Waar is mijn geheugen naar toe?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:47
Ik ben op zoek naar volgend geheugen:

OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel

Ik heb hier nu 4GB van, maar ik zou er nog eens 4GB bij willen, maar blijkbaar maken/verkopen ze dit niet meer?
Welk nieuwe type is hier wel compatibel mee?$

Thanks!

Never ever financial advice...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Heb je zelf al gezocht en onderzoek gedaan? De FAQ is duidelijk dat dit soort vragen neerplempen niet helemaal de bedoeling is. Van tweakers wordt ook zelf verwacht dat je vooronderzoek doet.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Waarvoor mijn excuses... Maar ik geraak er echter niet uit.
Ik ben nu wel tegengekomen dat 8GB misschien incompatibel zou zijn met mijn moederbord: P7P55D-E PRO
Enkel heb ik deze info kunnen terugvinden voor het P7P55D moederbord.

Misschien is het dan toch beter om gewoon 2 x 4GB latjes te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommmyy
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-09 00:24
zoals lang bekend maakt OCZ geen geheugen meer.
bron:http://tweakers.net/nieuw...ductie-dram-geheugen.html

Misschien is vraag & aanbod een optie of een andere 2dehands site.

je moederbord heeft er geen problemen mee dat je meer geheugen er in zet. Het is meer of je processor het wel aan kan om de 8gb te verwerken op 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Ik heb het idee dat dat geheugen wel in de V&A te vinden is :Y)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dit ben ik tegen gekomen:

http://www.9lives.be/foru...voltage-dual-channel.html

Dus dan begin ik toch te twijfelen? Het is ook 1333 en geen 1600mhz geheugen, dus de upgrade naar:

- Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile (via de BBG)

zou wel de moeite kunnen zijn?

Mijn processor is een Intel Core i7 860 Socket 1156 quad-core proc. van 2,8GHz, die zal 2 latjes van 4GB PC3-12800 (DDR3-1600) wel aankunnen vermoed ik?
Mijn Mobo zou alleszins PC1600 en max 16GB ondersteunen.

Dus doe ik er hier beter aan om dat nieuwe geheugen aan te schaffen? (ook wegens de prijs!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Ik neem aan dat je niet gaat overclocken?
Als je dat niet van plan bent is DDR3-1333 max wat je cpu ondersteund.
Dan is dit prima geheugen:
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Bedankt voor je meedenken!

Maar ik zie op deze site dat zonder overklocken de max input 1600Mhz is??

http://nl.hardware.info/p...d-e-pro#tab:specificaties

EDIT: iets te snel over gelezen, dus de CPU vormt de bottleneck blijkbaar voor het 1600Mhz geheugen?
Ik heb er een MUGEN 2 coeler op staan maar ik vermoed dat hem eventjes overclocken niet zo eenvoudig gaat zijn?

Het zal vooral dienen om fotobewerking uit te voeren (Lightroom en Photoshop samen open) en games te spelen.
Ik heb er een SSD inzitten en 2 x 460Nvidia.

Dus dat Kingston geheugen is volgens jou voldoende of toch liever de CPU overclocken en dat corsair geheugen nemen?

[ Voor 57% gewijzigd door kazzzdafke op 15-02-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Kijk maar bij intel op de site:
http://ark.intel.com/prod...r-%288M-Cache-2_80-GHz%29

Ja, de geheugen controller zit in de cpu.
Als je niet gaat/wilt overclocken is dat geheugen prima.

[ Voor 30% gewijzigd door Hell-Slave op 15-02-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Koop bij voorkeur geheugen dat op de QVL staat. Zeker Asusborden zijn in mijn ervaring vrij kieskeurig. Verder is het effect van sneller geheugen bijzonder minimaal in veel gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
TERW_DAN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:59:
Koop bij voorkeur geheugen dat op de QVL staat. Zeker Asusborden zijn in mijn ervaring vrij kieskeurig. Verder is het effect van sneller geheugen bijzonder minimaal in veel gevallen.
Ik gebruik alleen maar asus moederborden en nog nooit heeft kingston geheugen bij mij voor problemen gezorgd.
QVL lijsten zijn ook niet zalig makend, het is maar een paar procent van al het geheugen wat ze getest hebben.
Maar je heb gelijk beter om de QVL lijst te raadplegen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hell-Slave op 15-02-2012 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Als ik bij hun QVL lijst ga kijken, bij de types van 1333 @ 2.8Ghz, dan zie ik daar eigenlijk geen corsair geheugenlatjes van 4GB of 2X4GB...?
Kijk ik ergens over?

