Offline cache network-sharing

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Gezien ik bezig ben met het voor de zoveelste keer opnieuw instellen van m'n thuisserver op kot, ben ik op zoek naar nog enkele mogelijkheden tot het verbeteren van de betrouwbaarheid en snelheid van het systeem.

Ik speel al een tijdje met het idee van local file caching in m'n hoofd: de home-server (een Windows 2008 server) heeft als een van de prioritaire functies filesharing. Alle films en series staan op de server, zodat verschillende personen op kot deze kunnen streamen via het netwerk en niet iedereen zijn harde schijven moet volstampen met dezelfde redundante data, en omdat we op deze manier films en series kunnen streamen naar onze media speler (Xtreamer pro, linux) die maar een beperkte schijfruimte heeft.

De dataschijven van de server worden maar voor een klein gedeelte van de tijd gebruikt (als er iets van gestreamed wordt) en het leek dus logisch, om geluidsproductie en elektriciteitskosten te besparen, dat de schijven zichzelf automatisch uitschakelen (spin-down).

Het probleem hiermee is wel dat we moeten wachten tot de harde schijven opstarten voor we de dirs kunnen ophalen en beginnen met films kijken, wat vaak om een of andere reden tergend lang duurt.

Mijn idee is om de dirs (dus de mappenstructuur) te cachen op de clients die regelmatig streamen, voor linux vind ik vrij veel informatie over FS-cache en CacheFS, maar buiten wat instelling op de server over wat er mag gecached worden vind ik voor Windows niet veel terug.

Heeft iemand ervaring met het cachen van data in een thuisnetwerk en weet er iemand hoe dit in te stellen is in Windows/Linux?