Nieuw netwerk d.m.v. een Cisco SG 300-10 Managed Switch

Pagina: 1
Acties:

• Nfear
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-02 23:32
Ik ben bezig met een nieuw netwerk aan het inrichten. Momenteel wordt er gebruik gemaakt van een Windows Server 2003 omgeving. De bedoeling is echter dat dit eruit gaat. Mijn vraag is het volgende.

Er is een modem aangesloten op het ingangspoort van de provider. Ik heb hier een Cisco SG 300-10 10-port Gigabit Managed Switch. Kan ik deze gewoon op de modem aansluiten en vervolgens het netwerk uitbreiden met unmanaged switches? Er wordt dan niet met een router gewerkt, maar zou de Cisco Managed Switch deze rol op zich kunnen nemen?

Alvast bedankt voor de reacties!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-02 15:21
Mag ik vragen of je weet waar je aan begonnen ben?

Als het om een zakelijk omgeving gaat, zou ik toch aanraden om een partij in de hand te nemen die verstand van dit soort zaken heeft.

Verder kan ik weinig zinnigs zeggen, omdat ik niet weet over wat voor een modem je 't hebt, wat je wil, etc. Verder is een switch geen router.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Zoals Keiichi al aangeeft, weet je waar je mee bezig bent???
Je windows 2003 omgeving gaat eruit, en dan heb je het over je switch.
Er wordt niet met een router gewerkt. Hoe wil je dan contact leggen met je ISP. Met een switch kan je dit vergeten. Deze regelt intern je verkeer.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je zal echt een router nodig hebben. En tenzij dit een consumentenrouter wordt vrees ik dat de configuratie buiten je kunnen zal liggen. Eenmalig een professional is goedkoper!

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dit is blijkbaar een L3 switch (dus ook een router)

Common features:
• Enhanced security and QoS
• Layer 3 static routing
• IPv6 support
• Auto voice VLANs, VLANs, and port mirroring

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 09:46
Gezien de openingpost verwacht ik niet dat NoFearz deze zal configureren hiervoor.

Tip: huur en pro in.

• Nfear
De Managed Switch heeft een aantal functies vergelijkbaar met een router. Vandaar mijn vraag of deze de rol op zich zou kunnen nemen. De Managed Switch moet de Windows Server 2003 vervangen, aangezien deze ook DHCP/DNS functies heeft.

• Keiichi
joopv schreef op maandag 13 februari 2012 @ 09:20:
Dit is blijkbaar een L3 switch (dus ook een router)

Common features:
• Enhanced security and QoS
• Layer 3 static routing
• IPv6 support
• Auto voice VLANs, VLANs, and port mirroring
Maar zodra je bv NAT nodig hebt, dan ga je het toch niet redden hiermee ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:36

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een L3 switch kan inderdaad routeren tussen netwerken/VLANS etc. Maar Natten gaat hij waarschijnlijk niet kunnen. Ik raad je toch aan om hier een echte router tussen te zetten.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

De naam zegt 't al "managed switch" != router :)

Koop gewoon een vaste linksys router en knup die aan je switch. Laat die lekker DHCP etc. doen. Desnoods met een andere firmware d'r op, maar dat lijkt mij in jouw geval een betere oplossing ;)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Nfear
Dus met de volgende setup zou er geen internet mogelijk zijn? Waarbij de Managed Switch de DHCP afhandelt.

Ingangspoort provider > Modem > Managed Switch > Werkstations

• Keiichi
NoFearz schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:30:
Dus met de volgende setup zou er geen internet mogelijk zijn? Waarbij de Managed Switch de DHCP afhandelt.

Ingangspoort provider > Modem > Managed Switch > Werkstations
Zonder informatie over het deel 'Ingangspoort provider > Modem' valt hier werkelijk niets zinnigs over te zeggen.

• Nfear
Keiichi schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:36:
[...]

Zonder informatie over het deel 'Ingangspoort provider > Modem' valt hier werkelijk niets zinnigs over te zeggen.
De provider is Ziggo, en daarbij wordt er als modem een Ubee EVM 3200 gebruikt.

• Keiichi
NoFearz schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:40:
[...]

De provider is Ziggo, en daarbij wordt er als modem een Ubee EVM 3200 gebruikt.
Als je slechts 1 workstation in je netwerk gaat hebben, gaat het wel werken.

Je hebt gewoon nog een router nodig, ik neem aan dat je wel meer dan 1 workstation heb. ;)

• Nfear
Oke, bedankt voor de hulp!

• Hoteldebotel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-01 11:04
NoFearz schreef op maandag 13 februari 2012 @ 10:30:
Waarbij de Managed Switch de DHCP afhandelt.
De L3 switch geeft geen IP Adressen uit (DHCP)?

En in de Ubee EVM3200 zit al een router ingebouwd dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoteldebotel op 13-02-2012 11:17 ]

• Nfear
Bij de configuratiescherm krijg ik de opties "DHCP Auto Configuration" en "DHCP Relay".

