• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 13:50
Hallo,

29 Februari ga ik het examen LPIC-1 101 afleggen. Nu heb ik aardig wat boeken, trainingen gevolgd, alleen vraag me af wat de meest recentlijke "gratis" gidsen zijn om het hedendaags examen af te leggen.

Wat ik tot nu toe gebruikt heb:

CBT LPIC-1 101 video course
O'Reilly LPIC1 (101 + 102)
Mijn huidige Linux ervaring telt ook nog wel mee.

Ik heb wat online testjes gedaan en over het algemeen kom ik er goed vanaf. Alleen sommige testen hebben vragen die niet in het materiaal voorkomt dat ik gebruikt heb.

Het zijn geen lastige dingen, maar meer dingen die je net even moet weten. Ook word er veel verwacht alle switches bij commands uit je hoofd te weten. (basic commands, caps gevoelig enz.)

Nu vroeg ik mij af of er ergens recente examen informatie is te vinden (zelfstudie)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb vorig jaar LPIC1 gehaald (LPI 101 en 102). Voor LPI 101 heb ik "LPIC-1 Linux Professional Institute Certification Study Guide Second Edition" gebruikt (ISBN 978-0-470-40483-6). Dat boek is uit 2009 en is nog redelijk recent. Ik heb de onderdelen uit het boek doorgelezen en vervolgens het examen gemaakt, geslaagd met nagenoeg geen fouten.
Voor 102 heb ik amper geleerd, snel even 2 dagen vantevoren dat boek wat doorgebladerd en verder redelijk onvoorbereid naar het examen gegaan. Had een ruime voldoende, maar waren net even wat van die dingen die ik niet precies wist hoe het zat.
Persoonlijk vraag ik me ook af wat de waarde is van een certificaat waarbij je commando's en switches uit je hoofd moet leren. Veel van die commando's zal je never de nooit niet gebruiken, en als je ze incidenteel wel wilt gaan gebruiken is er altijd nog een --help of een manpage. Verder gaan die examens niet met hun tijd mee, veel van de dingen over X kloppen bijvoorbeeld al bij lange na niet meer.

• AE86
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-02-2023
Ik heb afgelopen twee weken mijn LPI 101 en 102 behaald.
Persoonlijk vond ik de examens niet heel moeilijk. LPI 101 was goed te doen met 1,5 jaar praktijkervaring.
Voor LPI 102 heb ik ook niet heel veel geleerd, enkel een paar avonden het boek doorgenomen. Ik denk wel dat het een voordeel is als je het subnetten goed onder de knie hebt voor LPI 102, zelf had ik namelijk een aantal vragen waarbij ik moest subnetten en dat kan dan ook een paar punten kosten.

In ieder geval alvast veel succes!

• MarcHeijerman
Bedankt ! Heb nog een week :), ben benieuwd of je nog moet kiezen voor een debian based examen of redhad based (package mgmt) of dat je nu over beide vragen krijgt

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De gescheiden rpm/dpkg-examens zijn bij een van de laatste "updates" van de examenstof afgeschaft.

• _JGC_
  • Nu online
Een goede linux-admin kan met beide overweg, en zo heel erg diep wordt er met de vragen niet ingegaan op debian/redhat packagemanagers. Toen ik vorig jaar mijn examen op Linuxtag aflegde kon ik alleen kiezen tussen engels of duits, verdere vormen waren er niet.

• blaataaps
  • Niet online
_JGC_ schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:51:
Een goede linux-admin kan met beide overweg.
Dat was inderdaad de filosofie erachter :)

• MarcHeijerman
blaataaps schreef op maandag 20 februari 2012 @ 09:51:
[...]
Dat was inderdaad de filosofie erachter :)
Dat leek mij ook, vond het al zo vreemd.

Vroeger veel met debian gedaan, nu meer met centos, dus zou over het algemaal wel moeten lukken :)

Gaat me er meer om dat ik dus even allen switches uit het hoofd moet kennen :), vaak gebruik ik nog wel eens de -h optie :p

[ Voor 16% gewijzigd door MarcHeijerman op 20-02-2012 10:02 ]

• MarcHeijerman
Waar kunnen we het lpi certificaat trouwens onder thuisplaatsen?

