Olielek in recent APK-goedgekeurde fiat panda van 12 jaar

Pagina: 1
Acties:

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Heeren,

Een kennis van me heeft recentelijk haar +- 12 jaar oude panda ter APK aangeboden bij een beunhaas.
Voertuig is 12 dagen geleden APK goedgekeurd door een garage (in opdracht van de beunhaas).
Op zich jammer dat het hier een beunhaas betreft, aan de andere kant is hier wel sprake van een rechtsgeldige overeenkomst, en een valide APK goedkeuring door een officiele garage....

chter sinds enkele dagen ruikt het voornoemde voertuig schroeierig, waarbij ik vandaag heb geconstateerd dat er een grote plas vettige vloeistof onder ligt en het olie-niveau niet is zoals dat behoort te zijn (ruimschoots onder het minimum) terwijl dit niveau zeker is aangevuld. Deductie impliceert dat dit olie zou kunnen zijn.
DIt is ook even kort en bondig door mij vastgelegd.

Al met al heb ik het idee dat de keuring niet heel strikt is uitgevoerd.
Nu heb ik de ballen verstand van auto's , APK en dergelijke maar weet ik wel wat van het recht.
Vanmiddag ben ik de wvw1994 ingedoken en uiteindelijk bij de RDW uitgekomen; en ik heb de keuringseisen per 01-04-2011 doorgelezen.

Hier vind ik geen duidelijke richtlijnen met betrekking tot het keuren van olie-systemen; wel rond het brandstof systeem. Ik neem dan ook aan dat we de olie-inrichting hieronder mogen scharen.

Wat ik me echter af vraag is in hoeverre je dit soort problemen mag verwachten zo kort na een APK-goedkeuring (is deze dan wel na behoren gedaan?), ook gezien de leeftijd van het voertuig.

Kan iemand mij vertellen of hier richtlijnen, danwel jurisprudentie, over is en of het zinnig is hier nog wat mee te doen?

Thanks!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:33

Sick Nick

Drop the top!

APK en beunhaas is vaak keuren zonder kijken, of te wel gewoon afmelden en papiertje printen. Daarom ga je tenslotte naar de beunhaas, zonder gedoe een 'nieuwe apk.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

APK is een keuring voor de veiligheid en milieubelasting van het voertuig. Het zegt helemaal niets over de staat van de auto of motor. Een beunhaas moet net zo goed voldoen aan de APK standaarden en krijgt dan ook geregeld controle van het RDW.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nou de beunhaas heeft de feitelijke keuring door een garagebedrijf laten doen. De minister heeft dat keuringsbedrijf aangewezen:
Art. 75:

Een keuringsbewijs wordt door degene die ingevolge artikel 78 met de afgifte van keuringsrapporten is belast, afgegeven op aanvraag en tegen betaling op de door deze vastgestelde wijze van het door deze vastgestelde tarief indien het motorrijtuig of de aanhangwagen heeft voldaan aan de eisen die ingevolge artikel 71, onderdeel c, aan dat voertuig worden gesteld
(wvw 1994) dus daar mag je toch enige kwaliteit van verwachten zou ik denken, of mis ik iets?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

APK gaat alleen over veiligheidszaken he, naar de overige technische staat van de auto word niet gekeken. Daar is het gewone onderhoud (kleine en grote beurten) voor.

Virussen? Scan ze hier!

• Nighthawk12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22-02-2025
Hi,

Een APK keuring is hoofdzakelijk een momentopname, waarbij de auto op diverse punten welke direct gevaar op kunnen leveren wordt gecontroleerd ( gordelinrichting, remmen, verlichting enz ).

