Toon posts:

Wie kan hierbij helpen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb laatst een plextor 16x10/40 burner en pioneer 16x40 ide 115 (tray) aangeschaft.

Ik heb ze beiden aan IDE 2 hangen met de brander als master. Dit heb ik gedaan omdat ik hiernaast ook nog 2 HD's heb.

M'n mobo ondersteund tot UDMA mode 2 ATA33.
Ik werk met W98 2nd edition. M'n beide HD's worden herkend door bios als UDMA 5 apparaten. M'n beide CDRoms worden herkend als UDMA 2 apparaten.

M'n HD's kan ik in apparaatbeheer zonder probleem in DMA mode zetten. Maar als ik dat met m'n CDRoms probeer blijft windows hardnekkig zeuren dat m'n hardware device dit misschien niet ondersteund en laat mij DMA domweg niet aan zetten :(

Beide CDRoms ondersteunen dma ,gaat zelfs tot UDMA 2. Waarom doet windows dit? kent iemand dit probleem??

Of is het misschien toch verstandiger om m'n beide CDRoms elk apart op een IDE poort te hangen?? HD-CDROM HD-CDROM combinatie??
Dit heeft dan geen invloed op prestaties omdat m'n traagste apparaat UDMA 2 ondersteund en m'n mobo niet verder dan ATA33 ondersteund ?

En nadat ik software had geinstalleerd voor m'n brander doet autorun het helemaal niet meer. Ja ik heb het bij allebei de CDRom's aangevinkt in apparaatbeheer dus ik snap er echt niks van :?

Vriendelijk bedankt alvast :)

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 15:57

Opa

Nu Multifocaal!

Tsja, voor het UDMA probleem zit ik te denken aan twee dingen: het BIOS of een te lange kabel. Bij UDMA (33 en hoger) mag de kabel maximum 18 inch lang zijn. (45,72 cm).
Wat betreft het BIOS: kijk ff op de site van je MoBofabrikant of jouw probleem bekend is en zoja of er misschien een BIOS update nodig is. Anders moet je misschien in je BIOS de snelheid niet automagisch laten detecteren maar op Ultra DMA Mode 2, UDMA33 of ATA/33 forceren. Voorbeeldje: Mijn Ricoh 7060 wordt door mijn KT7 standaard als PIO3 herkend. Zelf kan ik hem op PIO4 forceren.
Ik zou ze in ieder geval in dezelfde volgorde laten zitten op de controllers. Een ATAPI apparaat (CD*) is altijd langzamer dan een EIDE schijf. Hiermee vertraag je je HD's dus niet. Op de vlieg kopieren gaat toch wel dankzij je Burnproof.
Voor je Autorun probleem kan je het volgende proberen:
1.Dubbelchecken dat in Apparaat beheer de "auto Insert Notification" aanstaat.
2. TweakUI installeren en handmatig onder het kopje Paranoia de functies Autorun Audio en Data CD eerst uitzetten, saven en dan weer aanzetten en saven.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me hier wat meer in verdiept nu en ben er achter gekomen door in het register van windows rond te neuzen, dat er een key is waarmee je kunt forceren dat windows (u)dma voor cdroms en hd's activeerd.

Ik heb veel posts gelezen van mensen die ook zaten te ploeteren met dma voor devices aan de gang te krijgen in windows. Je moet natuurlijk wel 100% zeker weten dat je device het ondersteund. Maar in veel gevallen ondersteund het apparaat het gewoon en is windows weer lekker gaar bezig.

Ik weet denk ik ook al waarom sommige problemen onstaan met het gebruik van udma.
Ik heb een busmaster ide driver geinstalleerd en die stond dus aan voor beide IDE channels.

In mijn oren klinkt busmastering en udma samen niet echt fijn. Ik heb dus busmastering uitgezet voor beide kanalen. Nu ff afw8en hoe het werkt. Ik ga van alles testen komend weekend. Als er problemen opduiken zal ik die wel posten dan.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar busmastering werkt gewoon met 16.7 mb/s geloof ik. Terwijl udma dit doet met 33 mb/s
Dit zou toch een oorzaak van ellende kunnen hebben :?

*D

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-04 15:57

Opa

Nu Multifocaal!

Is goed mogelijk.
Hier is overigens een tabelletje met de verschillende protocollen.
Busmastering is Direct Memory Access. Daarbuiten heb je nog snelheidscategorieën Ultra mode 0 t/m 5 en gewone DMA.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024