Ik dacht mss aan de volgende dan:

pricewatch: Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9

pricewatch: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9

pricewatch: G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL

[ Voor 58% gewijzigd door kazzzdafke op 15-02-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan kan het goed zijn dat 't niet op de QVL staat. Als je niet QVLgeheugen wilt nemen, pak dan bij voorkeur iets dat zich aan de JEDECspecs houdt, dat werkt meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Dan blijf ik over met pricewatch: Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9

Goeie keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 10:04
kazzzdafke schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:05:
Ik ben op zoek naar volgend geheugen:

OCZ Gold DDR3 PC3-10666 Low Voltage Dual Channel

Ik heb hier nu 4GB van, maar ik zou er nog eens 4GB bij willen, maar blijkbaar maken/verkopen ze dit niet meer?
Welk nieuwe type is hier wel compatibel mee?$

Thanks!
OCZ is gestopt met geheugenproductie.
kazzzdafke schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:57:
Waarvoor mijn excuses... Maar ik geraak er echter niet uit.
Ik ben nu wel tegengekomen dat 8GB misschien incompatibel zou zijn met mijn moederbord: P7P55D-E PRO
Enkel heb ik deze info kunnen terugvinden voor het P7P55D moederbord.

Misschien is het dan toch beter om gewoon 2 x 4GB latjes te zetten?
2x 4GB en 4x 2GB is niet per definitie sneller of onzuiniger. 2x 4GB is alleen voordeliger omdat het nog een de mogelijkheid tot verdere upgrade open laat, en 4x 2GB heeft dat niet (tenslotte zijn alle slots gevuld). Echter heeft een 2GB module vaak wel een lagere latency, wat dus resulteert in marginaal sneller geheugen, en dus een nog miniemere snelheidswinst.

Als je nog een setje 2x2GB kunt vinden is het aan te raden. Niet is het alleen goedkoper, maar vaak ook net een frame sneller en voor de introductie van DDR4 zul je geen >8GB nodig hebben als casual gebruiker. Ben je een videobewerker, gooi dan dit geheugen de verkoop in en koop een 4x4GB setje.
kazzzdafke schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:16:
Dit ben ik tegen gekomen:

http://www.9lives.be/foru...voltage-dual-channel.html

Dus dan begin ik toch te twijfelen? Het is ook 1333 en geen 1600mhz geheugen, dus de upgrade naar:

- Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile (via de BBG)

zou wel de moeite kunnen zijn?

Mijn processor is een Intel Core i7 860 Socket 1156 quad-core proc. van 2,8GHz, die zal 2 latjes van 4GB PC3-12800 (DDR3-1600) wel aankunnen vermoed ik?
Mijn Mobo zou alleszins PC1600 en max 16GB ondersteunen.

Dus doe ik er hier beter aan om dat nieuwe geheugen aan te schaffen? (ook wegens de prijs!)
Zie hierboven.

Overigens, Corsair geheugen is prima, evenals Kingston. Beste geheugen dat er is. Transcend, Micron en vergelijkbaren zijn een tweede keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Hey bedankt hoor! Da's een duidelijke uitleg!! TOP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Sorry om dit "oude" topic op te rakelen, maar ik ga eindelijk over gaan tot de aanschaf van "nieuw" geheugen..
Ik zit ook nog met een bouw, dus heeft dit eventjes een lagere prioriteit gekregen.

Is corsair-xms-cmx8gx3m2a1333c9:info dus nog steeds de beste keuze?

Of is er ondertussen al een beter latje op de markt binnen de 1333mhz keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Geheugen is bijzonder oninteressant eigenlijk. Alles presteert namelijk vrijwel hetzelfde, en de verschillen die er al zijn ga je toch niet merken. Als dat kitje werkt op jouw bord zou ik dat gewoon halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
OK, bestelling is geplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vroeg ik me dus af of het veel uitmaakt. Stel je hebt een ivy-bridge met de ivy i7, en je propt daar geheugen op van 2400. Is dat dan niet/nauwelijks merkbaar met 1866Mhz.?
Of blijft de bottleneck de bclk welke gewoon 100 is en zou je die en de vtt iets op moeten krikken(waardoor geheugen al vrij snel instabiel wordt)??????? En trager geheugen met lagere latenm0cies(wat het natuurlijk bijna altijd is) geeft zeker hetzelfde resultaat dan de snellere met hogere latencies of je moet de erg dure kopen welke beiden heeft??
Alvast bedankt voor een reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
En ondertussen zit mijn geheugen al in de bak :)

Gisteren besteld via komplett.be!

Nu een vraagje: wat gebeurd er nu als ik naast deze 2 latjes van Corsair (2x4GB) de andere 2 latjes van OCZ (2x2GB) steek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooievriend
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Dooievriend

gitlab.com/JoD/exact

kazzzdafke schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 17:31:
Nu een vraagje: wat gebeurd er nu als ik naast deze 2 latjes van Corsair (2x4GB) de andere 2 latjes van OCZ (2x2GB) steek?
Dan ontploft ie :+

Nee, natuurlijk niet: je hebt dan gewoon 12 GiB geheugen.

'Mushrooming' is a marketing term that means feeding them sh*t and keeping them in the dark.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ja maar gaan ze wel werken op een lagere Mhz?
De vraag is als ik beter die 8Gb alleen laat aan 1333Mhz of er 4Gb bijzet, maar dan alles op 1066Mhz laat draaien?

