Ik begin me af te vragen of mensen wel goed begrijpen wat er aan de hand is/was.
1
Woensdag 8 februari 2012:
nieuws: Hacker had toegang tot privégegevens KPN-klanten - update
Tweakers.net doet melding van een geslaagde hackpoging.
2
Donderdag 9 februari 2012:
nieuws: 'Hack bij KPN kinderlijk eenvoudig door verouderde software'
Er wordt meer informatie verzameld, a.o. van Nu.nl en waarschijnlijk ook andere bronnen omdat in het T.net artikel bijvoorbeeld specifieke informatie over gebruikte software en versies staat en in het Nu.nl artikel niet.
3
Vrijdag 10 februari 2012:
nieuws: KPN-hackers konden verkeer klanten mogelijk onderscheppen
Meer informatie van een anonieme bron.
4
Vrijdag 10 februari 2012:
nieuws: KPN haalt maildienst offline na publicatie accountgegevens
Er worden accountgegevens online gezet, o.a. op pastebin. Deze accountgegevens bevatten kpnmail.nl adressen en wachtwoorden.
5
Zaterdag 10 februari 2012:
nieuws: KPN: e-mailaccounts worden zaterdag weer toegankelijk - update
Belangrijk is dat hier wordt gesteld dat "De data is waarschijnlijk buitgemaakt bij een hack, die KPN woensdag bekendmaakte."
6
nieuws: KPN heeft mailaccounts weer toegankelijk gemaakt
Dit artikel blijft aangeven dat "Nog altijd is onduidelijk of de personen die de accountgegevens van de 539 KPN-klanten vrijdag online zetten, over meer gebruikersdata beschikken en of ze dit bij de woensdag bekendgemaakte hack hebben buitgemaakt."
Dit is iets minder stellig dan bij het vorige artikel. Er is reden sceptisch te blijven.
7
nieuws: 'Mailgegevens KPN-klanten kwamen uit Baby Dump-database'
Nu wordt duidelijk dat artikelen 4, 5, 6 en 7 niet direct gerelateerd zijn aan 1, 2 en 3.
Er is blijkbaar een grapjas geweest die interessant wilde doen met entries uit een eerder buitgemaakte database. Die zijn waarschijnlijk opzettelijk gefilterd om te doen lijken alsof dit iets met artikel 1, 2 en 3 te maken zou hebben. De contactpersonen van de originele hackpoging geeft heel duidelijk aan dat dat niet het geval is.
Hieruit is zeer duidelijk af te leiden dat er wel degelijk een serieuze hack bij KPN is geweest, en dat het Baby Dump verhaal niet veel meer of minder is van
iemand anders die interessant wilde doen.
Ik zie niet in hoe de poll een verkeerde toon zet. Die hackpoging bij KPN was vermoedelijk echt serieuze shit.
Tweakers.net is redelijk duidelijk geweest over de bronnen en over wat wel en niet bevestigd is.
De poll slaat geenszins op de gelekte data van de pastebin troll, zoals ik hem voor het gemak even noem.
De artikelen hebben genoeg gemaakt hoe de vork in de steel zit.
Ik ben het er wel mee eens dat als je alleen artikel 4 leest, je informatie mist. Maar in artikel 5, 6 en 7 is dat voldoende duidelijk gemaakt. Het enige probleem is dat die vervolgartikelen niet makkelijk te vinden zijn vanuit artikel 4. Volgens mij is dat enigszins eenvoudig op te lossen door een feature in te bouwen waarin artikelen aan elkaar te koppelen zijn. Als er onder artikel 4 linkjes waren zoals onderstaand, was er geen probleem.
Voorbeeld:
...
Diverse mensen bevestigden op Twitter, al voor het offline halen van de webmaildienst, dat de accountgegevens authentiek zijn. Onduidelijk is wie de gegevens op Pastebin gezet heeft, maar duidelijk is dat de hackers hiermee wilden aantonen dat er wel degelijk gebruikersgegevens zijn buitgemaakt. KPN ontkent dit, maar een bron van Tweakers.net vertelde dat er 16GB aan data aan een gehackte server onttrokken is.
Onduidelijk is hoe de hackers aan de wachtwoorden komen. De gepubliceerde wachtwoorden zijn relatief eenvoudig en als er gebruik is gemaakt van md5-hashes, zijn deze makkelijk via brute force te kraken. Ook is het mogelijk dat de wachtwoorden onversleuteld waren, al lijkt dit niet waarschijnlijk.
Er zijn artikelen gepubliceerd die terugverwijzen naar dit artikel:
nieuws: KPN: e-mailaccounts worden zaterdag weer toegankelijk - update
nieuws: KPN heeft mailaccounts weer toegankelijk gemaakt
nieuws: 'Mailgegevens KPN-klanten kwamen uit Baby Dump-database'
Het lijkt me voldoende het zo op te lossen en de grote woorden over canards en journalistieke integriteit achterwege te laten. Als je het 16:00 journaal terugkijkt via Uitzending Gemist, wordt er ook niets gerectificeerd, zelfs als er in het 20:00 journaal meer bekend was.
Het enige dat er misschien beter zou kunnen is dat die vervolgartikelen makkelijker te vinden zouden moeten zijn.