W7 DC zoeken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Hoi :)

Het zal vast aan mijn goole-fu liggen vandaag, maar ik kan het toch echt niet vinden.
Ik weet dat een W7 client die in een domein hangt, als je aanlogt standaard op zoek gaat naar zijn DC. En dat duurt even. Nou meen ik me te herinneren dat dit proces ook versnel kon worden - wat zeker voor laptops die ook standalone gebruikt wordt erg handig is.
Maar hoe pas je dat aan :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bedoel je cached logons?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Heel eerlijk: ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe het precies heet :$
Zoals ik al zei: bij het opstarten zonder netwerkverbinding of in een netwerk waar hij niet deel uitmaakt van het domein duurt het inloggen een stuk langer. Ik weet van de laptop van mijn vorige werkgever dat dat ook anders kan, alleen ik zou niet weten hoe. Cached logon klinkt wel als iets wat er mee te maken zou kunnen hebben, echter als ik daar op ga zoeken vind ik ook dit: Cached domain logon information
With caching disabled, the user is prompted with this message:
The system cannot log you on now because the domain <DOMAIN_NAME> is not available.
Dat is bij mij echter niet het geval; als ik met mijn domain account inlog zonder dat mijn lappie aan het domain hangt waar ie lid van is, kan ik wel gewoon inloggen. Het duurt alleen veel langer dan wanneer ie wel in het domain hangt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:33
Policy:

"Always wait for the network at computer startup and logon"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Hmm, dan zou ik het inderdaad zoeken in iets als dit, zo ongeveer wat hhoekstra zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
spone schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:05:
Hmm, dan zou ik het inderdaad zoeken in iets als dit, zo ongeveer wat hhoekstra zegt.
Mja, die had ik elders op die term ook al gevonden. Alleen wil hij precies het omgekeerde: dat er juist wel gewacht wordt. En ik wil nou net dat er NIET gewacht wordt als er geen DC is ;)
Nou ben ik niet zo happig op een registry aanpassing als ik niet zeker weer wat ie doet. het voorgaande terugleidend, zou je zeggen dat beide keys invoeren bij mij juist nog meer zouden moeten vertragen. Ik kan me voorstellen dat een andere DWORD waarde een ander effect zou moeten hebben, maar wat zou dat dan moeten zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Mee eens, was meer een snelle beschrijving van de policy ipv een aanpassing die meteen gemaakt zou moeten worden. Hoewel een GPO setting niets meer dan dat is, maar dan gedistribueerd.

Het standaard gedrag is op workstations is dat er al niet gewacht wordt op netwerkbeschikbaarheid. Weet je zeker dat de bovengenoemde policy (wait for..) niet stiekem toch vanuit een bovenliggende GPO gepushed wordt (tip: RSoP)?

[ Voor 9% gewijzigd door spone op 13-02-2012 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zou ik hem dan niet in de registry alsnog tegen moeten komen? Ik zie die regkeys namelijk niet in mijn registry staan.
RSoP zei me niks (nu wel), maar hoe check ik dat :?

* The Eagle weet redelijk wat van Windows, maar dit soort zaken gaan me net iets boven mijn pet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Als ze niet in HKCU/HKLM staan (afhankelijk waarop de policy gedefinieerd is) zal het niet actief zijn. RSoP is een tool die je op een domain controller uitvoert waarmee je redelijk kan zien wat de uiteindelijk applied policy is voor een object (user/computer etc).

