Juiste fans, of juiste kast?

Pagina: 1
Acties:

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2025

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hallo allemaal, een simpele vraag hier.

Ik ben bezig om een systeem samen te stellen die niet alleen redelijk snel moet zijn, maar ook stil.

Hier een kleine overview van de specs:

Asrock Z68 PRO3 GEN3
Western Digital Caviar Blue 6Gb/s WD5000AAKX, 500GB
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Intel Core i5 2400
Cooler Master GX 650W v2
Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II/OC

Voor de case heb ik voor een Coolermaster Silencio 450 gekozen.

Nu ben ik zelf wel van iets meer geluid tegenover betere koeling , maar zo denk niet iedereen er over dus.
Mijn ervaring met de standaard geleverde CM fans is niet geheel denderend, ze zijn wel lekker stil maar op 800RPM ga ik denken dat je te weinig airflow hebt voor deze kast, met maar 1 exhaust en intake fan. Voor kan een 140mm, achter een 120.

Zelf dacht ik aan een setje Aerocool Shark Fans.

Ik zoek dus eigenlijk fans die voor goede airflow zorgen, maar wel redelijk stil zijn.
Of misschien andere tips, zoals een hele andere kast?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Als het budget en uiterlijk niet te belangrijk zijn, Noctua. Die fans hebben al een tijdje de beste lawaai/airflowverhouding op de markt. Akasa Apache fans komen ook goed uit de bus als casefan. Als het budget wél van belang is, voldoen tot 1000rpm afgeremde Yate Loons ook goed. Dit zijn in feite dezelfde fans als de Nexus Real Silent serie, die praktisch onhoorbaar is.

Overigens vind ik van casefans de airflow niet zo belangrijk als ze stil moeten zijn, dit heeft verreweg niet zoveel impact op je temperaturen als de fans die je op je koelblokken schroeft. Ga je je in dat laatste verdiepen, dan kom je uit bij de standaard Slipstreams, Gentle Typhoons etc.

Edit: overigens is er wel gewoon [Geluid] Het stille PC topic deel IV voor dit soort vragen en was je er via deze methode ook uitgekomen. Beetje inzet zou je niet misstaan ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Singular1ty op 15-02-2012 11:16 ]

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Deze vraag had ook in het stille PC topic gesteld kunnen worden, en als ik overal Google bij pak kom ik toch weer hier uit.

Beetje inleving zou je niet misstaan ;)

Verwijderd

Ik zou zeggen lees zelf eens wat reviews van verschillende behuizingen.
Hier te beginnen met de 450: http://www.silentpcreview.com/article1240-page1.html

Voor 10 euro meer kun je de 500 aanschaffen: http://www.silentpcreview.com/article946-page1.html

Voor 15 euro meer kun je de 550 aanschaffen: http://www.silentpcreview.com/cm-silencio550

Ik zou ook vooral kijken naar temps en geluidsniveau bij de test met de HD4870 GPU :).

Qua fans zou ik gewoon gaan voor die van Nexus zoals de poster hierboven ook al zegt. En natuurlijk gaan voor een goed koelende en stille CPU koeler.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 10:02

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Kun je niet beter voor dat beetje meer deze pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II 2GD5/OC gpu kopen ipv de 1gb versie? Zou ik in ieder geval wel doen.

Grillmeister

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Apekont1 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 17:46:
Kun je niet beter voor dat beetje meer deze pricewatch: MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II 2GD5/OC gpu kopen ipv de 1gb versie? Zou ik in ieder geval wel doen.
Waarom zou je 50 euro meer uitgeven voor 1gb aan geheugen als je geen multi monitor setup draait?

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-01 19:32

RyuuPro

That Damn Fly

Gnermo schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 13:05:
[...]

Waarom zou je 50 euro meer uitgeven voor 1gb aan geheugen als je geen multi monitor setup draait?
Hangt ervanaf hoeveel je ermee wilt gamen, een aantal games (oa Battlefield) beginnen 2 Gb te vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door RyuuPro op 16-02-2012 14:53 ]

Kaze Ni Nare

• CrackSlet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-12-2025

CrackSlet

Professioneel Schillenboer

RyuuPro schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:52:
[...]
Hangt ervanaf hoeveel je ermee wilt gamen, een aantal games (oa Battlefield) beginnen 2 Gb te vragen.
Ik wil het geen onzin noemen wat je zegt, maar ik ben het er wel zeer mee oneens.
Ik heb gewoon een 5850je in mn pc hangen en BF3 draait vlekkenloos op z'n max bij 1920x1200.
2gb heeft volgens mij pas echt zin als je inderdaad meerdere schermen gaat gebruiken.

