Externe toegang Synology NAS & Thomson TG712 Router

Pagina: 1
Acties:

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-02 19:39
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren mijn Synology DS212+ binnengekregen, en ben er dik tevreden mee. Ik heb alles netjes geconfigureerd, maar heb nog steeds een aantal probleempjes.

Ik heb de volgende dingen geïnstalleerd:
- SabNZBd
- Sickbeard

Werkt allemaal prima lokaal, maar ik zou ook graag van buitenaf dit bereiken. Nu heb ik het volgende gedaan:

- Poorten openzetten in Synology firewall
- SabNZBd & Sickbeard configureren voor extern bereik
- In mijn Thomson TG712 alle benodigde poorten naar mijn NAS geforward d.m.v. Port Forwarding

Ik heb http://portforward.com/en...TG782/Synology_DS211+.htm gebruikt als handleiding. Misschien is de type NAS en Router anders, maar de UI is gelijk dus heb ik dit maar gebruikt. Uiteraard heb ik de poorten 8080 en 8081 ook toegevoegd.

Het probleem is alleen dat poort 5000 (Poort van DSM) bereikbaar is van buiten, en de rest van de poorten die ik heb toegevoegd niet. De test van http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ zegt hetzelfde, alleen poort 5000 staat open.

Wat doe ik fout? Want ik heb een voorgevoel dat het port forwarding in de router in zijn geheel niet werkt, maar dan vind ik het gek dat hij dan 5000 wel open heeft gezet.

PS: in DSM kan je ook een router instellen. Dit heb ik niet gedaan, omdat hij mijn router niet in de lijst ziet. Ik moest dus manual port forwarding instellen.

Alvast bedankt!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Kan je een screenshot posten van je huidige portforward instellingen op de router :)

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19-02 09:05
Doe ik even een tikje over de schutting naar de collega's van Netwerken.
WSS -> NT

Desktop | Server | Laptop

• Alsjemenou
Natuurlijk! Ik heb op basis van http://www.synology.com.t...how.php?lang=enu&q_id=299 de volgende selectie gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://genocom.nl/files/649f485f.png

Ik had niet alle features nodig, dat heb ik dus ook niet gedaan.

Dit is het apparaat:
Afbeeldingslocatie: http://genocom.nl/files/f36dc798.png

Misschien is het handig om te zeggen dat ik aan mijn router ook nog een Airport Extreme heb gekoppeld, die momenteel in Bidge Mode staat. Mijn NAS staat ook direct aangesloten op de Router, met enkel een switch ertussen. En ik heb mijn NAS een statisch IP gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 14-02-2012 18:52 ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 23:59

allure

Titaan fase 2/3

Heb je de interne poort 8080 wel naar het juiste IPadres laten verwijzen?

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 00:04
Het is onwaarschijnlijk, aangezien poort 5000 wel is opengezet, maar zou het misschien kunnen dat je de poorten ook op je modem moet forwarden (NAT-configuratie?). Ik kwam hier laatst ook achter en dat heeft een groot mysterie voor mij opgelost.

In mijn geval deelde mijn modem IP-adres aan de router uit (DHCP) en de router weer aan het 'originele' netwerk (computers e.d.) (DHCP). Ik dacht altijd dat mijn modem niks blokkeerde en alleen het internet 'doorstuurde', aangezien het maar een ethernet aansluiting had.

• Alsjemenou
allure schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:11:
Heb je de interne poort 8080 wel naar het juiste IPadres laten verwijzen?
Volgens mij heb ik dat zo toch al gedaan? Of hoe bedoel je dat anders?
ThinkCreative schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:20:
Het is onwaarschijnlijk, aangezien poort 5000 wel is opengezet, maar zou het misschien kunnen dat je de poorten ook op je modem moet forwarden (NAT-configuratie?). Ik kwam hier laatst ook achter en dat heeft een groot mysterie voor mij opgelost.

In mijn geval deelde mijn modem IP-adres aan de router uit (DHCP) en de router weer aan het 'originele' netwerk (computers e.d.) (DHCP). Ik dacht altijd dat mijn modem niks blokkeerde en alleen het internet 'doorstuurde', aangezien het maar een ethernet aansluiting had.
Mijn Thomson TG712 is volgens mij een modem en router in één. Het zou dus denk ik moeten werken zo toch?

Update: ik zie net dat naast de poort 5000 mijn poort 445 ook openstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Alsjemenou op 14-02-2012 20:09 ]

• ThinkCreative
Ah, dat is dan de vergissing aan mijn kant. Ik dacht dat het een losse router achter je modem was.

Wat allure bedoelt is dat je vaak inkomend verkeer via een poort naar een IP-adres moet sturen, uit jouw screenshot blijkt dat alleen de poorten zijn geopend en niet geforward. Anders weet de modem/router niet naar welk IP-adres de data moet (in het geval van meerdere machines [NAS+PC])

Mij de Allied Data Copperjet ziet het er bijvoorbeeld zo uit: [link]

Hier verwijst Internal naar de interne locatie.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkCreative op 14-02-2012 20:13 ]

• allure

allure

Titaan fase 2/3

exact, je hebt in je thomson de NAS geselecteerd en toen daar alle poorten van open gezet, maar welk ipadres heeft je NAS in je router.