Ook zullen de banken dan gevuld zijn als dit:

4GB - 2GB - 4GB - 2GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Die 1066MHz modules zou je dan moeten overclocken, de kans is groot dat dat niet gaat. Beter is dan alles op 1066MHz te draaien, wat snel zat is, geheugenbandbreedte heb je op ieder platform al snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:57
TERW_DAN schreef op dinsdag 26 juni 2012 @ 13:08:
Geheugen is bijzonder oninteressant eigenlijk. Alles presteert namelijk vrijwel hetzelfde, en de verschillen die er al zijn ga je toch niet merken. Als dat kitje werkt op jouw bord zou ik dat gewoon halen.
Het blijft altijd oppassen geblazen. Ik heb bijvoorbeeld weinig vertrouwen in Avexir geheugen. En het geheugen van de ene fabrikant kan vaak weer een wat hogere voltage aan dan het geheugen van een andere fabrikant. En mijn OCZ geheugen is beschadigd geraakt (errors) ondanks het feit dat ie ondergeklokt was, ik weet niet of dit één van de redenen is waarom OCZ er mee is gekapt :>.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 11:36:
Dat vroeg ik me dus af of het veel uitmaakt. Stel je hebt een ivy-bridge met de ivy i7, en je propt daar geheugen op van 2400. Is dat dan niet/nauwelijks merkbaar met 1866Mhz.?
Of blijft de bottleneck de bclk welke gewoon 100 is en zou je die en de vtt iets op moeten krikken(waardoor geheugen al vrij snel instabiel wordt)??????? En trager geheugen met lagere latenm0cies(wat het natuurlijk bijna altijd is) geeft zeker hetzelfde resultaat dan de snellere met hogere latencies of je moet de erg dure kopen welke beiden heeft??
Alvast bedankt voor een reactie
Wat betreft de keuze tussen latency en kloksnelheid, dan is kloksnelheid het beste uitangspunt. Want buiten het feit dat een hogere snelheid een grotere bandbreedte met zich mee brengt, is de acces time van het geheugen ook afhankelijk van de snelheid van het geheugen. CAS Latency heeft dus veel minder invloed op de efficiëntie van het geheugen dan de kloksnelheid.

http://www.hardwaresecret...2-and-DDR3-Memories/167/4
kazzzdafke schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 20:07:
Ja maar gaan ze wel werken op een lagere Mhz?
De vraag is als ik beter die 8Gb alleen laat aan 1333Mhz of er 4Gb bijzet, maar dan alles op 1066Mhz laat draaien?

Ook zullen de banken dan gevuld zijn als dit:

4GB - 2GB - 4GB - 2GB
Dat is denk ik persoonlijk. 8 gig is atm meer dan voldoende, en als je 8 gig neemt is je geheugen sneller.

Moet je PC nog wat jaartjes mee gaan, en doe je veel aan multitasking, photoshoppen en/of video editing, dan zou ik voor 12 gig gaan. Dan heb je voorlopig nog genoeg werkruimte.

Bovendien is het verschil in snelheid dermate klein dat het haast niet merkbaar is. En als je niet gaat overklokken is er nog een extra reden om voor 12 gig 1066 MHz te gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door IngamerX op 27-06-2012 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

IngamerX schreef op woensdag 27 juni 2012 @ 23:47:
[...]

Het blijft altijd oppassen geblazen. Ik heb bijvoorbeeld weinig vertrouwen in Avexir geheugen. En het geheugen van de ene fabrikant kan vaak weer een wat hogere voltage aan dan het geheugen van een andere fabrikant. En mijn OCZ geheugen is beschadigd geraakt (errors) ondanks het feit dat ie ondergeklokt was, ik weet niet of dit één van de redenen is waarom OCZ er mee is gekapt :>.
.
Het spul moet natuurlijk wel compatible zijn, en als je gaat overvolten, dan loop je altijd het risico dat je daarmee je geheugen beschadigt. Daar moet je dus mee opletten. Geheugen kan niet beschadigt raken als je het combineert met ander geheugen, maar het wel netjes in spec draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Ik draai inderdaad Lightroom en Photoshop!
Dat is voor mij de belangrijkste reden waarom ik nu die 8gb bijgekocht heb. Een edit vanuit LR openen in PS duurde redelijk lang tot nu toe.

Dus als ik die 4Gb 1066Mhz erbij steek terug, zal ik wel snelheidswinst merken tov enkel 8GB 1333Mhz..

Deze avond eens proberen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngamerX
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:57
Geen snelheidswinst, eerder dat je niet snel met een tekort komt te zitten en dus het vermijden van een grotere kans op snelheidsverlies (en dan met name richting de toekomst waar applicaties meer en meer werkgeheugen aanspreken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazzzdafke
Prima, da's een duidelijke uitleg :)

Ik heb ook eens even zitten googlen, en blijkbaar zeggen de meeste dat het toch niet zo een goed idee is om ram latjes van verschillende speeds te mixen (laat staan van verschillende merken / grootte)...?

Pagina: 1