• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:43
Sinds een tijd loopt mijn computer regelmatig vast tijdens het tellen van het werkgeheugen. Alleen de aan/uitknop lang ingedrukt houden totdat de computer uitgaat, en dan de pc opnieuw aanzetten helpt dan. Soms is het nodig de computer 4 of 5 keer opnieuw aan te zetten voor ik Windows kan bereiken, soms gaat het in één keer goed. En een enkele keer loopt ie al vast voordat ie aan het tellen van het RAM toe is. Wanneer ik eenmaal in Windows ben, draait alles stabiel. Het is dus vooral uit irritatie dat ik een topic open.

Hardware

Mijn PC bestaat uit de volgende hardware:
  • Intel D865PERL mainboard;
  • Intel P4, s478 CPU @2,4GHz;
  • Twee maal 512MB Kingston DDR1 PC3200;
  • Twee maal 256MB Transcend DDR 1 PC3200;
  • Nvidia GeForce 6800 GS/XT 256 MB (AGP);
  • 300GB HDD (maar van welk merk weet ik niet meer;
  • Samsung P2270 monitor op 1920*1080
  • Nog wat andere hardware die niet echt relevant lijkt.

Probleem

Na het aanzetten loopt de pc regelmatig (maar niet voorspelbaar) vast tijdens het tellen van het RAM, soms zelfs daarvoor. Na (herhaaldelijk) herstarten kom ik gewoon in Windows en draait alles stabiel.

Wat wil ik?

Op dit moment heb ik geen mogelijkheden veel te investeren in een pc. Dat gaat in de toekomst wel gebeuren, maar tot die tijd wil ik eigenlijk met deze pc toe kunnen! Ik weet dat het een oud beestje is, maar op dit moment irriteert het probleem me dusdanig dat ik wat informatie wil inwinnen over oorzaken en oplossingen.

Het is dus behoorlijk irritant dit. Wat is de oorzaak? Is het mobo brak, is het RAM brak of is het iets anders? Ik durf eigenlijk niet goed het RAM te vervangen en andere reepjes erin te doen, omdat ik bang ben dat de computer het daarna helemaal niet meer doet.

Wat heb ik al gedaan?

Het probleem is begin december begonnen, van het een op het andere moment. Er was toen niets in de hardware of de software veranderd.
Met de kerst heb ik mijn pc opnieuw geïnstalleerd. Regelmatige herstarts tijdens de installatie van Windows of software gaven over het algemeen niet echt problemen met herstarten. Slechts twee of drie keer is ie toen vastgelopen met opstarten. Na het op mijn kamer terugzetten van de pc was het probleem gewoon nog present. Een softwareprobleem sluit ik dan ook uit.
De troubleshooter heb ik doorgelezen maar bood mij geen aanknopingspunten.
Zowel het forum hier als het almachtige google hebben me geen tips of trucs kunnen geven over oorzaak of oplossingen.
Ik heb wel het idee dat als het koud is in mijn kamer (in de ochtend) ik vaker moet opstarten voordat de pc werkt. Herstarten (wanneer de PC warm is) levert minder problemen op dan een koude start. Ook een koude start in de avond gaat vaak soepeler dan een koude start in de ochtend. Naar aanleiding van problemen waar ik van gehoord heb met de cold-boot van andere computers, heb ik al geprobeerd of het helpt als ik de stroom na afsluiten van de pc haal. Dat maakt alleen geen verschil.

Dus...

Wie weet wat de oorzaak kan zijn? Wie weet hoe ik dit kan oplossen? En wie weet wat de risico's zijn van het werkgeheugen vervangen? Ik heb hier nog twee keer 512MB liggen, kan ik die er zonder risico inzetten? Een ingrijpende verandering in de pc zit ik niet op te wachten, maar wat moet dat moet... Adviezen welkom!

The answer is 42.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Christijn schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:12:
[...]
De troubleshooter heb ik doorgelezen maar bood mij geen aanknopingspunten.
[...]
Dat lijkt me raar...

De eerste opties zijn afaik Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Voeding (je post niets over je voeding, test of deze nog ok is), Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Geheugen
(test je geheugen met Memtest86+ (in ieder geval een nachtje laten draaien om goed te testen)) en Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Moederbord (moederbord is lastiger te testen, maar als je nog een spare hebt liggen / op de kop kunt tikken kun je die ook testen)

Ook Google geeft genoeg aanknopingspunten, o.a. één van de eerste hits http://www.ehow.com/info_...-symptoms-bios-crash.html

[ Voor 16% gewijzigd door Mad Marty op 15-02-2012 12:44 ]

Rail Away!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Gezien de leeftijd van de computer en het moeilijke opstarten denk ik aan versleten of slechte condensators. Kijk eens op het moederbord naar de condensators. Als er zijn die bol staan, opengebarsten zijn of die lekken dan is het moederbord defect.

Kijk vooral naar de condensators rond de CPU.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-02 10:47

DaRoot

Some say...

Admiral Freebee schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:53:
Gezien de leeftijd van de computer en het moeilijke opstarten denk ik aan versleten of slechte condensators. Kijk eens op het moederbord naar de condensators. Als er zijn die bol staan, opengebarsten zijn of die lekken dan is het moederbord defect.

Dit zou ook mijn verdachte zijn.. test iig ff met memtest86 het geheugen. Als het dat niet is, kan je vrij rustig stellen dat het het moederbord of de voeding is (kan ook rotte elco's hebben)

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Zenyatta
Mad Marty schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:41:
[...]

Dat lijkt me raar...

