Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
Ik heb een Lenovo Thinkpad E325 waarvan ik graag de CPU wil vervangen met een iets snellere. Ik las op de officiele Lenovo site dat dit wel mogelijk is (http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=PD015162)
Maar ik neem aan dat ik het niet zomaar met elke laptop processor kan vervangen. Het moederbord chipset is een AMD A50M Fusion. Kan ik dan alleen maar AMD processors gebruiken?

Hopelijk kunnen de echte tweakers mij hierbij helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:54
Cornholio schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:20:
Ik heb een Lenovo Thinkpad E325 waarvan ik graag de CPU wil vervangen met een iets snellere. Ik las op de officiele Lenovo site dat dit wel mogelijk is (http://support.lenovo.com...etail.page?DocID=PD015162)
Maar ik neem aan dat ik het niet zomaar met elke laptop processor kan vervangen. Het moederbord chipset is een AMD A50M Fusion. Kan ik dan alleen maar AMD processors gebruiken?

Hopelijk kunnen de echte tweakers mij hierbij helpen. ;)
Op de link die je hebt gegeven wordt gesproken van: 'Intel Only'. De manier om AMD processors te verwijderen zal misschien net ietsje anders zijn. Met de zin: 'kan ik dan alleen maar AMD processors gebruiken?' Als je daarmee bedoelt, zowel AMD als Intel > Nee. Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:31

epic_gram

undercover moderator

Cornholio schreef op zondag 12 februari 2012 @ 11:20:
Het moederbord chipset is een AMD A50M Fusion. Kan ik dan alleen maar AMD processors gebruiken?
Er zit nu een E-450 in, sneller dan dat bestaat er voor zover ik weet niets icm die chipset.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Koop een SSD en plaats die in je laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

inderdaad, ik heb een vergelijkbare laptop nu, in combinatie met een SSD. Het is de moeite wel waard. Al helemaal omdat je nu een 5400RPM hdd hebt.

edit: gaat je accu ook nog langer mee. :)

[ Voor 13% gewijzigd door epic_gram op 12-02-2012 11:31 ]

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt alleen CPU's gebruiken die je chipset ondersteunt. Dus kijk eens welke dat zijn. De tijd dat een chipset meerdere merken CPU's ondersteunde is al best wel lang geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cornholio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 15:14
SSD vind ik een beetje te luxe voor de laptop. Bottleneck zit volgens mij meer in de processor. Ik kan er ook 2GB ram bij prikken, dat zou ook wel wat goeds doen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram

epic_gram

undercover moderator

Cornholio schreef op zondag 12 februari 2012 @ 12:03:
SSD vind ik een beetje te luxe voor de laptop. Bottleneck zit volgens mij meer in de processor. Ik kan er ook 2GB ram bij prikken, dat zou ook wel wat goeds doen neem ik aan?
Wanneer merk je dat hij langzaam is? Waarvoor gebruik je je laptop?

Zoals gezegd heb ik ongeveer eenzelfde laptop als jij, in combinatie met een SSD. Het is een HP pavilion DM1 met een AMD E-350 en 2 GB ramgeheugen. (cpu loopt 50MHz langzamer dan die van jou) Ik had dan zelfs nog een snellere HDD dan jij hebt, namelijk 7200RPM waar jij maar 5400RPM hebt en ik merk het verschil best wel in snelheid met SSD. Software die ik voornamelijk gebruik is bijvoorbeeld multisim, DEV-C++, word, excel, powerpoint en chrome. Er is echt een groot verschil in performance.

Op het moment dat je CPU echt bottleneckt kan je stellen dat je de verkeerde laptop hebt gekocht, je gebruikt te zware software voor zo'n kleine laptop. Deze laptops zijn echt gemaakt om een beetje office en weergeven van geluid en video, waar je met een ssd wel veel voordeel van hebt.

Pagina: 1