Hierbij wordt niet gekeken naar olieniveau, dit is meer onderhoud dan APK. Ik zie hier dan ook niet echt iets verwijdbaars, hoe jammer dit misschien ook is.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
wildhagen schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:56:
APK gaat alleen over veiligheidszaken he, naar de overige technische staat van de auto word niet gekeken. Daar is het gewone onderhoud (kleine en grote beurten) voor.
Nou ik kan me voorstellen dat een fors olielek wel zeker milieubelastend werkt?
Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:56:
Hierbij wordt niet gekeken naar olieniveau, dit is meer onderhoud dan APK. Ik zie hier dan ook niet echt iets verwijdbaars, hoe jammer dit misschien ook is.
Het is hier niet het oliepeil maar het lek dat de crux is. Er een scheutje olie ingooien is idd niet de bedoeling. Grappig dat heel veel dingen compleet gespecificeerd worden, met name rond banden en brandstof maar niet rond olie.
Ik kan me immers voorstellen dat dit zowel op milieuvlak (olie her en der verspreiden) als veiligheidsvlak (olie op de weg) niet handig is?

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Nighthawk12 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:56:
Tenzij je specifiek vraagt om een onderhoudsbeurt. Een A.P.K. staat inderdaad los van het onderhoud.
De beunhaas nam de opdracht wellicht letterlijk op, zodoende heeft hij dus alleen een A.P.K. gedaan.

Uiteraard staat het je vrij om bezwaar te maken tegen de beslissing van de A.P.K. keurmeester. Ook bij een goedkeur mag je bezwaar maken, en het schijnt nog te gebeuren ook.
Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:58:
[...]

Als het lek niet tijdens de A.P. Keuring wordt geconstateerd, dan zal de auto worden goedgekeurd. Een schokbreker mag bijvoorbeeld wel helemaal leeg zijn, maar mag niet lekken tijdens de keuring.

[ Voor 24% gewijzigd door Trommelrem op 14-02-2012 19:01 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
[...]

Was het olielek 12 dagen geleden dan al wel zo fors? De rare geur ruik je pas sinds enkele dagen, en als er echt zo veel weglekt dan had de auto nu geen grote plassen meer kunnen maken...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:54

Part

Helemaal niets.....

Al zou hij er APK op afgekeurd moeten worden (ik denk van niet) dan nog kan een defect een dag of een uur na de APK keuring optreden.
Zoek eerst uit wat er defect is. Misschien is het de klepdeksel pakking van een paar euro.

Zo iets:
http://etmontage.nl/openc...ct/product&product_id=203
Sick Nick schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:54:
APK en beunhaas is vaak keuren zonder kijken, of te wel gewoon afmelden en papiertje printen. Daarom ga je tenslotte naar de beunhaas, zonder gedoe een 'nieuwe apk.
Iemand die zo te werk zou gaan heeft zijn bevoegdheid om APK te keuren niet lang meer.

[ Voor 53% gewijzigd door Part op 14-02-2012 19:16 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Precies, APK wordt strikt gereguleerd met steekproeven en strafpunten, zomaar auto's goedkeuren is er dus niet bij.

Staat van de motor wordt niet gekeurd, en hij lekte ten tijde van de keuring zichtbaar geen olie (anders had hij dit opgemerkt), dus het was in orde.

En dan nog, ook al had hij dit wel geconstateerd, de kosten voor reparatie zijn gewoon voor jou hoor :)

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Grappig dat heel veel dingen compleet gespecificeerd worden, met name rond banden en brandstof maar niet rond olie.
Ik kan me immers voorstellen dat dit zowel op milieuvlak (olie her en der verspreiden) als veiligheidsvlak (olie op de weg) niet handig is?
grove olielekken zijn geloof ik tegenwoordig wel afkeur. blijkbaar niet.

maar t kan zijn dat t pas in de laatste dagen is gaan lekken hoor, en zo'n schroeigeur ruik je al gauw als er een paar druppels olie op je uitlaat landen, maar plasjes dan is er toch echt wel n zichtbaar (en dus op te lossen) lek. waarschijnlijk inderdaad een lekke klepdekselpakking, controleer dat eerst even :)

verder is idd de motor/olie/onderhoud geen apk punt, apk kijkt alleen naar de veiligheid, uitlaatgassen en of de olie niet met liters tegelijk eruit komt klotsen..

