Internet thermostaat bouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-08-2023
Hallo,
Ik wil zelf een internet thermostaat bouwen. Waarom is een heel ingewikkeld verhaal. Waarom ik het zelf wil doen is heel simpel (en slaat terug op het ingewikkelde verhaal), ik wil namelijk dat verschillende bewoners via hun iPhone kunnen inloggen op een web interface en daar de temperatuur kunnen bekijken en instellen. Dit moet met een dergelijk systeem gaan omdat met name één gebruiker de thermostaat het liefst altijd op 24 graden zet en daarvoor betaal ik dan de energie, terwijl ik de verwarming vrijwel nooit aan heb en gewoon warme kleren aan doe (dit weer is natuurlijk wel een uitzondering). Als ik zelf een oplossing bouw kan ik voor iedere gebruiker de rechten zelf inprogrammeren en dus sommige gebruikers een limiet opleggen of alleen de temperatuur in laten stellen als ik niet thuis ben, ik wil zelf namelijk alle controle hebben als ik thuis ben.

Ik heb een zelfbouw NAS hier thuis draaien, dus had ik het volgende in gedachte.
Een thermostaat bestaat uit twee delen (we hebben hier een oude kwik thermostaat), een sensor (het kwik reservoir) dat aan een veer hangt (spiraal vormig) en door dat het kwik uitzet en dus zwaarder wordt als de temperatuur hoger wordt waardoor er contact wordt gemaakt, de schakeling die helemaal vanuit de ketel komt is dan rond. Daarnaast is er nog een draaiknop die de veer verder op kan draaien waardoor het meer of minder gewicht (en dus warmte) kost om de schakeling te sluiten. In principe een gemakkelijke manier om een constante temperatuur te houden, waarom dit ook niet gebruiken? Wat hier dus uit komt zijn drie delen die nodig zijn, een sensor die het aan de server (NAS) doorgeeft wat de huidige temperatuur is, een webinterface waar de maximum temperatuur ingesteld kan worden en een module die bij verschil in beide temperaturen de schakeling sluit of opent. De webinterface is geen probleem. Uiteindelijk slaat deze webinterface de temperatuur gewoon op. De sensor moet draadloos zijn en geeft bijvoorbeeld elke minuut over wifi de temperatuur door aan de server. De server draait een programma dat constant of elke interval de twee temperaturen vergelijkt. Als de kamertemperatuur lager is dan de ingestelde temperatuur dan moet dit programma de thermostaat aan gaan sturen, dat wil zeggen dat de module die (via USB) is aangesloten de schakeling moet gaan sluiten waardoor de ketel aan gaat.

Als ik deze module kan besturen (dus schakeling openen of sluiten) met een commando dan gaat het programma geen problemen opleveren voor mij. Daarnaast is dus een draadloze temperatuur sensor nodig die over wifi dit aan de server door kan geven en een (USB) module die niets anders doet dan de schakeling openen of sluiten. Op school ben ik even naar de TI afdeling gelopen (is tegen over van Informatica dus de stap is klein), volgens enkele studenten daar is zo'n USB module gewoon te krijgen, helaas weet ik niet waar. Hier roep ik jullie hulp in. Weet iemand wat voor hardware ik hier voor nodig heb? Het liefste heb ik het zo goedkoop mogelijk, ik ben namelijk maar een student en ik doe dit omdat ik het leuk vind om te prutsen, daarnaast gaat het mij om het ontwikkelen van het programma dat de temperaturen vergelijkt en het ontwikkelen van de webinterface. Overigens, als iemand zegt, ach man doe dat gewoon zo, ideeën zijn welkom, als het maar niet te makkelijk wordt.
Waarom niet die internet thermostaat van essent? Omdat die 119 euro kost voor mij (ben al klant) en daar leer ik niets van (en dan kan ik niet tegen iedereen vertellen als ik klaar ben dat ik het toch mooi zelf wel heb gemaakt met jullie hulp).

Hopelijk wordt dit naast een leerzaam topic ook een geslaagd project.
Btw, als het mogelijk is zou ik die module voor de schakeling op voorhand willen hebben waarmee ik meerdere schakelingen kan openen en sluiten zodat ik er later ook de radiatoren mee kan bedienen en hopelijk ook het licht. Hoop echt dat zoiets bestaat. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Al gedacht aan een Arduino-ish unit?? ... Kun je meteen via usb je ding doen...
Veel plezier :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Via USB dingetje sluiten is triviaal, dat is het probleem niet. Echter wat ik vooral niet begrijp is je eis dat de temperatuurssensor draadloos moet zijn. Als ik het goed heb gelezen ga je het regelen van de CV doen via USB, dus bedraad neem ik aan. Waarom doe je niet net als bij elke thermostaat, en doe je daar meteen de temperatuurssensor bij? Hoef je niet meer het draadloos te maken, en je hoeft je niet druk te maken erover om je microcontroller en rest te laten slapen zodat ze meer dan een dag op een batterij werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
furby-killer schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:16:
Via USB dingetje sluiten is triviaal, dat is het probleem niet. Echter wat ik vooral niet begrijp is je eis dat de temperatuurssensor draadloos moet zijn. Als ik het goed heb gelezen ga je het regelen van de CV doen via USB, dus bedraad neem ik aan. Waarom doe je niet net als bij elke thermostaat, en doe je daar meteen de temperatuurssensor bij? Hoef je niet meer het draadloos te maken, en je hoeft je niet druk te maken erover om je microcontroller en rest te laten slapen zodat ze meer dan een dag op een batterij werken.
We zitten hier met meerdere studenten en we zijn niet altijd thuis. De centrale ruimtes zijn niet verwarmd dus daar een thermostaat hangen heeft geen zin. De thermostaat moet dus in iemand z'n kamer hangen. Omdat we niet altijd thuis zijn en dit heel onregelmatig is, zet iedereen zijn verwarming uit als ie weg gaat. Daardoor is er geen geschikte vaste plaats voor de thermostaat (lees sensor). Het makkelijkste is dus om de sensor draadloos te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 21:05
hebben jullie nu dan uberhaubt een centrale thermostaat? bij ons heeft iedereen gewoon een thermostaat kraan op z'n verwarming hangen, dan wordt de temperatuur in je eigen kamer nooit hoger dan wat je zelf instelt..

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
coredalae schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:26:
hebben jullie nu dan uberhaubt een centrale thermostaat? bij ons heeft iedereen gewoon een thermostaat kraan op z'n verwarming hangen, dan wordt de temperatuur in je eigen kamer nooit hoger dan wat je zelf instelt..
Nu zijn er twee thermostaten, op twee kamers en met een knop kan gekozen worden welke thermostaat gebruikt wordt door de ketel. Omdat die andere persoon geen verantwoordelijkheid kan nemen en vaak alle verwarmingen dicht draait maar de thermostaat open laat staan (waardoor de ketel blijft draaien en dat is gevaarlijk omdat de warmte nergens naar toe kan) en de verwarming gewoon VEEL te hoog zet, werkt dit niet. Het is inderdaad makkelijk op te lossen met bijv. zo'n internet thermostaat van essent, maar ik wil het zelf doen, omdat het kan. Omdat de server toch draait en dat voor mij zeer makkelijk te programmeren is, wil ik het op deze manier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:19
GWTommy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:37:
[...]

