optisch signaal splitten

Pagina: 1
Acties:

• jeroenstaman
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12 21:16
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag betreffende een optische splitter.

Ik heb een surround systeem( LG) met 1 optische ingang.
Ik heb al mijn randapparatuur aan mijn tv (panasonic TXP42u30E) gekoppeld, en deze doorgestuurd naar de versterker.
Nu komt het wel eens voor dat ik vanaf de mac een filmpje kijk, die dan dus ook op die ene optische ingang aangesloten moet worden.

Ik heb hiervoor een splitter gekocht, die dus niets doet.
Het lijkt alsof het signaal door de splitter verzwakt wordt (lichtpuntje is veel minder vel) en er daardoor geen contact wordt gemaakt.

Ik heb uitsluitend profi kabels ( al meen ik dat het met optische materialen niet veel uitmaakt) en heb diverse kabellengtes geprobeerd.

iemand een idee hoe dit op te lossen?

bvd

jeroen staman

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je hebt nu waarschijnlijk een passieve optische splitter, welke je kan gebruiken om 2 outputs op 1 input aan te sluiten (bijvoorbeeld een mediaplayer en een dvd speler op 1 optische aansluiting op versterker). Andersom zal niet werken omdat dan inderdaad de lichtopbrengst halveert.

Wat je moet hebben is een actieve splitter, die het licht opvangt, versterkt en weer opnieuw verstuurt.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• jeroenstaman
maar dat is toch ook wat ik probeer? zowel mijn mac als mijn tv op 1 optische ingang aansluiten

eventueel een linkje naar zon actief ding? ik ze niet vinden namelijk

bvd

jeroen staman

edit

ik snap het nu denk ik, die splitter die ik heb is om 1 geluidsbron 2 keer uit te sturen, bijvoorbeeld naar je versterker en een opname apparaat

[ Voor 61% gewijzigd door jeroenstaman op 14-02-2012 21:31 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Heeft je set geen coax digitale ingang? Dan kun je die gebruiken voor de 2e bron.

Of je gebruikt je TV, als je daar je mac op aansluit met HDMI kun je zo ook het geluid doorsturen

Alternatieven zijn een switchbox of je homecinema upgraden naar iets met meer ingangen.

• jeroenstaman
mac via hdmi gaat helaas niet.

Ik heb een macbook met een minidisplay naar hdmi, maar die stuurt geen geluid door.
kan uiteraard wel gewoon de jack uitgang naar 2 keer tulp gebruiken, maar wil graag goed geluid :P

upgraden vind ik wat overbodig, dan plug ik wel een extra keertje in en uit

• spone
  • Niet online
Wat heb je nu voor splitter? Volgens mij heb je bij nader inzien helemaal geen splitter nodig, maar een simpele switch waarmee je tussen twee ingangsbronnen kan schakelen en dus per stand 1 van de 2 kan doorzetten.

Iets passiefs als dit zou op zich moeten werken.

Actief is meer om het ingangssignaal over meerdere uitgangen te verdelen met behoud van signaal(licht)sterkte.

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-12 17:15
Deze heb je nodig. Gebruik ik zelf ook en werkt perfect.

http://www.elektronica-online.nl/?content=697

Net te laat, maar wel een stuk goedkoper. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Marcusso op 14-02-2012 21:35 ]

No Shame, only Fame!

• jeroenstaman
ik heb nu deze:

http://www.kabeltje.com/h...2bf40f021d03fd47479490ff8

die zou in principe moeten werken, maar dat doet ie dus niet.

Morgen die andere dan maar even bestellen, wellicht dat da uitkomst biedt

in ieder geval bedankt!

jeroen

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:04

FeaR

In GoT we trust

DJSmiley schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:30:
Of je gebruikt je TV, als je daar je mac op aansluit met HDMI kun je zo ook het geluid doorsturen
Via HDMI de TV in en dan via de S/PDIF Out kan, maar grote kans dat de TV daar eerst 2.0 van maakt en dan pas uitstuurt. Dan ben je alsnog je 5.1-track kwijt.
jeroenstaman schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 23:48:
ik heb nu deze:

http://www.kabeltje.com/h...2bf40f021d03fd47479490ff8

die zou in principe moeten werken, maar dat doet ie dus niet.
In theorie moeten die werken inderdaad, maar in de praktijk kom je vaker tegen dat het niet dan wel werkt. Idem met een zelfde splitter maar dan voor HDMI. Sommigen hebben geluk en daar werkt het, maar persoonlijk zou ik altijd meteen gaan voor een schakelaar. Want splitten is zelfs met digitale signalen niet handig.

Mocht de LG een Digitale Coax In hebben kan je er ook nog voor kiezen om één van de apparaten daarmee te verbinden. Optisch kan je omzetten naar Coax (en andersom). Hoef je niet handmatig te schakelen met een dergelijke Optical Switch. Prijzen daarvoor liggen echter wel wat hoger.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 15-02-2012 07:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:21

eagle00789

Est. November 2005

eigenlijk hoeft hij niet te splitten, maar te joinen.

code:
1
2
3
4
5
6
randapp ----------\
                   >---------- surround systeem
mac --------------/
                  ^
                  |
              splitter

dan zou deze simpele splitter al voldoende zijn in dit geval.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Weet je zeker dat de apparaten niet tegelijk de signalen aan het sturen zijn? Als dat het geval is dan snapt je stereo er niets meer van natuurlijk.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En zo'n ding werkt dus niet naar behoren, wordt eerder in dit topic al door TS gezegd.

• spone
  • Niet online
FeaR schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 07:39:
[...]
Optisch kan je omzetten naar Coax (en andersom). Hoef je niet handmatig te schakelen met een dergelijke Optical Switch. Prijzen daarvoor liggen echter wel wat hoger.
Dan moet je handmatig switchen op je receiver ipv op de switch, komt praktisch op hetzelfde neer.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

spone schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 09:24:
[...]

Dan moet je handmatig switchen op je receiver ipv op de switch, komt praktisch op hetzelfde neer.
Ik mag aannemen dat een receiver met remote wordt geleverd, dat is toch wat handiger dan opstaan en schakelen op de Optische Switch.

• jeroenstaman
ik heb zon schakelaar besteld, morgen maar eens kijken of die beter werk levert.

men receiver heeft overigens wel een coaxiale ingang, alleen zowel de tv en mac hebben geen coaxiale uitgang.

Zon omvormer ook wel eens bekeken(verkoop die dingen soms op men werk) maar moet weer een adaptertje aan enz. geen zin in.

@ wolfboy

nee dat wat ik zeker, heb namelijk ook geprobeerd er maar 1 van de twee op te gooien, en nog niets.

ach we gaan het meemaken, ik gooi er zon schakelaar tussen en als die ook niet doet wat ik wil jammer dan :P

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Misschien kun je hier wel iets mee. http://www.popelectronics...ar-coax-conv-optcoax.html

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat ik heb gedaan, nadat zo'n splitter het niet deed: 2 optical kabels genomen, en van beide 1 stekker afgeknipt.
Vervolgens 1 van de 2 stekkers ontleed, en de opening voor de optical fiber iets groter geboord. Vervolgens kon ik de 2 fibers samen er in steken. Gevolg is dat de fibers 2 overgangen minder hebben TOV zo'n splitter, en dus wel genoeg kracht behouden om het signaal goed te ontvangen :)
Pagina: 1