• Dean88
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-06-2025
Beste Mensen,

Ik heb een laptop Inspiron 9400/E1705 met de volgende CPU:
Intel® Core™ Duo Processor T2300 (2M Cache, 1.66 GHz, 667 MHz FSB)

Ik wil deze laptop sneller maken door het plaatsen van een hogere CPU, ik had deze in gedachte:

Intel® Core™2 Duo Processor T7400 (4M Cache, 2.16 GHz, 667 MHz FSB)

Ik vraag mij alleen af hoeveel snelheid winst behaal ik hiermee? Zal ik ervaren dat de laptop hiermee aanzienlijk een stuk sneller is geworden of is het verschil nihil?

Op de intel website heb ik ze al even vergeleken.

Het valt mij op dat de snellere processor 2MB meer cache heeft en een hogere kloksnelheid.
Tevens staat er bij de T2300 alleen Intel® Core™ Duo en bij de T7400 Intel® Core™2 Duo, is hieraan een andere bijnaam gegeven of houd dit ook nog wat in? Beide hebben ze namelijk 2 cores.

Ik hoop dat iemand mij hierin kan adviseren, ik kan de T7400 namelijk 2de hans van iemand overnemen, alleen moet dit wel interessant zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Dean88 op 15-02-2012 10:53 ]

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-02 08:30
volgens mij moet dit wel een flinke boost kunnen geven als je die snelheid vna de processor nodig hebt.
wat ik mis in het topic is wat je er mee gaat doen. het kan zomaar zijn dat je bijna geen snelheidswinst boekt omdat het op de gpu gebeurt of op de hdd dan heeft de cpu upgrade geen zin.

iverigens kun je wel wat cpu charts vinden waar een vergelijking gemaakt wordt

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-02 15:20
Hier staat wel een aardige vergelijkende chart. Dan lijkt het mij wel de moeite waard, afhankelijk van wat je voor je nieuwe cpu moet betalen.

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

De vraag die je echter moet stellen: Kun je wel de CPU vervangen.
Vaak is het bij oude laptops zo, dat de CPU ingebakken is op het moederbord.

Ik zou eerst goed de technische aspecten bekijken van de geïntrigeerd moederbord. Tevens moet de koeler ook op je CPU passen. Vergeet niet dat de CPU die je wilt kopen, meer stroom vereist en vermoedelijk ook warmer wordt.

Dat is het lastige van laptops. Je kunt niet zomaar upgraden en vaak als het kan is het al heel erg lastig en als je het laat doen door iemand, dan is de prijs ervan ten opzichte van de waarde van je laptop opeens niet meer zo interessant.

[ Voor 24% gewijzigd door Xtr3me4me op 15-02-2012 10:57 ]

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Dean88
Xtr3me4me schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 10:55:
De vraag die je echter moet stellen: Kun je wel de CPU vervangen.
Vaak is het bij oude laptops zo, dat de CPU ingebakken is op het moederbord.

Ik zou eerst goed de technische aspecten bekijken van de geïntrigeerd moederbord. Tevens moet de koeler ook op je CPU passen. Vergeet niet dat de CPU die je wilt kopen, meer stroom vereist en vermoedelijk ook warmer wordt.

Dat is het lastige van laptops. Je kunt niet zomaar upgraden en vaak als het kan is het al heel erg lastig en als je het laat doen door iemand, dan is de prijs ervan ten opzichte van de waarde van je laptop opeens niet meer zo interessant.
De CPU kan vervangen worden op het moederbord, de laptop Inspiron 9400 is in 2006 uitgerold met een aantal verschillende processoren, waaronder de T2400 en de T7400, ik denk dus dat ik deze wel kan vervangen zonder problemen, tevens heb ik gebeld met Dell en dit werd bevestigd dat de CPU vervangbaar is.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