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-01 10:02

RoofTurkey

PredatorKalkoen

CrackSlet schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:03:
[...]

Ik wil het geen onzin noemen wat je zegt, maar ik ben het er wel zeer mee oneens.
Ik heb gewoon een 5850je in mn pc hangen en BF3 draait vlekkenloos op z'n max bij 1920x1200.
2gb heeft volgens mij pas echt zin als je inderdaad meerdere schermen gaat gebruiken.
Je moet niet alleen kijken naar wat je er op dit moment voor nodig hebt om games goed te spelen, maar je moet ook kijken naar de toekomst, dan zul je zien dat met die €50,- meer je pc langer de nieuwste games kan spelen met een beetje leuke settings en dan is de keuze aan Gnermo of hij het dit waard vindt. Ik zou het in ieder geval iedereen aanraden.

Grillmeister

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Als je nu die €50 op zak houd en investeert in een nieuwe videokaart als je die 2GB ook echt nodig gaat hebben dan ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Als ik zo je reacties bekijk lijkt het alsof je niet voldoende openstaat voor advies, waar je wel om vraagt. Overigens is [Geluid] Het stille PC topic deel IV wel degelijk bedoeld voor dit soort kwesties, dus het is om te beginnen een goed idee om dat topic even door te nemen, in plaats van het direct van de hand te slaan. Zo wordt in dat topic bijvoorbeeld ook verwezen naar deze test met 122 verschillende casefans, om maar één zijstraat te noemen.

Verder is de discussie met betrekking tot de geheugenhoeveelheid van de videokaart natuurlijk geheel niet op zijn plaats in Cooling; daarvoor is er Videokaarten & Beeldschermen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Rone schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 09:59:
Als ik zo je reacties bekijk lijkt het alsof je niet voldoende openstaat voor advies, waar je wel om vraagt. Overigens is [Geluid] Het stille PC topic deel IV wel degelijk bedoeld voor dit soort kwesties, dus het is om te beginnen een goed idee om dat topic even door te nemen, in plaats van het direct van de hand te slaan. Zo wordt in dat topic bijvoorbeeld ook verwezen naar deze test met 122 verschillende casefans, om maar één zijstraat te noemen.

Verder is de discussie met betrekking tot de geheugenhoeveelheid van de videokaart natuurlijk geheel niet op zijn plaats in Cooling; daarvoor is er Videokaarten & Beeldschermen.
Met het eerste ben ik het deels eens, ik heb natuurlijk wat gehad aan bijv. de eerste reactie in dit topic, maar ik ben het niet eens met zijn edit.

Uiteraard had ik dat andere topic kunnen gebruiken, alleen schoot het me niet op tijd binnen.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09-2025
Ik heb een hele tijd Noiseblocker fans in mijn kast gehad, goede fans,stil en niet zo heel duur.
Hierna ben ik overgestapt op Noctua, wel wat duurder maar nog stiller en veel beter in de airflow.
Heb nu 5 x 140mm en een Noctua CPU koeler (met 2 x 120mm) in mijn Aerocool-kast , heerlijk stil :)

Mijn advies, koop Noctua en hou eventueel V&A in de gaten.
Daar heb ik bijvoorbeeld al verscheidene op gekocht.

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-11-2020
waarom een Z68 bord met een I5 proc zonder K? (Z68 + K proc = OC), als je wil overklokken een 2500K kopen, of als je niet wil overklokken een ander mobo.

Ik denk als je een silencio.....quiet.....whisper......no noise-kast koopt van welk A-merk ook ,dat je dan ook dat je wel goed zit, maar een paar tientjes meer voor een kast uitgeven dan later die tientjes weer aan fans uitgeven is soms verstandiger, iets duurdere kasten zijn beter gebouwd, minder plastic en zowiezo stiller.

[ Voor 55% gewijzigd door thiesggb op 19-02-2012 10:39 ]

Pagina: 1