[SEO] sites combineren naar nieuwe site, best practice

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op dit moment beheer ik een 3-tal websites, laten we uitgaan van
A.nl
B.nl
C.nl

Nu wordt er gestart met een nieuwe onderneming, met nieuwe website, welke de oude websites overbodig maakt. Hierbij gaan A&B op in X, met X.nl en C gaat op in Y.nl

Het redirecten met 301's, zoals Google suggereert lijkt mij hier niet aan de orde, aangezien de content niet mee gaat heb ik niks om naar te redirecten. Of zie ik dat nu verkeerd?

Daarnaast wil ik de bezoekers een tijdelijke landing page geven, waar vermeld wordt dat A&B zijn opgegaan in X en C in Y.

Nu kan ik dat volgens mij op 2 manieren oplossen:

1) landing page op A.nl en B.nl en met een metarefesh of javascript timer doorgaan naar X.nl
2) A.nl en B.nl redirecten (301?) naar X.nl/landingpage en van daaruit verder gaan.

Het idee voor C.nl is analoog aan dit voorbeeld, dus dat laat ik maar even buiten beschouwing.

Nu is mijn vraag, op welke manier kan ik dit nu het beste realiseren, ook met het oog op de zoekmachines. Gewoon een redirect van A.nl en B.nl naar X.nl is volgens mij niet afdoende, aangezien ik bezoekers ook wil laten zien dat de twee bedrijven gecombineerd zijn in het nieuwe bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Laatst online: 18-09 00:25
Het redirecten lijkt me juist zeer aan de orde. ;) Als je dat namelijk niet doet zullen gebruikers die op oude linkjes klikken een 404 melding krijgen. Beheerders van websites die linken naar één van die sites zullen op een gegeven moment die linkjes ook verwijderen wat weer negatief is voor je Pagerank.

Verder zal google de waarde van je 3 sites niet 1 op 1 overnemen, maar je moet google wel duidelijk maken dat die 3 site nu 1 site is. Dit doe je dmv nette redirects.

Een mooie landingpage waarin je de gebruikers informeert is prima. :)

[ Voor 7% gewijzigd door HenkEisDS op 13-02-2012 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:51

krvabo

MATERIALISE!

Al je content vervangen door 1 statische pagina met een meta-refresh is natuurlijk helemaal killing voor je zoekmachine-resultaten, dat snap je hopelijk zelf ook.

Wat HenkEisjedies zegt klopt, gewoon een 301 redirect naar je nieuwe site, met op dat domein een mooie landingspage. Nog een stapje beter is de 301-redirect naar zoveel mogelijk dezelfde pagina's sturen (indien mogelijk dus), en dan een kleine waarschuwing bovenaan de pagina. "A/B zijn overgegaan in X, meer weten?". Dit kun je uiteraard ook met een cookie doen om zo per gebruiker ("redirect") de melding weer te geven, ipv voor iedereen.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dus, even samenvattend, kijken of ik het goed snap.

Pagina's waar mogelijk redirecten naar hun evenbeeld op de nieuwe site (dus /contact naar /contact etc.)
Als dat niet mogelijk is, dan via een 301 redirecten naar de root van X.nl.

Dan op X.nl via een popup/overlay/lightbox or whatever een melding laten zien dat A&B X zijn geworden. Eventueel met een cookie afvangen dat de melding niet bij elk bezoek onnodig verschijnt.

Klopt mijn redenatie zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 20:51

krvabo

MATERIALISE!

Ik zou gewoon een kleine melding doen in een divje bovenaan de pagina (Beetje opvallend) en niet zozeer een lightbox.

Je redenatie klopt zo inderdaad.
Uiteraard kun je ook nog rewriten naar een pagina met een ?oudesite=true om zo alleen dan de melding weer te geven. Dit kan echter voor je gebruikers wat onduidelijk zijn.

Pseudo:
Rewrite A.nl > x.nl?oudeurl=true [R=301,QSA,L]

Dan kun je op je nieuwe site kijken of de parameter is opgegeven. Gewoon tijdelijk aan iedereen een melding geven kan natuurlijk ook. Iets in de trant van 3 maanden tot een half jaar. :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dat zou inderdaad ook nog een goede optie zijn.

Dan ga ik denk ik voor een combinatie van beide. Op X.nl krijgen mensen de melding de 1e keer te zien, dan een cookie setten en de melding bij een volgende bezoek niet meer tonen. Echter als mensen via A.nl of B.nl komen, dan wordt de melding wel weergegeven regardless of men al eerder op X.nl is geweest. Daarvoor kan ik de optie van krvabo dan goed gebruiken.

Dank voor de input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Nog even een toevoeging hier, welke misschien handig is voor andere mensen, via een andere site kwam ik ook nog op de tip om een rel="canonical" mee te geven op de landing page.

Dus als men van A.nl wordt doorgestuurd naar X.nl?oude_url=true, dan ook nog even
HTML:
1
<link rel="canonical" href="http://x.nl"/>

toevoegen zodat Google de site niet indexeert met x.nl?oude_url=true.

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 17:56

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Canonical URLs zijn sowieso een best practice :)
Pagina: 1