Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Onze HR-ketel hangt in een (onverwarmde) schuur die aan ons huis vaststaat. Het condensvocht loopt via een afvoerslang in een emmer.

Tijdens onze wintersport is de condensafvoer bevroren en ook het eerste deel van de CV-leiding. Er was dus geen circulatie meer van warm water.

Voordat we thuiskwamen heeft mijn moeder om ca. 15.00 de thermosstaat hoog gezet om het huis te verwarmen. De HR-ketel kon echter de hitte niet kwijt omdat de leidingen waren bevroren. (Dit heeft ze niet opgemerkt 8)7 )

Toen wij om 18.00 thuiskwamen was het nog steeds koud in huis (8,5c) en de HR-ketel stond te loeien.

In de badkamer was het wel warm want hier stond de warmwater-kraan open!

De stoom stond in de badkamer en gelukkig liep het water niet de badkamer uit waardoor we geen lekkage hebben. Helaas zijn het plafond en de ventilator wel behoorlijk aangetast/kapot.

De HR-ketel heeft, denk ik, de warmwater-kraan geforceerd om de druk/hitte kwijt te kunnen die is opgebouwd.

Heeft iemand hier ervaring mee/ ooit meegemaakt?

Moet de HR-ketel zich niet uitschakelen? (noodloopprogramma?)

P.S. Alle leidingen zijn ontdooid zonder breuken en de HR-ketel werkt ook weer naar behoren. Ik ga binnenkort in de schuur ook een radiator plaatsen om deze situatie niet nog een keer mee te maken. Ik ben me ervan bewust dat we mazzel hebben gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:19

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Lijkt me sowieso niet efficient om je apparaat dat voor warmte moet zorgen in een ijskoude ruimte te plaatsen. (en die radiator plaatsen lost het efficientieprobleem niet op, die wordt natuurlijk door de ketel gestookt :P)

Het gaat hier neem ik aan om een HR combiketel? Het kan inderdaad wel zijn dat de warmte eveneens op de waterleiding is gaan staan, hier het water uit wilde zetten en door een niet helemaal goed afgesloten kraan naar buiten is gedrukt. Deze kraan is daarbij dan opengedrukt ofzo.
Zou kunnen.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Laat hier alsjeblieft iemand naar kijken met verstand dit had nooit zo aangelegd mogen worden lijkt het.

zowel cv circuit als ww circuit moeten een overdruk beveiliging hebben, als die ene kraan niet handmatig opengezet is had daar nooit water uit mogen komen.

En ja je hebt geluk gehad. En het kan zijn dat het allemaal netjes is aangelegd maar dat er niet goed geïnstrueerd is voor de instellingen van het systeem bij langdurige afwezigheid.

neem wat foto's van de installatie plaats ze hier en laat er iemand met verstand naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je warmwaterleidingen en je CV-leidingen zijn volledig gescheiden. Een bevroren CV-leiding kan dus niet leiden tot een spontaan openspringende kraan. Wellicht heeft je moeder die kraan laten openstaan (na een toiletbezoek toen ze de CV hoger zette?).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
ik ben het niet helemaal eens met bartvl. (sorrie ik bedoelde bartvl niet mafketel.)
maar laat er wel A.U.B iemand naar kijken met verstand!!!!!!!!!
der kan best iets kapot zijn in de ketel.
(de A.U.B is niet voor niks met hoofdletters.)

een c.v. ketel in een onverwarmde ruimte is eigenlijk geen probleem.
niet alle ketels kunnen dit maar het kan wel.
sommige ketels hebben een anti vorst stand.
dus een extra radiator is niet nodig.

de condens afvoer in een emmer?
dat klinkt niet goed. dit lijkt mij een geval van een amateur.
als de ketel goed afgesteld staat kun je 1 liter water per m3 aan gas produceren.
dan is een emmer zo vol.

een ketel heeft meerdere noodstoppen.
maar die worden zelden gebruikt en je merkt niet dat ze misschien kapot zijn.
dus je hebt mazzel gehad.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Niet zo gek dat je huis nog koud was.....wanneer er vraag is voor warm tapwater, dan zal de ketel dat leveren en is het verwarmingsgedeelte "uit" dan wel afgesloten door een driewegklep.

