Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• martijnsch
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 09-07 23:24
We hebben eindelijk in ons clubgebouw internet, alleen nu moet het nog worden aangesloten op ons netwerk.

We hebben een Windows Server 2003 met Domain Controller, DHCP, DNS, Active Directory etc. Gewoon een volledig draaiende netwerk met een aantal XP clients.

Daarnaast hebben we een switch waarop de server, de 8 clients en een WIFI acces-point zijn aangesloten (voor apparaten die geen onderdeel zijn van het windows server netwerk cq smartphones, laptops van derden).

We hebben van KPN een ExperiaBox (ook bekend onder Arcadyan ARV7519) gekregen. En als we daar rechtstreeks een computer aansluiten kunnen we uiteraard internetten.

De vraag is hoe sluiten we dit op de juiste manier aan op de server? We gingen er vanuit dat we alles via de server moeten hebben lopen. We hebben daarom een tweede netwerkkaart in de server gezet.

We hebben meerdere dingen geprobeerd maar een duwtje in de goede richting zou al handig zijn.

• Equator
  • Registratie: april 2001
  • Nu online

Equator

Admin Internet & Netwerken

Bowmore & Laphroaig fan

Het eerste duwtje wat ik je ga geven is richting Netwerken :) Want een server in een clubhuis is natuurlijk geen Professional

Als jij wilt dat alle Internet verkeer door de server heengaat, zal je iets met een firewall/router/proxy oplossing moeten installeren op je server. Feit is, als je dat niet wist, wordt het installeren en vooral het configureren een zware dobber. No pun intended, maar ik adviseer je het anders te doen.

Sluit de experiabox aan, en zorg ervoor dat de DHCP server op dat ding uitgeschakeld is. Geef het apparaat een IP adres in dezelfde range als je nu hebt (zodat de server en clients met het apparaat kunnen pingen, maar wel dat het apparaat niet een IP adres heeft wat voorkomt in de DHCP pool om IP conflicten te voorkomen)
Stel binnen DHCP een router IP adres in (het IP adres van je experiabox)
Stel binnen DHCP een DNS adres in (Het IP adres van je server zelf, waarschijnlijk heb je dit al)
Geef binnen DNS een Forward IP adres op (Het IP adres van de DNS Server van je provider)

Gevolg:
Een client start op en krijgt van je server een IP adres met een gateway adres en een DNS server
De client wil tijdens aanmelden op je domein enkele DNS requests doen en komt hiervoor keurig op je server
De client kan een Internet sessie starten en zoekt bijvoorbeeld www.google.com
De client vraagt dat aan zijn DNS Server.
De DNS Server kent dit niet en zal deze request dus doorsturen naar zijn ingestelde forward IP adres
De Server krijgt de reply terug, en stuurt deze naar de client
De client weet nu met welk IP hij moet verbinden, dus kan de sessie verder gaan.

/notedop :P

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

• strandbal
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 16:59

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Koop je eigen modem.

DHCP kan volgens mij niet uit op zo'n experiabox, en er is ook kans dat je interne netwerk in een andere range zit als je Experiabox. Ook dat kan niet worden veranderd, met dank aan KPN.

Bespaar je een hoop moeite, en koop een eigen ADSL modempje :)

Hier stond een dode link.

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-05 16:12
quote:
strandbal schreef op maandag 13 februari 2012 @ 08:29:
Koop je eigen modem.

DHCP kan volgens mij niet uit op zo'n experiabox, en er is ook kans dat je interne netwerk in een andere range zit als je Experiabox. Ook dat kan niet worden veranderd, met dank aan KPN.

Bespaar je een hoop moeite, en koop een eigen ADSL modempje :)
Lekker makkelijk.

@TS ik zou gewoon wat @equa zegt.. werkt meestal wel zo, ongeacht welke modem/isp je hebt ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• Equator
  • Nu online

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Nou, als DHCP interdaad niet uitkan op zo'n experiabox (totaal geen ervaring mee) dan is een extra router ertussen wellicht een oplossing. Geen nette, maar beter dan 2 DHCP servers in 1 netwerk.

Vragen/opmerkingen

• Soundstorm2010
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 14-05 16:12
quote:
Equator schreef op maandag 13 februari 2012 @ 09:20:
Nou, als DHCP interdaad niet uitkan op zo'n experiabox (totaal geen ervaring mee) dan is een extra router ertussen wellicht een oplossing. Geen nette, maar beter dan 2 DHCP servers in 1 netwerk.
Naar mijn ervaring, kun je bijna op ieder modem de DHCP uitzetten.. En ik heb wel een keer gekeken op de modem van KPN, en als mijn geheugen kan dugen (ja het is maandag :S ) dan kan dat wel..

Maar ja, wie niet waagt, wie niet wint ;)

Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My Specs // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //

• martijnsch
Bedankt, ik ga binnenkort weer eens kijken.

Sorry voor het plaatsen in het verkeerde categorie. ;)

Van de Arcadyan ARV7519 is de DHCP niet uit te schakelen.... dacht ik, maar met een simpele hack kan dat dan weer wel. Dit hadden we al gedaan nu ga ik de rest proberen zoals Equator het heeft uitgelegd.

Edit: Het is gelukt! Bedankt Equator! :*)
Ik moest alleen bij forward dns het ip-adres van de ExperiaBox opgeven, en niet dns van de provider...

Nog een ding we moeten nu op alle clients bij dns instellingen het ip-adres van de server invullen, als we het op automatisch zetten werkt het niet. Is dat normaal? Dat was al voor dat we internet hadden.

martijnsch wijzigde deze reactie 13-02-2012 22:50 (31%)
Reden: Het is gelukt!

• Equator
  • Nu online

Equator

Bowmore & Laphroaig fan

Waarschijnlijk moet je bij de DHCP scope options, options name 006 DNS Servers toevoegen. Vul daarbij het IP adres in van de Server. Dan krijgen de clients deze instelling via DHCP tegewezen :)
Dus op dezelfde manier waarop je de options name 003 Router hebt toegevoegd.

Vragen/opmerkingen

• martijnsch
Oke bedankt, ga ik proberen.

En het is wederom gelukt, bedankt allemaal! :*)

martijnsch wijzigde deze reactie 16-02-2012 12:59 (47%)

• martijnsch
Nu hebben we een ip camera waarvan we via http, webpagina de beelden kunnen bekijken. Met port forwarding zouden we de camera via het internet kunnen benaderen.

Nu heb ik in experia box poort 80 forward naar het ip van de camera (ook poort 80) maar ik kan hem via het internet nog niet bereiken. weet iemand wat ik fout doe of moet ik nog wat op de server instellen?

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het gebruiken van de Experia Box is de fout, dat is semi-serieus bedoelt :P

Probeer eens een andere poort dan 80?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Groot-Brittanie

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True