Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerwater
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-09 14:03
Hallo allemaal,

Ik ben van plan het geheugen in mijn 15 inch macbook pro (late 2011) te gaan vervangen. Nu zit er 4 gig in. Maar ik merk dat wanneer ik 1 of meerdere vmware sessies naast elkaar draai, alles een stuk trager wordt. Meestal heb ik er in ieder geval 1 open.
Nu is mijn vraag of ik echt veel verschil ga merken door er meer geheugen in te zetten. En hoeveel er dan wordt aangeraden. Voor ca. 50,- gaat er 8 gig in, maar voor 120,- kan er ook 16 gig in. Officieel wordt dit door Apple niet ondersteund, maar ik heb hier en daar gelezen dat dit gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 13:25
Ik heb zelf gemerkt dat 8GByte RAM en een externe schijf voor je VMs al een gigantische snelheidswinst oplevert. Dit kan echter ook komen doordat ik een langzame interne schijf heb (eerste WD van 1TByte).

8GByte RAM lijkt me voldoende als je niet teveel VMs draait. Daarnaast is 16GByte op dit moment nog schreeuwend duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 13:57

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Volgens mij kun je dit draadje sluiten en effen de zoekfunctie gebruiken. Deze vraag is al meerdere keren gesteld en beantwoord.

8 gig + ssd is goedkoper dan 16 gig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zygivt schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:37:
Volgens mij kun je dit draadje sluiten en effen de zoekfunctie gebruiken. Deze vraag is al meerdere keren gesteld en beantwoord.

8 gig + ssd is goedkoper dan 16 gig.
Een SSD kost minder dan 70 euro volgens jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Waar je meer aan hebt is ook geheel afhankelijk van wat je precies voor VMs draait. Als je voor bijvoorbeeld 4GB aan geheugen toekent aan VMs houd je met 8GB aan RAM dus nog 4GB voor je OS over, en dat is in de regel wel genoeg, tenzij je nog hele bijzondere dingen erbij hebt draaien.

Zet er zoveel geheugen in als je budget toelaat. Is dat 16GB, go for it, al betwijfel ik of je er nú direct veel van gaat merken t.o.v. 8GB. Op basis van de informatie die je ons nu geeft (erg weinig) kunnen wij niet voor je bepalen of 8GB RAM genoeg is. We weten immers niet hoeveel RAM je aan je VMs toekent, en hoeveel je in principe nodig zou hebben voor de rest van je bezigheden. We weten niet of er sprake is van veel page-outs, dus eigenlijk weten we niet eens of geheugen wel de oorzaak (en de oplossing) van je probleem is ;)

Wat ik echter in elk geval aan kan raden is de VMs te verplaatsen naar een externe disk, of eventueel een SSD aan te schaffen. Doorgaans is disk I/O een grotere vertragingsfactor dan RAM namelijk. Dat zit hem niet zozeer in hoe snel er gelezen/geschreven kan worden, maar meer in de hoeveelheid iops (I/O operations per seconde) de disk kan verwerken. Het aantal iops is bij een SSD enorm veel hoger dan bij een regulier SATA schijfje.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerwater
Ok, dat lijkt mij duidelijk. Ik denk niet dat 8 gig en een ssd goedkoper is dan 16gig. En een ssd schijf erin gaat niet, want ik wil niet inleveren op ruimte of optische drive. Maar ik ga in ieder geval even testen wat een externe schijf doet.
Dan ga ik toch voor de 8. Omdat ik waarschijnlijk het verschil tussen 8 en 16 niet ga merken. En dan is een verschil van €70,- wel veel.

Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12-09 12:04
Oh doe jezelf een plezier en gooi er het maximum in. Voor slechts 70 Euro meer 16GB i.p.v. 8GB vind ik echt een no brainer wanneer je geheugenvretende dingen met je computer doet. Vergeet niet dat het geheugen dat niet direct door een applicatie of VM wordt gebruikt, door het OS wordt gebruikt als cache. Echt, van geheugen kun je nooit teveel hebben, wel te weinig.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Niet online
Abbadon schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:33:
Oh doe jezelf een plezier en gooi er het maximum in. Voor slechts 70 Euro meer 16GB i.p.v. 8GB vind ik echt een no brainer wanneer je geheugenvretende dingen met je computer doet. Vergeet niet dat het geheugen dat niet direct door een applicatie of VM wordt gebruikt, door het OS wordt gebruikt als cache. Echt, van geheugen kun je nooit teveel hebben, wel te weinig.
Yep; verder ook beter futureproof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:13
Abbadon schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:33:
Alleen op de Apple site wordt aangegeven dat ie maar 8 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 12-09 12:04
tiswat schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:21:
[...]

Ja dat staat ook in de topicstart. Maar de 2011-modellen kunnen gewoon 16GB aan :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

tiswat schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 21:21:
[...]

Dat kennen we inmiddels met Apple. Apple staat bekend om de maximale hoeveelheid RAM altijd wat lager te verkopen. In sommige gevallen wordt het zelfs beperkt in de Open Firmware (en tegenwoordig EFI). Wat dat soort maxima betreft kan je beter afgaan op ervaringen van mensen die het daadwerkelijk geprobeerd hebben, of clubs als OWC, die specifieke kits verkopen met support voor die Macs. Als OWC een 16GB kit verkoopt voor de 2011 MacBook Pro, mag je ervan uitgaan dat het werkt. En zo niet, dan stuur je het kitje OWC geheugen terug :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emmerwater
inderdaad, 16GB schijnt gewoon te kunnen. Maar zoals ik al aangaf ga ik voor 8GB. Ik kwam er achter dat 8nog goedkoper was dan ik al dacht, namelijk €38,-. Dit maakt het maar een hele kleine investering. En mocht ik het over een jaar of wat toch te weinig vinden, dan kan ik het altijd nog upgraden. 16GB zal dan ook niet meer zo duur zijn.

Ik bedank jullie allemaal voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-09 13:57

Zygivt

Evenaren en overtreffen

8 gig + optibay + 64 gig ssd
Voor die paar tientjes meer heb je er veel meer profijt van.

Maar goed daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

64GB heb je niet zoveel aan als je meerdere VM's kwijt wilt... (tenzij het Windows XP VM'etjes zijn misschien)

[ Voor 27% gewijzigd door Bosmonster op 15-02-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

De TS wil ook zijn optical niet uitbouwen, dus optibay is geen optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recon24
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-08-2022
Wat ik heb gedaan is in mijn 15'' 2011 model gewoon 8GB geplaatst. Maandje later een 128GB SSD schijf. De 500 GB harddisk die erin zat heb ik in een externe case gezet en heb ik altijd bij me als externe harddisk. Hierop heb ik overigens ook 2 VM's draaien. Voor Time Machine gebruik ik opslag wat ik hiervoor thuis heb staan. Dit jaar zal ik een NAS plaatsen zodat ik alles in huis ga centraliseren.
Pagina: 1