Computer hangt in post scherm na FreeBSD install

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
Vandaag heb ik FreeBSD 9.0 op mijn Western Digital WD2000JB geïnstalleerd via de memstick image op computer 1. Dat ging helemaal goed maar na de reboot bleef de computer hangen in het post scherm waarin je op del of F11 kan drukken voor oa je bios. De computer reageert echter totaal niet op de del of F11 toets.

Na alle kabels en kaarten gecontroleerd te hebben en ook ander kabels geprobeerd te hebben, bleef de fout bestaan. Vandaar switchte ik naar computer 2 en daar boot FreeBSD als een zonnetje van dezelfde HD!

Computer 1 komt wel door het post scherm als ik de HD voeding loskoppel. Dan eindige hij met de melding dat hij geen besturingssysteem kan vinden, zoals het hoort.

Computer 1:
- MSI K8N Neo4 Platinum
- 2 x 515 MB

Computer 2:
- MSI K7T Turbo
- 2 x 256 MB

Kan computer 1 niet overweg met de FreeBSD partition table? Klinkt deze wazige foutmelding bekend? En wat kan ik er aan doen?

[ Voor 0% gewijzigd door mca2 op 12-02-2012 22:00 . Reden: typo, computer 2 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:41
Je hebt tweemaal Computer 1 in je ts staan. Is dit de enige schijf op de kabel en klopt de jumper-instelling? Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/jumpers_current.jpg

/edit: Heb je de versie met twee extra p-ata poorten, en welke gebruik je in dat geval. Bios is verder de laatste versie, ivm ondersteuning grote schijven? Systeem heeft verder wel goed gedraaid, condensators staan niet bol of lekken (bekend probleem in die tijd)?

[ Voor 81% gewijzigd door Nielson op 12-02-2012 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Computer 1 heeft het altijd goed gedaan en vandaag nog gewoon windows 7 gedraaid van dezelfde HD. In beide computers is het de enige HD en volgens de sticker op de HD hoef je dan geen jumpers te plaatsen.

Na enig speuren zou het mogelijk iets kunnen zijn met GPT (geen idee nog wat dat is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je op PC1 al een CMOS-reset uitgevoerd en, direct daarna, de installatie vanaf de memstick-image opnieuw uitgevoerd? Wat voor type toetsenbord gebruik je (USB, PS/2)?

Hoe ziet de partitionering/slicing van je WD2000JB eruit en is dat een PATA- of SATA-schijf?

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Ik heb al een CMOS reset gedaan, zelfs de batterij er al uit gehad. Maar hij komt dan nog steeds niet voorbij het post scherm. Ik kan dus ook niet opnieuw installeren.

Ik had tijdens de install de aanbevolen slices aangehouden met een eerste fake/offset/whatever slice van 64k, dan een root, swap, var en usr slice. Het is een PATA schijf.

Ik heb de HD weer in pc2 gehangen en er een extra debian hd bij. Ik zie nu via parted dat er inderdaad een GPT signatuur opstaat. Als ik google mag geloven kan de K8N daar niet mee overweg, een bug in de bios :X

Ik ga er maar weer een MBR opzetten (ff pielen hoe dat te doen) en kijken of ik een FreeBSD install kan doen met MBR.

Edit: nou dat is vrij simpel:
- parted /dev/hdc
- mklabel msdos
- klaar

De K8N boot nu weer netjes op. Nu eens studeren hoe je FreeBSD installeert zonder GPT.

[ Voor 12% gewijzigd door mca2 op 12-02-2012 22:33 . Reden: oplossing gevonden, althans, voor het niet booten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
The FreeBSD Forums > Base System > System Hardware: [Solved] ZFS preventing POST
some BIOSes seem to check for the existence of a valid MBR partition table on the boot disk, with at least one active primary partition and fail to boot if they don't exist.

[ Voor 39% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 12-02-2012 22:49 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Ik las het ook maar dat is een beetje abracadabra voor mij. Irritant dat mijn oude k7t bord er totaal geen probleem mee heeft maar de k8n wel.

