SSD kapot, herinstalleren om te legen?

Pagina: 1
Acties:

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Mijn SSD is een tijdje terug kapot gegaan. Zonder duidelijke aanleiding stond er op eens een BSOD, en daarna bleef tijdens het opstarten of de BIOS hangen (voer een installatie cd in) of tijdens het laden van Windows kwam er een foutmelding dat er bestanden misten.

Voor beide fouten, die elkaar willekeurig afwisselde, zijn ongeveer 5 minuten nodig voordat de pc ze weergeeft.

Ik heb toen de SSD uit mijn pc gehaald en met een externe behuizing aan mijn laptop gehangen. Hierdoor kon ik zo goed als alles nog back-uppen. In de map afbeeldingen waren er alleen enkele bestanden corrupt, waarna de laptop de USB-schijf kwijtraakte. Na de USB-behuizing uit en weer aan te hebben gezet kon ik dan gewoon weer verder.

Er zijn echt maar een minimum aantal bestanden beschadigd, van de mappen die ik kopieerde. Maar blijkbaar zijn er dus ook een paar cruciale Windows bestanden beschadigd die opstarten onmogelijk maken. Ivm foto's, mail en andere privacy gegevens wil ik de SSD legen voordat ik hem voor garantie opstuur. Maar als ik dit hetzelfde ga doen als het kopieren zal mijn laptop hem regelmatig kwijt raken en wordt het een dag taak.

Heeft het dus zin om te proberen Windows opnieuw te installeren, in de hoop dat de SSD de kapotte sectoren of chip overslaat? Zodat ik daarna gewoon in Windows alles kan verwijderen wat ik ervan af wil hebben. Of is een SSD niet "slim" genoeg om kapotte sectoren/chips te herkennen?

Het gaat om een Agility 2, 120 GB, Sandforce SF-1200 controller. Windows is 7 Professional.

• martjah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:12

martjah

Appel

Kan je het niet formatteren met een bootable disc ? Hirens ofzo

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:26
Partities wegdonderen en opnieuw aanmaken. Dan verder kijken naar wipe tools. Mocht dat niet lukken kijken wat een uitgebreide checkdisk over je disk te vertellen heeft.

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Kun je een 'secure erase' doen? (google..)

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Het heeft met de privé bestanden van TS te maken mensen, maarja: backup, backup, backup!!!

Als je Windows opnieuw installeert, zorg dat dat Windows geen nieuwe partitie aanmaakt, anders ben je alsnog je gegevens kwijt.
Of je ssd de bad blocks overslaat weet ik niet, dat is gewoon een kwestie van proberen.
Anders wordt het alsnog een dagtaak om je rommel eraf te halen :S

Dus vanaf nu ga je een backup maken hoor ik zo? ;)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Bartjezz schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 07:49:
Het heeft met de privé bestanden van TS te maken mensen, maarja: backup, backup, backup!!!
Dus: encryptie, encryptie, encryptie! (voor prive-data).

Ontopic: Een "wipe" zonder nog naar het filesystem te kijken lijkt me inderdaad meer kans hebben dan file voor file deleten.

Verwijderd

De SSD is niet stuk.

Dit is de normale gang van zaken voor deze SSD, de bluescreens, en een rits andere issues. Probeer sowieso even de firmware te updaten, als je ooit nog een keer problemen krijgt, probeer dan je geld terug te krijgen. Grote kans dat ze bij de shop precies weten waar je het over hebt.

Je kan echter probleemloos de boel formatteren. Er is niets stuk, het hele ding is gewoon erg onstabiel.

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 19:57
OCZ heeft een Secure Erase tool welke te starten is van een bootable CD.
Via deze zelfde CD is de firmware te updaten naar de laatste versie.

Info: OCZ Forum

ISO link: https://rapidshare.com/fi...502/ocz_fwupd_2.68.12.zip

[ Voor 9% gewijzigd door mhoogendam op 14-02-2012 08:23 ]

Verwijderd

De secure erase hoef je niet te gebruiken. Een format heeft hetzelfde effect. Tenzij de interne flash tabel stuk is...

Maar in dat geval kan je hem sowieso niet benaderen, volgens mij.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2012 08:24 ]

• mhoogendam
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:23:
De secure erase hoef je niet te gebruiken. Een format heeft hetzelfde effect. Tenzij de interne flash tabel stuk is...

Maar in dat geval kan je hem sowieso niet benaderen, volgens mij.
Hierom had ik mijn post al aangepast, met de regel voor de firmware update.

• WingsOfFury
Heb een paar dagen problemen met GoT gehad, maar bedankt voor alle reacties.

Even ter verduidelijking: ik héb alle bestanden die ik wil hebben. Ja, ik moet wel gaan back-uppen, maar ik ben niks verloren bij de bovengenoemde crash. Back-uppen heb ik overigens een tijdje wel gedaan, maar voor de crash al maanden niet :X

Waarom ik de SSD wil legen is omdat er informatie op staat die ik niet gedeelt wil hebben. O.a. e-mails met login gegevens enzo. Daarom wil ik dat soort informatie dus eerst verwijderen voordat ik de SSD voor garantie op stuur.

Ik heb het RMA verzoek al een tijdje terug aangevraagd, maar het te druk gehad om de SSD te legen en op te sturen.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:14:
Grote kans dat ze bij de shop precies weten waar je het over hebt.
Daar ga ik ze dus eerst even over mailen. Op mijn RMA aanvraag is namelijk niet gereageerd, maar dat doen ze nooit bij Azerty. Die reageren pas nadat het product ontvangen is.