Buiten dat zou ik niet precies weten wat je bedoelt. Ik ken je huidige netwerkomgeving niet, maar in de regel hebben bijvoorbeeld mapped drives een negatieve invloed op de snelheid van het loginproces wanneer een DC niet bereikbaar is.
Is het stuk voor het inloggen of na het inloggen traag?
Gaat het wel snel als je je netwerkverbinding uitschakelt voor het booten (bijvoorbeeld via hardware switch op laptop, of kabel eruit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Het inloggen gaat in alle gevallen prima, maar als mijn laptop zich buiten het domein bevind (ongeacht of ie aan een ander netwerk hangt, of geen netwerkverbinding heeft) duurt het een stuk langer voor ik mijn desktop voor me zie. Er zijn geen drivemappings (gelukkig niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:14

TheVMaster

Moderator WOS
The Eagle schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:41:
Het inloggen gaat in alle gevallen prima, maar als mijn laptop zich buiten het domein bevind (ongeacht of ie aan een ander netwerk hangt, of geen netwerkverbinding heeft) duurt het een stuk langer voor ik mijn desktop voor me zie. Er zijn geen drivemappings (gelukkig niet).
Volgens mij is het idd default (in ieder geval in Windows 7) zo dat hij 'niet wacht' op een DC. Mogelijk even navragen bij je netwerk/systeembeheerder....die kan je waarschijnlijk uitsluitsel geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
TheVMaster schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:50:
[...]

Volgens mij is het idd default (in ieder geval in Windows 7) zo dat hij 'niet wacht' op een DC. Mogelijk even navragen bij je netwerk/systeembeheerder....die kan je waarschijnlijk uitsluitsel geven?
Da's een externe partij, en aangezien mijn laptop niet met een standaard image is uitgerold (mijne is gewoon kale W7 64bit Pro install) heb ik er geen support op. Officieel hangt ie niet eens in het domein. Onofficieel moet ik gewoon kunnen werken (en dat vind ook mijn baas gelukkig) en dus hangt ie er wel in :)

Dus als iemad nog tips heeft, graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Leg de inlogstappen eens uit en waar de vertraging precies is?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxxxfanatic
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 21:58
Check de gecachte policies inderdaad met RSOP, misschien staat er een policy die netwerkconnectiviteit nodig hebt en daardoor wacht op een timeout oid. een loginscript dat geroepen wordt kan ook nog wel eens voor problemen zorgen en wat ik ergens hierboven las, mapped drives (homedir?) zorgt ook voor time-outs offline...

Wat is traag?
Hoe lang wacht je binnen het netwerk?
Hoe lang wacht je buiten het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-10 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit aanmelden met en zonder DC is niet zo makkelijk te debuggen ben ik bang. Op mijn werk, waar ik het domein heb opgezet, heeft elke client dezelfde policies en hoewel de clients Vista en 7 zijn, zit er toch een verschil onderling tussen het aanmelden. Zo heeft de ene met W7 geen probleem als-ie buiten is en gaat het aanmelden direct, dus gewoon snel. De ander met W7 neemt meer tijd in beslag als de DC niet bereikbaar is. Ook met Vista is het niet echt uit te vinden welke snel is en welke traag.
Als de clients vervolgens binnen zijn, heeft de een een snelle logon, de ander duurt veel langer. Als het snel gaat, denk ik dat hij/zij probeert aan te melden voordat het netwerk actief is, want het profiel wordt dan niet van de server geladen. Maar ook hiermee is het niet altijd duidelijk hoe of wat, met twee mensen naast elkaar, allebei zetten ze de laptop tegelijk aan en kunnen ze tegelijk aanmelden, dan nog zie je verschil (en dat is niet een paar seconden, maar loopt al snel op naar een minuut of langer).

Oftewel, hoe lang ben je daadwerkelijk meer kwijt als je geen DC hebt vergeleken met wanneer deze er wel is? Is dat echt de moeite waard om uit te zoeken en proberen op te lossen? Is sleep of hibernate niet genoeg om dit tegen te gaan?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Wellicht even wat specs van het ding: Dell E6550, i7, 8GB, 256 Samsung SSD.
Als dat ding in het domein hangt, staat ie na het inloggen eigenlijk binnen 5 sec op de desktop. Buiten het domein kan dat iets van 30 sec worden - toch een substantieel verschil.
Sleep op een laptop zie ik niet echt zitten ( ;w accu), en hibernate maakt eigenlijk geen verschil door de SSD. Bovendien zijn beiden niet handig ivm switch in / uit domein wat ook op de zaak dagelijks gebeurt.