Ik zou niet kunnen bedenken hoe een kraan spontaan open zou moeten gaan wanneer je CV warmte vraag heeft... :?

Het is misschien verstandig je ketel ergens anders te plaatsen? In huis misschien? Zodat je condensatiewater netjes via je "interne" riool buis kan worden afgevoerd?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:43
Is de oplossing niet simpelweg:
Volgende keer braaf alle radiatoren op standje vorstbeveiliging en de ketel op vorstbeveiliging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
pcmadman schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:17:
Is de oplossing niet simpelweg:
Volgende keer braaf alle radiatoren op standje vorstbeveiliging en de ketel op vorstbeveiliging?
je hebt gelijk hoor.
alleen sommige ketels doen dit met de thermostaat in de huiskamer en dan help het niet in dit geval.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Cheese_man schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:41:
Niet zo gek dat je huis nog koud was.....wanneer er vraag is voor warm tapwater, dan zal de ketel dat leveren en is het verwarmingsgedeelte "uit" dan wel afgesloten door een driewegklep.

Ik zou niet kunnen bedenken hoe een kraan spontaan open zou moeten gaan wanneer je CV warmte vraag heeft... :?

Het is misschien verstandig je ketel ergens anders te plaatsen? In huis misschien? Zodat je condensatiewater netjes via je "interne" riool buis kan worden afgevoerd?
Driewegkleppen blijven regelmatig hangen, zou het misschien kunnen dat na warmtapwatervraag door de kou de driewegklep in warmwaterstand is blijven hangen?

Op die manier blijf je warm tapwater verwarmen terwijl je eigenlijk CV-water verwarmd wilt hebben.

Maar een kraan door overdruk opengaan lijkt me ook stug, is naar mijn idee niet het zwakste punt in een warmwaterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
flippo765 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:22:
[...]

Driewegkleppen blijven regelmatig hangen, zou het misschien kunnen dat na warmtapwatervraag door de kou de driewegklep in warmwaterstand is blijven hangen?

Op die manier blijf je warm tapwater verwarmen terwijl je eigenlijk CV-water verwarmd wilt hebben.

Maar een kraan door overdruk opengaan lijkt me ook stug, is naar mijn idee niet het zwakste punt in een warmwaterleiding?
Ik denk dat die hangende driewegklep inderdaad de verklaring is.
migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 12:22:
[...]

je hebt gelijk hoor.
alleen sommige ketels doen dit met de thermostaat in de huiskamer en dan help het niet in dit geval.
Dat is ook bij ons het geval. Radiatoren stonden gewoon open en thermostaat op 16c. Ik ging er vanuit dat het gewoon zou werken.
Mafketel schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:33:
Laat hier alsjeblieft iemand naar kijken met verstand dit had nooit zo aangelegd mogen worden lijkt het.

zowel cv circuit als ww circuit moeten een overdruk beveiliging hebben, als die ene kraan niet handmatig opengezet is had daar nooit water uit mogen komen.

En ja je hebt geluk gehad. En het kan zijn dat het allemaal netjes is aangelegd maar dat er niet goed geïnstrueerd is voor de instellingen van het systeem bij langdurige afwezigheid.

neem wat foto's van de installatie plaats ze hier en laat er iemand met verstand naar kijken.
De overdruk beveiliging is inderdaad een goede om te laten bestuderen.
migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:52:
ik ben het niet helemaal eens met bartvl. (sorrie ik bedoelde bartvl niet mafketel.)
maar laat er wel A.U.B iemand naar kijken met verstand!!!!!!!!!
der kan best iets kapot zijn in de ketel.
(de A.U.B is niet voor niks met hoofdletters.)

een c.v. ketel in een onverwarmde ruimte is eigenlijk geen probleem.
niet alle ketels kunnen dit maar het kan wel.
sommige ketels hebben een anti vorst stand.
dus een extra radiator is niet nodig.