Ik heb het net met een MBR geprobeerd maar ook deze lijkt de boel op te hangen. Ik ben een beetje lost. Wil FreeBSD gewoon niet op de k8n?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:35
mca2 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 23:12:
Ik las het ook maar dat is een beetje abracadabra voor mij. Irritant dat mijn oude k7t bord er totaal geen probleem mee heeft maar de k8n wel.

Ik heb het net met een MBR geprobeerd maar ook deze lijkt de boel op te hangen. Ik ben een beetje lost. Wil FreeBSD gewoon niet op de k8n?
FreeBSD wel, maar GPT niet (ZFS is niet van belang in deze). Ik had exact hetzelfde probleem op mijn K8N. Ik heb toen de HD in een andere FreeBSD PC gestopt, alle partities gedumped, de HD opnieuw ingedeeld met good-old MBR en de inhoud van de partities gerestored.

De K8N deed het toen wel (en nu nog steeds) met feitelijk dezelfde HD en installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
FiscBiker schreef op zondag 12 februari 2012 @ 23:58:
[...]
FreeBSD wel, maar GPT niet (ZFS is niet van belang in deze). Ik had exact hetzelfde probleem op mijn K8N. Ik heb toen de HD in een andere FreeBSD PC gestopt, alle partities gedumped, de HD opnieuw ingedeeld met good-old MBR en de inhoud van de partities gerestored.

De K8N deed het toen wel (en nu nog steeds) met feitelijk dezelfde HD en installatie.
GPT is inderdaad het probleem. Ik heb het ook via MBR geprobeerd maar daar liep ik ook vast. Ik had gewoon een grote primairy aangemaakt met daarin een 4 tal logicals:
- root 10GB
- swap 12GB
- var 40GB
- usr de rest

Heb je de partitie layout van je HD om mij opweg te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
Ik heb het hele proces gedocumenteerd, dus ik kan je vertellen dat ik sysinstall gebruikte (toen nog met FreeBSD 8 ) om de partities te bouwen.
  • # sysinstall
  • Configure --> Fdisk --> ad11 --> yes --> a --> w --> q --> exit --> exit
  • # sysinstall
  • Configure --> Label --> ad11 --> c --> 1G --> FS --> /mnt/root --> c --> 8G --> Swap --> c --> 10G --> FS --> /mnt/var --> c --> 10G --> FS --> /mnt/tmp --> c --> OK --> FS --> /mnt/usr --> w --> q --> exit --> exit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Dankje! Dat is ongeveer hetzelfde wat ik aan heb gehouden. Het is uiteindelijk gelukt maar het is toch een stuk minder klantvriendelijke dan een andere NWOS waar ik ervaring mee heb.

Na te lang prutsen en vele onverklaarbare foutmeldingen ben ik van de 9.0 memstick image overgestapt naar de 8.2 memstick image. Plots ging het partitioneren in 1x goed en kon hij ook via FTP de packages downloaden.

Ik heb nu een minimal install draaien, nu verder met netatalk en zfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
mca2 schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:13:
(...) overgestapt naar de 8.2 memstick image. Plots ging het partitioneren in 1x goed
8.2 gebruikt standaard MBR, dus geen last van GPT
en kon hij ook via FTP de packages downloaden.
De nieuwe bsdinstall die met 9.0 komt heeft zo z'n kinderziektes. Ik kreeg het netwerk ook niet aan de gang toen ik een VPS aan het installeren was met 9.0, moest ik naderhand met de hand doen.
Ik heb nu een minimal install draaien, nu verder met netatalk en zfs.
ZFS kan gewoon met 8.2, maar het wordt pas echt productiewaardig in 8.3 of, je raadt het al... 9.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
FiscBiker schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:24:
[...]

8.2 gebruikt standaard MBR, dus geen last van GPT

[...]

De nieuwe bsdinstall die met 9.0 komt heeft zo z'n kinderziektes. Ik kreeg het netwerk ook niet aan de gang toen ik een VPS aan het installeren was met 9.0, moest ik naderhand met de hand doen.

