De reden dat ik ooit zou willen upgraden in de toekomst is dat de benchmarks van de i5-2410m uit 2011 vrijwel hetzelfde zijn als de Intel Q6600 uit 2007, zie de benchmarks op
http://www.cpubenchmark.n...Core+i5-2410M+%40+2.30GHz.
- 7,859 - Intel Core i7-2860QM @ 2.50GHz
- 6,820 - Intel Core i7-2670QM @ 2.20GHz
- 3,367 - Intel Core i5-2410M @ 2.30GHz
- 2,966 - Intel Core2 Quad Q6600 @ 2.40GHz
De mobiele i5 processoren zijn half zo snel als de desktop i5 processoren, terwijl de mobiele i7 processoren vergelijkbaar presteren met de desktop i5 en i7-processoren.
MrDummy schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:11:
Naast i7 behoefte zit je ook met tragere hdd. Daar ga je beslist niet sneller mee werken. Tenzij je op SSD wil doen voor echt zichtbaar verschil.
Dat is ook van groot invloed op sommige tasks die hdd veel gebruiken, zoals Quickpar en veel games.
En voor programmeren heb je geen i7 voor nodig, ook niet met surfen in bed.
Heb je wel echt gekeken naar echte nut van i7? Waarom ben je bang dat cpu 100% is? Gaat het dan anders kapot? Het betekent gewoon dat cpu zijn werk doet.
Bovendien met je huidige scherm krijg je al snel ruimte probleem met maar 1366x768 (WXGA Wide) pixels. Ervaring leert mij al dat het gewoon niet leuk is voor programmeren.
Je had eigenlijk hogere resolutie scherm moeten nemen, dat heeft betere/grotere overzicht tegelijk en werk je ook veel beter mee. Meer code tegelijk op scherm.
Ik heb daarom Full Hd scherm gekozen, het werkt gewoon beter met coding werk. Dus ik denk niet dat je alleen met i7 happy blijft met je huidige laptop. Er zullen meer knelpunten komen tijdens je gebruik, waardoor je behoefte groter wordt in een nieuwe en betere laptop aanschaf.
Ja, over jaar is nieuwe laptop al weer beter en sneller.... dat moet je gewoon weten. Nu wil je i7, over tijdje wil je alweer i8 nemen of i9.... het is continu lopende ontwikkeling! Het houdt gewoon niet op.

Ik heb de volgende upgrades al gedaan:
- Crucial M4 128GB voor €150
- Extra 4GB voor €20
Ik heb €588 betaald voor mijn laptop. Ik wilde geen €1000 betalen voor een laptop met 1080p scherm, omdat mijn vorige Samsung-laptop van €899 achteraf een miskoop bleek te zijn, ondanks de hoge prijs. Het apparaat was van plastic en erg fragiel. De extra paar honderd euro had ik ook niet echt over voor een upgrade naar een 1080p scherm, omdat ik sowieso een externe monitor of zelfs twee wilde gaan gebruiken. Ik had een €1150 ultrabook kunnen nemen of bijvoorbeeld de
pricewatch: Asus N55SF-S1060V, maar dat is een hele discussie apart en achteraf dus geen optie meer. Daarbij werkte ik altijd met een dual-monitor set-up en doe ik dat nog steeds, al is 2x22" 1080p inderdaad prettiger werken dan 1x22" 1080p + 1x15,6" 720p.
Anoniem: 303530 schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 13:19:
* Anoniem: 303530 sleept een oude koe uit de sloot:
[...]
Voor serieus(!) vmware/photoshop/compileerwerk is een snelle CPU belangrijk hoor, dat zeker. Maar als je wilt beweren serieus vmware/photoshop/compileerwerk te doen met een 768p schempje, dan ben je niet goed bezig

Of je een SSD belangrijker vind dan de processor moet je met een dergelijk eisenpakker zelf weten. Enkel voor het echt zware werk is een cpu van belang.
Ik ben voornamelijk een webdeveloper en werk ook veel met servers. De games die ik soms speel zijn Europa Universalis, Football Manager, maar ook dat is al maanden geleden. De videokaart is voor mij relatief onbelangrijk en had alleen wat extra geld neergelegd voor de 540M, zodat ik nog de optie heb om computerspellen te spelen, indien ik zou willen. Ik ben me ervan bewust dat een laptop niet geschikt is voor games, maar op de Q6600-workstation die ik hiervoor had, speelde ik ook nauwelijks games, omdat dat ik wel regelmatig een bang-for-bucks videokaart had gekocht. Shooters al helemaal niet.
Ik doe mijn werk via een externe 22" 1080p externe monitor en ben op zoek naar een mogelijkheid om beide monitor-uitgangen tegelijk te gebruiken, maar wordt lastig vanwege breedte van de VGA-stekker die de HDMI-poort ook half bedekt. 1080p had ik wel graag gewild op de laptop, maar het scherm gebruik ik alleen op bed om een beetje te relaxen, op mijn bureau werk ik dus met een grote monitor en apart toetsenbord en muis.
Ik vind dat je verder wel goed punten maakt betreffende de aankoopbeslissing van laptops, maar toen ik de aankoop-beslissing maakte, wilde ik het liefste een laptop van rond de €550 en de laptops met 1080p-monitor waren allemaal zo duur. Het gelimiteerde budget is voornamelijk vanwege een tragische ervaring met de bouwkwaliteit van mijn
vorige laptop, ondanks dat deze ook erg hoge reviews had en het merk Samsung verder altijd mijn favoriete merk in veel product-ranges is geweest.