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04-2025
Olie lekkage is geen APK punt, dat heeft niks met veiligheid te maken, daarnaast is het een momentopname, er kan zelfs tijdens een steekproef een lampje kapot gaan.

waarom weet ik ook niet, maar het is iig niks om ze mee te "pakken" als je dat graag wil.

Je moest is weten hoeveel auto's lekken.
Wat ook kan is dat je bijvoorbeelt bevroren carterventilatie hebt, dan gaat die de olie er uit gooien op plekken waar dat niet hoort (keerringen, pijlstok, pakkingen en soms zelfs de oliedop zelf)

dingen als olielekkage is (meestal) eigen achterstallig onderhoud.
Ze hadden er dan evt wel melding van kunnen maken naar de beunhaas toe, dat was wel netjes geweest.

Ik ben zelf monteur, en krijg vaak te horen: Hoe kan dat nou, hij is pas voor apk geweest!?!?
Mensen snappen het verschil tussen APK en onderhoud niet, en lijkt dat jij daar ook een probleempje mee hebt haha.

Als je je auto goed apk gekeurd en nagekeken wil hebben moet je hem of zelf naar de garage brengen, of een betere beunhaas zoeken ;)

Ik zou bijvoorbeeld alles opschrijven wat in mijn ogen niet goed is, kan ik weer op verdienen, en heb jij weer een goed lopende auto voor terug. maar dat is mijn visie er op.

Audi S3

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10-2025

tdw

Amai seg!

Bij mij lekte de koppakking. Ik heb het zo aangepakt: Als de auto zonder noemenswaardige problemen door de APK kwam, dan zou ik het fixen.

En inderdaad, auto zonder aantekeningen door de APK. En het lekte niet behoorlijk weinig kan ik je vertellen, ze moeten echt wel wat op die garagevloer hebben zien liggen :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

12 dagen later is ook wel iets te lang, er kan van alles gebeurd zijn, over een blok ijs gereden, of er is iets heftig bevroren geweest. En zoals al eerder is gezegd APK is niet hetzelfde als een onderhoudsbeurt.

En dan heb je nog het feit van een 12 jaar oude panda, je weet iets van recht zeg je, dus dan kan je ook wel nagaan dat er met een 12 jaar oude (budget)auto het niet ondenkbaar is dat er probleempjes gaan optreden en dat je dit niet de garagist kan aanrekenen 12 dagen na de laatste beurt.

Al zou het me ook niets verbazen als een rechter de oh zo arme consument beschermd.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
AlexanderB schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:28:
[...]

grove olielekken zijn geloof ik tegenwoordig wel afkeur. maar t kan zijn dat t pas in de laatste dagen is gaan lekken hoor, en zo'n schroeigeur ruik je al gauw als er een paar druppels olie op je uitlaat landen, maar plasjes dan is er toch echt wel n zichtbaar (en dus op te lossen) lek. waarschijnlijk inderdaad een lekke klepdekselpakking, controleer dat eerst even :)

verder is idd de motor/olie/onderhoud geen apk punt, apk kijkt alleen naar de veiligheid, uitlaatgassen en of de olie niet met liters tegelijk eruit komt klotsen..
OKay. Ik heb geen auto (het is dan ook niet mijn voertuig) dus ik ben compleet niet bekend met APK en dergelijke.
MexxT schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:00:
Olie lekkage is geen APK punt, dat heeft niks met veiligheid te maken, daarnaast is het een momentopname, er kan zelfs tijdens een steekproef een lampje kapot gaan.
Okay tot die conclusie kwam ik half en half ook zelf ja.
waarom weet ik ook niet, maar het is iig niks om ze mee te "pakken" als je dat graag wil.
Nou ja pakken, ik vind het vreemd dat zaken nagekeken worden en daarna alsnog vrij hard stuk gaan.
Je moest is weten hoeveel auto's lekken.
Wat ook kan is dat je bijvoorbeelt bevroren carterventilatie hebt, dan gaat die de olie er uit gooien op plekken waar dat niet hoort (keerringen, pijlstok, pakkingen en soms zelfs de oliedop zelf)
Okay maar hier lag echt een mega plas onder binnen 1 dag... en het vroor niet meer.