• Hoteldebotel
NoFearz schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:01:
Bij de configuratiescherm krijg ik de opties "DHCP Auto Configuration" en "DHCP Relay".
Volgens mij betekend dat dat de switch een IP adress krijgt van bijvoorbeeld een router met DHCP enabled.

Niet dat je switch IP adressen uitgeeft, maar alleen toegewezen krijgt.

Correct me if I'm wrong.

[ Voor 8% gewijzigd door Hoteldebotel op 13-02-2012 14:26 ]

• Nfear
Handleiding

Ik geloof dat je gelijk hebt. Op pagina 40 en 185 wordt er over DHCP gesproken. Dit is dus anders dan ik dacht?

Overigens is de exacte type van de modem Ubee EVM320B. Ik heb geprobeerd erop in te loggen om te kijken welke functies het beschikt, maar geen IP-adres die ik probeer wordt geaccepteerd.

[ Voor 28% gewijzigd door Nfear op 13-02-2012 13:55 ]

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:26
NoFearz schreef op maandag 13 februari 2012 @ 13:53:
Handleiding

Ik geloof dat je gelijk hebt. Op pagina 40 en 185 wordt er over DHCP gesproken. Dit is dus anders dan ik dacht?

Overigens is de exacte type van de modem Ubee EVM320B. Ik heb geprobeerd erop in te loggen om te kijken welke functies het beschikt, maar geen IP-adres die ik probeer wordt geaccepteerd.
Ja, want de switch kan statisch of dynamische IP adres krijgen. DHCP server functie hebben alleen professional Cisco switch catalyste met IOS (12.2(25) van Cisco.

Standaard hebben die ubee EVM320 een private IP adres 192.168.1.1.

• Hoteldebotel
Even in CMD ipconfig/all en dan de default gateway opzoeken?

De Ubee EVM320B heeft inderdaad alleen een modem functie.
Geen router functie.

Als dat niet lukt kan je misschien een kijkje in dit topic nemen.
Het schijnt niet een kwestie van 192.168.1.1 in tikken te zijn.

[ Voor 86% gewijzigd door Hoteldebotel op 13-02-2012 14:36 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Router kost je 100 euro? Tijd om dit uit te zoeken vast meer.

[ Voor 20% gewijzigd door Tsurany op 13-02-2012 14:38 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Nfear
Met traceroute komt er inderdaad "Groningen: 10.222.xxx.xxx" uit. Ik vul de weergegeven IP-adres in, maar de webpagina tevoorschijn halen ho maar.

[ Voor 3% gewijzigd door Nfear op 13-02-2012 14:55 ]

• Nfear
Nu heb ik op de Switch twee VLAN's aangemaakt. Ik krijg echter alleen op de default VLAN internet. Daarbij wordt er een IP-adres van 192.168.X.X toegewezen en op de tweede VLAN 169.254.X.X, terwijl het ook 192.168.X.X moet zijn. Iemand tips?

• Keiichi
NoFearz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:36:
Nu heb ik op de Switch twee VLAN's aangemaakt. Ik krijg echter alleen op de default VLAN internet. Daarbij wordt er een IP-adres van 192.168.X.X toegewezen en op de tweede VLAN 169.254.X.X, terwijl het ook 192.168.X.X moet zijn. Iemand tips?
ja, zie vorige posts. (hint: router)

Mocht je een router hebben, dan moet ie ook vlans snappen. En het kan ook geen kwaad als je zelf snap wat vlans inhouden.

[ Voor 6% gewijzigd door Keiichi op 15-02-2012 13:42 ]

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:03
Lol geweldig topic... NoFearz ben je wel zeker dat je weet wat je aan het doen bent ?

169.254.x.y is gewoon een APIPA adres, Dit wil zeggen dat dhcp niet werkt dus...
Je kan ook een static ip instellen als het om een server ofzo gaat maar ik denk dat je in jou geval gewoon dhcp wilt gebruiken ?

• Nfear
Ik moet op de router via DHCP aangeven welke IP-adressen verdeeld moeten worden in de twee VLAN's.

Bijvoorbeeld?
VLAN 1: 192.168.1.1/255
VLAN 2: 192.168.2.1/255

• Keiichi
Welke router heb je nu?

• Nfear
Voor de mensen die vragen of ik weet wat ik aan het doen ben, dit is een leerproject voor mijzelf. Ik vraag hier om hulp voor informatie.

Ik werk momenteel in testomgeving met een slechte router, de Conceptronic C54BR54A. Ik dacht dat de router alleen de DHCP-functie moest vervullen en dat de Cisco SG300 -10 Managed Switch het netwerk opdeelde.

• Keiichi
NoFearz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:58:
Voor de mensen die vragen of ik weet wat ik aan het doen ben, dit is een leerproject voor mijzelf. Ik vraag hier om hulp voor informatie.