Nu zijn er twee thermostaten, op twee kamers en met een knop kan gekozen worden welke thermostaat gebruikt wordt door de ketel. Omdat die andere persoon geen verantwoordelijkheid kan nemen en vaak alle verwarmingen dicht draait maar de thermostaat open laat staan (waardoor de ketel blijft draaien en dat is gevaarlijk omdat de warmte nergens naar toe kan) en de verwarming gewoon VEEL te hoog zet, werkt dit niet. Het is inderdaad makkelijk op te lossen met bijv. zo'n internet thermostaat van essent, maar ik wil het zelf doen, omdat het kan. Omdat de server toch draait en dat voor mij zeer makkelijk te programmeren is, wil ik het op deze manier doen.
Elke goede CV installatie heeft een Bypass leiding die er voor zorgt dat het wat er altijd rondgepompt kan worden, ook als alle kranen dicht staan. De CV ketel meet de retourtemperatuur van het CV water en als deze boven een bepaalde waarde komt, slaat de ketel af en blijft de CV pomp nog nadraaien.

Als er geen bypass in zit, wordt het zaak deze te laten installeren mijn inziens, dat verhoogt de veiligheid en levensduur van je installatie.

Is het mogelijk om twee CV ringen aan te sluiten op je ketel? Daarmee creeer je in weze twee gescheiden CV circuits, elk geregeld met zijn eigen thermostaat. Als je dan een thermostaat"over wilt nemen" via een arduino -achtige oplossing, kan je dit volgens mij vrij simpel realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Maar als je meerdere kamers hebt waarvan je nooit weet of iemand thuis is, in welke kamer hang je dan die sensor? Of moet iemand die aanwezig is die in zijn eigen kamer leggen? Dat lijkt me ook niet heel handig.

En zoals iemand niet al zei, een beetje CV zal volgens mij niet voor gevaarlijke situaties zorgen als radiatoren dicht staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
De gevaarlijke situaties is mij ook maar verteld. Bovendien is dit niet waar ik het over wil hebben. Ik informeer naar wat ik in de TS beschrijf, niet hoe ik mijn CV beter kan aanleggen.

Die sensor moet dus draadloos zijn zodat we die op elke kamer kunnen zetten. Zijn dit soort sensoren te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luke_otto
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:54

luke_otto

pang pang luckyluke

Je zou 2x een Arduino kunnen gebruiken met draadloze 433hz communicatie. Van één arduino maak je een draadloze sensor. Van de andere de schakelaar voor de Cv-ketel. Met de tweede arduino kan je dan via de seriële verbinding het nieuwe setpoint door sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

neem/maak dan, een thermostaat die je gewoon niet hoger dan 20 graden kan zetten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
GWTommy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 18:48:
Een thermostaat bestaat uit twee delen (we hebben hier een oude kwik thermostaat), een sensor (het kwik reservoir) dat aan een veer hangt (spiraal vormig) en door dat het kwik uitzet en dus zwaarder wordt als de temperatuur hoger wordt waardoor er contact wordt gemaakt, de schakeling die helemaal vanuit de ketel komt is dan rond. Daarnaast is er nog een draaiknop die de veer verder op kan draaien waardoor het meer of minder gewicht (en dus warmte) kost om de schakeling te sluiten.
Fout.

Het kwik in het buisje is slechts de schakelaar. Het wordt helemaal niet lichter of zwaarder als het kouder of warmer wordt of wat dan ook. Dat doet niets 8)7 (z'n soortelijk gewicht zal hooguit af- of toenemen, as in, gewicht per volume-eenheid).
Dat veertje wat je noemt is een bi-metaal. Het zal afhankelijk van de temperatuur meer of minder krullen. (Wat 'ie doet bij welke temperatuursverandering [kouder/warmer] is afhankelijk van hoe je 't veertje t.o.v. de twee gebruikte metaalsoorten draait.)
Door de hele unit bi-metaal + kwikschakelaar te draaien, verstel je het punt waarop de kwikschakelaar draait. Niet door de "veer" meer of minder op te draaien, maar gewoon door de hele unit te kantelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GWTommy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 20:06:
De gevaarlijke situaties is mij ook maar verteld. Bovendien is dit niet waar ik het over wil hebben. Ik informeer naar wat ik in de TS beschrijf, niet hoe ik mijn CV beter kan aanleggen.

Die sensor moet dus draadloos zijn zodat we die op elke kamer kunnen zetten. Zijn dit soort sensoren te koop?
Temperatuursensoren die via wifi hun data teruggeven? Vast wel, zal ook erg duur zijn.

Je kan het wel maken met temperatuursensor, microcontroller en een wireless module, bijvoorbeeld via de eerder genoemde 433MHz, maar als de afstanden niet te groot zijn kan een 2.4GHz set het ook doen. Ik heb zelf bijvoorbeeld wat dingen met deze gedaan: http://nl.farnell.com/tex...kit-for-msp430/dp/1382267
Gemaakt voor low power applications, dus kan lang op zijn batterij werken als je goed gebruik maakt van sleep modi. Kost je wel 50 euro ex-btw (zender+ontvanger), en geen idee hoe veel bereik die in een huis heeft.

Maar goed wat je dus nodig hebt is een microcontroller, temperatuursensor (zijn er heel veel), en een wireless setje, en dat voor zowel de sensor als het basisstation. In principe kan je zo ongeveer elke combinatie gebruiken, al is het voor jou makkelijker als je iets hebt waar je zelf weinig aan hoeft te solderen, bijvoorbeeld een arduino met wireless module (die mogelijk wel redelijk groot zijn), of een development board zoals ik linkte, zijn er vast nog een hele hoop andere van.

