Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

computer valt uit na 5 minuten

Pagina: 1
Acties:

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Beste Tweakers,

Van een mede tweaker heb ik een systeem met een probleempje overgenomen.

Specs:
-Silverstone SG05 In de behuizing is standaard een 300watt voeding aanwezig.
-Gigabyte GA-H55N-USB3
-2x2GB (4GB totaal) Team Elite DDR3 1333MHz
-320GB Seagate 7200RPM
-Intel Core i3 540

Wat is het probleem?
De computer valt ongeveer na 5 minuten uit. Geen blue screen of iets dergelijks gewoon in een keer weg. Vervolgens duurt het ongeveer 30 minuten voordat het systeem weer opgestart kan worden. Mijn eerste gedachte was oververhitting. Meerdere keren gemeten hoe lang het duurt voordat het systeem uitvalt en meestal is het rond de 5 minuten.

In bios viel het systeem uit met de volgende temperaturen:
cpu: 32 graden
systeem: 37 graden

In windows 7 valt het systeem uit met ongeveer dezelfde temperaturen.

In het systeem zitten 3 fans (case, cpu en voeding) en ze draaien allemaal.
cpu (stock cooler): 500-600 rpm
case: 1000-1100 rpm

Dingen die ik geprobeerd heb (in willekeurige volgorde):

-Andere voeding gebruiken
-Windows opnieuw installeren
-Geheugen getest (1 of 2 uurtjes met Memtest)
-CPU opnieuw gemonteerd
-Hardeschijf eruit en opgestart
-Werkgeheugen eruit en opgestart
-kabels half buiten de case gelegd voor een optimale air flow
-Alles opnieuw gemonteerd

Maakt niet uit wat ik probeer, het systeem valt uit na 5 minuten.

Zover ik kan zien zijn er geen kapotte condensators op het moederbord. Er branden ook geen ledjes op het moederbord

oplossing:
Ik heb een kamerventilator langs de kast gelegd en deze kan alles zo koel houden dat het systeem stabiel draait. Zelfs een cpu stress test was geen probleem (temp 60-65 graden).
Het werkt wel, maar het is niet echt ideaal :9

Ondertussen ben ik redelijk Koos inspiratieloos geworden dus elke hulp is welkom!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Dus toch temp probleem. Legio oplossingen dus.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

franssie

Save the albatross

En als je 'm in het bios scherm houdt valt ie dus ook uit begrijp ik? Ergens wordt dus iets te warm wat in staat is de computer uit te zetten/vast te laten lopen. Heb je een foto van je setup? Misschien dat er iets aan ons opvalt - wat voor grafische kaart heb/gebruik je, on board?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• oosterhofjf
Ja zelfs in bios valt het systeem uit.

Graka is onboard.

morgen even foto's maken

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-11 20:04

pythagorasABC

A²+B²=C²

Je weet dus dat het probleem bij de temperatuur ligt.

Het is dan belangrijk om te weten welk onderdeel te heet wordt, je kan in bios of in windows even een programmaatje laten draaien, waarschijnlijk word één van de onderdelen steeds warmer. Eventueel kun je de temperaturen loggen met speedfan oid, en dan als hij uitgevallen is, kijken welke steeds heter werd.

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• oosterhofjf
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/15qc5qw.png

Deze screen gemaakt voordat het systeem uitviel. Temp 1 was 42 graden toen het systeem uitviel, de rest hetzelfde of lager.

ps. let niet op het apple thema O-)

• franssie

franssie

Save the albatross

het zou kunnen dat er ergens een temp sensor kapot is, maar je ventilator experiment lijkt te duiden dan er een onderdeel dat er geen heeft warm wordt. Dat is dan een onderdeel dat ook geen fan of heatsink heeft. Nu denkende - kan het zijn dat er ergens een heatsink mist?
Misschien kan je met de ventilator aan eens voorzichtig voelen of er een chip erg warm wordt?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Het ruikt naar een te warme onboard videokaart. Dat aanraken zou ik heel erg voorzichtig doen i.v.m. statische elektriciteit en het zou zo kunnen dat de chipset op dat moment (van uitvallen) lekker aan de kook is (90+). Makkelijkste oplossing lijkt mij, het DIY plaatsen van een x mm fan t.h.v. deze onboard videokaart. Je krijgt hierdoor bijna geen extra lawaai, kost 3-4 euro en het verbeterd zelfs de luchtstromingen in de kast.