MBO waarschijnlijk ?

• _JGC_
  • Nu online
Het is gewoon een algemene linuxcertificering. Persoonlijk vind ik LPIC1 weinig waarde hebben, je toont aan dat je wat met de commandline kunt werken en dat je globaal een beetje weet hoe en wat, maar echt in-depth gaat het niet. De echte kennis komt pas met LPIC2 en LPIC3, die gaan veel dieper op de stof in en zijn ook echt praktijkgericht.

Verder qua MBO/HBO... er is een HBO systeembeheerdersopleiding waarbij je ook LPIC1 moet halen, en sowieso is LPIC1 een vereiste om het LPIC2 certificaat te kunnen krijgen (je mag gewoon in willekeurige volgorde examens afleggen overigens).

Overigens sprak ik op Fosdem destijds met een mede-examenganger, die gaf aan dat zijn collega's al 5x over LPIC1 hadden gedaan en het nog niet gehaald hadden. Dat waren dan unix systeembeheerders die overgestapt zijn op linux en dan van hun werkgever dat papiertje moeten halen.

• MarcHeijerman
5x, mag toch hopen dat het gewoon in 1 keer goed gaat haha. Het is ovigerens wel de bedoeling lpic-2 sowieso te gaan halen (via het werk) en mischien daarachteraan LPIC-3, eerst maar eens kijken hoe deze gaat lukken :-)

• _JGC_
  • Nu online
Mja, als je vanaf unix komt zijn veel commando's een stuk anders. Je wordt bij een LPI examen vaak om exacte commandline switches gevraagd, en vaak worden er ook vragen gesteld als in "welk van de volgende commando's doet zus en zo", waarbij er dan commando's tussen staan met zowel de posix switches als de GNU switches. Een unix admin zal ws alleen de posix switches als correct beschouwen, waarbij die dus gewoon 0 punten krijgt voor de opgave.
Ga jij als linux gebruiker maar eens met Solaris of OpenBSD aan de slag, denk dat het je niet mee gaat vallen om vlekkeloos zonder ergernis over te stappen.

• MarcHeijerman
Ja dat klopt inderdaad wel, bij mijn vorige werkgever draaiden er een tweetal servers op solaris, inderdaad wel wat verschillend.

Ik zelf heb nogal de neiging heel veel progjes en commands te leren, alleen de switches zoek nog wel eens op dmv manpages of --help etc.

Nu moet ik inderdaad al die switches precies weten.

• MarcHeijerman
Leuke update, vandaag 101 in de pocket, viel inderdaad erg mee :-)

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Misschien zou ik een nieuwe topic moeten openen?

Ik ben op zoek naar studie informatie voor LPIC-2. Ik ben wel een boek tegengekomen; LPIC-2 Linux Professional Institute Certification Study Guide: Exams 201 and 202 [Paperback] - alleen heb ik er niet goede reviews over kunnen lezen. Zijn er nog meer bronnen, boeken, video's die jullie kunnen aanraden?

Voor zover ik heb gelezen gaat LPIC-1 meer over commando's, desktop etc, daarom sla ik die over. Of is het aan te raden om toch eerst LPIC-1 te halen?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• blaataaps
  • Niet online
Volgens mij heb je niet echt een keuze.

• Knuckless
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:12
Op de site staat het volgende:

You must have an active LPIC-1 certification to receive LPIC-2 certification, but the LPIC-1 and LPIC-2 exams may be taken in any order.

http://lpi.org/linux-certifications/programs/lpic-2

Oftewel ja zou LPIC-2 eerst kunnen halen maar je zult wel LPIC-1 alsnog moeten halen.

Alcohol, the cause and solution to all of life's problems

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Jammer, maar ergens ook begrijpelijk. Ik heb helaas nog geen studie informatie kunnen vinden voor LPIC-2, anyone?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Pagina: 1