Maar goed ik denk met jouw eisen en het realistisch houdend je er ook niet vanuit moet gaan de handel voor minder dan 100 euro te kunnen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 12-02-2012 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als het 100 euro mag kosten zou ik persoonlijk gewoon een kant en klare kopen

http://www.essent.nl/cont...e/ethermostaat/index.html
http://toon.eneco.nl/
http://www.nuon.nl/energie-besparen/e-manager/

maar zelf bouwen is ook leuk hoor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Fish op 12-02-2012 20:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Met dit setje van elomax kan je eenvoudig via usb van alles aansturen. Kost 12 Euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Piepersnijder schreef op zondag 12 februari 2012 @ 20:57:
Met dit setje van elomax kan je eenvoudig via usb van alles aansturen. Kost 12 Euro.
Het via USB aansturen is wel het minste van de problemen, dat kan elke microcontroller, al dan niet in combinatie met een FTDI of soortgelijke chip. Het probleem is het draadloze gedeelte. Oh dat kan vast ook voor 20 euro ofzo, probleem is echter dat je dan aan meer solderen en zelf uitvogelen vast zit dan wat ik denk dat TS wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 13:01

Pogostokje

* twiet *

Volgens mij is dit de meest technische oplossing uitwerken voor een probleem wat eenvoudiger kan worden opgelost. Als je dat leuk vindt moet je het vooral doen, het is heel leerzaam! :)
Maar als je gewoon een praktische oplossing zoekt zou ik eens kijken naar thermostaatkranen die je op je radiatoren kunt plaatsen. Deze zijn er ook digitaal te krijgen met timers etc. Dan heb je een bovengrens aan de temperatuur in je eigen ruimte. Kost een tientje ofzo (voor een niet-digitale).
Zolang elke ruimte wel of niet bewoond is en de kranen van de radiatoren zelf open/dicht gezet kunnen worden en bij wijze van spreken ook de ramen en deuren gewoon open kunnen gaat het gebruik van een enkele leidende thermostaat, draadloos of niet, nooit werken. Het probleem wat je nu hebt blijf je houden omdat de thermostaten eigenlijk niet representatief zijn voor alle ruimtes tegelijk.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepersnijder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik begrijp anders dat hij het zelf wil maken en het mag niet veel kosten.
Iets draadloos maken voor 20 euro zal niet meevallen denk ik.
Je kunt wel setjes kopen bij Conrad bv, maar daar heb je nog geen draadloze temperatuur sensor mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Het zelf solderen is op zich geen probleem, zeker niet als dit kosten uitspaart. Echter als ik voor net iets meer in een keer klaar ben dan ga ik daar liever voor. Het gaat mij wel echt om het zelf doen, anders koop ik lekker die internet thermostaat van Essent.

Houdt er aub wel rekening mee dat ik nog een leek ben op dit gebied (ben meer van de software kant dan het tweaken aan hardware, laat staan zelf dit soort dingen solderen). Dus als het gaat om "temperatuursensor, microcontroller en een wireless module", dan moet ik toch echt een hulplijn inschakelen. Voor mij is dus het handigste of een direct linkje naar welke modules en sensoren precies of een mooi bouwpakketje. Wat bijvoorbeeld die TI EZ430-RF2500 doet is voor mij totaal niet duidelijk, laat staan hoe en wat dit doet in het geheel (de 'thermostaat' dus).

Daarnet kwam ik dit tegen:
http://electronics-diy.com/USB_IO_Board.php (doorscrollen naar de beschrijving voor USB Thermometer)
http://www.electronics-di...r%20Kit%20-%202%20Channel
Voor zover ik het opmaak bestaat het pakket uit alleen de temperatuur input vanaf de twee draadloze sensors. Dit wordt wireless doorgegeven aan het IO board en via USB aan de computer. In principe doet dit alles wat ik nodig heb (dat denk ik dan op te maken uit de schaarse beschrijvingen). Dit zal dus hoogstwaarschijnlijk ook in Linux uit te lezen zijn. Kan dat zelfde USB IO board gebruik worden om het uitgaande signaal naar de ketel te sturen?

[ Voor 29% gewijzigd door GWTommy op 12-02-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Laatst online: 03-10 11:05
Houd je bij het het maken van je software wel rekening mee dat je niet het volgende gaat doen:

t0: temp < ingestelde waarde -> ketel aan
t1: temp >= ingestelde waarde -> ketel uit
t2: temp < ingestelde waarde -> ketel aan
t3: temp >= ingestelde waarde -> ketel uit
t4: temp < ingestelde waarde -> ketel aan
t5: ketel heeft te vaak geschakeld in korte tijd en gaat kapot
t6: GWTommy zit in de kou.

Voor de juiste manier: zoek even op wat een PID-regelaar is, hoe het werkt en welk(e) de(e)l(en) je zou kunnen gebruiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
kingjotte schreef op zondag 12 februari 2012 @ 23:56:
Houd je bij het het maken van je software wel rekening mee dat je niet het volgende gaat doen:

t0: temp < ingestelde waarde -> ketel aan
t1: temp >= ingestelde waarde -> ketel uit
t2: temp < ingestelde waarde -> ketel aan
t3: temp >= ingestelde waarde -> ketel uit
t4: temp < ingestelde waarde -> ketel aan
t5: ketel heeft te vaak geschakeld in korte tijd en gaat kapot
t6: GWTommy zit in de kou.
Ofwel: hysterese ;) (As usual is het EN artikel vele malen uitgebreider / beter).

[ Voor 8% gewijzigd door RobIII op 13-02-2012 00:01 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Laatst online: 03-10 11:05
RobIII schreef op maandag 13 februari 2012 @ 00:00:
[...]

Ofwel: hysterese ;) (As usual is het EN artikel vele malen uitgebreider / beter).
Ja precies, bedankt want ik kon de term niet bedenken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
De ketel is hier voor beveiligd denk ik. Als ik snel achter elkaar de thermostaat open en dicht draai gaat de ketel nog niet meteen aan of uit. Het is een ketel die deze zomer is geplaatst, we zitten dus niet met van die oude troep. Bovendien is voor dit probleem softwarematig ook iets in te bouwen of bijvoorbeeld elke vijf minuten maar de temperaturen vergelijken. Dit zie ik niet als een probleem. Echter is dit ook een voorbeeld van de redenen die ik heb om het zelf te bouwen en via mijn NAS te laten lopen, de controle over deze zaken houd ik dan zelf in de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GWTommy schreef op zondag 12 februari 2012 @ 22:58:
Het zelf solderen is op zich geen probleem, zeker niet als dit kosten uitspaart.
Wat draadjes of DIP ICs (dat zijn de makkelijk te solderen ICs) zal wel lukken ja, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar een CC2500 wireless transceiver: http://blogimg.goo.ne.jp/...1f9f9cdbdac00ec7e7524.jpg , dat is dus enkel het zwarte IC, en waar het op zit heeft de standaard afstand van bijvoorbeeld een DIP IC, oftewel dat zelf solderen is niet helemaal triviaal.
Wat bijvoorbeeld die TI EZ430-RF2500 doet is voor mij totaal niet duidelijk, laat staan hoe en wat dit doet in het geheel (de 'thermostaat' dus).
Microcontroller + wireless als één geheel, oftewel je hoeft dat niet meer te solderen. En je hebt zowel zender als ontvanger, en ook programmer zit erbij. Microcontroller heeft ook nog een onboard temperatuurssensor, al weet ik niet hoe nauwkeurig die is. Dus in principe heb je daar dan wat je nodig hebt om het draadloze gedeelte te maken.
Daarnet kwam ik dit tegen:
http://electronics-diy.com/USB_IO_Board.php (doorscrollen naar de beschrijving voor USB Thermometer)
http://www.electronics-di...r%20Kit%20-%202%20Channel
Voor zover ik het opmaak bestaat het pakket uit alleen de temperatuur input vanaf de twee draadloze sensors. Dit wordt wireless doorgegeven aan het IO board en via USB aan de computer. In principe doet dit alles wat ik nodig heb (dat denk ik dan op te maken uit de schaarse beschrijvingen). Dit zal dus hoogstwaarschijnlijk ook in Linux uit te lezen zijn. Kan dat zelfde USB IO board gebruik worden om het uitgaande signaal naar de ketel te sturen?
Als eerste, die gebruikt een PIC uc als USB device, geen flauw idee of daar eenvoudige linux drivers voor zijn. FTDI ICs hebben die in iedergeval, die emuleert een COM poort dus ik neem aan dat dat ook in Linux simpel te programmeren is.