[q]
En dan heb je nog het feit van een 12 jaar oude panda, je weet iets van recht zeg je, dus dan kan je ook wel nagaan dat er met een 12 jaar oude (budget)auto het niet ondenkbaar is dat er probleempjes gaan optreden en dat je dit niet de garagist kan aanrekenen 12 dagen na de laatste beurt.
Al zou het me ook niets verbazen als een rechter de oh zo arme consument beschermd.
Om een 12 jaar oude pinda naar de rechter gaan lijkt niet geheel en al te stroken met opportuniteitsbeginsel.

Ik kan me in de meningen die ik niet quote in redelijke mate vinden. Zal eens uit de mensen in kwestie wringen wat ze nou exact aan opdracht hebben gegeven aan $beun....

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:17
APK stelt niets voor, mijn auto is ooit met een afgescheurde ophanging door de APK gekomen.... dus wat dat betreft ga je daar niets aan hebben.

daarbij is een auto die olie lekt geen gevaar op de weg , tenzij het er met liters per seconde eruit loopt maar dan rijd ie niet lang.

ik weet dat er veel auto's "zweten" en sommige "zweten" een paar druppels dat is eigenlijk nooit een probleem.

ons ex-beunhok lekte+verbruik flink maar is wel gewoon goedgekeurd..

kortom: ik denk dat je hier niets uit kunt halen, je kunt de beunhaas vragen hoe dat kan komen en misschien laten controleren en misschien dat hij als redelijke beunhaas wat voor je kan regelen :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:31:
Okay maar hier lag echt een mega plas onder binnen 1 dag...
Ik weet niet of wij dezelfde definitie van "mega plas" hebben, maar in een auto zitten geen 12 mega plassen aan olie. Als je na 1 dag al een megaplas ziet denk ik niet dat de auto 12 dagen geleden al in deze mate lekte, dan had er ondertussen geen drup meer ingezeten (en dus niets meer uitgelekt)...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Het heeft wel sinds die tijd nogal hard gevroren?

En qua megaplas, er lag een plas van +- 50cm onder. Vind ik zeer fors... maar ik heb 0.0 verstand van motorvoertuigen en dus weinig referentie.

Verwijderd

Zoals hier meermalen al in het topic terecht gesteld wordt geeft de APK geen enkele garantie. Tenzij het voertuig aantoonbaar op dat moment al een afkeurmankement vertoonde, hebben ze niets verkeerds gedaan als er zodra het ding weer buiten staat een wiel af valt o.i.d.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-01 15:06
Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:52:
Het heeft wel sinds die tijd nogal hard gevroren?
Precies, zijn genoeg auto's die nu problemen gaan geven nu het weer boven 0 is gekomen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36
Is niet gewoon de caterpan op iets stukgereden?

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:29
Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:52:
Hier vind ik geen duidelijke richtlijnen met betrekking tot het keuren van olie-systemen; wel rond het brandstof systeem. Ik neem dan ook aan dat we de olie-inrichting hieronder mogen scharen.
De olie in een automotor wordt doorgaans gebruikt om de motor van smering te voorzien. Wordt dus niet gebruikt als brandstof en valt dus ook niet onder brandstofsysteem

Het APK-puntje brandstofsysteem houd voor zover ik weet in dat er geen lekkage's mogen zijn in het traject van de brandstoftank tot de motor. Ook wordt er gecontroleerd op slang erosie, slechte slangklemmen of iets anders dat in de nabije toekomst tot lekkage zou kunnen komen

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 14-02-2012 23:54 ]

Verwijderd

Lekken is een milieudelict, ik weet alleen niet of dat in de APK wordt meegenomen. De APK is nogal selectief soms.

