Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Peugeot 206 1.6 16V loopt soms erg onrustig

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:57
Zonet ging ik even rijden met onze Peugeot 206CC 1.6 16V (blok is TU5 JP4 volgens mij).

Hij deed echter erg raar, toen ik de motor had gestart liep hij heel beroerd, de toerenteller sprong heel onrustig heen en weer tussen 1500 toeren en 500 toeren ongeveer. (Normaal zou het eventjes 1000 zijn).

Ik kon er ook amper mee wegrijden, de motor schokte en haperde heel erg, zo erg dat de koplampen ook feller en zwakker gingen branden. Ik had het idee dat hij bijna af ging slaan dus ik gaf een beetje gas bij, maar daar reageerde hij ook amper op.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Het was ongeveer -1 toen ik wegreed. Door het koude weer heeft hij het natuurlijk zwaarder, maar dit hebben we ook al eens gehad toen het buiten gewoon 15 graden was.

Toen ik de straat uit was was het over trouwens, dus het was maar voor 2 minuten ofzo. Maar toch lijkt het mij raar dat hij dan zo raar gaat lopen doen.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2012 00:02 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Stappenmotor vies of tijd voor een nieuwe.

• ictinteresse
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 00:57
Soortgelijk probleem ook meegemaakt bij een kennis.
Dynamo na laten kijken. (99% dat dit de kwaal is)

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
ictinteresse schreef op maandag 13 februari 2012 @ 11:09:
Soortgelijk probleem ook meegemaakt bij een kennis.
Dynamo na laten kijken. (99% dat dit de kwaal is)
Dynamo geeft eerder problemen als te veel/te weinig spanning waardoor je motor na verloop van tijd uitvalt door een defecte of lege accu (hij laadt hem niet meer bij).

Het klinkt eerder als iets wat Megamind aangeeft :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 19:25
Collega van mij had laatst iets soortgelijks met een Seat Ibiza. Bleek een gare accu te zijn.

.....

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

als je dash loopt te knipperen maar de motor prima loopt is t idd de accu of n massapuntje ofzo, niet in dit geval..

ik zou t inderdaad in de stappenmotor zoeken, of de ecu-temperatuursensor.

wellicht dat het uitlezen van de ECU wat oplevert? (kan je zelf met n stuk draad en wat geduld, zal zo ff de how-to linken)

[ Voor 3% gewijzigd door AlexanderB op 13-02-2012 17:07 ]

• ThinkPad
Bedankt voor de suggesties!

De auto gaat binnenkort sowieso naar de garage voor een beurt (olie, bougies sowieso) dus we kijken nog even. Zoals ik al zei was het maar heel even, verder werkt hij normaal.

• s3.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-11 16:59

s3.

Zelfde probleem gehad bij mijn 106 gti, bijna identieke blok. Probleem lag aan een versleten stappenmotor. Je beschrijving was inderdaad bij mij ook niet permanent, af en toe.

[ Voor 24% gewijzigd door s3. op 13-02-2012 22:02 ]

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Hier hetzelfde. 206 1.4 uit 2005. Af en toe dit probleem.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• ThinkPad
Wat voor kilometerstand hebben de mensen bij wie het ook de stappenmotor was eigenlijk? Bij ons staat hij op 143k.

Stappenmotor ook gevonden op een schematische tekening: http://www.peugeot206cc.c.../206/info/gb/b1bbmek3.htm Het is nummer 23 (even Ctrl + F doen op "stepper"). Eens kijken of m'n vader zin heeft om de boel los te trekken binnenkort (het is zijn auto). Schoonmaken kost niks natuurlijk :)

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2012 23:24 ]

• Megamind
Hier ook, stond rond de 150k. Was een Peugeot 206 uit 1999.

• ThinkPad
Ik vond hier: http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=195213 trouwens nog een filmpje van iemand die iets soortgelijks had: YouTube: video-2012-02-11-11-31-26.mp4

Dat is wel een ander blok (1.4 8v) maar het gehaper is dus wel identiek.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2012 23:59 ]

• ThinkPad
Net even de kap open gehad om een lampje te wisselen, en gelijk even gekeken hoe het er bij ons uit ziet:

Het blok:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KV6pw5t0TSHNNNVj0bbCF9fo/thumb.jpg
Klik voor groter

Onderdeel waarvan ik vermoed dat het de stappenmotor is:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ThqVqJDCNai9iXqBYA5XsU2t/thumb.jpg
Klik voor groter

Het ziet er toch wel anders uit dan op internet. Iemand die dit bekend voor komt?