Maar belangrijker, misschien lees ik verkeerd, maar waar haal jij eruit dat het draadloos is? Want ik zie dat nog niet.

Trouwens PID regelaar als ze nu gewoon een kwik regelaar hebben is wat overkill, hysterese is inderdaad wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:50
Als het een nieuwe ketel is en het doel is om energiekosten te besparen, dan ga je geen aan/uit schakeling maken, maar kijk je naar en opentherm oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
GWTommy schreef op maandag 13 februari 2012 @ 09:57:
De ketel is hier voor beveiligd denk ik.
Nu ben ik niet thuis in ketels enzo, maar iets zegt me dat hier juist de hysterese z'n werk doet. Ik zou dus niet blind vertrouwen op de ketel.
Bovendien is voor dit probleem softwarematig ook iets in te bouwen of bijvoorbeeld elke vijf minuten maar de temperaturen vergelijken. Dit zie ik niet als een probleem.
Het hoeft ook geen probleem te zijn, maar bedenk wel dat dit een ogenschijnlijk makkelijk(er) probleem is dan je waarschijnlijk denkt. Zeker thermostaten met 'buitenvoelers' en 'zelflerende eigenschappen' zitten stukken knapper in elkaar dan je denkt. We hebben hier een thermostaat uit '03 ofzo en dat ding bevat een crapload aan opties en inputs en andere zaken om zo efficiënt mogelijk z'n werk te doen. Ik zeg zeker niet dat 't niet nog beter/slimmer kan maar besef wel dat die dingen ontwikkeld zijn met een 'rugzakje' aan kennis opgedaan over diverse decennia waar jij nu even "koud" in duikt ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 22:12
RobIII schreef op maandag 13 februari 2012 @ 20:05:
[...]

Nu ben ik niet thuis in ketels enzo, maar iets zegt me dat hier juist de hysterese z'n werk doet. Ik zou dus niet blind vertrouwen op de ketel.

[...]

Het hoeft ook geen probleem te zijn, maar bedenk wel dat dit een ogenschijnlijk makkelijk(er) probleem is dan je waarschijnlijk denkt. Zeker thermostaten met 'buitenvoelers' en 'zelflerende eigenschappen' zitten stukken knapper in elkaar dan je denkt. We hebben hier een thermostaat uit '03 ofzo en dat ding bevat een crapload aan opties en inputs en andere zaken om zo efficiënt mogelijk z'n werk te doen. Ik zeg zeker niet dat 't niet nog beter/slimmer kan maar besef wel dat die dingen ontwikkeld zijn met een 'rugzakje' aan kennis opgedaan over diverse decennia waar jij nu even "koud" in duikt ;)
De ketel zal opstarten wanneer deze de eerste keer het signaal binnenkrijgt (meestal na een korte antipendel tijd). Daarna loopt het een programma door om de ketel op te starten. Pas als de ketel volledig is opgestart kijkt het weer naar de thermostaat. Nu zal de ketel stoppen of door blijven draaien. Als het signaal dan uit is zal de ketel het uitloop programma gaan draaien. Deze wordt eerst helemaal doorlopen voordat de ketel weer naar het signaal gaat kijken. De duur van een volledige start en stop cycle is een beetje afhankelijk van het ketel type, maar 5 minuten is normaal.

Probleem is als je een vrij pendelend systeem hebt de CV minimaal 5 minuten eruit ligt voordat deze weer vermogen kan leveren.

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk netjes kan?

De nette oplossing:
Elke ruimte een eigen thermostaat (aan/uit) eventueel met klok.
Elke ruimte krijgt een twee/drieweg klep. Die alle radiatoren in die ruimte uitschakelt of niet.
De thermostaat van de ruimte regelt de twee/driewegklep van de ruimte.
Als 1 thermostaat een hoog signaal afgeeft geef je die ook door aan de ketel. (meestal een extra relais voor nodig)

De ketel geeft alleen warmte aan de ruimtes die het nodig hebben, iedereen kan zijn eigen temperatuur bepalen en de ketel blijft mooi regelen.

Voor nog beter resultaat moet je een openverdeler maken, maar dat moet echt doorgerekend worden door iemand van verstand van zaken en is ook niet zomaar te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door FireWood op 13-02-2012 22:55 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Het is een ketel die deze zomer is geplaatst, we zitten dus niet met van die oude troep.
Stop dan maar. Nieuwe ketels gaan niet aan/uit. Nieuwe ketels zijn modulerend en praten via een OpenTherm taaltje met de thermostaat. Dan krijg je dingen als al "graag nu maar 40% vermogen want het is niet zo heel koud" of "het is nu nacht, stop maar met het warmhouden van het tapwater".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dat in en uitschakelen kun je eenvoudig opvangen: bijv als je een kamertemp van 22 graden wilt, laat je hem inschakelen bij 20, en uitschakelen bij 23 bijv. Daarna blijft er altijd nog wat warmte vrijkomen, waardoor je gemiddeld op de 22 graden zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pogostokje schreef op maandag 13 februari 2012 @ 23:32:
[...]

Stop dan maar. Nieuwe ketels gaan niet aan/uit. Nieuwe ketels zijn modulerend en praten via een OpenTherm taaltje met de thermostaat. Dan krijg je dingen als al "graag nu maar 40% vermogen want het is niet zo heel koud" of "het is nu nacht, stop maar met het warmhouden van het tapwater".
Kunnen ze niet ook gewoon ouderwets worden aangestuurd? Wij hebben een redelijk nieuwe ketel en die wordt ook gewoon door een ouderwetse thermostaat aangestuurd (wel met programmas enzo, maar uiteindelijk kan hij niet meer dan aan en uit versturen).

Edit: Ik ben dom. Bij hun wordt hij op het moment door een kwikthermostaat aangestuurd. Om het zacht uit te drukken lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die opentherm gebruikt. Oftewel het kan gewoon met aan en uit.