de condens afvoer in een emmer?
dat klinkt niet goed. dit lijkt mij een geval van een amateur.
als de ketel goed afgesteld staat kun je 1 liter water per m3 aan gas produceren.
dan is een emmer zo vol.

een ketel heeft meerdere noodstoppen.
maar die worden zelden gebruikt en je merkt niet dat ze misschien kapot zijn.
dus je hebt mazzel gehad.
Afvoer in een emmer is ooit zo aangelegd (voordat wij het huis kochten). Ik heb er een 30 liter emmer onder staan en dat gaat (normaal gesproken) goed. Eigenlijk moet ik dus een pomp installeren. Het hoogte-verschil dat moet overbrugt worden naar de riolering is circa anderhalve meter, de schuur staat lager dan het "huisniveau".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
de ketel deed gewoon wat er van hem verwacht werd.... nmlk ww er stond een ww kraan open.

Ik had de emmer opmerking er maar niet bijgezet aangezien ik hier in de buurt laatst een aannemer er op moest wijzen dat ze wat vergeten waren ..... en die zei doodleuk, zet er maar een emmer onder |:( dat is dus voor mij ook de reden om naast de opmerking, er door een kundig persoon naar te laten kijken er ook even een paar fototjes van te maken en hier te plaatsen.

Ik zal maar niet zeggen wat er nog meer schortte aan die door een goedbetaalde professional was aangesloten c.v. ketel ....... sorry kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:23:
Dat is ook bij ons het geval. Radiatoren stonden gewoon open en thermostaat op 16c. Ik ging er vanuit dat het gewoon zou werken.
dat is dus geen vorst bescherming.
die kun je vaak wel aanzetten in het menu van de ketel.
dan gaat de ketel branden als de water temperatuur onder de 5 graden komt.
(als hij er ondersteuning voor heeft en de goede ondersteuning heeft)
De overdruk beveiliging is inderdaad een goede om te laten bestuderen.
hij is verplicht om te hebben.
veel ketels hebben hem ingebouwd.
ik zelf heb er ook 1 buiten de ketel.
kost maar een paar 10tjes.
goed zelf te doen.
Afvoer in een emmer is ooit zo aangelegd (voordat wij het huis kochten). Ik heb er een 30 liter emmer onder staan en dat gaat (normaal gesproken) goed. Eigenlijk moet ik dus een pomp installeren. Het hoogte-verschil dat moet overbrugt worden naar de riolering is circa anderhalve meter, de schuur staat lager dan het "huisniveau".
pomp is niet nodig.
graaf buiten het schuurtje een gat van +/- 80 cm diep.
flinke buis er in.
vol gooien met grind.
en daar kan i in afwateren.
geen probleem.
(wel zorgen dat de afwatering buis diep genoeg onder de grond zit. anders bevriest die natuurlijk ook >:) )

eigenlijk vind ik dit wel een gevalletje verborgen gebrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
maar effen voor de duidelijkheid.

LAAT ER NAAR KIJKEN!!!!

het kan zijn dat de brander geschuurd is.
of iets anders wat gevaarlijk kan zijn. (te heet geworden gas pakking)

er was laatst in het nieuws een gevalletje van sterven wegens kapotte ketel.

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 13-02-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 14:12:
maar effen voor de duidelijkheid.

LAAT ER NAAR KIJKEN!!!!

het kan zijn dat de brander geschuurd is.
of iets anders wat gevaarlijk kan zijn. (te heet geworden gas pakking)

er was laatst in het nieuws een gevalletje van sterven wegens kapotte ketel.
Ik zal er zeker iemand naar laten kijken! De discussie hier in het forum heeft me ook nog tot een andere gedachte gebracht.

Misschien is de warmwater-kraan in de badkamer per ongeluk door de schoonmaakster niet goed dichtgedraaid.. En dit heeft gezorgd voor een constante warmwatervraag. Het vocht op de vloer kan zijn gekomen door condensvocht van het plafond dat naar beneden is gedruppeld. Precies dus wat Mafketel suggereerde.