De eerste opties zijn afaik Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Voeding (je post niets over je voeding, test of deze nog ok is), Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Geheugen
(test je geheugen met Memtest86+ (in ieder geval een nachtje laten draaien om goed te testen)) en Hangen en Opstartproblemen troubleshooter - Moederbord (moederbord is lastiger te testen, maar als je nog een spare hebt liggen / op de kop kunt tikken kun je die ook testen)

Ook Google geeft genoeg aanknopingspunten, o.a. één van de eerste hits http://www.ehow.com/info_...-symptoms-bios-crash.html
De voeding is een aantal jaren geleden vervangen door een exemplaar van Zalman. De voeding die er bij de aankoop inzat, is een keer gecrashed. (Jaren geleden al, deze huidige voeding draait er nu een jaar of 4 in.)

De Memtest zal ik eens een nachtje aanzetten. De troubleshooters heb ik allemaal doorgelezen, niets leek relevant/te helpen.
Admiral Freebee schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:53:

Met de kerst had ik de pc open. Toen bestond het probleem al, en toen zagen de condensators er nog prima ok uit. Niet bol, niet open en niet lekkend.

The answer is 42.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
kijk in windows even naar de voltages met een progje als speedfan
juiste voltages zijn 3.3v 5v 12v met een maximum afwijking van 5%.
als die meer afwijken de voeding testen met een multimeter en kijken of die overeen komen. zoniet mobo kapot bij wel een overeenkomst voeding kapot.
beide oke, dan pas memtest draaien omdat je dan redelijk zeker kan zijn dat het voltage richting de mems goed kunnen werken.

• Zenyatta
dezejongeman schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:02:
kijk in windows even naar de voltages met een progje als speedfan
juiste voltages zijn 3.3v 5v 12v met een maximum afwijking van 5%.
als die meer afwijken de voeding testen met een multimeter en kijken of die overeen komen. zoniet mobo kapot bij wel een overeenkomst voeding kapot.
beide oke, dan pas memtest draaien omdat je dan redelijk zeker kan zijn dat het voltage richting de mems goed kunnen werken.
Ik zie dat ik voltages heb van 3,35V, 5,12V en 11,94V. Dat lijkt dus binnen de marges te zitten. Dan dus memtest gaan doen?

Van internet begreep ik dat je memtest even op een cd moet bakken en de cd moet booten, maar dat er ook een versie is voor de USB-stick. Hoe groot is dat op de USB, en moet ik die dan vooraf leeghalen of kan ik mijn data erop laten staan? En dan uiteraard even controleren of boot vanaf USB in de bios staat aangevinkt als preferent boven booten vanaf HDD... Memtest draaien van USB heeft de voorkeur boven draaien vanaf CD. De pc is al niet de stilste...

The answer is 42.

• Zenyatta
Gisteravond laat had ik even tijd om te kijken of ik memtest kon aanzetten, maar hij pakte mijn USB-stick niet. Zag wel een soort cursor knipperen, terwijl ik dat normaal gesproken niet zie, maar het programma draaien deed ie niet. Even kijken of ik vandaag of morgen gelegenheid heb de ISO dan maar even naar CD te bakken...

The answer is 42.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:30

Wildfire

Joy to the world!

Don't worry, gewoon vanaf CD draaien. Na een paar minuten stopt de CD toch met draaien omdat 'ie niet meer benaderd word en is het dus gewoon rustig.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Zenyatta
Het heeft even geduurd, maar ik hem memtest eindelijk gedraaid. En dat heeft geen fouten opgeleverd.

Overigens heb ik de laatste dagen nog even opgelet: de eerste keer opstarten op een dag gaat per definitie bijna in 3 of 4 boots voordat ik Windows in kan. Een reboot gaat daarna vrijwel altijd zonder problemen. En ook opnieuw opstarten met wat tijd ertussen gaat meestal goed.

Geen idee wat ik nog kan testen...

The answer is 42.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01

Nemesizz

Untouchable

Ik denk toch aan de voeding.

Heb dit zelf ook al een paar keer gehad met een voeding van een paar jaar oud. Ding wil dan alleen starten wanneer die warm is gedraaid (zelfs een keer gehad met een gloed nieuwe voeding).
Bij een PC was het zelfs dusdanig erg dat ik eerst de videokaart eruit moest halen (Radeon 9600) om er een lichtere kaart in te doen (Savage 4) zodat de PC kon warmdraaien om vervolgens de kaart weer te wisselen, anders gaf die niet eens beeld (ook versleten voeding die niet meer tegen koude-starts kon).

Dus als het enigszins kan, toch proberen te testen met een andere voeding.

• Zenyatta
Maar wanneer geldt iets dan als een koude start en wanneer als een warme start? Bijvoorbeeld: ik start 's ochtends de pc op en sluit deze aan het einde van de middag af voor het eten. Ik ga eten koken, eten en een tweeënhalf tot drie uur later kom ik weer bij de pc. Dan start ie vaak direct op. Maar in die tijd is ie toch wel afgekoeld?

Bovendien heb ik de voeding doorgemeten (zie hierboven in het topic) en dat gaf geen rare waardes...

The answer is 42.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je zou de voeding al moeten doormeten met een multimeter, en niet met de sensoren van het moederbord. Het kan nog altijd je voeding zijn. Als hij geen garantie meer heeft, zou ik hem eens openschroeven en kijken of de condensators daar niet bol van staan. Wees wel voorzichtig, want deze kunnen nog een flinke lading bevatten, zelfs als de voeding niet meer aan de netstroom hangt.
Pagina: 1