Het enige punt dat er is, is dat hij zuiniger zal zijn als je hem moduleert.

@FireWood, gelukkig heb je 'makkelijker' doorgestreept. Het is leuk bedacht hoor, maar met iemand die zo weinig ervaring met zulk soort dingen heeft als TS is het gewoon een slecht idee imo om meteen zoiets uitgebreids te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 14-02-2012 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

furby-killer schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 09:13:
[...]
Het enige punt dat er is, is dat hij zuiniger zal zijn als je hem moduleert.
En dat was nou juist het doel, als ik het goed begreep. :)
Dit project lijkt echt naar een oplossing zoeken op de verkeerde plek.

@TS, ik begrijp dat het een soort gezamenlijke (studenten?) woning betreft. Als je de boel nu technisch gaat verbouwen, wat gebeurt er dan wanneer jij ooit weggaat daar? Wie gaat het dan ondersteunen? Misschien even iets om over na te denken.

[ Voor 13% gewijzigd door Pogostokje op 14-02-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Zo even de reacties afgewacht.
Om enkele onderwerpen en vragen die opkomen te beantwoorden hier wat random informatie.
Het betreft toch echt een thermostaat die alleen aan en uit geeft. Ik heb de ketel met mijn vader van de zomer zelf geplaatst, evenals alle nieuwe waterleidingen (cv leidingen zijn blijven zitten en de radiatoren ook)(geen zorgen, is gekeurd en alles is in orde). Het gaat om een jaren 60 appartement dat ik samen met mijn ouders heb gekocht. Twee kamers verhuur ik/wij. Voordat ik weg ga, zijn de huurders ook weg, ik hoop hier nog jaren te wonen, zeker omdat ik het hele appartement samen met m'n vader heb verbouwd (tot stucwerk aan toe, er is niemand bij komen kijken, jaja, we zijn er trots op).
De ketel ontvangt alleen 1 of 0 van de thermostaat. Of beter gezegd, de schakeling is gesloten of open. Dat is alles wat die thermostaat doet.

Bij goed lezen blijkt inderdaad dat nergens wordt aangegeven dat de sensoren ook daadwerkelijk draadloos zijn bij de kit die ik had gevonden. Dat is dus jammer.

Na veel zoeken vanmorgen ben ik toch nog geïnteresseerd in die Arduino.
http://www.danielandrade....mperature-sensor-arduino/
De code zorgt al dat elke seconde de temperatuur geoutput wordt. Dit kan naar een tekstbestand en dan weet ik genoeg.

Omdat vele van jullie vrij sceptisch zijn over mijn plan: ik kan dit tot in het oneindige uitbreiden. Omdat ik zelf de code kan schrijven, kan ik functies in bouwen als een log, dag/nacht stand, zelfs op agenda's van mij en mijn huisgenoten afstemmen, statistieken, aan temperatuur buiten (internet) laten aanpassen, gebruikersrechten (wie mag 'm niet hoger zetten dan x graden..?), etc. Omdat ik niet gebonden zit aan een stom led/lcd display en enkele rotknopjes (lees: het principe van de iPhone dus, lekker alleen de knoppen en gegevens die nodig zijn) is dit al een stuk makkelijker dan hoe de gemiddelde thermostaat van tegenwoordig werkt. Zeker als ik hoor dat het ook geregeld kan worden op bijvoorbeeld 40% vermogen, etc..
Vooralsnog ga ik natuurlijk eerst aan de slag met de hardware en de basis functies (thermostaat zoals ie nu is dus eigenlijk nabouwen, maar dan met rechten zodat ik volledige controle heb, maar de huisgenoot die 'm altijd te hoog zet waardoor ik koppijn krijg mag natuurlijk niet boven de 23 graden).

Buiten het feit dat dit geweldig is om te ontwerpen en programmeren straks (en om mee op te scheppen op school en bij m'n vrienden natuurlijk), is dit dus ook de beste oplossing voor ons hier. De huisgenoten hebben toch toegang tot de thermostaat, maar in weze beheer ik (ofja, de server dan) nog steeds geheel hoe de verwarming draait.

Maar goed. Zo'n arduino die over wifi zendt naar m'n NAS moet te doen zijn, toch? Die Arduino Uno heeft niet toevallig standaard al wifi aan boord? Hoe zou ik dit kunnen doen?
Overigens lijkt het me handig om het bordje dan op een accu te laten draaien, maar om het geheel niet te zwaar maken lijken oplaadpunten op de plaatsen waar hij neergelegd kan worden ook handig, het gaat maar om 12v dus dat is geen probleem, m'n vader heeft nog genoeg 12v voedingen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Na veel zoeken vanmorgen ben ik toch nog geïnteresseerd in die Arduino.
http://www.danielandrade....mperature-sensor-arduino/
De code zorgt al dat elke seconde de temperatuur geoutput wordt. Dit kan naar een tekstbestand en dan weet ik genoeg.
Dat is dan ook absoluut het probleem niet, een temperatuursensor uitlezen is triviaal, dat kost 5 minuten om te programmeren. Het probleem is het draadloos te doen. Dat is meer werk.
Maar goed. Zo'n arduino die over wifi zendt naar m'n NAS moet te doen zijn, toch? Die Arduino Uno heeft niet toevallig standaard al wifi aan boord? Hoe zou ik dit kunnen doen?
Nee dat heeft hij niet...

Een arduino is een microcontroller, die zijn meer gericht op uitlezen van sensoren en aansturen van actuatoren dan dat ze als computer moeten dienen. Het meerendeel van de microcontroller heeft geen USB controller, en wifi al helemaal niet.

Wil je dat wel bij je Arduino, dan kan je dat kopen: http://www.ebay.com/sch/i..._sacat=See-All-Categories

Als ik wat kijk zijn die dingen verrassend gebruikersvriendelijk.
Overigens lijkt het me handig om het bordje dan op een accu te laten draaien, maar om het geheel niet te zwaar maken lijken oplaadpunten op de plaatsen waar hij neergelegd kan worden ook handig, het gaat maar om 12v dus dat is geen probleem, m'n vader heeft nog genoeg 12v voedingen liggen.
Huh? Je thermostaat switch gedeelte ging je toch gewoon via USB aansturen? Die heeft al een 5V voeding, meer heb je niet nodig. En de sensor heeft echt geen 12V nodig, 5V of 3.3V zal dat ruwweg op draaien.

Wat wel relevant is, is dat ik niet weet in hoeverre die Arduino wifi shields een sleep mode hebben ingebouwd, en waar hij na afloop niet opnieuw bij het netwerk moet worden aangemeldt. Anders gaat het wel snel met je accu als je niet een fikse lithium ion accu erin stopt. (Wat ook wel kan, lithium ion cellen voor laptops enzo hebben flinke capaciteit).