Hoe dan ook: Ik hou jullie op de hoogte over de vervolgstappen en schade na de inspectie van de ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 14:40 . Reden: Typo + toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:23:
Afvoer in een emmer is ooit zo aangelegd (voordat wij het huis kochten). Ik heb er een 30 liter emmer onder staan en dat gaat (normaal gesproken) goed.
:X

Dit betekent dus dat de ketel nog nooit als HR-ketel heeft gewerkt, want dan is die emmer (met het weer van de afgelopen 2 weken) binnen 2 dagen vol.
migjes schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:51:
graaf buiten het schuurtje een gat van +/- 80 cm diep.
flinke buis er in.
vol gooien met grind.
en daar kan i in afwateren.
geen probleem.
(wel zorgen dat de afwatering buis diep genoeg onder de grond zit. anders bevriest die natuurlijk ook >:) )

eigenlijk vind ik dit wel een gevalletje verborgen gebrek.
Een emmer onder de CV is nauwelijks "verborgen" te noemen (wel absurd).

Verder moet de condenswaterafvoer op het riool aangesloten zijn, dit water is zeker niet schoon (sowieso is het zuur, en wie weet wat er nog meer in zit). Je eigen tuin vergiftigen is een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Wilke schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:36:
[...]
Een emmer onder de CV is nauwelijks "verborgen" te noemen (wel absurd).

Verder moet de condenswaterafvoer op het riool aangesloten zijn, dit water is zeker niet schoon (sowieso is het zuur, en wie weet wat er nog meer in zit). Je eigen tuin vergiftigen is een beetje jammer.
absurd is het zeker.
maar ik heb nog wel gekkere dingen gezien.

het water is zeker vervuild.
ik zou het niet drinken. (het smaakt vies.)
maar het is niet giftig.
je moet het niet zomaar je dakgoot in laten lopen want het zuur bijt bepaalde type dakgoot gewoon uit.
voor de planten is het eigenlijk gewoon voeding(co2), behalve voor planten die van kalk houden.
die houden niet van het zuur.

zou het eigenlijk moeten opzoeken maar ik dacht zelfs dat je het gewoon mocht lozen bij het oppervlakte water(in de sloot dus). der is in ieder geval geen aparte regel voor.

ik zie het de regels zijn veranderd.
maar niet wegens het zwavelzuur dat is voldoende verdunt.
allen een aluminium brander geeft teveel verontreiniging.
excuses.

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 15-02-2012 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:16
volgens mij is het juist gewoon bijna puur H2O, en ja dat is ietwat zuur en lost zinken dakgoten op.
edit: niet dus, er zit sowieso ook nog zwavelzuur in.

Je moet het lozen in het riool, daar wordt het voor ketels tot 25KW voldoende verdund, bij zwavelarme brandstoffen mag je tot 250KW in het riool lozen.

[ Voor 52% gewijzigd door Xiphalon op 15-02-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Ik heb het idee dat het 12 februari geconstateerd is... het is nu 15 februari.

3 dagen later. Er is hier meerdere keren gewaarschuwd dat dit een zeer onveilige situatie kan zijn en dat er een vakkundig persoon ernaar moet kijken.

WTF. er zelfs nog geen foto van de situatie geplaatst.

TS reageer alsjeblieft niet meer behalve met de opmerking er is iemand langs geweest die alles gecontroleerd heeft en het is goed en plaats de foto's van de situatie.

Het lijkt er een beetje op dat je de ernst van de situatie niet geheel correct inschat. Dit is niet iets wat vanaf een afstand op een forum over een langere periode kan worden opgelost.

p.s. ik verontschuldig mij als je een afspraak hebt gemaakt met iemand en in de tussentijd de cv ketel zowel van het gas als elektra hebt afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mafketel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:30:
Ik heb het idee dat het 12 februari geconstateerd is... het is nu 15 februari.

3 dagen later. Er is hier meerdere keren gewaarschuwd dat dit een zeer onveilige situatie kan zijn en dat er een vakkundig persoon ernaar moet kijken.

WTF. er zelfs nog geen foto van de situatie geplaatst.

