Macbook Air traaaag / kuren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 08:38
Ik weet niet zeker of jullie me kunnen helpen, maar misschien vind iemand het nog interessant om mee te lezen.

Ik heb sinds januari 2011 een Macbook Air, 1,4GHz, 2GB RAM (model late 2010)

Sinds een paar dagen is de macbook air super traag. En dan bedoel ik: beetje strandballen (maar niet de hele tijd?!), nee vooral een enorme 'lag' in de UI en programma's. iTunes opstarten duurt 1 minuut, zodra je in Safari een youtube filmpje laadt, loopt de hele boel vast.

Druk ik bijv. op het knopje 'scherm helderder' (dat zonnetje) dan duurt het minimaal 1 minuut (!) voordat het scherm helderder wordt, en je dat icoontje in beeld ziet.

Druk ik op 'herstart'; dan krijg ik (na 1 minuut) dat venster wat vraagt wat je wilt: herstarten, uitzetten, en of je de huidige vensters hersteld wilt. Dat doet ook niets, loopt vast. De enige manier op de mac nog uit te zetten is de uit knop ingedrukt te houden een paar seconden.

Ik heb al een schijfherstel gedaan vanuit de recovery boot en daarbij zag ik dat er allerlei rode regels voorbij kwamen met 'verweesde blokken' etc. Daarna viel me ineens ook op dat er daarna ineens weer veel meer ruimte beschikbaar was op de harddisk (+7GB)

Ik had dus nog minimaal 12 GB vrij, en na 1 dag, zonder ook maar 1MB te hebben gedownload o.i.d. heeft OSX weer aan de opstart schijf vol is. Daarbij begin ik de fan ook te horen (2500rpm ~ 3800rpm), en wordt de macbook erg warm (CPU 75ºC, de rest tussen de 30 en 65)

Als ik in Activiteitenweergave kijk, loopt het geheugen in no-time vol, en is de macbook na half uurtje na een verse opstart al tegen de 7GB aan het swappen. Er staat bij 'grootte virtueel geheugen' 181GB. Terwijl ik maar een harddisk heb van 64GB?

Zal ik de macbook voor garantie binnen brengen? Of niet? Ik heb de originele USB stick niet meer (i know....), dus ik kan geen hardware test doen....

[ Voor 3% gewijzigd door autoreverse op 12-02-2012 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 21:55
Je hebt dus iets met een memoryleak draaien. Dat zal toch geen hardwareprobleem zijn.

Controleer eerst eens wat er allemaal draait.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Oke. Ik heb nu wederom in de recovery partitie via schijfhulpprogramma de harddisk hersteld etc. Kreeg gelukkig geen rode regels meer over die verweesde blokken. Inmiddels opnieuw opgestart om even een recente TimeMachine back-up te draaien. Alleen spotlight is nu de harddisk opnieuw aan het indexeren, en ik draai naast Finder alleen iPhoto om enkele foto's te importeren op iPhoto op mijn mac mini (via gedeelde bibliotheek)

Dat lijkt goed te gaan. Ik begin nu te vermoeden dat het toch iets met flash te maken heeft. Ik krijg dat nl. ook niet gede-installeerd (de de-installer van Adobe 2 keer laten draaien) YouTube blijft het maar doen.... En sinds ik met Safari aan de gang ga, is het bal.

Edit: hm... iTunes loopt ook aardig op. Begint op 65MB en loopt in enkele minuten door naar 200MB nu.....

@hieronder: dat wil ik best proberen, maar dan wil ik eerst uitsluiten dat het inderdaad Flash / Safari is....

[ Voor 42% gewijzigd door autoreverse op 12-02-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

autoreverse schreef op zondag 12 februari 2012 @ 20:03:
Oke. Ik heb nu wederom in de recovery partitie via schijfhulpprogramma de harddisk hersteld etc. Kreeg gelukkig geen rode regels meer over die verweesde blokken. Inmiddels opnieuw opgestart om even een recente TimeMachine back-up te draaien. Alleen spotlight is nu de harddisk opnieuw aan het indexeren, en ik draai naast Finder alleen iPhoto om enkele foto's te importeren op iPhoto op mijn mac mini (via gedeelde bibliotheek)

Dat lijkt goed te gaan. Ik begin nu te vermoeden dat het toch iets met flash te maken heeft. Ik krijg dat nl. ook niet gede-installeerd (de de-installer van Adobe 2 keer laten draaien) YouTube blijft het maar doen.... En sinds ik met Safari aan de gang ga, is het bal.
Ruil puur voor de grap Safari eens in voor Chrome. Eventueel kan je ook eens kijken naar http://clicktoflash.com/

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Zodra ik YouTube een filmpje start, gaat 'systemUIserver' naar de 1e plek in activiteitenweergave. Op de voet gevolgd door 'loginwindow'. Beiden met waardes richting de 400 MB. Eens kijken wat er gebeurt als ik die laat 'lopen'.

Inmiddels Safari weggeklikt (rode balletje) het geluid van het filmpje speelt nog 1 minuut door en stopt dan uiteindelijk.

Beide processen lopen op, met nog op de 3e en 4e plek QTKitServer-(447) Safari Webmateriaal en 'Safari-webmateriaal'.