Ik heb zon vermoede dat het probleem wel zal blijven dat wifi niet echt gemaakt is om bijzonder zuinig te zijn, snelheid is belangrijker. Iets als ZigBee of SimpliciTI is een heel stuk zuiniger.

Als voorbeeld, de eerder gelinkte EZ430-RF2500 kit, bij versturen gebruikt hij zon 35mA totaal van uC + RF uit mijn hoofd, maar laten we zeggen 50mA. Als je het een beetje goed instelt moet je dat wel in 10ms maximaal kunnen doen (kan ook een stuk sneller hoor). En je wilt het 1x per minuut versturen, dan zit je op 60 seconde, oftewel je gemiddelde stroom is 50mA*10ms/60 = 8.3uA. Sleep current is wat boven de 1uA uit mijn hoofd weer, dus je zit totaal op een stroomgebruik van 10uA.

Gebruik je dan zon lieve kleine Li-ion knoopcel als accu: http://www.ebay.com/itm/N...ain_0&hash=item20c2886d54 , dan kan je zon 1.5 jaar dat ding gebruiken, niet slecht zou ik zeggen.

En om je een gevoel te geven, het eerste wifishield dat ik op ebay kreeg voor de Arduino heeft een stroomverbruik van 300mA (en ik zag niet zo snel iets van sleep mode staan). Die trekt dus die batterij in minder dan een half uur leeg.
(Ik zou ook niet weten als die wifi dingen als sleep mode hebben, of ze weer opnieuw verbinding met het netwerk moeten maken, dat kost zo al weer een paar seconde, en dat is wel wat anders dan 10ms).

Nou is die MSP430-RF2500 speciaal voor low power wireless gemaakt, een Arduino met bijvoorbeeld ZigBee zal minder zuinig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Heb ik het goed dat je dus eigenlijk voor elke (slaap)kamer apart de temperatuur wilt regelen?

Zorg er dan in ieder geval voor dat je voor elke ruimte/radiator electronisch kunt regelen of die open/dicht staat. (Als je dit niet doet ga je ongetwijfeld tegen problemen aanlopen.)
Wat betreft de sensoren: Als je wat draden kunt trekken hoeft het natuurlijk niet draadloos, je gaat ze toch niet verplaatsen. Je zou ze zelfs in een wandcontactdoos kunnen wegwerken.
Een sensor voor de buiten temperatuur zou ook handig zijn. (Die werkt ook als 't internet/buienradar plat ligt...)
Als interface zou je (naast de app) ook een potmeter met een schaalverdeling (bijv. links=uit, rechts=auto, midden = temp) kunnen gebruiken. Is imo. gebruiksvriendelijker dan enkel het gebruik van een app (lege telefoon enzo...). En dan maar gelijk een display met de huidige temp erbij.

Wat je dan ook nog zou kunnen doen is uitrekenen hoeveel de verwarming voor elke ruimte staat te draaien en dat meenemen in de huurprijs/energierekening. (Dan worden je huurders ook wat energie bewuster :) )
Overigens, als iemand zegt, ach man doe dat gewoon zo, ideeën zijn welkom, als het maar niet te makkelijk wordt.
Waarom makkelijk doen als 't ook moeilijk kan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-10 12:22
Als je een nieuwe ketel hebt dan ondersteund die gegarandeerd een modulerende thermostaat.

Maak je regeling dan ook modulerend ! ( opentherm protocol is zo hier en daar te vinden )

Maar let op ... een regeling zelf bouwen ( ook een aan / uit regeling ) is geen kattenpis !

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Uit dit verhaal haal ik (als relatief leek) dat het plaatje zo wordt:
Temperatuur sensor meet en geeft het draadloos door aan een dergelijk 'usb stickje' als die TI van eerder. Dat krijgt de server dus binnen en slaat het op.
Server vergelijkt temperatuur met ingestelde temperatuur (even heel simpel vergeleken dus), lager? Commando geven dat IO controller aan doorgeeft aan ketel. Hoger? Commando voor uit geven.

Ik wil dit eigenlijk in fase gaan doen. Omdat jullie vooral de nadruk leggen op het draadloos versturen van de temperatuur, lijkt het me verstandig om eerst te zorgen dat dit goed werkt.

Naast die TI module, wat heb ik dan nog meer nodig daar voor?

Ook al weet ik dat iedereen het goed bedoelt, graag niet meer met andere manieren komen zoals bedraad (dat is niet mogelijk helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Die TI module heeft zenders/ontvangers en microcontrollers, twee totaal, dus je hebt genoeg voor zenden en ontvangen. Daarnaast heb je nog een temperatuursensor nodig, en de USB is enkel voor programmen/debuggen.

Echter voor ik daar verder mee ga praten eerst wat anders, die module is een prima ding, al is de ontwikkelomgeving nogal irritant soms met dependencies instellen (als dat eenmaal goed is heb ik ook daar geen slecht woord over). MAAR, hoewel hij speciaal voor dit soort dingen is gemaakt, zou ik me toch afvragen of je niet beter voor een Arduino kan gaan. Simpelweg omdat ik zon vermoede heb dat er hier meer mensen zitten die ervaring hebben met Atmels/Arduinos (zelfde in principe) dan dat er mensen ervaring hebben met de MSP430 van TI die daar wordt gebruikt.

En dan in plaats van een wifi shield, een zigbee/xbee shield gebruiken. Verbruiken een hoop minder power, je hebt er wel eentje nodig voor elke sensor en één voor het basisstation. Even snel op ebay kijken zijn ze ook niet bijzonder goedkoop.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 14-02-2012 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Tsja, eerlijk gezegd, wat dat betreft zou ik eerder aan jullie vragen wat het beste is qua technische eisen.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat dat zigbee en xbee is, laat staan wat beter is. Dat wifi overkill is voor die kleine hoeveelheid data die verzonden moet worden kan ik dan wel weer bevatten natuurlijk.

Wat voor mij natuurlijk ook een rol kan spelen bij de beslissing is dat het project wel wat mag kosten, maar ook weer niet te veel.

Stel dat ik weer terug kom bij die Arduino (is inderdaad heel makkelijk, zeker met programmeren), wat heb ik dan nodig?
Twee keer die Arduino Uno en twee wireless modules daarvoor?
Dan een temperatuur sensor, kost maar een paar euro en is op elke straathoek te koop.
Hoe komt het vanaf die ontvanger Arduino dan binnen bij de server? Usb?

Jammer dat hier geen kant en klare oplossingen voor bestaan trouwens :D
Al is het onderzoeken wel leuk natuurlijk en straks het in elkaar steken en programmeren van die dingen helemaal.

Edit:
Dit is volgens mij precies wat ik zoek:
http://nootropicdesign.co...eless-temperature-sensor/

Edit 2:
Ik heb zojuist met m'n vader gebeld. We gaan het toch bedraad doen. Hij zegt dat dit voor ons veel te complex wordt. Dit maakt het hele principe een stuk makkelijker, maar toch nog steeds vrij moeilijk voor mij dus.

