Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Specifieke wens bij aanschaf laptop

Pagina: 1
Acties:

• djoelzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-11 13:16
Momenteel heb ik een HP Probook 6450 via mijn werk. Omdat ik van baan ga veranderen ben ik op zoek naar een nieuwe laptop.

De afgelopen dagen heb ik al flink wat fora afgestruind, en de BBG bekeken van Tweakers. Natuurlijk heb ik nagedacht over de configuratie (i5, 4 GB intern, 14 inch, max 600 euro, max 2,2 kg), maar 1 specifieke wens kan ik moeilijk vinden....

Ik gebruik mijn laptop veel om muziek te luisteren. Het grote voordeel van deze HP, is dat hij sneltoetsen heeft om het volume harder en zachter te zetten en te muten. Voor velen misschien een klein detail, maar ik vind het erg handig. Nu heb ik al heel wat laptops bekeken, maar ik kan dit bijna nergens terugvinden.

Het liefste zou ik fysieke knoppen willen hebben op het toetsenbord, waarmee dus het volume bepaald kan worden en eventueel gezapt kan worden naar het volgende nummer.

Vraag: zijn er specifieke merken / series die deze mogelijkheid hebben?

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:50
Volgens mij heeft tegenwoordig bijna elke laptop in de prijs range van 600 euro die multimedia functies er wel op zitten.

• djoelzz
Het probleem is dat in de specificaties niet wordt vermeld of dit wel of niet aanwezig is en daarnaast is het op de productfoto's ook niet of nauwelijks te zien.

• stefanass
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06
Check de fabrikanten webshops / internet voor foto's; Bij de meeste laptops zijn er wel ergens foto's te zien waarop je kunt zien of deze sneltoetsen aanwezig zijn.

Ik heb bv net op asus.nl de P52F bekeken, op de foto's zie je dan bij F10 / F11 / F12 duidelijk de mute / zachter / harder icoontjes er op staan.

Mocht je het op foto's niet kunnen vinden kun je natuurlijk altijd bij een shop langsgaan om hem te bekijken, dat moet toch niet zo moeilijk zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door stefanass op 15-02-2012 11:08 ]

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:59
Misschien heb je hier ook iets aan. Vroeger had ik altijd voorkeur voor laptops met volumeknoppen i.v.m. muziek/films maar ik gebruik nu al een paar jaar Volumouse (gratis tooltje http://www.nirsoft.net/utils/volumouse.html) waarmee je de scrollwiel van je muis als volumeknop kan gebruiken (rechtermuisknop inhouden + scrollen). Heel handig, tenminste als je een constante muisgebruiker bent :) het werkt ook nog sneller dan volumeknoppen aangezien je handen niet hoeft te verplaatsen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Iedere MSI notebook kan het volume regelen iig met een FN + toets combinatie. Ik gebruik 't eigenlijk best veel op m'n X340je.

[ Voor 6% gewijzigd door TERW_DAN op 15-02-2012 12:40 ]

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11 10:00

JaltaH

meh

TERW_DAN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:40:
Iedere MSI notebook kan het volume regelen iig met een FN + toets combinatie. Ik gebruik 't eigenlijk best veel op m'n X340je.
Hetzelfde met Acer (één van de twee mogelijke laptops volgens de Pricewatch, als ik afga op je wensen), het volume is met Fn en de pijltjestoetsen te regelen. Maar inderdaad er zijn maar weinig laptops met gewone volumeknopjes, mijn Thinkpad van de zaak heeft ze wel, maar die valt buiten je budget denk ik.

Careful. We don't want to learn from this.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Doe eens wat geks, loop een winkel binnen en ga kijken :)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

stefanass schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 11:07:
Check de fabrikanten webshops / internet voor foto's

[ Voor 25% gewijzigd door CLB op 15-02-2012 15:24 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Niet waar je om vroeg, maar wel iets om wellicht over na te denken: als je echt veel naar muziek luistert is een externe DAC wellicht een idee. Je hebt dan iets waar direct het volume mee geregeld kan worden en de geluidskwaliteit is 10x beter dan onboard laptopgeluidskaartjes.

Natuurlijk heb je van die hogere geluidskwaliteit alleen profijt als je een fatsoenlijke koptelefoon op hebt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• xKeito
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-01-2023
Ook bij het ontbreken van hotkeys kun je met toetsencombinaties en wat software het volume van je systeem aanpassen... Soms kun je iets dergelijks in je afspeel-software aanpassen en als je het globaal wil kun je voor iets als AutoHotkey gaan.

PSN: H1SOLO

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:56
Ha, ik ken die eis, ik had die ook, destijds (en koos een dell 640m met mediatoetsen)
Het ging er mij om dat ik in het donker met één vinger de dichtgeklapte laptop harder of zachter kon zetten. Een draaibare volumeknop was ook goed geweest.
Oplossingen als combinaties van Fn-toets had ik niks aan. De tip van Chiii hierboven had ik wél kunnen gebruiken.