Ik werk momenteel in testomgeving met een slechte router, de Conceptronic C54BR54A. Ik dacht dat de router alleen de DHCP-functie moest vervullen en dat de Cisco SG300 -10 Managed Switch het netwerk opdeelde.
Die switch deelt inderdaad het netwerk op zoals het hoor. 1 vlan waar keurig alles met elkaar in verbindingstaat. Vlan1 is ook vlan waar je als het ware inzit zonder vlan-ning. vlan2 is een logisch gescheiden netwerk van vlan1. Alsof je 2 fysiek gescheiden netwerken hebt, waarbij je conceptronic routertje alleen in vlan1 zit.

• Nfear
Ik kan dan ook alleen inloggen op de switch indien ik in de VLAN 1 zit. Ik zou dus met een router twee subnetten moeten aanmaken en via de switch een DHCP Relay op de VLAN's moeten instellen.

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 12:05
NoFearz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 13:58:
Als het een leerproject is zou ik eerst wat theoretische kennis gaan opdoen over routeren en switchen. De vrage die je stelt zijn nogal basic.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• Nfear
Je bent natuurlijk ervaren, dan vindt je snel een aantal handelingen basic. Ik weet natuurlijk hoe je een router moet aansluiten en moet configureren voor een gewone netwerk. Maar het opdelen van een netwerk op deze manier vindt ik al wat ingewikkelder. Het is waar je allemaal mee rekening moet houden. En als het zo simpel is, dan had ik vast niet 50+ webpagina's hoeven te lezen van hoe het moet. Men hoeft niet te gaan reageren als ze vragen of ik er wel iets van weet en dat het basis is. Ik heb onderzoek gedaan, maar dat zegt niet alles om het zelf in elkaar te knutselen. Voor de mensen die het niet interesseert, negeer mijn topic dan a.u.b.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:03
VLAN 1 Is inderdaad de default VLAN en dus ook de management VLAN van hieruit kan je de switch dus beheren. Je zult inderdaad DHCP Relay nodig hebben :)
Geen idee of dat lukt met die router van je...

• Keiichi
NoFearz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 14:22:
Je bent natuurlijk ervaren, dan vindt je snel een aantal handelingen basic. Ik weet natuurlijk hoe je een router moet aansluiten en moet configureren voor een gewone netwerk. Maar het opdelen van een netwerk op deze manier vindt ik al wat ingewikkelder. Het is waar je allemaal mee rekening moet houden. En als het zo simpel is, dan had ik vast niet 50+ webpagina's hoeven te lezen van hoe het moet. Men hoeft niet te gaan reageren als ze vragen of ik er wel iets van weet en dat het basis is. Ik heb onderzoek gedaan, maar dat zegt niet alles om het zelf in elkaar te knutselen. Voor de mensen die het niet interesseert, negeer mijn topic dan a.u.b.
Wist je nadat ik CCNA bestudeerd had, dat ik daarna WIST waar ik mee bezig was :P

Daarvoor was het ook maar een beetje aangekloot en hopen dat het werkt .

• Nfear
Ik ben nu dus op zoek naar een router met Virtual LAN functie. De meeste zakelijke routers hebben dit en huis-routers hebben dit niet, tenzij ik dd-wrt firmware erop zet. Als ik op zakelijke routers zoek hebben ze ook bijvoorbeeld functies voor VPN-verbindingen. Een router vinden met deze functie lijkt toch niet zo makkelijk als het is. Ik zoek een router met mogelijkheden tot wifi, gigabit LAN, VLAN, DHCP etc. Functies zoals VPN is overbodig. Weet iemand waar ik moet zoeken? Bij de pricewatch kun je op dergelijke functies niet sorteren.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16:26
Heb is beter om een router te zoeken die dd-wrt firmware erop kan. Aangezien dat je toch aan het leren ben. De dd-wrt firmware heeft veel functie die je zoekt, zoals VLAN, DHCP, etc. Ga daar maar aan de slag en kijk hoe ver je komt.

• Nfear
Oke, ik heb nu de switch in layer 3 gezet via telnet(ik dacht dat het al zo was). Nu kan ik IPv4 Interfaces aanmaken. Een samenvatting:

Router 192.168.1.1
Switch 192.168.1.100

Op de Switch zijn er twee VLAN's geconfigureerd.
IPv4 Interfaces zijn ingesteld op VLAN 1 en VLAN 2

DHCP Relay staat ingesteld op 192.168.1.1
DHCP Relay Interfaces zijn ingesteld op VLAN 1: 192.168.1.100, VLAN 2: geen IP.

De router kan alleen een DHCP pool uitgeven van 192.168.1.X. Heb ik nu een router nodig die twee DHCP pools kan uitgeven? Staat dit gelijk aan VLAN functionaliteit?

• marigo
  • Laatst online: 21-12-2025
Elke Cisco branch router kan dit, maar dat zal wel een beetje boven het budget zijn van het leermoment.

Een Vlan is meestal ook één subnet, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Je kunt namelijk ook meerdere subnetten in één Vlan realiseren.

Wat ik nog steeds niet kan opmaken uit dit topic is waarom het gescheiden moet zijn en het exacte doel van de operatie.
Pagina: 1