[ Voor 15% gewijzigd door GWTommy op 15-02-2012 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Dat maakt het een stuk makkelijker ja. Een arduino heeft USB geneuzel onboard zitten, dus daarmee kan je hem aan de server koppelen. Zelf zou ik dat eerst eens proberen, of je hem zo kan programmeren dat hij data naar die server kan sturen.

Vervolgens heb je nog de temperatuursensoren nodig, en dat is ook niet helemaal triviaal nog, omdat het waarschijnlijk redelijk lange kabels worden, oftewel je hebt een digitale sensor nodig, als je dat analoog over de kabel stuurt blijft er waarschijnlijk weinig over. Maar goed, dat is allemaal een volgende stap, met als laatste de ketel aan en uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Om het heel veel makkelijker te maken....

ketel is nieuw dus zou opentherm moeten ondersteunen.

Koop een opentherm weersafhankelijke thermostaat stel die goed in en op de kamers thermostaatknoppen.

Probleem opgelost.

p.s. zelf een thermostaat maken is leuk maar van wat ik hier zo in dit topic lees lijkt het mij dat er eerst nog even een goed begrip van een cv systeem moet ontwikkelen.

• GWTommy
Een digitale sensor is inderdaad waarschijnlijk een beter idee. De kabels zullen 10 tot 15 meter zijn. We moeten ze nog leggen, dus zullen we voor kwaliteit gaat. Enig idee wat voor dikte voldoende is?

Bij Conrad even zitten kijken, dit soort sensoren zijn redelijk goedkoop, maar hoe kan ik die uitlezen?
Ik neem aan dat hier een (hopelijk niet te complexe) schakeling voor gebouwd hoeft te worden? Eerlijk gezegd kan ik hier niet veel over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
De Arduino is inmiddels gearriveerd en ik heb me al enkele uren kostelijk vermaakt met wat ledjes. Helaas is de sensor nog onderweg, die moet uit Duitsland komen. Waarschijnlijk kan ik daar morgen mee gaan spelen.

Het uitlezen van het serial console via command line (tail -f /dev/tty...) is makkelijk. Dit live naar een textbestand op laten slaan is me nog niet gelukt. Dit is wel op mijn laptop (OSx), het zelfde herhalen op FreeNAS mag niet baten, FreeNAS herkent de Arduino niet. Hiervoor zal waarschijnlijk een driver nodig zijn, echter staat op de Arduino site niets over de Arduino icm FreeBSD.

Dan iets waar ik zelf niet uit ga komen. Het lijkt mij niet verstandig om de Arduino direct aan te sluiten op de schakeling die uit de ketel komt. Een relais zal hier dus tussen moeten die bij hoog voltage van de Arduino (hoeveel is dat? 5v?) een klikje geeft. Wat voor relais heb ik hiervoor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik zou eigenlijk niet weten hoeveel stroom er geschakeld moet worden, anders kan je misschien ook direct een transistor gebruiken.

Maar er komt 5V uit Arduino, en normaal gesproken 24V uit de ketel die geschakeld moet worden geloof ik.

Met relais zou ik gokken (heb weinig ervaring met relais), dat zoiets wel prima moet zijn:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=504513

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk projectje, zal ongwtwijfeld heel leerzaam zijn :)
Echter: bezint eer ge begint. Hoe lang moet je nog studeren / verwacht je daar nog te wonen? leuk als je een hele setup maakt, maar als jij er over anderhalf jaar weg bent zijn je huisgenoten je vast erg dankbaar als je de server waar hun thermostaatinstallatie meeneemt ;)

Verder: met een aantal honeywell thermostaten ben je er ook :)
Zo'n simpele thermostaat doet namelijk niks anders als een verbinding kortsluiten. Zolang 1 (of mer) van de verbindingen zijn kortgesloten, verwarmt de ketel. Aangezien een thermostaat verbinding maakt zolang de gewenste kamertemperatuur niet is bereikt, zal de ketel dus altijd verwarmen tot de hoogst ingestelde temperatuur. Staat bij jou de thermostaat op 15 omdat je weg bent maar is een huisgenoot thuis en heeft die de thermostaat op zijn kamer op 20 staan, dan verwarmt de ketel dus net zo lang tot de boel bij je huisgenoot op 20 staat.
Als je dat principe hanteert i.c.m. het al dan niet dichtdraaien va de radiators (voor degene die altijd een trui aantrekt) ben je veel makkelijker en sneller klaar. Kwestie van wat draadjes over de plint trekken en een paar thermostaten aanschaffen, maar dat ie tientjeswerk :)

Het enige dat je nog even na zou moeten vragen is of er een max aan het aan te sluiten thermostaten is, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
The Eagle schreef op zondag 26 februari 2012 @ 19:00:
Leuk projectje, zal ongwtwijfeld heel leerzaam zijn :)
Echter: bezint eer ge begint. Hoe lang moet je nog studeren / verwacht je daar nog te wonen? leuk als je een hele setup maakt, maar als jij er over anderhalf jaar weg bent zijn je huisgenoten je vast erg dankbaar als je de server waar hun thermostaatinstallatie meeneemt ;)

Verder: met een aantal honeywell thermostaten ben je er ook :)
Zo'n simpele thermostaat doet namelijk niks anders als een verbinding kortsluiten. Zolang 1 (of mer) van de verbindingen zijn kortgesloten, verwarmt de ketel. Aangezien een thermostaat verbinding maakt zolang de gewenste kamertemperatuur niet is bereikt, zal de ketel dus altijd verwarmen tot de hoogst ingestelde temperatuur. Staat bij jou de thermostaat op 15 omdat je weg bent maar is een huisgenoot thuis en heeft die de thermostaat op zijn kamer op 20 staan, dan verwarmt de ketel dus net zo lang tot de boel bij je huisgenoot op 20 staat.
Als je dat principe hanteert i.c.m. het al dan niet dichtdraaien va de radiators (voor degene die altijd een trui aantrekt) ben je veel makkelijker en sneller klaar. Kwestie van wat draadjes over de plint trekken en een paar thermostaten aanschaffen, maar dat ie tientjeswerk :)

Het enige dat je nog even na zou moeten vragen is of er een max aan het aan te sluiten thermostaten is, maar dat kan ik me haast niet voorstellen.
Bedankt voor je reactie. Helaas, als je het topic door had gelezen, had je geweten dat ik er in ieder geval de komende jaren zal wonen, omdat het namelijk een appartement van mij en mijn ouders is waar wij twee kamers uit verhuren.