Had eigenlijk het typenummer van dat onderdeel even op moeten schrijven... Maar het was koud en donker buiten, dus dat heb ik even laten schieten.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 15-02-2012 23:46 ]

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:16
ik heb thuis wel een haynes manual voor de 206, kan eens kijken wat daar in staat...

(stuur anders even een dm van het weekend, anders vergeet ik het weer)

• dj1981
heb even in de haynes gekeken, plaatjes zijn daar al donker, en niet erg duidelijk.

maar wat je volgens mij op de foto hebt gezet is het hele gasklephuis, dat is het metalen ding. je bent dus op de goede weg!

de stappenmotor zit aan de achterkant daarvan, richting dashboard dus, zal wel krap zijn daar.

om die los te halen moet je eerst de buis naar het gasklephuis toe losmaken. dan kan je beter bij de achterkant van de behuizing.

bovenaan zit de stappenmotor, daaronder zit de sensor voor de stand van de gasklep. aan beide zit een stekker vast.

in principe kan je de stappenmotor losmaken door eerst de stekker er uit te trekken, en dan de 2 bouten (torx!) los te draaien. de onderste bout is moeilijk bereikbaar, dus daarvoor kan je ook eerst de sensor losmaken (ook 2 torx bouten). tussen stappenmotor en gasklephuis zit een rubber ring, die je uiteraard moet vervangen als hij is uitgedroogd.

al met al een simpel klusje, behalve dat het vrij moeilijk bereikbaar is

----edit-----
het is me niet helemaal duidelijk, bij nader inzien denk ik dat de haynes een 1.4 motor op de foto heeft gezet. zou best kunnen dat de stappenmotor bij jou achter het plastic deksel op het gasklephuis zit. ik zou gewoon eens kijken welke draadjes er naar je gasklephuis lopen, dan kom je hem vanzelf tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door dj1981 op 17-02-2012 23:14 ]

• ThinkPad
Oke, dankjewel.

Ik zal er binnenkort even naar kijken als ik tijd heb :)

Bedankt voor de moeite, en ik laat nog wel even weten of het gelukt is enzo ;)

• ThinkPad
Het gasklep huis is heel anders dan wat ik op internet vond. Op internet is het een losse motor, maar bij ons is het 1 geheel.

In onze 1.6 zit deze: http://bartebben.nl/onder...85-zie.1635q9-1635z8.html

Ik heb samen met m'n vader de klep schoongemaakt, al zag hij er niet heel vies uit. Een klein beetje vette prut, maar niet echt dat de klep er helemaal onder zat ofzo.

Met de auto op contact, en dan gas intrappen zorgt ervoor dat hij open gaat. M'n vader heeft toen met een doek om een schroevendraaier wat dieper in het gasklephuis de boel nog schoongemaakt.

Ik weet niet echt of dit het probleem verholpen heeft, maar kwaad kan het iig niet. De klep ging trouwens soepel open en dicht, en sloot ook helemaal af (zover ik kon zien). Probleem lijkt mij niet hierin te liggen dus.

Wat mij trouwens ook opvalt dat je met deze auto vaak moet terug schakelen naar de 1 als je rustig een bocht neemt in een woonwijk bijv. Als ik dit in de 2 doe dan heb ik het gevoel alsof hij dat amper trekt.

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2012 17:29 ]

• dj1981
en waarschijnlijk zit onder het plastic dus de stappenmotor

de gasklep zelf schoonmaken zal denk ik niet helpen als de stappenmotor kapot is.

lijkt er op dat bij de 1.6 het inderdaad een geheel is,
bij carpartsdirect is dit het artikelnr 0 280 750 085, 250 euro

voor de 1.4 is wel een losse stappenmotor te bestellen (officieel nullastregelklep)

• ThinkPad
Nouja ik vraag mij dus af of het wel de stappenmotor is. Zover we konden zien werkt die namelijk perfect (open/dicht gaan).

Las op internet ook nog dat het de MAP / MAF -sensor kon zijn. Die zou ook nog schoongemaakt kunnen worden.

Maar de auto gaat volgende week sowieso naar de garage voor nieuwe bougies, oliewissel enzo. Misschien dat ik daarna nog even die MAP / MAF -sensor bekijk.

• ThinkPad
Toevallig had hij er zonet weer last van. Hele nacht stil gestaan, en toen ik hem net startte weer heel onregelmatig lopen, en de toerenteller schommelde ook weer wild heen en weer van 1000 toeren naar beneden en weer terug. Met de temperatuur heeft het niks te maken, het was nu 11 graden buiten.

Wat mij echter opviel is dat het nu heel erg stonk naar benzine. Misschien iets met de onsteking wat niet lekker zit ofzo, en dat hij daardoor op 3 cilinders loopt ipv 4 misschien?

