bandenwissel: van stalen velg naar lichtmetalen velg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Afgelopen maand heb ik een nieuwe auto gekocht. Deze auto heeft zomerbanden op stalen velg.

Via Marktplaats heb ik winterbanden op lichtmetalen velgen gekocht. Deze wielen hebben op een andere auto gezeten (uiteraard passen ze op mijn auto en hebben ze dezelfde maat).

Nu wil ik graag mijn winterbanden op de stalen velg hebben en mijn zomerbanden op de lichtmetalen velg.

Weet iemand waar ik dit het beste kan doen (goedkoopste :))?

En is balanceren van alle 8 wielen (4x zomerset en 4x winterset) weer nodig of alleen op de 'nieuwe' (winter)banden?
Uitlijnen is een eigenschap van de auto toch? En dus niet nodig?

Wat zullen ongeveer de kosten zijn van deze wissel?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
De prijzen voor montage van een band op een velg variëren, maar houd rekening met 10-15 euro per wiel. Balanceren moet altijd als een band op een velg wordt gemonteerd, uitlijnen is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Balanceren = ervoor zorgen dat de velgen + band in balans zijn (trillingen aan het stuur vermijden).

Uitlijnen is ervoor zorgen dat de auto rechtdoor blijft rijden als je niet aan het stuur komt.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41

_Apache_

For life.

Uitlijnen is niet nodig, tenzij je oude banden last hadden van ongelijke slijtage aan bijvoorbeeld een specifieke kant.
Balanceren zou ik wel doen (een goede zaak doet dit altijd bij een wissel waarbij velg en band loskomen), dat voorkomt trillingen (als in rijcomfort, maar vooral slijtage nav trilling).
Veel bandenboeren kunnen dit, je eigen garage misschien ook wel.
Prijzen idd van 5/15 euro de band.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dus balanceren zou in mijn geval 8x moeten (elke band komt op een voor de band nieuwe velg). Toch?
En uitlijnen waarschijnlijk niet...

Kosten incl. montage en demontage ong. 15 bij bv. Kwikfit, dus 8x15=120 euro?

Dat vind ik duur... :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-11-2024
Ik zou gewoon wat garage's op bellen en vragen om offerte. Laat ze dit ook naar je email sturen zodat je bij de kassa niet genaaid word (zelf ervaring mee)

En 120 voor 8banden is alles behalve duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Galois schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:49:
Dus balanceren zou in mijn geval 8x moeten (elke band komt op een voor de band nieuwe velg). Toch?
En uitlijnen waarschijnlijk niet...

Kosten incl. montage en demontage ong. 15 bij bv. Kwikfit, dus 8x15=120 euro?

Dat vind ik duur... :(
Elke keer als een band van de velg komt en opnieuw gemonteerd wordt moet die opnieuw gebalanceerd worden. Er kan nml onbalans in zowel de velg als de band zitten, en als je velg gedraaid wordt tov de vorige montagepositie heb je daar dus al een verschil te pakken.

Verder vind ik 15 euro per band nogal duur, de garage waar ik mijn banden laat monteren vraagt 7 euro per band. Punt is alleen wel dat die garage ook nog 15-20 euro marge heeft op de te monteren band, dus waar ze met hun eigen banden 25 euro op een band verdienen, verdienen ze bij jou veel minder omdat je geen nieuwe banden afneemt. Als je voor die 15 euro per band/velg nieuwe ventielen krijgt en de boel ook weer uitgebalanceerd wordt, vind ik het nog best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Topicstarter
Dacht ik een goede deal te hebben met die winterbanden op lichtmetalen velg...
Helaas had ik hier niet aan gedacht dat er nog zeker 100E bij zal komen.

Het is niet anders :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Heb je wel bijpassende wielbouten overigens, of kan je die van je stalen velg gewoon weer gebruiken? Heb destijds ook voor een prikkie mooie lichtmetaaltjes gekocht voor mijn auto, maar die hadden naast de verkeerde ET-waarde ook nog eens speciale bouten van 8 euro ex BTW per stuk nodig. Die velgen heb ik overigens gewoon terug kunnen brengen, ET16 monteren waar normaal ET34 gebruikt wordt is vragen om problemen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

TIP VAN DE WEEK: www.kostweinig.com, Dino's Bandenservice in Delft..

daar wisselen ze voor €7.50 per band, incl balanceren :) heel wat anders dan de 15-25 euro die ze de bij de kwikfail dr voor vragen.. moet je natuurlijk wel n beetje in de buurt van Delft wonen :)

[ Voor 18% gewijzigd door AlexanderB op 15-02-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:40
AlexanderB schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:38:
TIP VAN DE WEEK:

ik weet in Delft een adresje waar ze voor €7.50 per band de boel wisselen en balanceren :) heel wat anders dan de 15-25 euro die ze de bij de kwikfail dr voor vragen.. moet je natuurlijk wel n beetje in de buurt van delft wonen :)
Kan ik beamen!
Prima service, voor 60 euro precies hetzelfde laten doen als jij.

Ik had zelfs 4 slotbouten die ze eraf wisten te krijgen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepho
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-01-2023

Joepho

Le mec de la pomme (Newton)

kun je de banden niet allemaal laten zitten totdat ze aan vervanging toe zijn... en dan de nieuwe laten monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Dat is ook een mogelijkheid, maar de meeste mensen willen het liefst in de zomer met hun lichtmetalen velgen rijden. Zelf heb ik mijn nieuwe auto in december gekocht met eigenlijk dezelfde situatie. De juiste winterbanden waren op dat moment niet leverbaar, dus een paar weken rondgereden op staal/zomerbanden en daarna laten wisselen precies zoals topicstarter wil. Alleen hoefde ik niets te betalen, omdat ik dat bij de koop meteen zo heb geregeld, op kosten van de dealer dus.
Pagina: 1