Alvorens ik overstap op click to flash en/of Chrome, dit moet toch op te lossen zijn?

Edit: Safari weer afgesloten, ik start nu een spelletje (uit de Mac App Store) Asphalt Adrenaline. Spel loopt vast en komt niet door de (menu)animaties heen.

Eerste 2 genoemde processen blijven bovenaan staan in de activiteitenweergave.... (lijken stabiel rond de 300 MB te blijven)
Swap geheugen begint omhoog te rennen naar gigabytes.... Terwijl genoemde processen qua grootte gelijk blijven.... :?

Ah. Ikke niet de enige wezen: https://discussions.apple.../3248575?start=0&tstart=0
I agree the basic problem remains unsolved. At one point after walking away from the machine for a while I came back to 500MB + "Real Mem" figures for both SystemUIServer (519 MB) and loginwindow (532MB). Leaking indeed.
Als ik het zo bekijk, gaat Chrome en click to flash daar niet veel aan oplossen..... Oplossing geboden: Lion opnieuw installeren.... :'(

[ Voor 44% gewijzigd door autoreverse op 12-02-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: het 'rode bolletje' sluit Safari niet. Het sluit enkel het betreffende window van Safari. Om Safari en bijbehorende plugins echt te stoppen, druk je cmd+Q binnen Safari. Daarom speelt het ook door.

Gebruik je trouwens HTML5 Youtube, of de flash-based Youtube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Whieee schreef op zondag 12 februari 2012 @ 21:31:
Allereerst: het 'rode bolletje' sluit Safari niet.
Nee, dat snap ik, daarom zette ik het er expliciet bij ('weggeklikt via het rode bolletje'). Het youtube filmpje echter zou moeten stoppen met spelen dan, immers (als ik de pagina sluit)? Als ik Safari echt sluit (CMD-Q) dan houd het geluid er meteen mee op. Dus ik bedoelde maar aan te geven dat ik dit juist vreemd vond.
Gebruik je trouwens HTML5 Youtube, of de flash-based Youtube?
Ik gebruik altijd HTML5 youtube, maar gek genoeg kan ik dat vaak aangeven. Dus die instelling lijkt Safari of YouTube weleens te vergeten... Edit - gecheckt: hij staat op dit moment (nog steeds) ingesteld op HTML5.

Goed. laten we niet blind staren op Flash en Safari. Immers ook Asphalt Adrenaline (na verse opstart, zonder nog iets anders gedaan te hebben) loopt vast en kan de beide processen 'triggeren' om richting de 300MB te schieten......

[ Voor 26% gewijzigd door autoreverse op 12-02-2012 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Heb je het probleem ook als je expliciet voor de Flash versie kiest? Want het lijkt erop dat de QT plugin die gebruikt wordt in geval van HTML5 Youtube wat moeite heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Begin eens met een pram en smc reset gevolgd door een internet recovery van Lion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
De HTML5-test beëindigen resulteert in hetzelfde symptoom. De SystemUIServer reageert na de trigger niet meer, waardoor heel OSX lam komt te liggen.
Edit: nee nu iets nieuws. Ik heb Safari via CMD-Q opdracht gegeven om helemaal af te sluiten (youtube filmpjes liepen helemaal vast) en na 1 minuut blijft Safari actief, en "Stop Safari" is greyed-out. Ik kan Safari niet afsluiten..... 8)7
Eens kijken of force-quit wel kan..
-> Ja dat lukt wel. Beide, eerder genoemde processen blijven nu nog wel in de honderden MB's grootte hangen (sinds vanmorgen 9:00u opgestart, alleen wat kantoorwerk op gedaan) maar OSX ligt niet meer lam, het scherm helderder zetten via de functie toets werkt ook naar behoren.

Totdat ik zojuist weer even ging kloten met die HTML5 / Flash en YouTube, stond de swap op 800MB (sinds vanmorgen 9:00u) Nu loopt hij al weer op naar 1,6GB.....

Echter ik kan nog steeds geen spel zoals Asphalt spelen (hapert en loopt vast) Ook Angry Birds hapert....

Een uitgebreide re-install / schone installatie ga ik zeker nog doen (er lijkt geen andere oplossing, so far), zodra ik wat tijd heb. Zit ik ook met het probleem dat ik beter geen TimeMachine backup terug kan zetten? (ivm dat verkeerde code wordt mee terug gekopieerd?)

[ Voor 63% gewijzigd door autoreverse op 13-02-2012 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Update: ik heb Lion opnieuw geïnstalleerd (en zelfs opnieuw laten downloaden van het internet via WiFi) en nu werkt alles weer naar behoren. Voor de veiligheid maar geen TimeMachine back-up teruggezet, ga nu alles handmatig terugzetten.
Ook ben ik nu mijn iLife kwijt, zie ik nu. Die stond wel op meegeleverde USB stick maar die heb ik niet meer.... Kijken of ik die iLife ook terug kan zetten vanaf m'n TimeMachine Backup.
Verders heb ik geen Flash meer geïnstalleerd (nog steeds niet zeker of dat wel de directe oorzaak van het probleem was); ik kan via HTML5 genoeg YouTube materiaal bekijken.
Pagina: 1