Project 3 in 1
Deel 1 13-2-2012 "Op weg naar die super computer of Super NAS of gewoon externe opslag"
Hallo lezers ik vond bij het opruimen 3 kadaver PC kasten. Dit zijn mijn oude PCees die zowat kaal geroofd zijn om een andere PC tot leven te roepen, echter heb ik er nooit afstand van kunnen doen.
Eens ga ik er wat mee doen......

Die dag is gearriveerd.
Net de kasten onder het bed uit gelepeld en hebben hun eerste inspectie gekregen.
Niet slecht denk ik.....
Kast 1 een ASROCK K7VT4A+ moederbord, voeding ATX350 W, SDRAM onbekend nog hoeveel MB, Processor AMD snelheid ook nog niet bekent, Wifi pci kaart, DVD brander

Kast 2 een BIOSTAR A770 A2+ Ver.6.x moederbord, voeding 400 (1 sata voeding), Processor AMD snelheid ook nog niet bekent, 24 in 1 cardreader, DVD brander, Videokaart ASUS A9550 128mb

Kast 3 moederbord onbekend, voeding 300, Processor AMD snelheid ook nog niet bekent, floppydisk 3.5, Videokaart geforce MX4408E 64mb 8xAGP

Kast 1 is denk de jongste kast en kast 3 de oudste van de 3.
Er zitten geen harde schijven bij en ik heb nog geen monitor.
Wat zal ik er nou eens mee gaan doen? Ik sta open voor suggesties.
Zelf dacht ik aan een NAS, ik kan wel wat opslag erbij gebruiken.
Ik kan dit niet alleen en stel hulp zeker op prijs.
Update volgt.
15-02-2012
Het project wordt al interessanter, er is aardig veel over te vinden online.
Ik heb besloten mijn kast 2 om te bouwen naar een NAS. Veel nut aan een NAS heb ik nu eigenlijk niet, mijn interesse gaat uit naar de mogelijkheid voor meer opslag en wat backups.
Wat ik tot nu toe bij elkaar gezocht heb.
Dit voor de hardeschijven. 2 trays 3 HDD. Mooi omdat het weinig ruimte inneemt. (Startech 3 Drive 2.5 inch/3.5 inch Removable Mobile Rack SAS/SATA Backplane)

IDE Flash Module om de OS op te zetten in plaats van een HDD. En deze gaat in ee IDE slot. Hoeveel geheugenopslag, dat weet ik nog niet.

Of dit met USB stick aan de binnenkant kast. (USB A Female to USB Motherboard 4 Pin)

Een 120 mm ventilator (Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1)

Voor het besturingssysteem zat ik te denken aan FreeNAS of Open-E.
Nog wat wikken en wegen en ik denk dat de bestellingen de deur uit kunnen.
Toch wil ik eerst zeker zijn over welke besturingssysteem ik kan gebruiken.
Ik ben blij met de input en suggesties die ik hier al heb gekregen. Top!
Deel 1 13-2-2012 "Op weg naar die super computer of Super NAS of gewoon externe opslag"
Hallo lezers ik vond bij het opruimen 3 kadaver PC kasten. Dit zijn mijn oude PCees die zowat kaal geroofd zijn om een andere PC tot leven te roepen, echter heb ik er nooit afstand van kunnen doen.
Eens ga ik er wat mee doen......
Die dag is gearriveerd.
Net de kasten onder het bed uit gelepeld en hebben hun eerste inspectie gekregen.
Niet slecht denk ik.....
Kast 1 een ASROCK K7VT4A+ moederbord, voeding ATX350 W, SDRAM onbekend nog hoeveel MB, Processor AMD snelheid ook nog niet bekent, Wifi pci kaart, DVD brander
Kast 2 een BIOSTAR A770 A2+ Ver.6.x moederbord, voeding 400 (1 sata voeding), Processor AMD snelheid ook nog niet bekent, 24 in 1 cardreader, DVD brander, Videokaart ASUS A9550 128mb
Kast 3 moederbord onbekend, voeding 300, Processor AMD snelheid ook nog niet bekent, floppydisk 3.5, Videokaart geforce MX4408E 64mb 8xAGP
Kast 1 is denk de jongste kast en kast 3 de oudste van de 3.
Er zitten geen harde schijven bij en ik heb nog geen monitor.
Wat zal ik er nou eens mee gaan doen? Ik sta open voor suggesties.
Zelf dacht ik aan een NAS, ik kan wel wat opslag erbij gebruiken.
Ik kan dit niet alleen en stel hulp zeker op prijs.
Update volgt.
15-02-2012
Het project wordt al interessanter, er is aardig veel over te vinden online.
Ik heb besloten mijn kast 2 om te bouwen naar een NAS. Veel nut aan een NAS heb ik nu eigenlijk niet, mijn interesse gaat uit naar de mogelijkheid voor meer opslag en wat backups.
Wat ik tot nu toe bij elkaar gezocht heb.
Dit voor de hardeschijven. 2 trays 3 HDD. Mooi omdat het weinig ruimte inneemt. (Startech 3 Drive 2.5 inch/3.5 inch Removable Mobile Rack SAS/SATA Backplane)

IDE Flash Module om de OS op te zetten in plaats van een HDD. En deze gaat in ee IDE slot. Hoeveel geheugenopslag, dat weet ik nog niet.

Of dit met USB stick aan de binnenkant kast. (USB A Female to USB Motherboard 4 Pin)

Een 120 mm ventilator (Noiseblocker NB-Multiframe S-Series MF12-S1)

Voor het besturingssysteem zat ik te denken aan FreeNAS of Open-E.
Nog wat wikken en wegen en ik denk dat de bestellingen de deur uit kunnen.
Toch wil ik eerst zeker zijn over welke besturingssysteem ik kan gebruiken.
Ik ben blij met de input en suggesties die ik hier al heb gekregen. Top!
[ Voor 24% gewijzigd door Froggeriw op 15-02-2012 14:50 . Reden: Update ]