TS reageer alsjeblieft niet meer behalve met de opmerking er is iemand langs geweest die alles gecontroleerd heeft en het is goed en plaats de foto's van de situatie.

Het lijkt er een beetje op dat je de ernst van de situatie niet geheel correct inschat. Dit is niet iets wat vanaf een afstand op een forum over een langere periode kan worden opgelost.

p.s. ik verontschuldig mij als je een afspraak hebt gemaakt met iemand en in de tussentijd de cv ketel zowel van het gas als elektra hebt afgekoppeld.
Dank voor de bezorgdheid.

Vandaag controle gehad. De ketel is in orde. Alle systemen zijn in orde. De conclusie die is getrokken door de monteur is dat de warmwaterkraan in de badkamer heeft gedruppeld en daarmee de warm-waterstroom vanuit de ketel richting de badkamer op gang heeft gehouden. De ketel heeft daarom telkens warm-water geleverd en is niet omgeschakeld naar het verwarmen van de CV-leiding.

Geluk bij een ongeluk is dat uiteindelijk dus de waterleidingen constante circulatie hebben gehad en niet zijn bevroren. Er is een deel van de CV-leiding bevroren geweest maar CV-leidingen kunnen veel meer hebben.

Ik zal van de zomer ook een radiator installeren in de berging waardoor het bevriezingsgevaar van leidingen daar niet meer optreed. Voorwaarde is natuurlijk wel dat niemand een kraan laat druppelen 8)7 ..

Hoe dat heeft kunnen gebeuren kom ik nooit meer achter. Ben nu vooral opgelucht dat er geen gebreken in het systeem zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Blijft dat wazige verhaal van die condens emmer over in plaats van een fatsoenlijke aansluiting op het riool.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:08:
Voorwaarde is natuurlijk wel dat niemand een kraan laat druppelen 8)7 ..

Hoe dat heeft kunnen gebeuren kom ik nooit meer achter. Ben nu vooral opgelucht dat er geen gebreken in het systeem zijn..
De nieuwere modulerende thermostaten met OpenTherm hebben een vakantiefunctie.
Hierbij kan je een vaste temperatuurwaarde instellen en de warmwatervoorziening uit.
Zo kan je ook gewoon je water afsluiten en zodoende geen bevroren leidingen krijgen.

Ook is het mogelijk een terugkeertijd in te stellen waardoor het weer warm is als je thuis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:27:
Onze HR-ketel hangt in een (onverwarmde) schuur die aan ons huis vaststaat. Het condensvocht loopt via een afvoerslang in een emmer.

Tijdens onze wintersport is de condensafvoer bevroren en ook het eerste deel van de CV-leiding. Er was dus geen circulatie meer van warm water.

Voordat we thuiskwamen heeft mijn moeder om ca. 15.00 de thermosstaat hoog gezet om het huis te verwarmen. De HR-ketel kon echter de hitte niet kwijt omdat de leidingen waren bevroren. (Dit heeft ze niet opgemerkt 8)7 )

Toen wij om 18.00 thuiskwamen was het nog steeds koud in huis (8,5c) en de HR-ketel stond te loeien.

In de badkamer was het wel warm want hier stond de warmwater-kraan open!

De stoom stond in de badkamer en gelukkig liep het water niet de badkamer uit waardoor we geen lekkage hebben. Helaas zijn het plafond en de ventilator wel behoorlijk aangetast/kapot.

De HR-ketel heeft, denk ik, de warmwater-kraan geforceerd om de druk/hitte kwijt te kunnen die is opgebouwd.

Heeft iemand hier ervaring mee/ ooit meegemaakt?

Moet de HR-ketel zich niet uitschakelen? (noodloopprogramma?)

P.S. Alle leidingen zijn ontdooid zonder breuken en de HR-ketel werkt ook weer naar behoren. Ik ga binnenkort in de schuur ook een radiator plaatsen om deze situatie niet nog een keer mee te maken. Ik ben me ervan bewust dat we mazzel hebben gehad....
Mooi :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2012 00:01 ]

Pagina: 1