Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN Adsl ineens veel te traag

Pagina: 1
Acties:

• HCMarX
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:21
Na jaren van tevredenheid over KPN ADSL (het is door de jaren goedkoper en sneller geworden) lijkt de pret nu definitief voorbij.

Situatie:
- We wonen in een gebied waar ADSL het enige alternatief is.
- We hebben ene abonnement van 8mbit/1mbit
- Deze snelheid werd tot voor kort (bijna) gehaald

Sinds dit weekend (of misschien iets eerder, ik heb niet zo veel geïnternet de laatste week) halen we ineens de snelheid niet meer. Dit viel eigenlijk voor het eerst op toen ik op onze nieuwe tv wat youtube filmpjes wilde laten zien. Toen dacht ik dat het aan de HD kwaliteit lag en dat de 8 mbit onvoldoende was.

Gisteren viel het me echter op dat youtube op mijn pc ook trager geworden was en het downloaden van bestanden ook niet sneller dan 200 a 250 kb ging, waar dit normaal toch wel minimaal met 600 kb ging.

Een inventarisatie 'in de modem' liet mij zien dat de upload/download van de verbinding ineens maar op 544/2080 stond. Ik heb hier nooit echt op gelet, maar ik meen me te herinneren dat ik wel eens 6800 down heb zien staan (dat is ook geen 8 mbit, maar we zitten ook een eindje van de centrale).

De modem een paar keer soft- en hard resetten bracht geen uitkomst en ook een nachtje rust (plus een reset leverde geen resultaat op)

Dan maar mijn minst favoriete onderdeel, het bellen van de KPN klantendesk. Na 5-10 minuten (20) minuten wachten kreeg ik iemand aan de telefoon. Het standaard riedeltje (OS, draadloos) kwam voorbij, maar nadat ik hem had duidelijk gemaakt dat het probleem ook 'in de modem' zat kreeg ik hoop dat het probleem opgelost zou gaan worden. De modem werd op afstand gereset.

Toen dat echter nog geen resultaat had werd de toon ineens anders en kwam de vraag waar de modem staat. Deze staat al jaren op ongeveer 2/3 meter afstand van de meterkast met 3/4 meter telefoonkabel er naar toe. Tja en dat was niet de bedoeling. Dat moest ik maar veranderen, want (de toon werd ineens 'dreigend') anders dan zou er een dure monteur langskomen om het recht te zetten. Die zou voorrijdkosten rekenen, onderzoekskosten want KPN garandeert alleen snelheid 'tot de voordeur'. Toen ik zei dat ik de modem dan wel even naar beneden zou zetten kwam er ineens een verhaal dat het een uur duurt voordat alles weer goed werkt na een reset en dat het zo zou blijven dat het niet door een monteur was aangesloten bla bla bla.

Ik heb mezelf maar rustig gehouden en de beste man bedankt voor zijn hulp en een prettige avond gewenst. Maar KPN gaat in principe wel een klant kwijt raken, maar ik heb een hekel aan dreigen dus dat zien ze vanzelf wel. Daarnaast moet ik natuurlijk wel een fatsoenlijk alternatief hebben. Dat lijkt tele2 te kunnen bieden, maar eerst zou ik graag wat zaken proberen te achterhalen:
- Is Tele2 in deze een alternatief. Volgens de postcodecheck zouden ze dat zijn, maar ik moet niet van de regen in de drup terecht komen
- Dat 'kabelverhaal' lijkt me grote lulkoek omdat de modem al jaren met de zelfde kabels op de zelfde plek staat --> toch?
- Zijn er mensen die vergelijkbare ervaringen kennen? Ik zie in mijn modem dat we via het oude ADSL (G.992.1 annex A) protocol verbonden zijn. Ik lees wat verhalen dat KPN in een aantal gevallen het ADSL2 protocol (992.3/992.4) heeft teruggezet naar ADSL. Ik heb echter geen idee hoe dit er voorheen bij lag.

Ook ben ik wel benieuwd hoe ADSL bij Tele2 klanten is aangesloten. Het mooiste zou zijn als we gewoon een modem kunnen neerzetten op de plek waar nu dat KPN ding staat

Gamecube (games) kopen of ruilen??

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-11 01:03
waarschijnlijk maken de stekkers naar het modem geen goed contact
heb ik ook pas gehad, gewoon beetje aan de bekabeling frunniken en controleren of je modem hoger intraind

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:47

Zenix

BOE!

Kabelverhaal lijkt je grote lulkoek? Ik zou voordat je dat zegt het gewoon proberen.
Weet wel uit eigen ervaring dat het gebruikelijk is om te testen met een korte kabel op het ISRA zonder splitter.
Als dat het niet is, dan weet je dat. Kan je verder zoeken na het probleem.

