Ik ben thuis bezig met het kijken of ik de nieuwe router van ziggo ga plaatsen: ubee evw3200.
Eerst ging ik kijken wat andere mensen als ervaring hebben met deze router. Toen kwam ik dit tegen:
Eerst ging ik kijken wat andere mensen als ervaring hebben met deze router. Toen kwam ik dit tegen:
Mij vraag is: is het allemaal wel waard om deze router te verwisselen met mijn oude router?Ziggo forum
Een analyse van de Ziggo modemrouter
Zoals het nu lijkt zijn de beschikbare features en instellingen in het nieuwe modemrouter positief te noemen. Er zijn mij echter een paar dingen opgevallen, of waar ik iets over wil opmerken:
Eigen DNS en/of WINS-servers zijn niet in te stellen in de DHCP-server. Niet erg handig voor de Active Directory-gebruikers onder ons.
Maximaal 10 NAT poortforwards mogelijk!
Alleen TCP/UDP poortforwards.
Géén Quality of Service mogelijkheden, dus bij zware (torrent-)downloads kan de router helemaal dicht gaan slibben.
Geen PPTP of OpenVPN server.
Draadloos "gastnetwerk" niet mogelijk.
Telnet of SSH-beheer onmogelijk.
Geen instelbare VLAN's of spanning tree (STP).
Geen instelbare routing tables.
LAN-subnetmasker niet instelbaar.
Webinterface van de modemrouter niet door de klant te benaderen vanaf het internet.
Wake on LAN over internet niet instelbaar.
De rest ben ik wel over te spreken eigenlijk. In het bijzonder:
Uitlezen van DOCSIS-signaalwaardes.
UPnP (ik had ook niet anders verwacht, tegenwoordig een de-facto vereiste voor gameconsoles).
Dynamic DNS
Firewall instelbaar (KPN mag een voorbeeld gaan nemen aan Ziggo!)
Configuratie opslaan/herstelmogelijkheden.
Wireless WDS-bridge/repeater ondersteuning.
IPsec VPN, hoewel de implementatie niet heel degelijk op mij over komt.
Duidelijke scheiding tussen het door Ziggo ondersteunde deel en het klantendeel.