Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:55
Ik ben op zoek naar een manier om zo goed mogelijk geluid van mijn PC naar mijn koptelefooon te krijgen.

Als headphone gebruik ik momenteel een AKG HD 172. 55 ohm closed design. Ideaal ding voor gaming, isoleert goed, waardoor ik mijn vriendin niet tot last ben en zij mij niet tijdens het gamen!

Ik heb op mijn moederboard (P8P67 pro rev 3.1) een Realtek® ALC892 geluidschip.
Op zich prima geluid, alleen merk ik dat ik bij veel spellen mijn volume maximaal moet zetten om fatsoenlijk volume te krijgen. Hoewel mijn koptelefoon relatief laag ohmig is, blijkt dat het volume toch niet hard genoeg kan. Tevens moet ik in de EQ de bas redelijk omhoog doen om een beetje bas erin te krijgen. Dit zorgt soms voor wat clipping probleempjes. Oplossing is natuurlijk alles in de EQ iets lager te zetten, maar dan is het volume nog lager. Je begrijpt mijn probleem...

Nu ben ik dus aan het zoeken naar een goede oplossing hiervoor. Ik gebruik mijn computer eigenlijk 90% voor gamen en 10% voor muziek. Een audiofiele oplossing hoef ik dus niet perse.

Mijn budget is iets van <100,-

Eerste product wat mijn interesse had is het volgende:

Fiio E10 usb DAC

Afbeeldingslocatie: http://cdn.head-fi.org/f/f9/f906f050_31Zao6Ffc2L._SL500_AA300_.jpeg

Het handige van dit ding is dat er een volume knop aan zit en dat er een mogelijkheid is voor een bass boost, aangezien mijn koptelefoon een behoorlijk neutrale klank heeft. Echter is dit mogelijk meer iets als je puur muziek wilt luisteren op je computer

Ander product is de combinatie Fiio E7 en E9

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41FyZ0%2BpfKL._SL500_AA300_.jpg

Maar deze is eigenlijk net wat boven budget. Ik kan natuurlijk ook alleen de E9 nemen puur als Amp of alleen de E7. Voordeel van de E7 is dat ik deze ook zou kunnen gebruiken voor mijn Cowon D2 mp3 speler, hoewel die niet echt een amp nodig heeft.

In plaats van een dedicated headphone DAC/amp kan ik natuurlijk ook kiezen voor een andere geluidskaart.

Daarbij kwam ik op de creative X-Fi HD

Afbeeldingslocatie: http://www.everythingusb.com/images/list/creative_xfi_hd_usb_sound_card_news.jpg

Externe geluidskaart puur voor 2.0 geluid. Ook hier wel handig dat er een volume knop op het kastje zelf aanwezig is. Alleen lees ik hier over dat het vermogen wat hij levert ook wat te wensen over laat en dat er bovendien nagenoeg geen mogelijkheden zijn om wat met EQ settings te spelen (dus wat extra bas toe te voegen).

Als andere optie is er dan nog een interne geluidskaart, de Asus Xonar DX. Nadeel is dat hij intern is en eventueel last kan hebben van storing. Bovendien is er geen mogelijkheid om het volume met een knop te veranderen, maar dat kan dan via mijn keyboard mogelijk.

Ik twijfel dus enorm wat ik nu wil aanschaffen. Het is altijd moeilijk omdat je nooit de mogelijkheid hebt om zoiets te testen vooraf. Hebben jullie tips of wat zouden jullie aanraden? Mogelijk heeft iemand hier wat ervaring met 1 of meer producten die ik hier noem?

Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newbreed
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 13:07
Je kan ook gewoon een andere headphone kopen die wat meer geschikt is voor je doeleinden.
De AKG die je nu gebruikt werkt niet echt mee aan het dramatische effect in games en dat geef je zelf ook al aan.

Koop een leuke headphone voor je games en bewaar de AKG dedicated voor je muziek.
Dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 22:17
Die Fiio E10 komt zeer goed uit verschillende reviews. Is trouwens een Dac en een geluidskaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
newbreed schreef op maandag 13 februari 2012 @ 17:26:
Je kan ook gewoon een andere headphone kopen die wat meer geschikt is voor je doeleinden.
De AKG die je nu gebruikt werkt niet echt mee aan het dramatische effect in games en dat geef je zelf ook al aan.

Koop een leuke headphone voor je games en bewaar de AKG dedicated voor je muziek.
Dan ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit ook.
Daar heb je op zich wel een punt ja. Ik heb echter wel een andere koptelefoon (Philips) Maar voordeel van de AKG is voornamelijk dat hij goed isoleert. Daarnaast geef hij de geluiden wel mooi "gesepareerd" weer. Dus mijn voorkeur heeft nog wel om de AKG te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:56
Heb je al overwogen om een versterker van een kringloopwinkel te halen? Dat is wat ik zelf heb gedaan, voor 20-30 euro heb je een prima ding, waar je over het algemeen ook meteen de bas en treble op kan aanpassen, evenals volume (ontzettend handig, hoef je niet te alt-tabben tijdens een net-te-luide cutscene).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
citruspers schreef op maandag 13 februari 2012 @ 19:44:
Heb je al overwogen om een versterker van een kringloopwinkel te halen? Dat is wat ik zelf heb gedaan, voor 20-30 euro heb je een prima ding, waar je over het algemeen ook meteen de bas en treble op kan aanpassen, evenals volume (ontzettend handig, hoef je niet te alt-tabben tijdens een net-te-luide cutscene).
Heb ik ook overwogen, maar het probleem is dat mijn computer hier aan de eettafel staat en ik simpelweg de plek niet heb. Dus het moet een compacte oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 425306

Als tweaker zijnde kun je een koptelefoon versterker bouwen, kost vrij weining is compact je kun hem zelfs draagbaar maken en natuurlijk leuk om te bouwen:)
http://gilmore2.chem.nort...le.php?file=cmoy2_prj.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shodan
Is natuurlijk ook een leuk idee. Je hebt hem zelf ook gemaakt? Waar heb je al de spullen vandaan? Ebay en wat elektronica zaakjes? Ik zou dan wel willen weten wat alles precies doet. Ik heb op de middelbare school wel wat schakelingen geknutseld, maar die kennis is een beetje weggezakt. Echter werk ik bij Philips met electronici die hier zeer zeker verstand van hebben, dus die kunnen mij dat misschien mooi uitleggen ;-) Mogelijk kan ik via werk ook nog wel aan componentjes komen...
Pagina: 1