[...]

ZFS kan gewoon met 8.2, maar het wordt pas echt productiewaardig in 8.3 of, je raadt het al... 9.0
Gelukkig is er freebsd-update :)
http://www.freebsd.org/do...rading-freebsdupdate.html
http://www.freebsd.org/do...dating-freebsdupdate.html
http://www.freebsd.org/cgi/man.cgi?query=freebsd-update

Dit is de layout van mijn -CURRENT-installatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
$ sudo fdisk
******* Working on device /dev/ad4 *******
parameters extracted from in-core disklabel are:
cylinders=486344 heads=16 sectors/track=63 (1008 blks/cyl)

Figures below won't work with BIOS for partitions not in cyl 1
parameters to be used for BIOS calculations are:
cylinders=486344 heads=16 sectors/track=63 (1008 blks/cyl)

Media sector size is 512
Warning: BIOS sector numbering starts with sector 1
Information from DOS bootblock is:
The data for partition 1 is:
sysid 165 (0xa5),(FreeBSD/NetBSD/386BSD)
    start 63, size 490223412 (239366 Meg), flag 80 (active)
        beg: cyl 0/ head 1/ sector 1;
        end: cyl 1023/ head 254/ sector 63
The data for partition 2 is:
<UNUSED>
The data for partition 3 is:
<UNUSED>
The data for partition 4 is:
<UNUSED>

[ Voor 36% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 13-02-2012 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
De install van 9.0 lijkt me redelijk gaar. Ik dacht dat ik problemen had met mijn NIC maar ook installeren vanaf de usb stick gaf de meest fantastische foutmeldingen. Nu ben ik misschien een beetje verwend met debian maar dit was toch wel minder.

Maar ok, na lang pielen toch maar 8.2 gepakt en dat stond er in no time op! Ik heb nog wat lopen experimenteren met de cyl/head/sectors maar dat lijkt allemaal zoveel niet uit te maken. Dank voor de tips, via freebsd-update lijk ik nu 9.0 te draaien :)

Ik ga me nu maar eens verdiepen in de wondere wereld van FreeBSD en vraag me af of echt alles via rc.conf moet (wat een allegaartje) of dat het op een nettere manier kan.

• mca2
Beetje offtopic maar alles lijkt het te doen, netatalk, avahi en timemachien back-ups, alleen krijg ik:

msk0: watchdog timeout
msk0: prefetch unit stuck?
msk0: initialization failed: no memory for Rx buffers

En mijn NIC zit volledig vast. Een beetje googlen geeft:
"known issue affecting at least 8-STABLE, 9-STABLE (assumed) and -current. "
Eh ja, en nu?

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Helpt het als je, met sysctl, "hw.pci.enable_msix=0" en "hw.pci.enable_msi=0" deze ctl's op 0 zet?
http://lists.freebsd.org/...ns/2009-April/195790.html
http://forum.pfsense.org/...33692.msg174791#msg174791
http://sourceforge.net/ap.../viewtopic.php?f=23&t=294

Een (hele) andere oplossing zou het aanschaffen van een losse NIC, bijvoorbeeld pricewatch: Intel Gigabit CT Desktop Adapter, zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Die fixes schijnen met wisselend succes te werken. Bij sommigen gaat de snelheid flink achteruit. Kortom, ik heb op safe gespeeld en de intel NIC besteld. Hopelijk komt hij vandaag binnen en kan ik de server op zijn vaste plekje neer gaan zetten.

Alleen beetje jammer dat de K8N niet aan WoL doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiscBiker
Hmmm, mijn K8N heeft een nVidia NIC onboard, die was instabiel met de nve-driver, maar zou nu met de nfe-driver wel stabiel moeten zijn. Ik had nog wel het plan om de 3com weer uit die machine te halen en de nfe te testen, maar ja, het loopt op het moment nu eenmaal prima, dus ...
Pagina: 1