Dit omdat je de NAS een statisch adres hebt gegeven.

[ Voor 17% gewijzigd door allure op 14-02-2012 20:19 ]

• Alsjemenou
ThinkCreative schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:12:
Ah, dat is dan de vergissing aan mijn kant. Ik dacht dat het een losse router achter je modem was.

Wat allure bedoelt is dat je vaak inkomend verkeer via een poort naar een IP-adres moet sturen, uit jouw screenshot blijkt dat alleen de poorten zijn geopend en niet geforward. Anders weet de modem/router niet naar welk IP-adres de data moet (in het geval van meerdere machines [NAS+PC])

Mij de Allied Data Copperjet ziet het er bijvoorbeeld zo uit: [link]

Hier verwijst Internal naar de interne locatie.
Bedankt voor de uitleg. Ik denk dat je de volgende screenshot bedoeld:
Afbeeldingslocatie: http://genocom.nl/files/e7609f58.png

Wat dit (volgens mij) doet is de instellingen achter Synology DS212 (al die poorten) naar de Synology-NAS sturen. Laatstgenoemde is mijn NAS met de interne ip 192.168.1.80. Dit apparaat dus:

Afbeeldingslocatie: http://genocom.nl/files/f36dc798.png

• ThinkCreative
Hmm, dat lijkt er goed uit te zien (ik heb zelf nog even wat onderzoek gedaan naar de settings en dit lijkt inderdaad op de juiste handeling).

Hebben de router en de NAS toevallig nog iets van een Firewall die mogelijk verkeer tegenhoudt?

Edit: Ik lees net in je first post dat je de poorten in je NAS al hebt opengezet.
Zit er dan nog mogelijk een firewall in de router?

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkCreative op 14-02-2012 20:48 ]

• Alsjemenou
ThinkCreative schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 20:25:
Hmm, dat lijkt er goed uit te zien (ik heb zelf nog even wat onderzoek gedaan naar de settings en dit lijkt inderdaad op de juiste handeling).

Hebben de router en de NAS toevallig nog iets van een Firewall die mogelijk verkeer tegenhoudt?

Edit: Ik lees net in je first post dat je de poorten in je NAS al hebt opengezet.
Zit er dan nog mogelijk een firewall in de router?
Ten eerste wil je even bedanken voor je hulp, we komen volgens mij stukje bij beetje verder.

Ik heb even de firewall van de NAS compleet uitgeschakeld, en zie nu dat poort 8081 nu ineens wel geaccepteerd wordt. Vanaf mijn iPhone kan ik sickbeard ook succesvol bereiken.

Alleen poort 8080 is nog een poort waarmee ik worstel, dan is het helemaal perfect! Ik vind het trouwens wel heel erg vaag waarom poort 8081 ineens wel doet..

• ThinkCreative
Een oorzaak die me nu te binnen schiet is dat de poort al door een andere service wordt gebruikt, waardoor deze niet meer toegankelijk is voor de service die jij wilt instellen.

Maar You Get Signal geeft niet aan dat hij openstaat (of begrijp ik je nu verkeerd), dus dat sluit weer uit dat het gebruikt wordt door een andere service.

Staat de applicatie/service die op die poort moet luisteren wel aan? Als dit niet het geval is lijkt het namelijk alsnog alsof de poort is gesloten. (Misschien ook een goed idee om even een powercycle te doen, zodat je zeker weet dat alle settings door beide systemen goed zijn opgeslagen).

(Het zijn kleine dingetjes die me nu ineens te binnen schieten. Ik ben ook geen expert, maar ik heb wel veel zitten knutselen aan mijn eigen netwerk, ik hoop dat we er zo samen uit kunnen komen). :)

Edit:
quote: allure
exact, je hebt in je thomson de NAS geselecteerd en toen daar alle poorten van open gezet, maar welk ipadres heeft je NAS in je router. Dit omdat je de NAS een statisch adres hebt gegeven.
Over dit stukje had ik heen gelezen, maar ik denk dat dit wel goed zit, aangezien hij zijn NAS welk kan benaderen (als de router/NAS een IP-conflict hadden was dit wel anders geweest) en enkele poorten zijn daadwerkelijk open.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkCreative op 14-02-2012 21:20 ]

• Alsjemenou
ThinkCreative schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:02:
Een oorzaak die me nu te binnen schiet is dat de poort al door een andere service wordt gebruikt, waardoor deze niet meer toegankelijk is voor de service die jij wilt instellen.

Maar You Get Signal geeft niet aan dat hij openstaat (of begrijp ik je nu verkeerd), dus dat sluit weer uit dat het gebruikt wordt door een andere service.

Staat de applicatie/service die op die poort moet luisteren wel aan? Als dit niet het geval is lijkt het namelijk alsnog alsof de poort is gesloten. (Misschien ook een goed idee om even een powercycle te doen, zodat je zeker weet dat alle settings door beide systemen goed zijn opgeslagen).