Waar ik echter wel even getriggerd word: netwerkmappings Ik heb een netwerkmapping aan staan en die is persistent. Die kan buiten het domein uiteraard niet gevonden worden...zou dat het wezen? En zo ja: hoe zorg ik dat ie buiten het domein niet naar die mapping gaat zoeken?

verder: Ik gebruik OpenDNS regelmatig als DNS server. Zou het kunnen dat ie eerst via internet op zoek wil naar de DC als ie buiten het domein hangt (en zo ja, hoe sluit ik dat dan weer uit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:41:
Er zijn geen drivemappings (gelukkig niet).
The Eagle schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:22:
Waar ik echter wel even getriggerd word: netwerkmappings Ik heb een netwerkmapping aan staan en die is persistent.
Wat is het nou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-10 21:56

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

The Eagle schreef op zondag 19 februari 2012 @ 20:22:
Wellicht even wat specs van het ding: Dell E6550, i7, 8GB, 256 Samsung SSD.
Als dat ding in het domein hangt, staat ie na het inloggen eigenlijk binnen 5 sec op de desktop. Buiten het domein kan dat iets van 30 sec worden - toch een substantieel verschil.
Sleep op een laptop zie ik niet echt zitten ( ;w accu), en hibernate maakt eigenlijk geen verschil door de SSD. Bovendien zijn beiden niet handig ivm switch in / uit domein wat ook op de zaak dagelijks gebeurt.

Waar ik echter wel even getriggerd word: netwerkmappings Ik heb een netwerkmapping aan staan en die is persistent. Die kan buiten het domein uiteraard niet gevonden worden...zou dat het wezen? En zo ja: hoe zorg ik dat ie buiten het domein niet naar die mapping gaat zoeken?

verder: Ik gebruik OpenDNS regelmatig als DNS server. Zou het kunnen dat ie eerst via internet op zoek wil naar de DC als ie buiten het domein hangt (en zo ja, hoe sluit ik dat dan weer uit)?
Heeft Dell al de E6550? Ik heb de E6510 en een paar collega's de E6520. Zal anders wel een tussen model zijn. Hoe dan ook, de specs maken niet heel veel uit. Bij ons gebeurt het met een Vostro 1[5,7]20 en 3[5,7]00, net als de Latitudes.

Sleep is niet zo dramatisch voor je accu, ik zet 'm dagelijks in sleep en kan prima verder werken de volgende dag. Alleen een weekend is misschien net iets te lang om in slaap te houden; vrijdag om 17:30 in sleep en maandag om 8:55 is het lichtje aan het knipperen dat-ie bijna leeg is. Anders dan dat, kan prima 2 uur werken op de accu, of langer.

Anyway, er is een register tweak voor je mappings, dat hij geen verbinding probeert te maken met de server totdat je er daadwerkelijk heen wilt. Dus de schijf wordt gemapt, ongeacht waar je bent, maar wordt pas echt actief als je 'm opent.

Voor je DNS vraag, dat is volledig afhankelijk van de naam van het domein. Is het een .local domein? Die worden niet via het internet geresolved namelijk, dus zou het niet moeten veroorzaken. Daarbij beweer je dat het met alle netwerkverbindingen uit ook traag is, dus resolven is het punt niet.

Het moet dus ergens anders aan liggen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Even een kleine correctie: Het is een E6510 :)
Register tweak voor de mappings zal ik eens naar gaan zoeken, thanks :)

Betreft een .global domain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roxxxfanatic
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-08 21:58
als je de mapping niet via gpo krijgt zou je hem met een vbs kunnen mappen en er "if" aan hangen... if netwerk is = true then ga mapping maken else doe niets... ;)
Pagina: 1