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Neodymium schreef op maandag 13 februari 2012 @ 08:21:
Het ruikt naar een te warme onboard videokaart.
Ik weet niet welke problemen dit oplevert, maar dan wil ik het graag aanvullen.
In zijn systeem zit de "videokaart" in de cpu.

oosterhofjf zet de cpu koeler er opnieuw op en controleer of deze goed vast zit.

• Murphy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11 08:59

Murphy

(2B||!2B)?

Lijkt me niet handig om het op te vangen met extra ventilatoren. Er zit toch ergens een serieus probleem!

misschien heeft je bak een hekel aan Apple? :+

• oosterhofjf
cpu koeler heb ik is ondertussen al twee keer opnieuw erin gezet. Hoewel ik niet mega veel ervaring heb zit deze er wel goed in naar mijn idee.

Het idee om een andere fan te plaatsen spookte ook door mijn hoofd, maar uiteindelijk wil ik het probleem oplossen in plaats van de symptomen bestrijden :P

Gisteren heeft het systeem trouwens 1 uur lang stabiel gedraaid, met cpu stress test van prime 95. Temperatuur ging omhoog, maar het systeem viel niet uit. Daarna mijn externe fan uitgeschakeld en de temperaturen bleven gelijk. Na 3 minuten viel het systeem wel uit :/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 13:53

job

Of je koelblok goed vast zit is ook provisorisch vast te stellen. :)
Laat je cpu stressen en voel aan het koelblok, is het koelblok warm/heet => blok zit goed vast
Is je koelblok lauw => blok zit niet goed vast.

De stock cooler op de 1156 socket heeft een rare bevestiging; een combinatie van pushpin en een hendeltje die je moet draaien (maal 4 dus). De eerste keer dat ik dat rare systeem tegenkwam was ik toch echt even aan het klooien. Je zou niet de eerste zijn die hem niet goed aansluit.

Om de temperatuur goed uit te lezen kan je beter gebruik maken van een andere tool. Speedfan werkt slecht met de core i3/i5/i7, probeer eens iets als hwmonitor. Bij het gebruik van hwmonitor moet je naar de coretemp kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door job op 13-02-2012 19:00 ]

• oosterhofjf
Bedankt iedereen voor alle hulp. Zojuist samen met een kennis ernaar gekeken. Hij dacht aan een kapotte sensor op het moederbord.

Morgen zal ik het moederbord opsturen en dan mogen hun opmaken of die defect is. Anders is het weer terug bij nul.

Ga die hwmonitor trouwens nog even proberen. Bedankt voor de tip

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Houdt ons op de hoogte! :) Ben benieuwd wat het was!!

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

• oosterhofjf
-update-

Moederbord naar de RMA verstuurt en de dag erna melding dat het moederbord kapot is. Verder werd niet vermeld wat er precies kapot was. Gok nog steeds op een kapotte sensor.

Omdat azerty het moederbord niet op voorraad heeft wordt het terug gestuurd naar de fabrikant. Kan tot 4 weken duren voordat het moederbord weer terug is.

• franssie

franssie

Save the albatross

Jammer dat zij het ook niet weten, maar succes alvast met je nieuwe moederbord.

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-11 23:31
klinkt als kapotte condensator op je mobo, instabiel output voltage

[ Voor 24% gewijzigd door plakbandrol op 16-02-2012 21:31 ]

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-11 20:11
plakbandrol schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:31:
klinkt als kapotte condensator op je mobo, instabiel output voltage
Uit interesse: in hoeverre is de temperatuur dan van invloed? De TS geeft aan dat met het gebruik van een xl tafelventilator het systeem wel stabiel te krijgen is. Zijn die condensators zo gevoelig voor temperatuur dat de voltages dermate gaan schommelen dat ie zonder BSOD of iets dergelijks uitvalt? Mijn ouwe s478 bordje had de bekende lekkende en bolle condensators en was daardoor inderdaad ook niet stabiel meer, maar die viel niet compleet uit zodra ik m op zn staart trapte.
Pagina: 1