Daarbij komend, ook weet ik dat iedereen het heel goed bedoelt, ik ben veel te eigenwijs om jullie adviezen en andere oplossingen op te volgen. Zoals ik het uitgedacht heb, zal het moeten werken. Ik wil het op deze manier doen zodat ik juist de fun heb van het zelf programmeren van de Arduino, de web interface, etc. Ik wil geen makkelijke oplossing. Ik dacht dat het hier Gathering of Tweakers was. Dit soort projecten zouden jullie juist geweldig moeten vinden, omdat ik het zelf wil doen, niet een stel thermostaten installeren en klaar, dat kan iedere simpele ziel. Andere oplossingen zoals het OpenTherm protocol zijn heel leuk, maar niet waar ik om vraag. (Al heb ik me wel voorgenomen om als wat ik nu voor ogen heb werkt eens te kijken wat het OpenTherm protocol allemaal voor me kan betekenen, dat wordt namelijk ook op de zelfde twee aansluitpunten van de ketel aangesloten). Maar goed, eerst dit.

Liever hulp bij het volgende:
- Arduino icm met FreeBSD. Ik ben ondertussen zo ver dat ik weet dat ik de port uarduno nodig heb. Echter is deze alleen beschikbaar uit de ports tree in FreeBSD. FreeNAS kent dit niet, zelf heb ik geen flauw idee hoe ik zonder de ports tree dit installeer. Iemand?
- Hoe kan ik tail -f /dev/tty.usbmodemfa131 (of de FreeNAS usb poort, zodat ik 'm aangesloten heb) die de output van het serial console laat zien, live laten schrijven naar een textbestand?

Verder ben ik van plan om de rest van de seriële communicatie met de klasse php-serial te doen. Dan kan ik verder alles in PHP doen, dus ook de web interface.

@Furby Killer: ik ga even wat meer uitzoeken over die relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mogelijk is dit een optie voor je? ook met arduino en nog een web based UI van waaruit je vanalles kan monitoren en configureren. plus het is volgens mij makkelijk toe te passen in een huis waarin al geleefd wordt.

http://www.dundeesmarthom...ogether-a-heating-system/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
In principe is dat niet veel anders dan ik voor ogen heb. Het verschil is echter dat de Arduino niets anders doet dat de schakeling vormen tussen de server (die ook de web interface verzorgt) en de temperatuur sensor en server en ketel.

Ik ga een zelfde schema maken, misschien dat het voor sommigen hier nog niet duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/344vz93.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door GWTommy op 26-02-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Sensor zojuist binnen gekregen, even aangesloten. Code geupload naar Arduino. Werkt geweldig!

Straks sluit ik de schakeling naar de ketel aan (niet direct op de ketel natuurlijk, maar in een test opstelling). Ik heb een 6 volts relais met een opgenomen vermogen van 66mA.

Hiermee zou het helemaal moeten lukken. Als het eenmaal werkt zal ik even beide schakelschema's hier neer zetten en natuurlijk een filmpje!

Dit is het schema dat ik heb gebruikt voor het aansluiten van het relais. Echter kreeg ik de melding dat er een USB apparaat te veel stroom trok en uitgeschakeld was. De Arduino deed verder niets. Omdat dit ook al voor kwam zodra het relais op LOW geschakeld stond, ga ik er van uit dat ik gewoon niet kan solderen en dat printplaatje ergens nog steeds kortsluiting maakt. Vrijdag avond ga ik er eens goed voor zitten.

Straks verder met m'n FreeBSD/FreeNAS probleem. Ik heb nog steeds geen idee hoe ik die Arduino werkend krijg. Iemand?

[ Voor 42% gewijzigd door GWTommy op 29-02-2012 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-10 15:59

Stekeltje

Nothing to see here move along

Ik heb geen tijd gehad om het topic door te lezen maar is de WiFly niet iets voor je? Daarmee kan je de arduino ook mee aansturen en je kan die gewoon in het netwerk toevoegen en bereiken.

http://www.pieterfloris.nl/shop/product.php?id_product=195

Best prijzig maar dan heb je ook leuk speelgoed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWTommy
Twee weken geleden heb ik de schakeling helemaal compleet gemaakt. Ik kan nou zowel in het seriele console van de Arduino IDE de temperatuur live zien (elke seconde stuurt de Arduino de temperatuur over de 'seriele poort'). Daarnaast kan ik via de zelfde weg, maar dan de andere kant op, een simpel commando geven, waarna een digitale poort omgezet wordt naar HIGH of LOW, natuurlijk wat van toepassing is. Hier achter zit een relais, dit is een tweepolig relais. De ketel zit momenteel niet aangesloten, maar ter indicatie zit er op het zelfde relais nog een ledje met z'n eigen circuit.

Tot zo ver ging het eigenlijk vrij lekker, alles werkte makkelijker dan ik dacht. Wat niet werkte was de Arduino op FreeNAS benaderen. Hiervoor heb ik dingen geprobeerd als uarduno package installeren (weet alleen niet hoe dat gaat zonder de ports tree, die niet bij FreeNAS wordt meegeleverd). De Arduino komt op geen enkele mogelijke manier als device in /dev te staan, ook niet als cu* of tty*. Als iemand hier een oplossing voor heeft, graag!

Dit liet mij niet tegen houden, waarom niet eerst op m'n laptop aansluiten en vanuit daar een prototype opstelling proberen, als het eenmaal werkt en in gebruik genomen moet worden kan ik weer terug komen op m'n eerste probleem. Dus, hoe gaan we zonder het seriele console van de Arduino IDE communiceren met de Arduino? Goed, er bestaan verschillende mogelijkheden blijkbaar. Het makkelijkste leek het me om eerst het te proberen over command line. Al snel kwam ik op het volgende. Ik had stty nodig om de instellingen (baud rate, etc) aan te passen voor de betreffende seriele poort. Daarna kon ik met tail -f /dev/tty.* de verstuurde data vanaf de Arduino ophalen en met iets als echo "commando" > /dev/tty.* iets versturen. Los werkte de laatste twee commando's zoals het hoort. Echter kwam ik er pas wat later achter dat zodra het seriele console in de IDE gesloten is, er niets verstuurd of ontvangen wordt over de seriele poort wanneer die commando's gebruikt worden. Kortom, er gaat iets fout. Later bleek dat ik met stty iets moest doen. Uiteindelijk vele combinaties gebruikt met verschillende opties van dit commando (allen commando's voor stty op Linux ivm de -F, waar op OSx -f gebruikt moet worden).

In principe hoeft het niet moeilijk te zijn. De data die de Arduino verstuurd, moet op de 'server' direct naar een tekstbestand geschreven worden. Er hoeft verder niets mee te gebeuren. Daarnaast moet er over de seriele poort enkele commando's verstuurd kunnen worden. Helaas heb ik hier al een paar dagen op gezeten en nog steeds ben ik geen steek verder. Het lijkt er bijna op alsof OSx niet gemakkelijk met seriele communicatie om gaat (aangezien Apple al zo lang geen seriele poorten meer integreert). Is er iemand die hier toevallig meer over weet?

Bijvoorbeeld zo iets haalt niets uit, geen output op het scherm:
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10