[ Voor 23% gewijzigd door Zenix op 15-02-2012 18:39 ]

• Robvnl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02-2023
Dit zelfde verhaal heb ik ook meegemaakt bij xs4all. De enige verklaring was dat op de switch van KPN in de centrale meer gebruikers zijn gekomen. Ik had destijds een lite pakket en ben gedowngrade naar start juist omdat de snelheid die lite beloofde bij lange na niet gehaald werd. Nu zit ik op net 6Mbit/800bit. Dat zou 8/1 Mbit moeten zijn. Dus overstappen naar tele-2 is geen garantie. Overigens, op mijn vorige adres waar ik veel sneller adsl had was mijn kabel van het modem naar het ISRA punt 9 meter, nooit problemen mee gehad. Sinds hier glasvezel is getrokken stap ik maar over op glas.

• HCMarX
Even een update van mijn kant.

De korte kabels heb ik geprobeerd en dat sorteerde geen effect. Een tweede KPN medewerkster vandaag was een stuk hulpvaardiger. Het lijkt te zijn veroorzaakt door DLM. DLM knijpt de verbinding als deze schijnbaar niet stabiel genoeg is. DLM reset zou binnen tien dagen effect moeten sorteren, maar toen ik doorvroeg wat ik zou kunnen doen als de snelheid nog steeds niet omhoog zou gaan kwam er ineens de mogelijkheid om iets in de centrale aan te passen en een nieuw modem te sturen. Aangezien dat kosteloos is en we dan naar VDSL gaan heb ik dat dankbaar geaccepteerd.

Ik houd jullie op de hoogte. Het DLM verhaal kwam ik al ergens op internet tegen en het zou best kunnen dat er meer mensen zijn die er last van hebben/krijgen.

Verwijderd

Allereerst is het geen 'grote lulkoek' dat het aan de bekabeling zou kunnen liggen. Splitters willen nog wel eens verouderen en het signaal niet goed meer doorgeven. Ook de bekabeling van het IS/RA punt naar het modem is nogal fragiel en zou ook het probleem kunnen veroorzaken, al helemaal als ze langer zijn dan 2 meter.

DLM lijkt mij ook in dit geval de voornaamste oorzaak. Let erop dat je de eerste dagen wellicht nog langzamere verbinding krijgt, maar het daarna in stapjes weer richting de 8mbit gaat.

• HCMarX
Tja dat het effect kan hebben dat geloof ik ook wel, maar in enkele dagen tijd van 6+ mbit naar 2 mbit dat vind ik wel een beetje duister hoor. Maar het vervangen van de kabels voor kortere heeft ook geen effect gesorteerd dus was in dit geval ook niet de reden. Ook is de splitter er nu tussenuit (is niet meer nodig omdat bellen toch via modem loopt).

En dat het 10 dagen kan duren voordat de snelheid terug is dat vertelde KPN medewerkster al. Ik verwacht alleen voor die tijd al de nieuwe modem en update in de centrale. Ik blijf het echter raar vinden dat ze zomaar iets aanpassen waardoor je effectief 2/3 of meer van je snelheid kwijtraakt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 20:42
Wat het eerste contact betreft... vergeet niet dat ze 90% totale digibeten aan de lijn krijgen..

Verder.. hint laten vallen dat je 's contact gaat leggen met xs4all om te kijken of die je wel goed kunnen bedienen kan ook wonderen doen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Smashmint
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:21
Ik heb in het zelfde schuitje gezeten, ook een 8Mbit lijntje bij KPN die opeens veel langzamer werd. Het kwam inderdaad door dat DLM verhaal, ze hebben een nieuw modem toegestuurd en het probleem was verholpen bij mij.

• HCMarX
Dat gaan ze bij mij dus ook doen. Alleen wel lullig voor de mensen die iets minder ver kijken en nu ook KPN ADSL hebben.

• HCMarX
Goed nieuws:

Een nieuwe modem en de aanpassing in de centrale sorteren voorlopig effect. De modem zegt nu verbinding te hebben met "Actual Rate (Up/Down) 1027/7994 kbps". En bij speedtest haal ik gemiddeld meer dan 7000kbs down en meer dan 750 kbs up.

Mensen met vergelijkbare problemen raad ik dus aan die nog een Speedtouch 780 hebben raad ik aan om dus KPN te bellen en duidelijk aan te geven dat je de problemen vroeger niet had en dat het vermoedelijk door DLM klomt. Ook voormensen die bijv. ouders hebben met een trage verbinding.

Pagina: 1