Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag lieve mensen ik heb een probleem waar ik zelf niet de oplossing voor kan bedenken.

Ik heb een: NVIDEA GeForce 9800 GT,

toen ik kort geleden merkte dat games die veelal je videokaart gebruiken zo goed als onspeelbaar werden (fps-drops) ben ik gaan onderzoeken wat het eventuele probleem kan zijn.

Drivers updaten en harde format bleken geen effect te hebben ook de videokaart in een ander slot rammen veranderde niets,
vervolgens ben ik met GPU-temp gaan checken en ik merkte dat de temp 239 graden was en met speedfan bleef gputemp ook steady op 239C.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe ik dit eventueel zou kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/2882/furmark000000p.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2012 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:16

Vis

239 graden? dat kan never nooit... :)

De mijne was laatst 120 graden en toen viel mn pc uit... veiligheid

Draait de fan nog op de kaart?

Dat was mijn probleem.. heb nu een nieuwe kaart

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De fan draait nog, ik besef me dat 239graden inderdaad niet kan het lijkt of de sensor stuk is ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

zet er eens een tafelventilator voor. Als de temperatuur van de kaart keldert (zelfs als de sensor afwijkt) is het misschien een idee eens goed naar de koeler te kijken :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het maakt niet uit wat ik doe, de temp blijft op 239, de videokaart voelt ook totaal niet warm aan, en wat ik ook probeer er veranderd niets het wordt niet hoger of lager.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

Klinkt inderdaad als een kapotte sensor (vanuit gaande dat je meerdere programma's hebt geprobeert om de temp te meten).

Kan dus zijn dat de kaart (of driver) "denkt" dat je kaart te heet word en gaat throttelen. Als het goed is kun je ergens in het nVidia control panel instellen wat de "threshold temperature" is, standaard staat die op 120ºC volgens mij. Gewoon een ander getal invullen, of uitvinken dat ie moet throttelen bij oververhitting.
(het is een tijdje geleden dat ik met een recente nVidia kaart gewerkt heb, weet niet zeker waar en of de opties staan in het control panel).

Nadeel is wel, als je kaart te warm word (en dus weer op normale snelheid draait door de throttle beveiliging uit te zetten) dat ie dan kan doorbranden. Kans is erg klein, maar toch iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie, klinkt logisch alleen kan ik nergens vinden waar ik die "threshold temperature" kan aanpassen. Ik blijf nog even zoeken als je het weet en t kost niet te veel moeite, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 14:29
Niemand die het raar vindt dat de GPU Load en Mem Load in Furmark allebei heel weinig staan? En de fan wel op 100% draait?

[ Voor 5% gewijzigd door Cassie789 op 12-02-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

niet als de sensor standaard 240 graden aangeeft...

standaard klokt een videokaart zich omlaag en gooit de ventilatorsnelheid omhoog.

--> nieuwe videokaart lijkt mij. Mocht je er niet vooruit op willen gaan kwa performance, zou je even bij tomshardware door de charts moeten bladeren naar gelijk presterende videokaarten. Evnetueel tweedehands kijken.

[ Voor 75% gewijzigd door M2M op 12-02-2012 15:09 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermeerc
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07-2022
Waarschijnlijk dat hij het na een avontuurtje oven weer doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag willen weten hoe ik de "threshold temperature" kan veranderen in Nvidia control panel, heb geen idee waar ik dat kan vinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:02

Nemesizz

Untouchable

vandermeerc schreef op zondag 12 februari 2012 @ 15:14:
Waarschijnlijk dat hij het na een avontuurtje oven weer doet ;)
Oven is alleen een tijdelijk fix voor microbreukjes, niet voor defecte sensors.
Dus zeker NIET in de oven stoppen als die kaart alleen dit (lees: de TS z'n probleem) probleem heeft.
Pagina: 1