Bij sommige laptops moet dit namelijk specifiek gedaan worden, anders krijg je sowieso geen beeld. Het is vaak een combinatie van twee toetsen. Je geeft wel heel erg weinig informatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 15-02-2012 15:54 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
In mijn ervaring ligt een zwart laptopscherm in ruim 90% van de gevallen aan een defect backlight-inverterboard. In dat geval kan je onder een felle lamp nog wel iets op het display zien. En vervangen is dan simpelweg een kwestie van een nieuw inverterboardje op de kop tikken en inbouwen, waarbij dat inbouwen lastig werk kan zijn.

• Strider
Oyster schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:54:
[...]

Heb je bekeken hoe je exact de externe monitor uitgang moet activeren? Bij sommige laptops moet dit namelijk specifiek gedaan worden, anders krijg je sowieso geen beeld. Het is vaak een combinatie van twee toetsen. Je geeft wel heel erg weinig informatie.
Mijn laptop detecteert tijdens het booten al een scherm, en nu komt er geen beeld op.
RemcoDelft schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:59:
[...]

In mijn ervaring ligt een zwart laptopscherm in ruim 90% van de gevallen aan een defect backlight-inverterboard. In dat geval kan je onder een felle lamp nog wel iets op het display zien. En vervangen is dan simpelweg een kwestie van een nieuw inverterboardje op de kop tikken en inbouwen, waarbij dat inbouwen lastig werk kan zijn.
Met een felle lamp is er niets te zien :)

BlaBlaBla

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:59
Wat voor GPU? 8600M GT? nvm

[ Voor 19% gewijzigd door Chiii op 15-02-2012 16:28 ]

• RemcoDelft
Strider schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 16:15:
[...]
Met een felle lamp is er niets te zien :)
Dan kan ik me haast niet voorstellen dat het alleen de videokaart is, tenslotte zou het display dan wel verlicht moeten zijn.

• Strider
RemcoDelft schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 19:08:
[...]

Dan kan ik me haast niet voorstellen dat het alleen de videokaart is, tenslotte zou het display dan wel verlicht moeten zijn.
Sja ik zie iig niets.

Maar goed niemand die hier een ervaring mee heeft? Bakken in de oven, haardroger erop etc. ?

BlaBlaBla

• RemcoDelft
Strider schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:55:
[...]
Maar goed niemand die hier een ervaring mee heeft? Bakken in de oven, haardroger erop etc. ?
Ik zou beginnen met de oorzaak te zoeken i.p.v. gokken op losse contacten die je bij 300 graden (verbrander dus!) wel weer in een keer vast kan smelten zonder de rest van je laptop om zeep te helpen...

• Strider
RemcoDelft schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:57:
[...]

Ik zou beginnen met de oorzaak te zoeken i.p.v. gokken op losse contacten die je bij 300 graden (verbrander dus!) wel weer in een keer vast kan smelten zonder de rest van je laptop om zeep te helpen...
Het is toch mijn verantwoordelijk als deze laptop helemaal om zeep wordt geholpen, ik heb lang genoeg gezocht naar de oorzaak, en die zit echt in de videokaart, wat ik bij de start van dit topic ook al wist. Aardig van jullie dat jullie willen verder zoeken naar een andere oorzaak, maar mijn conclusie is dat het gewoon de grafische kaart is.

Het enigste waar ik om vraag is een ervaring van een andere gotter die hetzelfde probleem had, en hoe hij zijn loszittende contacten weer aan elkaar heeft laten smelten.

BlaBlaBla

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Strider schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 10:10:
[...]

Het is toch mijn verantwoordelijk als deze laptop helemaal om zeep wordt geholpen, ik heb lang genoeg gezocht naar de oorzaak, en die zit echt in de videokaart, wat ik bij de start van dit topic ook al wist. Aardig van jullie dat jullie willen verder zoeken naar een andere oorzaak, maar mijn conclusie is dat het gewoon de grafische kaart is.

Het enigste waar ik om vraag is een ervaring van een andere gotter die hetzelfde probleem had, en hoe hij zijn loszittende contacten weer aan elkaar heeft laten smelten.
Hoe weet je zo zeker dat het de GPU is en niet bijvoorbeeld de processor of iets anders?

Als je toch bezig was met op Google oplossingen vinden, kon je vast en zeker ook wel ervaringen met reflowen vinden.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:14
Yorin schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 11:58:
[...]

Hoe weet je zo zeker dat het de GPU is en niet bijvoorbeeld de processor of iets anders?

Als je toch bezig was met op Google oplossingen vinden, kon je vast en zeker ook wel ervaringen met reflowen vinden.
een CPU die kapot is heb ik in al mijn jaren alleen meegemaakt met de oude amd's en een sporadische 775 of 478.
En dan hebben we het echt 1 op 1000 ofzo.

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 08:39
Ik heb gisteren een kapotte 8600M GT gebakken, deze gaf helemaal geen beeld meer. Deze deed het na de tijd nog steeds niet.

Daarnaast een desktop kaart (8800 GTX) gebakken, deze gaf alleen artifacts. Deze kaart deed het na de tijd weer super!

Kortom, je moet er een beetje geluk mee hebben.

EDIT: wel alle "zachte" plastic delen eraf halen hè! En succes! ;)

[ Voor 10% gewijzigd door gabn88 op 16-02-2012 12:52 ]

Pagina: 1