ik heb bij zelfs zeer oude celerons nog de mogelijkheid gehad om de processor te vervangen. is ook beter als de laptop rma gaat.
ik ben nog nooit een laptop tegengekomen met een ingebakken cpu ;)
wat wel een punt is om naar te kijken, is de TDP/wattage van de processor. je koeling kan namelijk niet zo makkelijk vervangen worden voor een betere.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dean88
Fordox schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:03:
ik heb bij zelfs zeer oude celerons nog de mogelijkheid gehad om de processor te vervangen. is ook beter als de laptop rma gaat.
ik ben nog nooit een laptop tegengekomen met een ingebakken cpu ;)
wat wel een punt is om naar te kijken, is de TDP/wattage van de processor. je koeling kan namelijk niet zo makkelijk vervangen worden voor een betere.
Bij deze laptop kan je behoorlijk het één en ander upgraden, zelfs de videokaart :)

De Max TDP van T7400 is 34 W
De max TDP van T2300 is 31 W Dit scheelt dus 3 W, valt wel mee toch?
De VID Voltage Range is hetzelfde vergeleken met de CPU's (1.1625V-1.300V)

Ik denk dat de koeling wel voldoet aan de eisen, ik zal hem voor de zekerheid een beetje schoonmaken :P

• haarbal
  • Laatst online: 20:03
Hij zal waarschijnlijk wel werken, of je van die 30% snelheidswinst iets merkt is natuurlijk de vraag. Een website zal een tikje sneller voor je neus staan misschien.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar nog steeds mis ik wat je ermee wilt gaan doen. Wil je een systeem hebben dat sneller aanvoelt, duw er een SSDtje in. Dat zorgt ervoor dat je storage een stuk minder de bottleneck is en dat ga je echt merken.

• Dean88
TERW_DAN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:19:
Maar nog steeds mis ik wat je ermee wilt gaan doen. Wil je een systeem hebben dat sneller aanvoelt, duw er een SSDtje in. Dat zorgt ervoor dat je storage een stuk minder de bottleneck is en dat ga je echt merken.
Ik merk dat hij met opstarten/inloggen van Windows langzamer is geworden, ik gebruik de laptop voor kantoor-applicaties en Internet-Explorer. Dit traagheid begon ik vooral te merken na het installeren van een virusscanner, waarschijnlijk vraagt deze ook iets meer van de processor. Een SSD hdd lijkt mij te prijzig. (Laptop heeft overigens 2GB aan geheugen)

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-02 17:56

Flappiewappie

Hier nog meer

Dean88 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:24:
[...]

Ik merk dat hij met opstarten/inloggen van Windows langzamer is geworden, ik gebruik de laptop voor kantoor-applicaties en Internet-Explorer. Dit traagheid begon ik vooral te merken na het installeren van een virusscanner, waarschijnlijk vraagt deze ook iets meer van de processor. Een SSD hdd lijkt mij te prijzig. (Laptop heeft overigens 2GB aan geheugen)
Voor office doeleinden heeft terw-dan wel een punt met een SSD (ondanks prijzig).

Opstarten, zowel office als windows, zal door een nieuwe proc hoogstens enkele seconden sneller gaan, waarbij je bij SSD de opstart tijden vaak een gigantisch verschil voelt/ziet.

Tevens is een HDD vervangen voor een SSD veel makkelijker. Als ik jou was zou ik eens kijken hoeveel opslag je nodig hebt. Is dit minderden 128gig dan zou ik je hdd vervangen voor een SSD.

Proc upgrade lijkt me niet echt nuttig, gezien de risico's en het minimale verschil in de toepassingen die jij noemt. (tenzij je hem echt voor een tientje kan krijgen ofzo).

Hier staat wat

• Dean88
Hmja er zit wat in, ik ga dit even in overweging nemen. Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 05:24

Nox

Noxiuz

Ik val wel in de herhaling maar de grootste upgrade qua office is toch wel de SSD geweest van alle upgrades. Als je graag sneller iets wilt renderen dan is een snellere cpu wel de oplossing, anders moet je gewoon een SSD nemen. Voor 9 tientjes heb je al een 64GB-SSD wat voldoende is voor je office-behoeften en wat documenten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1