Verwijderd

Volgens mij komt iedere laptop met deze functietoetsen.. En anders map ze je zelf.

Voorbeeld van mijn notebook:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/uploads/pics/dell_studio_1555_tastatur1_01.jpg
Die oranje knoppen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Elke nieuwe Acer heeft deze toetsen ook.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat alle merken deze toetsen wel hebben.

• djoelzz
TERW_DAN schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:40:
Ik bedoelde aparte knoppen, en geen "functieknoppen". Dit was ik inderdaad vergeten te melden in de eerste post.
Chiii schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 12:38:
Misschien heb je hier ook iets aan. Vroeger had ik altijd voorkeur voor laptops met volumeknoppen i.v.m. muziek/films maar ik gebruik nu al een paar jaar Volumouse (gratis tooltje http://www.nirsoft.net/utils/volumouse.html) waarmee je de scrollwiel van je muis als volumeknop kan gebruiken (rechtermuisknop inhouden + scrollen). Heel handig, tenminste als je een constante muisgebruiker bent :) het werkt ook nog sneller dan volumeknoppen aangezien je handen niet hoeft te verplaatsen.
Bedankt voor de tip, maar ik gebruik de laptop vaak op de bank.... dus geen constante muisgebruiker. Neemt niet weg dat dit wel handig is - ga ik zeker bekijken.
Mental schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:22:
Doe eens wat geks, loop een winkel binnen en ga kijken :)
Vandaag gedaan ;) Even bij de MediaMarkt naar binnen gelopen. Hoeveel laptops staan daar normaa gesproken, een stuk of 50? Nou ja, er waren er in ieder geval 0 met aparte knoppen voor audio regeling...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

Standeman

Prutser 1e klasse

Djoelzz1 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:40:
[...]

Ik bedoelde aparte knoppen, en geen "functieknoppen". Dit was ik inderdaad vergeten te melden in de eerste post.
Misschien ben ik een zeur, maar ik zie weinig verschil of je apart knopje of bijv 'ctrl ->' (winamp) moet indrukken om naar een volgend nummer te gaan. Ik weet de shortkey voor bijv. mute in windows niet uit mijn hoofd, maar lijkt me stug dat die er niet is of niet is in te stellen, al dan niet met een 3rd party tooltje..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Ik druk op F7 en het geluid wordt gemute. Als je echt apate knoppen wilt, dan kan je lang zoeken. En de meeste aparte knoppen zijn geïmplementeerd met een touch strip. En dat werkt echt waardeloos.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:45:
Ik druk op F7 en het geluid wordt gemute. Als je echt apate knoppen wilt, dan kan je lang zoeken. En de meeste aparte knoppen zijn geïmplementeerd met een touch strip. En dat werkt echt waardeloos.
Ik heb een HP met zon touchstrip, werkt in principe prima voor mij. Als je heel hip bent kan je eroverheen sliden om volume aan te passen, maar dat werkt veel te traag (één slide is een paar procent van het totaal). Maar kan ook gewoon ze als knoppen gebruiken door mijn vinger aan één kant of de andere kant te houden, en dan werkt het gewoon goed.

Ook andere extra knoppen, zoals volume aan-uit, wifi, etc zitten erop, werkt allemaal prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 15-02-2012 23:07 ]

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:50
Djoelzz1 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:40:
[...]

[...]

Bedankt voor de tip, maar ik gebruik de laptop vaak op de bank.... dus geen constante muisgebruiker. Neemt niet weg dat dit wel handig is - ga ik zeker bekijken.

[...]

Vandaag gedaan ;) Even bij de MediaMarkt naar binnen gelopen. Hoeveel laptops staan daar normaa gesproken, een stuk of 50? Nou ja, er waren er in ieder geval 0 met aparte knoppen voor audio regeling...
*Kugh* ASUS N serie notebooks hebben allemaal fysieke knoppen links bovenin, een Play/Pause knop, volume up/down en een mute knop.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/f0ciyu.png

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
mijn lenovo t61 heeft ook een mute+volumezachter/harder (3 knoppen). het is inderdaad handiger dan de Fn+x van mijn vrouw haar Toshiba.

• Flipside
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-06-2024
Lijkt me ook niet moeilijk te vinden.
Alle laptops in de Asus N reeks, alle PackardBells met een numpad, alle Acer Aspire Ethos, alle HP Envy en de meeste andere recente HP laptops hebben aparte knoppen voor het volume zonder dat daarvoor de functie toets hoeft ingedrukt te worden. En volgens mij ook de meeste Toshiba laptops (toch alleszins de Qosmio-reeks).
Bij Dell en HP kun je tegenwoordig instellen of je FN ingedrukt moet houden voor de F-nummers of voor de extra functies op die knoppen.

Oh, en Medion Erazer laptops hebben ook een aparte media bar met volume toetsen.
Ik heb eerlijk gezegd moeite om multimedia laptops te vinden die geen aparte volume toetsen hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Flipside op 16-02-2012 11:52 ]

Pagina: 1