[XL 2010] Formule kopiëren - increment bepalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-08 13:37

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Ik kan niet op google vinden wat ik wil. En hier op Tweakers ook niet.

Ik heb een lijst met getallen in kolom A:
A1: 12
A2: 2
A3: 7
A4: 24
A5: 5
A6: 18
A7: 30
A8: 11
...etc

En ergens anders 2 cellen waar ik in beide het gemiddelde wil hebben van opeenvolgende drietallen, die dus zo begint:
N10=AVERAGE(A1:A3)
N11=AVERAGE(A4:A6)
..etc

Maar als ik de formule uit N10 naar N11 kopieer en plak dan maakt de 'auto-increment' zoals ik het maar even noem er "=AVERAGE(A2:A4)" van. Ik zoek dus naar een manier om deze afstelling te wijzigen zodat ik die formule uit N10 in N11 kan plakken en hij vanzelf het gemiddelde van A4 t/m A6 neemt. Is dit te doen zonder met VBA te hoeven klooien?

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
"alt" indrukken en cel N10 over cel N11 slepen (werkt op office excel 2003).

http://www.excelforum.com...las-without-increase.html en mijn zoekternen waren "excel copy cell without incrementing" ;)

Dit werkt natuurlijk ook (is wel 'n beetje lelijk):
N10=AVERAGE(A1:A3)
N11=N10

[ Voor 73% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-02-2012 01:33 . Reden: boo, te vroeg gepost ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Denk dat je iets te snel heb gelezen :) Ik wil dat hij A1:A3 vanzelf verhoogt naar A4:A6, niet dat hij bij A1:A3 blijft.

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat niet wat-ie wilt... Je kan het alleen bereiken met wat vlookup gekloot denk ik. Of je vult de formules handmatig in.

of:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/am4sVUpqkGPMwMHCBZx36EoG/full.png
Nogal hackey, maar het voldoet. Kan ook in 2 cellen als je wilt.

Wat in kolom E staat is een string.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2012 01:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murk

Murk

Is this thing on?

Topicstarter
Hmm, een string?

Als ik dat uitvergroot krijg ik dit
A1:A3
A4:A6
A1:A4
A4:A7
A1:A5
A4:A8

Ik dacht zelf aan iets van
=AVERAGE( [A, 1 + (ROW()-10) * 3] : [A, 3 + (ROW()-10)*3] )

waarbij de [ , ] tuples dus X en Y (Col en Row) van de cellen moeten aanduiden. Dit werkt dan zolang het geplaatst wordt in N10 en lager, in N10 geeft ROW() dan 10 terug als rownumber. Alleen werkt dit helemáál niet want ik heb geen idee hoe ik Excel dit kan laten slikken :P

edit: Gelukt door met ADDRESS() eerst strings te maken van de [ , ] tuples hierboven, deze kon ik wel goed uitvergroten zodat ik daarna 2 kolommen had met daarin
$A$1 $A$3
$A$4 $A$6
..etc

Toen restte alleen nog =AVERAGE(INDIRECT(B1) : INDIRECT(C1)) waarbij B1 en C1 de cellen zijn waar $A$1 en $A$3 in staat.

Neej joh, helemaal niet omslachtig :+ Bedankt voor de tip over indirect, Darkstone. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Murk op 13-02-2012 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Kan ook wel iets makkelijker in 1 formule: :p
code:
1
=AVERAGE(OFFSET($A$1,ROW(1:1)*3-3,0,3))

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Als je die celverwijzingen met de hand gaat tikken kun je ze net zo goed direct in je formule plempen. :+
=AVERAGE( [A, 1 + (ROW()-10) * 3] : [A, 3 + (ROW()-10)*3] )
is imo een veel beter idee en kan bv zo:
code:
1
=GEMIDDELDE(VERSCHUIVING($A$1;(RIJ()-10)*3;0;3))

edit:
Als Pedorus niet sneller de engelse versie had neergeplempd was dit best een zinvolle post geweest
:(

[ Voor 17% gewijzigd door Lustucru op 13-02-2012 08:31 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1