(Het zijn kleine dingetjes die me nu ineens te binnen schieten. Ik ben ook geen expert, maar ik heb wel veel zitten knutselen aan mijn eigen netwerk, ik hoop dat we er zo samen uit kunnen komen). :)

Edit:

[...]

Over dit stukje had ik heen gelezen, maar ik denk dat dit wel goed zit, aangezien hij zijn NAS welk kan benaderen (als de router/NAS een IP-conflict hadden was dit wel anders geweest) en enkele poorten zijn daadwerkelijk open.
Welke service bedoel je dan? Ik heb lokaal op mijn andere computers ook sabnzbd draaien, maar die luisteren niet naar poort dat van extern komt. Ik heb voor het gemak even hun poorten aangepast naar 8083.

Bij de instellingen van sabnzbd staat netjes dat hij naar 0.0.0.0 luistert. Dat betekend dat hij lokaal en vanaf buiten kijkt. Lokaal doet hij het prima, maar andersom nog niet.

Met powercycle bedoel je een restart van de router en NAS?

• ThinkCreative
Met de service bedoel ik in dit geval dan de SabNZBd. (Ik wist niet zeker welke service voor welke poort was).

Volgens de wiki klopt 0.0.0.0 inderdaad (ik kijk het voor de zekerheid maar allemaal na ;) )

Een powercycle is alle betrokken apparaten uit te zetten en dan eerst het modem/router aan en dan de volgende in de reeks, in dit geval dus gewoon de NAS.

Verder zou ik het nu zo ook niet weten. (Eventjes weer nadenken, of misschien dat resetten/powercyclen werkt?)

Waarvoor is poort 8081 trouwens?
En werkt het op een andere poort ook niet?

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkCreative op 14-02-2012 21:41 ]

• Alsjemenou
ThinkCreative schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:34:
Met de service bedoel ik in dit geval dan de SabNZBd. (Ik wist niet zeker welke service voor welke poort was).

Volgens de wiki klopt 0.0.0.0 inderdaad (ik kijk het voor de zekerheid maar allemaal na ;) )

Een powercycle is alle betrokken apparaten uit te zetten en dan eerst het modem/router aan en dan de volgende in de reeks, in dit geval dus gewoon de NAS.

Verder zou ik het nu zo ook niet weten. (Eventjes weer nadenken, of misschien dat resetten/powercyclen werkt?)

Waarvoor is poort 8081 trouwens?
En werkt het op een andere poort ook niet?
Poort 8081 is voor Sickbeard.

Ik heb even een powercycle gedaan en de poort staat helaas nog niet open. Ik heb wel even gemonitored wat er gebeurde en ik merkte dat de poort 8081 ook werd dichtgezet toen ik de NAS opnieuw aan het opstarten was. De service die er draait heeft er dus degelijk invloed op.

Ik heb ook even al mijn computers opnieuw opgestart, wat ook niet mocht baten. Ik dacht: nou als beide computers nu poort 8083 gebruiken en ik de NAS herstart pakt die poort 8080 en zet die open. Helaas doet hij dat niet..

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat is logisch als de NAS reboot, is de service die aan de poort luistert ook tijdelijk weg.

Heb je toevallig iets van remote administration aanstaan in je router? Het zou kunnen zijn dat DIE dan al op 8080 luistert.

[ Voor 40% gewijzigd door allure op 14-02-2012 22:14 ]

• Alsjemenou
Ik heb de oplossing gevonden!

Wat heb ik gedaan: ik heb een nieuwe poort 8085 in de router gemaakt, en die simpelweg naar poort 8080 gestuurd. Ik zag in de Open Port Check tool direct dat 8085 wel openstond. Daarna ben ik naar 8085 in de browser gegeaan en voilá, daar is SabNZBd+.

Ik wil iedereen echt bedanken voor de tijd, in het bijzonder ThinkCreative. Je hebt me zeer goed geholpen!

• ThinkCreative
Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen, Jenskanis. Veel plezier ermee!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Er lijkt dus wat anders op die poort 8080 voor buitenaf te zitten...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Grote kans dat poort 8080 door de thompson zelf gebruikt wordt om in de thompson zelf in te loggen. Instellingen hiervoor kan je elders in je modem wel vinden.

• ThinkCreative
allure schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:36:
Er lijkt dus wat anders op die poort 8080 voor buitenaf te zitten...
Toch lijkt mij dit vreemd, omdat hij in eerste instantie dicht lijkt te zijn. Of zie ik hier iets over het hoofd?

• Alsjemenou
ThinkCreative schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 22:44:
[...]

Toch lijkt mij dit vreemd, omdat hij in eerste instantie dicht lijkt te zijn. Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik vind het ook nog steeds vreemd. Zover ik weet wordt de service namelijk door niets anders gebruikt. Ik kan het in ieder geval niet terug in mijn router, of anders instellen. Wat me niets verbaasd, want het is de meest slechte router dat ik ooit heb gebruikt. Bijna geen mogelijkheden om iets in te stellen. Ik kan zelfs bijvoorbeeld de firewall niet uitzetten tijdelijk. Niet dat dit men ooit zou moeten doen, maar de vrijheid zou er wel moeten zijn..
Pagina: 1