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Bezwaar na goedkeuring
Als uw auto is goedgekeurd, kunt u daartegen bezwaar maken. U heeft maximaal een jaar de tijd om bezwaar te maken, zolang het keuringsrapport geldig is. U kunt uw bezwaar schriftelijk melden bij de klachtencoördinator van de RDW. Bij een goedkeuring heeft u tot maximaal een jaar om in beroep te gaan. Het is van belang dat u niet alvast onderdelen van de auto hebt laten repareren of vervangen.

Bron

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:47
Vraag ze eerst maar eens wanneer de auto voor het laatst een grote beurt heeft gehad, waarschijnlijk lang geleden.

Daarbij word de motor bij de roettest ook flink belast omdat deze onbelast op volle toeren draait. Je hebt best kans dat dit je een (toch al slechte) pakking heeft gekost.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:31:
[...]

Nou ja pakken, ik vind het vreemd dat zaken nagekeken worden en daarna alsnog vrij hard stuk gaan.
Tsja, maar als jij mij vandaag vraagt om de verlichting in je huis te "keuren" en alle lampen doen het, maar over een week begeeft de lamp op het toilet het. Vind je dat dan ook vreemd of kun je je voorstellen dat iets nu niet lekt, maar over 12 dagen wel begint? En in de tussentijd is er gereden met de auto, wie weet bekent de eigenares bij doorvragen dat ze onlangs met haar carterpan de stoel heeft geraakt ofzo? En sowieso kan een pakking natuurlijk van de ene op de andere dag gaan lekken, hoewel ik dan wel zou verwachten dat het rustig begint en niet met een plas van 50cm eronder. Dan vermoed ik eerder dat de beunhaas iets niet goed heeft aangedraaid, de olieaftapdop ofzo.

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 15-02-2012 08:29 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• riesjaar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-01 21:53
Ik ben net als Mexxt ook automonteur en keurmeester.
Olielekkage is nog GEEN controle punt , alleen als het
van de stuurbekrachting is.
Dat willen ze wel gaan veranderen en volgens mij vanaf
1 april 2012 wordt olielekkage een adviespunt, dan is
het nog geen afkeur punt

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
En zelfs dan nog is er geen schade in context van de topicstart. Of het was bij de APK geconstateerd en op verzoek gerepareerd, of het wordt iets later geconstateerd en op verzoek gerepareerd. Betalen voor de reparatie moet je toch.

• AlexanderB
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

riesjaar schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:23:
Ik ben net als Mexxt ook automonteur en keurmeester.
Olielekkage is nog GEEN controle punt , alleen als het
van de stuurbekrachting is.
Dat willen ze wel gaan veranderen en volgens mij vanaf
1 april 2012 wordt olielekkage een adviespunt, dan is
het nog geen afkeur punt
my bad dan ;) ik heb mn informatie blijkbaar uit een 'voorstel'-regelset gehaald die t blijkbaar niet gehaald heeft, zou ingaan per Q2 2011, waarin olielekken (meer dan "zweten" iig) afkeur zou worden. maar wat niet is, kan nog komen..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 18:52:

Wat ik me echter af vraag is in hoeverre je dit soort problemen mag verwachten zo kort na een APK-goedkeuring (is deze dan wel na behoren gedaan?), ook gezien de leeftijd van het voertuig.

Kan iemand mij vertellen of hier richtlijnen, danwel jurisprudentie, over is en of het zinnig is hier nog wat mee te doen?

Thanks!
Olielekkage staat los van de APK. Is dus ook geen APK punt. Je kan er ook niets zinnigs mee doen.

Wel kan ik mij voorstellen dat de APK gecombineerd is met een beurtje? En dat die lekkage kan komen door iets wat vergeten is aan te draaien oid?

Wat zei de beun erop?

Wise enough to play the fool

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik heb de lieden in kwestie gevraagd hoe en wat en wacht eigenlijk nog op antwoord.
Het punt van APK == momentopname is ondertussen bij mij wel duidelijk :).
Pagina: 1