Ik moet wel zeggen dat als ik de SSD extern aan mijn laptop had hangen en dan met HD Tune Pro een error scan deed, deze fouten gaf. Een snelle scan was helemaal in orde (waardeloos dus), maar een trage scan gaf ongeveer 3-5 groene blokjes, daarna 3 rode en dan raakte mijn laptop hem weer kwijt. Dus deze scan kon ik niet afmaken, maar hij gaf wel echt bad sectors aan.

Ik zal zsm een firmware update doen, alleen voorheen deed ik dit via Windows. Hopelijk heeft OCZ op zijn website ook een tooltje staan om dit dan via DOS te doen. Of via de link van mhoogendam (ISO). En daarna zal ik Windows opnieuw installeren.
Tenzij ze bij Azerty zeggen "Stuur hem maar op, dan krijg je een nieuwe" :P

Het is wel zo dat ik een tijd lang (denk zeker een jaar) heb gedownload via mijn SSD. Ik liet alles wegschrijven op mijn HDD's, maar volgens mij stond de temp map van Newsleecher dus een jaar op de SSD. Met 500 GB per maand zal dit dus wel de oorzaak zijn, denk ik.

Bedankt voor alle tips in ieder geval! _/-\o_ Ik zal het laten weten wat wel en niet werkte en of de SSD dus nog te redden is, of helaas wel echt kapot.

[ Voor 3% gewijzigd door WingsOfFury op 16-02-2012 02:32 ]

• mhoogendam
WingsOfFury schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 02:30:
Ik zal zsm een firmware update doen, alleen voorheen deed ik dit via Windows. Hopelijk heeft OCZ op zijn website ook een tooltje staan om dit dan via DOS te doen. Of via de link van mhoogendam (ISO). En daarna zal ik Windows opnieuw installeren.
Jahoor, OCZ heeft deze: http://www.ocztechnology...._2,_Vertex_LE,_Agility_2/

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 31-01 19:11
Verwijderd schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 08:23:
Allereerst, met een format doelt met tegenwoordig vaak ook op het aanmaken van een bestandssysteem. Noem het een 'wipe', dan is 't tenminstee duidelijk wat er bedoeld wordt.

Ten tweede, M. Wei et al. [1] zijn het niet helemaal met je eens. Tweemaal een sequential overwrite van de gehele drive bleek nodig om alle data in de meeste gevallen geheel te vernietigen. Of ATA SECURITY ERASE, maar dan is 't nog de vraag of je drive het juist geimplementeerd heeft.

[1]: Reliably erasing data from flash-based solid state drives

• WingsOfFury
Dankzij alle tips en hulp heb ik de SSD weer aan de praat gekregen. Ik heb hetvolgende gedaan:

ISO gemaakt van Linux systeem van OCZ.
Firmware geupdate, via Linux.
Secure erase gedaan, via Linux.

Windows 7 cd erin en alsnog de partitie geformateerd en opnieuw geinstalleerd.

Voor zo ver ik ermee gewerkte heb, lijkt alles weer in orde. Ook heb ik een OCZ tool gedraaid die zei dat de lifetime van de SSD nog 100% zou moeten zijn.

Maar mijn vraag is nu; hoe betrouwbaar is die tool? En kan ik ervan uit gaan dat mijn SSD 'zeker' niet kapot is?

Tussen "kapot" gaan en de laatste instal zat volgens mij maar een jaar, misschien anderhalf. Maar ieder jaar mijn pc opnieuw 'moeten' installeren is natuurlijk geen pretje.
Wat kan ik hier tegen doen? Firmware regelmatig updaten?

Verwijderd

WingsOfFury schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 12:56:
Dankzij alle tips en hulp heb ik de SSD weer aan de praat gekregen. Ik heb hetvolgende gedaan:

ISO gemaakt van Linux systeem van OCZ.
Firmware geupdate, via Linux.
Secure erase gedaan, via Linux.

Windows 7 cd erin en alsnog de partitie geformateerd en opnieuw geinstalleerd.

Voor zo ver ik ermee gewerkte heb, lijkt alles weer in orde. Ook heb ik een OCZ tool gedraaid die zei dat de lifetime van de SSD nog 100% zou moeten zijn.

Maar mijn vraag is nu; hoe betrouwbaar is die tool? En kan ik ervan uit gaan dat mijn SSD 'zeker' niet kapot is?

Tussen "kapot" gaan en de laatste instal zat volgens mij maar een jaar, misschien anderhalf. Maar ieder jaar mijn pc opnieuw 'moeten' installeren is natuurlijk geen pretje.
Wat kan ik hier tegen doen? Firmware regelmatig updaten?
backups/backups en backups. geen enkele hdd of ssd is 100% garantie dat hij 5 jaar werkt.
FW alleen updaten indien critical fixen zijn.

Verwijderd

'lifetime' zegt over het algemeen vrij weinig. Een SSD kan stuk gaan om 2 redenen:

Softwarefout
hardwarematig falen.

De lifetime geeft een indicatie van de 2e categorie. Dit is makkelijk te voorspellen: na 3000 (verschilt per type) writes is het flash stuk. In de realiteit kom je daar nooit aan. Je SSD life blijft vooral op 100% staan, tenzij je er dagelijks zware load op uitoefent: dan stert de SSD na X jaar ( waar X = 20 ongeveer).

Bij alle SSD's geldt dat als hij faalt, dat niet te maken heeft met de hardware, maar met gewoon erg ruk geprogrammeerde firmware, en op dat gebied laat sandforce echt grote steken vallen. Dat heeft dus niets te maken met de lifetime van de SSD.
Pagina: 1