Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

avira scant als een schildpad

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn virusscanner van Avira draait heel erg langzaam. Als ik kijk bij de resources, dan zie ik dat het scan process (avscan.exe) continue 0% a 1% van de rekenkracht van de cpu gebruikt. Ik kan me goed voorstellen dat dit dan ook niet opschiet en veel hoger zou mogen liggen. Ik heb bij mijn weten geen virussen oid. Heb de scan meerdere malen compleet doorgevoerd.

Scanner heeft nu na anderhalf uur uitgevoerd: 31509 scanned files; 78 scanned directories; ... en terwijl ik dit type, wordt de scanner opnieuw opgestart. Vreemd en voor mij de eerste keer.

Heb even lopen zoeken/googlen. Ergens gevonden dat ik in het configuratiescherm het volgen van de symbolic links uit moest schakelen, maar dat was al zo op mijn pc. Iemand die dit kan duiden voor mij?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke versie gebruik je (versienummer, en gratis/premium) en welk OS? (Het gehalte symlinks is onder WinXP waarschijnlijk heel veel lager dan onder Win7). Misschien goed om ook even aan te geven wat voor hardware je hebt, misschien is de HDD (of USB-schijf?) wel de bottleneck.

Het niet volgen van Symlinks betekent (als ik het goed heb) dat bestanden maar 1x worden gescand, ook als het een symlink is. Beveiligingsaandachtspuntje is dan dat het bestand "fysiek" op een plaats staat die je bijv. in een whitelist hebt staan.

Anyway, v.w.b. die bottleneck: zie je bij taakbeheer wel andere pieken (andere processen en/of andere hardware)?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Ik was niet helemaal volledig, bij deze een aanvulling: product versie van avira is Product version 12.0.0.883 en ik draai windows vista. Ik ben er vrij zeker van dat mijn hardware goed draait.

Maar mijn probleem lijkt te zijn verdwenen. Toen ik mijn vorige post aan het schrijven was, sloot avira zichzelf spontaan helemaal af en startte opnieuw op. Ik heb de indruk dat het een nieuwe versie is, want in het menu komen nu duitse termen terug die eerst in het engels waren. Maar het grootste verschil komt nog: Het proces avscan.exe draait nu flink op de cpu, het varieert tussen de 10% en 50%. Ik vermoed dat avira slechts single core software is, waardoor ik op mijn dualcore cpu nooit boven de 50% kan komen. Dat is voor mij geen probleem.

Het euvel lijkt hierdoor spontaan opgelost. Ik scan mijn totale systeem (ter indicatie ongeveer 1600GB) nu in totaal iets meer dan anderhalf uur. Dat vind ik netjes.

Ik vermoed dat er een automatische avira programma update is doorgevoerd, maar kan dat zelf niet verifieren.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik kom toch terug op mijn eerdere opmerking. Ik heb het gevoel dat Avira heel erg langzaam scant. Het CPU % staat strak op 0% op meerdere momenten voor geruimere tijd. Over een enkele file doet Avira dan enkele minuten. Daarna loopt het weer even. Voor mijn gevoel moet dit toch veel sneller gaan. Ik merk nu dat hij na anderhalve uur maar een fractie heeft gescand terwijl ik hierboven meld dat hij in deze tijd 1600GB scant. Ik vraag me af wat hier het verschil maakt op mijn computer ...

• Cor453
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-11 11:28
Kort vraagje: hoe nodig is het om elke keer 1,6 TB te checken? Is je data zo waardevol dat je alles zo frequent moet checken?

En anders: je kunt ook voor een andere AV gaan: dat maakt misschien dual core AV's een optie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Overstappen naar een andere virusscanner een optie? Ik gebruik de virusscanner van Microsoft, namelijk Microsoft Security Essentials. Die scant bij mij lekker vlot.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn bedoeling is dat het systeem netjes werkt en dus ook de virusscanner. Dat is de reden dat ik nu wat meer scan. Avira kwam als een goede uit de bus in een review die ik laatst las. Daarom doe ik toch even wat meer moeite. Ik heb nu avira helemaal gedeinstalleerd inclusief registry cleaner en daarna opnieuw geinstalleerd. Het lijkt nu vlot te lopen. Kijken of het zo goed blijft gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de geinteresseerden toch nog even mijn oplossing opgeschreven, het probleem hierboven beschreven bleef aanhouden.

Ik ontdekte dat in de safe-mode van windows avira wel goed/snel scande. Daarna heb ik avira opnieuw geinstalleerd maar nu zonder de optie dat avira heel erg vroeg in het opstartproces een plek krijgt. Dit is conform de default keuze. Nu loopt het scannen fatsoenlijk qua snelheid.
Pagina: 1