Kan zoiets simpels zijn als een bougie natuurlijk, maar ik las op internet dat bij Peugeot 206's er ook een slecht type bobine is gebruikt, en dat het aan te raden is om die te vervangen door eentje van een ander merk.

Maar tijdens het rijden is er dan weer niks aan de hand, hmmm :? Luchtmassa meter ofzo misschien? MAP-sensor heb ik ook wel eens voorbij zien komen op een Peugeot forum... of is dat dezelfde sensor als LMM ?

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2012 15:28 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Probleem met de ontsteking is denk de meest logische verklaring.
Zodra een cilinder 1 of meerdere malen overslaat zal de stationair regeling (stappenmotor) proberen het toerental op bv 700tpm te houden door de klep helemaal open te zetten. Je ziet dus eerst het toerental inzakken en dan doorschieten na bv 1500tpm. Dat doorschieten komt omdat de stationair regeling vrij traag is.

Oorzaak kan zijn:
Defecte bobine
Slechte bougie kabels (indien aanwezig) in combinatie met vocht.
Spanning die wegvalt/inzakt
Slechte massa of accu kabels waardoor veel storing op de 12 volt, dat merk je vooral als de accu wat ontladen is na het starten.
Gecorrodeerde contacten van de nokkenas, krukas sensor of bobine(s).
Defecte nokkenas, krukas sensor.

Een MAF sensor kun je schoonmaken met isopropyl (alcohol) maar ik denk niet dat het dit probleem zal oplossen.
Ik zou beginnen met de accu spanning te meten als het probleem zich voordoet en alle stekkers van bovengenoemde sensoren te controleren. Ik heb een zelfde probleem gehad en bij mij was het een slecht aan gekrompen accukabel. Dit gaf exact de zelfde symptomen inclusief de benzine lucht.

• Megamind
Maar is het altijd of af en toe? Of teminste, kan je de auto afzetten en dan weer opnieuw starten en dat het dan opeens goed is? Valt de motor wel eens stil als je koppeling intrapt tijdens het rijden?

Als het weer gebeurd, even je woonplaats uitrijden en ANWB bellen.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

De bobine staat bekend als een zwak punt van de 206, misschien een vervanger van de sloop proberen?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• ThinkPad
Part, bedankt voor je reactie. Zitten nuttige dingen tussen om eens te controleren. Dat wat je zegt over het toerental is inderdaad precies wat er speelt. Accu + bekabeling zal ik inderdaad eens goed nakijken ;)

En Megamind, het probleem treedt heel af en toe op, denk 1 op de 20 keer dat je de auto gebruikt. En het is dan ook alleen de eerste minuut na het starten, als ik daarna de weg op rij is het over. ANWB heeft ook niet zo veel zin dan denk ik, want de auto werkt als ik langs de weg sta gewoon prima immers?

En bobine had ik zelf op internet ook al over gelezen, maar dan is het toch raar dat hij even later prima loopt?

• Megamind
ThinkPadd schreef op maandag 05 maart 2012 @ 19:47:
En Megamind, het probleem treedt heel af en toe op, denk 1 op de 20 keer dat je de auto gebruikt. En het is dan ook alleen de eerste minuut na het starten, als ik daarna de weg op rij is het over. ANWB heeft ook niet zo veel zin dan denk ik, want de auto werkt als ik langs de weg sta gewoon prima immers?
Probleem is namelijk dat ik EXACT hetzelfde probleem had, behalve dat het dus wel erger werd na een paar maanden, en daarna onrijdbaar was. Mijn stappenmotor was dan ook compleet versleten en een nieuwe 2e hands erin was voldoende om hem weer prima rijklaar te maken. Als je een goede garage hebt kunnen ze voor een paar tientjes er wel een nieuwe inzetten.

• ThinkPad
Stappenmotor is het dus niet, die hebben we al losgehad en schoongemaakt: ThinkPadd in "Peugeot 206 1.6 16V loopt soms erg onrustig"

En ik vermoed dat bij jou de stappenmotor echt een losse motor is. Die kunnen inderdaad wel slijten heb ik op internet gelezen. Bij ons is het gasklephuis 1 geheel, van Bosch. De motor kun je niet apart loshalen o.i.d.

En om nog een vraag uit je vorige post te beantwoorden: Het is nog nooit voorgekomen dat de motor moeilijk ging doen bij het intrappen van de koppeling. Vandaar dat ik ook denk dat het niet in de stappenmotor zit, want stilvallen bij intrappen van koppeling is dan inderdaad een vaak voorkomend probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2012 22:10 ]

Pagina: 1