Sinds een tijd loopt mijn computer regelmatig vast tijdens het tellen van het werkgeheugen. Alleen de aan/uitknop lang ingedrukt houden totdat de computer uitgaat, en dan de pc opnieuw aanzetten helpt dan. Soms is het nodig de computer 4 of 5 keer opnieuw aan te zetten voor ik Windows kan bereiken, soms gaat het in één keer goed. En een enkele keer loopt ie al vast voordat ie aan het tellen van het RAM toe is. Wanneer ik eenmaal in Windows ben, draait alles stabiel. Het is dus vooral uit irritatie dat ik een topic open.
Het is dus behoorlijk irritant dit. Wat is de oorzaak? Is het mobo brak, is het RAM brak of is het iets anders? Ik durf eigenlijk niet goed het RAM te vervangen en andere reepjes erin te doen, omdat ik bang ben dat de computer het daarna helemaal niet meer doet.
Met de kerst heb ik mijn pc opnieuw geïnstalleerd. Regelmatige herstarts tijdens de installatie van Windows of software gaven over het algemeen niet echt problemen met herstarten. Slechts twee of drie keer is ie toen vastgelopen met opstarten. Na het op mijn kamer terugzetten van de pc was het probleem gewoon nog present. Een softwareprobleem sluit ik dan ook uit.
De troubleshooter heb ik doorgelezen maar bood mij geen aanknopingspunten.
Zowel het forum hier als het almachtige google hebben me geen tips of trucs kunnen geven over oorzaak of oplossingen.
Ik heb wel het idee dat als het koud is in mijn kamer (in de ochtend) ik vaker moet opstarten voordat de pc werkt. Herstarten (wanneer de PC warm is) levert minder problemen op dan een koude start. Ook een koude start in de avond gaat vaak soepeler dan een koude start in de ochtend. Naar aanleiding van problemen waar ik van gehoord heb met de cold-boot van andere computers, heb ik al geprobeerd of het helpt als ik de stroom na afsluiten van de pc haal. Dat maakt alleen geen verschil.
Hardware
Mijn PC bestaat uit de volgende hardware:- Intel D865PERL mainboard;
- Intel P4, s478 CPU @2,4GHz;
- Twee maal 512MB Kingston DDR1 PC3200;
- Twee maal 256MB Transcend DDR 1 PC3200;
- Nvidia GeForce 6800 GS/XT 256 MB (AGP);
- 300GB HDD (maar van welk merk weet ik niet meer;
- Samsung P2270 monitor op 1920*1080
- Nog wat andere hardware die niet echt relevant lijkt.
Probleem
Na het aanzetten loopt de pc regelmatig (maar niet voorspelbaar) vast tijdens het tellen van het RAM, soms zelfs daarvoor. Na (herhaaldelijk) herstarten kom ik gewoon in Windows en draait alles stabiel.Wat wil ik?
Op dit moment heb ik geen mogelijkheden veel te investeren in een pc. Dat gaat in de toekomst wel gebeuren, maar tot die tijd wil ik eigenlijk met deze pc toe kunnen! Ik weet dat het een oud beestje is, maar op dit moment irriteert het probleem me dusdanig dat ik wat informatie wil inwinnen over oorzaken en oplossingen.Het is dus behoorlijk irritant dit. Wat is de oorzaak? Is het mobo brak, is het RAM brak of is het iets anders? Ik durf eigenlijk niet goed het RAM te vervangen en andere reepjes erin te doen, omdat ik bang ben dat de computer het daarna helemaal niet meer doet.
Wat heb ik al gedaan?
Het probleem is begin december begonnen, van het een op het andere moment. Er was toen niets in de hardware of de software veranderd.Met de kerst heb ik mijn pc opnieuw geïnstalleerd. Regelmatige herstarts tijdens de installatie van Windows of software gaven over het algemeen niet echt problemen met herstarten. Slechts twee of drie keer is ie toen vastgelopen met opstarten. Na het op mijn kamer terugzetten van de pc was het probleem gewoon nog present. Een softwareprobleem sluit ik dan ook uit.
De troubleshooter heb ik doorgelezen maar bood mij geen aanknopingspunten.
Zowel het forum hier als het almachtige google hebben me geen tips of trucs kunnen geven over oorzaak of oplossingen.
Ik heb wel het idee dat als het koud is in mijn kamer (in de ochtend) ik vaker moet opstarten voordat de pc werkt. Herstarten (wanneer de PC warm is) levert minder problemen op dan een koude start. Ook een koude start in de avond gaat vaak soepeler dan een koude start in de ochtend. Naar aanleiding van problemen waar ik van gehoord heb met de cold-boot van andere computers, heb ik al geprobeerd of het helpt als ik de stroom na afsluiten van de pc haal. Dat maakt alleen geen verschil.
Dus...
Wie weet wat de oorzaak kan zijn? Wie weet hoe ik dit kan oplossen? En wie weet wat de risico's zijn van het werkgeheugen vervangen? Ik heb hier nog twee keer 512MB liggen, kan ik die er zonder risico inzetten? Een ingrijpende verandering in de pc zit ik niet op te wachten, maar wat moet dat moet... Adviezen welkom!The answer is 42.